Ik heb afgelopen mei mijn huis (tussenwoning) gekocht en van binnen helemaal verbouwd. Ik heb de tuin toen bewust gelaten voor wat het is, gezien mijn portemonnee ook een bodem kent.

Nu ben ik rustig aan aan het nadenken over wat ik met mijn tuin wil.
De huidige situatie is als volgt: de tuin is 11 meter diep en 6 meter breed. Het heeft 1 border met wat planten/struiken, maar niet bepaald mijn smaak, verder is het een ratjetoe van verschillende tuintegels. De schuttingen zijn eigenlijk wel aan vervanging toe, maar dat moet ik nog met beide buren bespreken, gezien ik aan beide kanten de schutting deel. Er staat een houten schuurtje in de tuin wat op zich nog prima is, maar ik gebruik hem eigenlijk ook niet echt, gezien ik ook een (aangebouwde) stenen berging heb.
Voor het beeld:

Ik zou graag een tuin willen die een stuk groener is, met bijvoorbeeld wat stapstenen of een grindpaadje. Het liefst een tuin die onderhoudsvriendelijk is, waar ik in de zomer niet iedere week een paar uur mee bezig ben. Maar zo nu en dan iets snoeien of harken vind ik geen probleem.
Wat ik bijvoorbeeld mooi vind is dit:

Nu heb ik echt geen idee waar te beginnen. Moeten eerst de schuttingen nieuw? Tegels eruit? Schuurtje plat (of laten staan)?
Uiteraard kan ik een hovenier inschakelen, plan laten uittekenen etc., maar ik wil toch eerst een beetje een idee krijgen van hoeveel werk het is en wat voor kosten ik aan moet denken.
Dus de vraag aan jullie: wat zijn jullie ervaringen? En wat heeft je tuin uiteindelijk ongeveer gekost? Wat was de grootsten kostenpost?