Wat zijn hier mijn rechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

grizzlybear

Wat zijn hier mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 10:42

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen…

Ik heb 3 weken geleden een jas gekocht bij een webshop. Deze jas stond vermeld waterdicht te zijn.
Echter na 1 keer gebruik in een lichte regenbui bleek de jas al zo lek als een zeef… Ervaringen opgezocht op trustpilot en ja hoor… een en al negatief, maar natuurlijk al te laat voor mij. Op de site geeft deze webshop aan 1 jaar garantie aan te bieden, dus ik heb een mail gestuurd met het verhaal dat de jas totaal niet waterdicht is.
Ik heb een reactie ontvangen dat ze de jas niet retour gaan nemen, omdat het al meer dan 2 weken geleden is. Dit vind ik erg raar, het lijkt mij dat het product gewoon binnen de garantie valt, waarvan zij zeggen dat ze deze aanbieden, toch? Er is namelijk sprake van een product dat niet deugt (niet doen wat de verkoper zegt dat je er mee kan) en misleiding (zeggen dat iets waterdicht is terwijl dit niet zo is). Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten hierbij zijn? Moet ik blijven pushen op die garantie? En heeft het anders nog zin om aangifte te doen?

Ik hoor graag jullie meningen!

Exitium

Re: Wat zijn hier mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:53

Als duidelijk op de site stond dat de jas waterdicht is, dan heb je te maken met non-conformiteit. Op basis daarvan kun je de koopovereenkomst laten ontbinden; jij stuurt in dat geval de jas terug en de webwinkel betaalt je je geld terug. Probleem is dat het lastig kan zijn om je gelijk te krijgen in gevallen als dit als een webwinkel niet mee wil werken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:55

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:10

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:22

Denkt de winkel niet gewoon dat je gebruik wilt maken van retourneren in de bedenkperiode en dat ze daarom aangeven dat het termijn verlopen is? Ipv aanspraak maken op de garantie? Wat heb je precies gestuurd? Want als jij zegt dat je de jas terug wil sturen omdat hij niet waterdicht is kunnen zij het opgevat hebben als normale retour waar geen reden voor nodig is. Dat doen redelijk wat mensen ook, die maken geen aanspraak op de garantie maar retourneren het product als het niet voldoet.

Want ze mogen je ook een nieuwe jas aanbieden. Geld terug is niet altijd de 1e actie.

Even duidelijk terug sturen dat de jas niet aan de omschrijving voldoet en dat je graag aanspraak maakt op de garantie en graag van hun de oplossing hoort.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:26

Heb je al een printscreen gemaakt van de advertentie? Dat zou ik als eerste doen zodat je altijd een bewijs hebt dat de jas als waterdicht geadverteerd staat.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:33

MyWishMax schreef:
Denkt de winkel niet gewoon dat je gebruik wilt maken van retourneren in de bedenkperiode en dat ze daarom aangeven dat het termijn verlopen is? Ipv aanspraak maken op de garantie? Wat heb je precies gestuurd? Want als jij zegt dat je de jas terug wil sturen omdat hij niet waterdicht is kunnen zij het opgevat hebben als normale retour waar geen reden voor nodig is. Dat doen redelijk wat mensen ook, die maken geen aanspraak op de garantie maar retourneren het product als het niet voldoet.

Want ze mogen je ook een nieuwe jas aanbieden. Geld terug is niet altijd de 1e actie.

Even duidelijk terug sturen dat de jas niet aan de omschrijving voldoet en dat je graag aanspraak maakt op de garantie en graag van hun de oplossing hoort.

Bedankt voor je bericht! Ik heb duidelijk aangegeven dat ik aanspraak wil maken op de garantie :)

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 11:34

Oscar schreef:
Heb je al een printscreen gemaakt van de advertentie? Dat zou ik als eerste doen zodat je altijd een bewijs hebt dat de jas als waterdicht geadverteerd staat.

Ik heb al een printscreen waar staat dat de jas waterdicht is én van hun garantiebeleid, maar het is een goeie dankjewel!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:40

Ik zou de printscreens sturen en in de mail laten weten wat jouw rechten zijn, dus gewoon zeggen dat je het retour wil sturen op basis van non-conformiteit en ook even de linkjes erbij zetten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:42

In de link staan ook voorbeeldbrieven.
Inderdaad een printscreen maken van de advertentie.
Dan een brief/mail sturen dat de advertentie x beloofd maar dat het in de praktijk niet zo is.
Aangeven dat je om die reden de koop wil ontbinden.
Dat je een retourlabel zsm wil ontvangen. En na retour binnen 14 dagen je geld op je rekening wil hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:46

nog even ter aanvulling: aangifte is sowieso zinloos, er is hier sprake van een civiele zaak en daar kan je geen aangifte tegen doen.

De consumentenbond heeft goede, juridisch correct opgestelde, brieven, waar je gebruik van kan maken als je lid bent. Wellicht is er een bokker lid die je hier aan kan helpen.
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... engarantie

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:08

Het is vrij eenvoudig: je hebt recht op deze jas, in waterdichte staat. Het is een jas met een waarde onder een bepaald forfait, dus de winkelier heeft dit met je op te lossen. Er is niet zo iets als een termijn van twee weken waarbinnen je aanspraak kan maken op de garantie. Dus wat de winkel doet, is strooien met wat termen en termijnen in de verwachting dat jij voor een jas geen procedure zult starten (waar ze vermoedelijk gelijk in hebben). Wat je kan doen, is aangeven dat zij zich op een niet-bestaande termijn beroepen en dat ze een wettelijke plicht hebben (want garantie gegeven). Zij worden - als ze iets moeten vervangen of bekostigen - ook weer door hun toeleverancier gecompenseerd, dus je kan gewoon melden dat dit probleem er is en dat je wil dat ze het oplossen.

Ik zou niet de 'want anders'-kaart spelen, want dat zijn niet zulke mooie kaarten (procederen, de leverancier/producent benaderen over de opstelling van de winkel/social media inzetten....). Dus maak gewoon duidelijk dat je ervan uitgaat dat ze hun verplichting op zich zullen nemen. En als het meezit, spelen zij dan de 'o, ik had je niet goed begrepen, natuuuuuuurlijk kan dat, was dan meteen duidelijk geweest!'-kaart en dan wordt de jas geïmpregneerd, of je kan m ruilen voor een jas die wel waterdicht is.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 13:17

Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee.
Er is alleen wel iets wat het nog lastiger maakt, vanuit de reviews op trustpilot ben ik erachter gekomen dat de producten teruggestuurd moeten worden naar een distributiecentrum in China, waarbij de kosten voor de koper zijn. Op zich begrijpelijk als het om retourneren gaat, maar is dit ook zo als zij dus ook niet hebben geleverd wat zij beloofd hebben?

Voor mij in ieder geval een wijze les om eerst de reviews te checken, maar het leek een heel nette webshop :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:30

Even kijken wat er in de algemene voorwaarden van de betreffende winkel staat. Als daarin niet staat dat de kosten voor de koper zijn, zijn ze automatisch voor de winkel. Ook als er niets over in staat.

Of er een specifieke uitzondering is in geval van non-conformiteit weet ik zo uit m'n hoofd niet, maar als er niets over de retourkosten in de voorwaarden staat maakt dat niet uit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:43

is er een thuiswinkel waarborg?

In principe zijn de kosten bij een defect product altijd voor de verkoper, maar dat kan soms lastig zijn om te bewijzen. Met een thuiswinkel waarborg sta je wat sterker, maar in principe zijn die kosten altijd voor de winkel.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 13:49

secricible schreef:
is er een thuiswinkel waarborg?

In principe zijn de kosten bij een defect product altijd voor de verkoper, maar dat kan soms lastig zijn om te bewijzen. Met een thuiswinkel waarborg sta je wat sterker, maar in principe zijn die kosten altijd voor de winkel.

Hoe check ik dit?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:52

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:53

Het feit dat de jas terug moet naar China doet bij mij alarmbellen rinkelen. Ben je niet de dupe geworden van een dropshipper?

Ook dan heb je rechten, maar succes... Heb je heel toevallig met PayPal betaald? Het is in dat geval sneller en makkelijker om een dispuut via PayPal te openen.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 13:58

Utixo schreef:
Het feit dat de jas terug moet naar China doet bij mij alarmbellen rinkelen. Ben je niet de dupe geworden van een dropshipper?

Ook dan heb je rechten, maar succes... Heb je heel toevallig met PayPal betaald? Het is in dat geval sneller en makkelijker om een dispuut via PayPal te openen.

Ik heb niet met paypal betaald, gewoon ideal

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:58

Utixo schreef:

Dat is gegarandeerd een dropshipper. Met een creditcard kun je dit overigens ook (geld terug)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:59

Was het een jas met veel korting, uitroeptekens en smileys in de advertentie? En heb je hem via Facebook of Instagram oid gevonden?

Als het inderdaad een dropshipper is geweest moet je een lange adem hebben.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:19

Utixo schreef:
Was het een jas met veel korting, uitroeptekens en smileys in de advertentie? En heb je hem via Facebook of Instagram oid gevonden?

Als het inderdaad een dropshipper is geweest moet je een lange adem hebben.

Nee, totaal niet. Ik zou zelf hier nooit wat kopen als ik dit zou weten. Zag er echt uit als een hele nette Nederlandse website.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:31

wat vervelend!!

welke website was het als ik vragen mag?

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:43

juval schreef:
wat vervelend!!

welke website was het als ik vragen mag?

Ik stuur je even een pb :)

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 14:56

Update: ik heb reactie dat ze niks gaan vervangen of geld terug gaan geven. Ik heb een brief gestuurd om de koopovereenkomst te ontbinden, ik hoop dat dit helpt, maar ik ben er bang voor