Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emj_23 schreef:In Cuba wordt oppositie de kop in gedrukt en er is geen vrijheid van de pers. Als hij echt weg wilt moet een ander land hem een verblijfsvergunning willen geven. Aangezien er elk jaar veel mensen Cuba achter zich laten heeft hij ongetwijfeld vrienden, kennissen en familie die de stap hebben gewaagd. Maar dan heeft hij nog geld nodig. Een land ontvluchten is meestal alleen weggelegd voor mensen met geld.
Wat is zijn antwoord als je vraagt hoe je hem zou kunnen helpen?
purny schreef:Dit topic komt mij bekend voor...
Het enige wat ik wil zeggen is doe voorzichtig met wat je doet
Jokonootje schreef:Als hij Cuba eenmaal uit is en hij krijgt ergens geen status of hij kan niet aarden dan is hij absoluut niet meer terug welkom.
Het is niet zomaar een makkelijk advies die je geeft om het land te ontvluchten.
Wees voorzichtig met wat je uit geeft of wat je doet
anjali schreef:Volgens internet zijn de huidige problemen in Cuba veelal ontstaan door het geheel stilvallen van het toerisme, waar de meeste inkomsten vandaan kwamen, tijdens de corona-epidemie. Nu zou het weer langzaam aan het opstarten zijn. Ik persoonlijk zou geen geld gaan sturen maar er zelf vaker op vakantie gaan en dan lokale mensen (bijv. zo'n man die je daar hebt leren kennen) inhuren als chauffeur, gids of zo en dan niet gierig zijn met loon voor hun werk.
Dorine92 schreef:purny schreef:Dit topic komt mij bekend voor...
Het enige wat ik wil zeggen is doe voorzichtig met wat je doet
Hoe bedoel je dit komt me bekend voor? Als in, dat iemand anders een keer ergens in getrapt is oid?
Ik heb vooralsnog helemaal niets gedaan, ik vraag me gewoon af of iemand goede tips heeft die ik naar hem kan doorsturen, en ik vroeg me af wat mensen ervan vinden dat ik het geld waarmee zijn leven op een goed niveau zou komen, op zich prima kan missen, maar niet geef.
josien_m_ schreef:Maar aan de andere kant: waarom zou je niet wat geld geven, misschien wel regelmatig. Je geeft het dan aan een persoon, iemand die je kent. Je kunt ook aan anonieme goede doelen geld geven, maar dan weet je ook niet wat ermee gebeurt. Dit zou ik juist eerder doen omdat je weet wie je helpt. Als je het missen kunt, is dat gewoon erg aardig van je. Misschien een paar keer een bedragje en dan kijken hoe het gaat?
Janneke2 schreef:Er is de stichting Cubamigos die microkredieten verstrekt, zodat iemand een 'piep'klein bedrijfje kan opzetten.
Doorgaans in combinatie met een serie microkredieten in de directe omgeving zodat de kleine bedrijfjes elkaar kunnen ondersteunen.
(Soms zo klein als: drie mensen hebben een paar kippen, en ze verkopen de eieren. Bijvoorbeeld in combinatie met iemand die een oventje koopt via microkrediet, en als de eerste kredieten zijn afbetaald komt er een gemeenschappelijke transportfiets, zodat er goed kippenvoer wordt gekocht en bakproducten verkocht worden.)