Nieuwe baan, nieuwe kansen, nieuwe garderobe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Nieuwe baan, nieuwe kansen, nieuwe garderobe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 23:26

Ja dat is dus een beetje waar ik tegen aan loop..
Het bedrijf waar ik werk is vrij casual. Ik ben doorgegroeid als magazijn beheerder naar inkoper.
In het magazijn had ik altijd gewoon mn casual, neigend naar alternatieve, kleding aan. Geen probleem.
Als inkoper heb ik dat ook gewoon gedragen. Ik had geen rechtstreekse contacten met klanten en had eigenlijk nooit leveranciers bezoeken. Ik heb intern nooit opmerkingen of wat dan ook gehad, iedereen kende mij ten slotte ook al.
Maar nu mijn 'probleem'
Mijn werk is overgenomen door een ander groot bedrijf dat al verschillende dochter ondernemingen heeft. En is er dus een hele invasie van mensen aanwezig bij ons voor de onboarding van de systemen en de mensen etc.
Allemaal keurig in kantoor kleding. Nette pantalon met overhemd en colbert of een nette trui. Je kent t wel, de typische zakenlui.
Nou kan er in de nabije toekomst sprake zijn dat ik op visite moet bij de andere bedrijven.
En dat er meer leveranciers bezoeken gaan komen.
Dus wil ik wat representatiever voor de dag komen.
Maar ik loop nu al vast. Mijn hoofd stroomt over van alle opties, ik weet niet wat geschikt is voor mijn lijf(ik heb overgewicht. Niet extreem veel maar toch), en ik ben zo modebewust als een stoeptegel. Niet zo plat als een stoeptegel, dat scheelt weer.

Wie wil mij alsjeblieft helpen om 1 of 2 outfits samen te stellen, voor niet belachelijk veel geld?
Gewoon simpele kantoor kleding.
Ik weet t gewoon echt niet.

Paar dingen op een rij
Ik ben 1.70 en 84\85 kilo.
Mijn gewicht zit vooral aan de voorkant van mijn buik, op mn heupen en in mn bovenbenen.
Maten: L\XL
Jeans maten: 32W\34L

Voorkeuren:
Donkere kleuren
Geen groen, rood of geel\oranje. Liever zwart, donker blauw en donker grijs.
Geen\zo min mogelijk print
Geen jurken of rokken

Eventueel suggesties voor (enkel)laarzen met een hak

Wie wil dit mode monster helpen?????

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:31

Ik vind de kleding van norah heel comfortabel en netjes. https://www.norah.eu
Via "shop the look" kun je al outfits zien, wellicht levert dat je wat op?

123_456

Re: Nieuwe baan, nieuwe kansen, nieuwe garderobe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:37

Wat jammer dat je niet wat meer kleur wilt. Juist als je net wat zwaarder bent, kun je daarmee de accenten wat anders leggen. En een jurk kan echt heel leuk zijn.
Ik ben fan van topvintage.nl Daar staan ook filmpjes en foto 's hoe iets staat in een net wat grotere maat dan maatje 36.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:48

Ik zweer bij de travel broeken van G-maxx. Super comfortabel en ziet er nog stijlvol uit ook.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:06

Bij WE fashion een pak aanschaffen? Staat van alles op de website maar ik zou in de winkel even gaan passen. Als je nooit eerder zoiets gedragen hebt is het wel handig om verschillende modellen te passen zodat je ziet wat jou mooi staat.

Met een blousje eronder maak je het heel corporate, kies je voor een shirt met opdruk sportiever of stoerder. Een coltruitje is neutraler. Zo kun je het een beetje stylen naar wat bij jou past.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:11

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:17

Ik ben ook jarenlang inkoper geweest. Ik droeg als ik geen afspraken had een nette spijkerbroek en dan een shirtje met daaroverheen een vest of jasje.
Had ik wel een afspraak dan trok ik een zwarte skinny broek aan, maar kan ook een andere nette broek zijn. Daarboven dan een shirtje of bloesje met een jasje of vest.

Ik heb nog nooit in een pak gelopen en ik heb met diverse directieleden van grote bedrijven (o.a. Unilever, Heineken etc) aan tafel gezeten.
Je moet vooral iets aantrekken waar je je prettig in voelt en er representatief uitziet, maar dat hoeft zeker geen pak te zijn. Dat zie je eerlijk gezegd ook steeds minder in het bedrijfsleven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 00:22

Het hoeft van mij ook geen pak te zijn.
Maar wat ik al schreef, ik ben zo modebewust als een stoeptegel.
Wat is dan representatief voor op kantoor? Waar kijkt niemand gek van op?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:29

Wat ik hierboven al aangaf, een zwarte of andere kleur broek welke ook netjes is. Ik heb zelf altijd skinny broeken aan. Daarboven een leuk shirtje, kan effen zijn of met een print. En daar overheen een colbert jasje. Of een andere jasje of vestje. Leuke laarsjes zijn ook altijd goed. Hoeft helemaal niet met een flinke hak te zijn. Dan lig ik ook snel plat.

Ga met iemand winkelen die wel wat meer gevoel voor kleding heeft en vraag eventueel hulp in een winkel. Online vind ik persoonlijk niet handig in jou geval. Je moet gewoon wat gaan proberen/ aantrekken in een winkel.

Maar ga niet teveel uit je eigen comfortzone, want dan kan je je ongemakkelijk gaan voelen en kom je niet meer daadkrachtig over wat je als inkoper wel nodig hebt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:39

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:46

Ik heb eenzelfde soort functie, als ik leveranciersgesprekken heb draag ik een nette spijkerbroek in een donkere kleur of zwart zonder gaten oid. Pantalons staan me niet, dus die heb ik ook niet. Bloesje/tuniekje en een colbert jasje.
Ik heb lederen jasjes in allerhande kleuren. Qua blouse/ tuniek moet je even kijken wat past bij jouw postuur. Verder draag ik veel halfhoge boots die heb ik in dezelfde kleuren als de jasjes of bruin/zwart waardoor alles een beetje bij elkaar past. Ik kan niet op hakken lopen, dus daar kan ik je ook niet bij helpen.

Qua fysieke winkel kan ik ook Norah aanbevelen, of een winkel zoals Rinsma, daar hebben ze personal shoppers en kunnen je ook op weg helpen. Probeer niet te ver weg uit je comfort zone te gaan, mijn ervaring is dat je in praktijk die kleding eigenlijk niet gaat dragen. Als je kiest wat dichterbij je staat maar in een nettere of zakelijkere versie en dan kom je al een eind.

Ik heb gemerkt dat leveranciers zich ook aanpassen aan de klant, eerste keer komen ze jasje/dasje en daar na wordt het al meer casual en passen ze zich aan.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:24

Als ik je zo hoor, zou ik eerder kijken naar business casual dan meteen strak in pak. Lijkt me beter bij de omgeving en bij jou passen.

Dit zijn fijne broeken vind ik, en ik denk dat ze ook goed bij je figuur passen (ook in langere lengte verkrijgbaar, kijk naar de maattabel):
https://www.uniqlo.com/eu/en/product/pl ... olor=COL09

Of in een dikkere stof voor de winter:
https://www.uniqlo.com/eu/en/product/br ... olor=COL08

Met bijvoorbeeld een nette trui:
https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product ... olor=COL67
https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product ... olor=COL32

Of een cardigan:
https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product ... ize=SMA005

Of een blouse:
https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product ... olor=COL61
https://www.uniqlo.com/eu/en_AT/product ... ize=SMA002

Je kunt er inderdaad prima enkellaarsjes onder dragen. Ik vind een puntige of vierkante neus mooi onder pantalons, zoiets:
https://www.wehkamp.nl/app/product/1705 ... =pdp_share

Maar een loafer is ook leuk:
https://www.wehkamp.nl/app/product/1714 ... =pdp_share
https://www.wehkamp.nl/app/product/1718 ... =pdp_share

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:26

Zolang je niet in je pyjama naar het werk komt, zal het wel meevallen. :+
Maar misschien kun je iemand vragen om een keer met je te gaan shoppen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:32

Hier ook iemand die zo modebewust is als een stoeptegel maar op het werk netjes voor de dag moet komen. Moeilijk, want ik heb het liefst een skinny jeans aan met een versleten bandshirt of zoiets. In tegenstelling tot jij, ben ik dan ook nog eens ienieminie en zo plat als een stoeptegel.

Ik draag meestal een pikzwarte, nette spijkerbroek (ik wou een chino og gekledere broek, maar heb er helaas nergens een gevonden die netjes paste), zwarte, neutrale schoenen en dan een bovenstuk met een gilet of blazer. Bovenstuk is bij mij nooit een hemd, want dat vind ik vreselijk, maar een heel nette tshirt of zoiets tussen blouse en tshirt in. Ik heb een aantal stuks gevonden bij S Olivier, zij hebben een iets ‘chiquere’ lijn, en ze gaan voor zover ik weet zeker tot jouw maat.

Blazers zijn geweldig vind ik, ze kleden meteen af. Ik heb het idee dat ik er om het even wat onder kan moffelen en het toch netjes blijft. In de zomer draag ik vaak gewoon een net jurkje, in de winter soms ook, maar dat moet maar net je ding zijn.

Voor broeken kan ik je aanraden eens een winkel van Lee of Levi (of een ander specifiek jeansmerk) binnen te stappen, die hebben vaak tig modellen in alle mogelijke kleuren en maten. Daar kan je vast wel een broek vinden die comfortabel zit en wat netter is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:03

Ik zou niet online gaan shoppen maar naar een fysieke winkel en daar je vraag stellen.
Ik had vroegah een vriendinnetje werken in een kledingwinkel en heb ook geen modegevoel en trek rustig vloeiende kleuren samen aan. Ik ging dan naar haar, vertelde waarvoor ik het nodig had en wat mn budget was, zij kende me heel goed en kwam altijd met iets passends (wat ik zelf nooit had uitgezocht)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:28

123_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:56

fleurtjeuh schreef:
Het hoeft van mij ook geen pak te zijn.
Maar wat ik al schreef, ik ben zo modebewust als een stoeptegel.
Wat is dan representatief voor op kantoor? Waar kijkt niemand gek van op?

Dat verschilt ook wel per kantoor. Waar ik hiervoor werkte, droeg iedereen een spijkerbroek en een niet zo hele nette trui. Naar klanten toe iets netter, overhemd of zo. Maar ook mensen met een shirt en dan een jasje (wat ik heel lelijk vind)
Bij mijn nieuwe werkgever draagt iedereen veel nettere kleren. Mannen in pantalon met overhemd.
Vrouwen ook of een jurk. Soms ook met gympen.
Ik vind dat eigenlijk wel leuk. Heb je tenminste gelegenheid om je elke dag leuk aan te kleden.

Edit: er zijn winkels waar je een afspraak kunt maken met een kleding adviseur. Kost meestal niets, omdat je dan toch daar je kleding koopt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:00

Ik zou inderdaad ook naar een winkel gaan die een shop hulp aanbiedt, in een prijscategorie die jij ok vindt.

Het is vooral belangrijk dat iemand je helpt met dingen uitzoeken, maar je moet het passen om te voelen of je je er lekker in voelt

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:02

Ik moet op het werk ook veel naar klanten en ze verwachten bij mij semi casual. Wat mijn go to look elke dag is, is gewoon een nette jeans of pantalon met daarop een basic top van new yorker/ h&m bijvoorbeeld en dan een nette blazer. Die blazer maakt mijn outfit gelijk netjes. De broek en tops draag ik ook gewoon casual. Een goed passende nette blazer maakt de outfit af voor mij. Heb ook wel wat nette blousjes die ik soms ook aan doe maar vaak is het gewoon een basic. Hoef ik niet naar een klant hebben we alsnog weleens mensen over de vloer maar dan heb ik een nette trui aan met een overblouse bijvoorbeeld. Hert hoeft niet direct duur en extreem net te zijn zie ik vaak tegenwoordig.

Zelf ben ik fan van de Nikkie blazers, ze blijven echt lang netjes t.o.v. zara blazers. Heb laatst een studio Anneloes pak gekocht (blazer en travellerpantalon) wel gelijk een duurdere combi maar is wel erg netjes.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:05

Met een zwarte skinny of zwarte flared broek zit je altijd wel goed. En dan zou je een wit T-shirtje met blazer erboven kunnen dragen. Of een blouseje met een high waisted broek en hem dan aan de voorkant erin stoppen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:32

Tip die ik nog wil geven (zeker omdat het werkkleding is) check of blazers etc in de wasmachine gewassen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 18-01-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:32

Mode is zo lastig! En dan ook nog je eigen smaak en stijl ontwikkelen is helemaal een crime.

Is een personal shopper niet een idee voor je? Bij https://www.vantilburg.nl/ hebben ze medewerkers die dat voor je doen (gratis). Je geeft van te voren aan wat je wilt, wat je budget is, wat je doel is, en dan hangen zij alles al voor je klaar. Ideaal voor mensen die nog zoekende zijn.

Verder heb ik dit boek gelezen: https://thestyleshrink.com/mijn-boek-kl ... n-meijers/ en de test gedaan. Dat heeft mij wel geholpen en kies ik mijn kleding heel anders uit dan voorheen.

Kijk ook op pinterest: wat vind je leuk, zet dat vast. Maak een soort moodboord voor jezelf zodat je daar naar kan zoeken, naar die stylen.

Succes met je zoektocht!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:36

Zorg voor goede basics:
- Zwarte nette broek
- Zwarte blazer
- Blouse / net shirt in neutrale kleuren (meerdere)

En dan kan je eindeloos combineren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:40

Keizerinnnn schreef:
Ik moet op het werk ook veel naar klanten en ze verwachten bij mij semi casual. Wat mijn go to look elke dag is, is gewoon een nette jeans of pantalon met daarop een basic top van new yorker/ h&m bijvoorbeeld en dan een nette blazer. Die blazer maakt mijn outfit gelijk netjes. De broek en tops draag ik ook gewoon casual. Een goed passende nette blazer maakt de outfit af voor mij. Heb ook wel wat nette blousjes die ik soms ook aan doe maar vaak is het gewoon een basic. Hoef ik niet naar een klant hebben we alsnog weleens mensen over de vloer maar dan heb ik een nette trui aan met een overblouse bijvoorbeeld. Hert hoeft niet direct duur en extreem net te zijn zie ik vaak tegenwoordig.

Zelf ben ik fan van de Nikkie blazers, ze blijven echt lang netjes t.o.v. zara blazers. Heb laatst een studio Anneloes pak gekocht (blazer en travellerpantalon) wel gelijk een duurdere combi maar is wel erg netjes.

Ik ben ook van de blazers. Een nette zwarte broek, zwarte (kol)trui en een blazer, en je ziet er al heel netjes uit. Een lang vest zou ook kunnen. En een blazer kan ook prima bij een nette spijkerbroek als je het wat meer casual wilt houden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:43

Ik zweer bij jurken van TopVintage, 95% van mijn kledingkast is gevuld door hun en ze hebben alles van super casual tot business en sjiek.

Als je wat zwaarder onder de navel bent, zoek vooral naar jurken met een A-lijn, tops met een taille en broeken met een flared pijp. Een klein hakje laat je ook automatisch wat slanker lijken als je dat fijn zou vinden. Als je je bovenkant accentueert, leidt je automatisch de aandacht daar naartoe ipv heupen/kont.