Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wat zijn mijn rechten als uitzendkracht als ik ziek word tijdens mijn zwangerschap?
Als zwangere uitzendkracht wordt uw loon meestal doorbetaald bij ziekte als de ziekte niet door uw zwangerschap komt.
Bent u nog ziek als uw contract ophoudt? Dan meldt het uitzendbureau u ziek uit dienst bij UWV op de laatste dag van uw contract. U heeft dan recht op een ziektewetuitkering, die is 70% van uw loon. Het uitzendbureau vult uw ziektewetuitkering meestal nog 2 jaar aan. Het eerste ziektejaar tot 90% van uw dagloon, het tweede jaar tot 80%.
Ziek door zwangerschap
Bent u ziek dóór uw zwangerschap? Dan vraagt uw uitzendbureau een ziektewetuitkering voor u aan bij UWV. U krijgt dan 100% van uw dagloon.
Rizette schreef:Heeft ze een flexibel contract in de zin van 0 tot 38 of vaste uren? Verstandig om eerst het contract door te nemen.
nuscaniels schreef:Dank jullie voor de reacties. UWV heb ik vandaag gesproken, die vonden het raar dat zij zich niet ziek zou kunnen melden omdat zij 100% dat betalen. Hij gaf ook aan dat ze niet akkoord moest gaan met urenverlaging en adviseerde dat ze contact met de bedrijfsarts zou moeten opzoeken.
Ga het van het weekend verder uitzoeken wat het beste is.
Mjelleke schreef:Ik vermoed dat het probleem / misverstand hier ligt bij 20% ziekmelden en dan de woensdag niet werken. Kort door de bocht ben je wat uwv en regelgeving betreft gewoon wel of niet ziek; je kunt niet alleen op woensdag ziek zijn en de rest van de week gezond. Je kunt wél op alle dagen ziek zijn en toch een deel kunnen werken. Zolang je niet je volledige werkzaamheden kunt doen met volledige uren, sta je in de boeken als "ziek", ook als je wel deels werkt.
Het is een beetje flauw, maar de route is ziek melden (zonder procenten, percentages, of bepaalde dagen), en daarna in gesprek gaan over welke werkzaamheden/dagen/tijden haalbaar zijn (evt met de bedrijfsarts). Dan kan ze aangeven dat ze inschat dat 2x2 dagen met een dag rust er tussen haalbaar is, maar dan mag de bedrijfsarts bijvoorbeeld ook adviseren om juist kortere ipv minder dagen te werken of om bepaalde taken aan te passen.
Maartje1990 schreef:Natuurlijk kN je wel deels ziekgemeld zijn. Ik ben ook deels ziekgemeld. Allern de werkgever/uitzendbureau krijt voor 100% aangevuld. Dus de uren die je ziek bent krijgt je werkgever 100% betaald door uwv
Cayenne schreef:Maartje1990: Maar heb je dan zelf bepaald dat je gedeeltelijk ziek bent of heeft de bedrijfsarts dat gedaan?
Want alleen die kan bepalen in hoeverre je belastbaar bent en als werknemer kun je dat volgens mij zelf niet bepalen.
luuntje schreef:Mijn huisarts heeft lang geleden briefje geschreven dat werken niet ging.
Bedrijf en UWV hebben dat toen overgenomen.
Zeker geen uren inleveren kan je later mee in de knoop komen.