Een huur huis wachtlijsten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Een huur huis wachtlijsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:13

Hoe kwam jij aan je huurhuis en hoe lang heb jij moeten wachten? Mijn dochter woonde samen en ze hebben hun huis verkocht, terug naar hier is geen optie dat wil ze echt niet. Dat snap ik wel als je 29 ben, ze heeft een jonge hond die nu tijdelijk hier is. Ze woont bij een collega in en die heeft katten, dat werkt niet met de hond. Ze heeft geen eigen geld om een huis te kopen.

Petpa

Re: Een huur huis wachtlijsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:16

Waarom hebben ze hun huis verkocht?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:17

Ze zijn uit elkaar gegaan.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:19

Op woensdag besloten dat ik op mezelf wilde. Op maandag had ik een woning :Y) Heel erg geluk gehad met particuliere huur. Sta/stond niet ingeschreven, dus met loting op sociale huurwoningen ging ik sowieso geen kans maken.

Mijn tip is om FB groepen in de gaten te houden voor huren in jullie buurt. Op Funda staan ook huurhuizen. En een oproepje plaatsen die vrienden kunnen delen? Via-via zijn mensen wellicht sneller geneigd om iets te verhuren ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:19

Zelf een nieuw huis kopen? Zoeken op internet (facebook?) naar een huurhuis of appartement?

Een huis via de WBV is over het algemeen alleen mogelijk als je een wachtlijst van 10 jaar kunt trotseren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 16:21

Ze heeft geen geld om een eigen huis te kopen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:24

Lastige situatie gezien de huidige woningmarkt.
Ik zou lid worden van diverse Facebook groeien waar woningen te huur aangeboden worden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:25

Woning via de woningstichting gekregen. 9 jaar wachttijd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:26

Staat ze niet ingeschreven?

Mijn eerste huurwoning geluk mee gehad via marktplaats. Ik stond toen wel ingeschreven maar dat was 320 km verderop. :+

Daarna zelf een woning gekocht, maar ik sta alsnog ingeschreven, volgens mij hier maar ook nog 320 km verderop, waar ik ben opgegroeid.

Je weet maar nooit wat de toekomst brengt. Een slimme meid is voorbereid :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:29

Ik had het geluk dat er jongeren appartementen gebouwd waren en er 1 op het laatste moment, vlak voor oplevering, er vanaf zag. Alsnog wel 5 jaar op de wachtlijst gestaan en het was ook het laatste jaar dat we daarvoor in aanmerking kwamen. Hier telden de jaren vanaf je 18e, ook als je later inschreef, dus dat was ook mazzel. Vanuit appartement makkelijker over kunnen stappen naar een rijtjeshuis. Ook omdat voor dat dorp mensen voorrang hadden dke binding hadden met het dorp. Dus of werk daar, of er altijd gewoond hebben of familie er wonen.
Maar ondanks dat ik nu 16 jaren opgebouwd zou hebben kom ik sowieso niet in aanmerking meer voor een huis. Huizen gaan alleen naar stellen of gezinnen. Singles mogen alleen appartementen of flats huren. En die zijn veel duurder als mijn huis. := Ik heb het geluk gehad dat ik met veel pijn en moeite kon blijven zitten.

Dus kijk eens rond of er woningen zijn speciaal voor jongeren, woningen waarvoor geloot wordt en bij meerdere verenigingen inschrijven. Je kan niet kieskeurig zijn in deze tijd, dus breder kijken en idd op fb.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:31

Particuliere huur, en met twee weken hadden we bezichtiging en daarna ook snel de sleutel.
Was het tweede huis waar we op gereageerd hadden.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:41

Ik zou particulier gaan kijken, gewoon direct via de (verhuur)makkelaar. Ga geen tussen"personen" als Funda gebruiken, die lopen altijd achter en het gaat snel met betaalbare woningen. Gewoon lekker de websites van de makelaars zelf in de gaten houden. De wachtijden bij de woningbouw zijn echt niet mals, staan op veel plekken in Nederland op 7~15 jaar laatste keet dat ik keek.

Heb zelf nu 2 keer huis gezocht particulier, waarvan de eerste keer onder de huurtoeslaggrens. Geen last van huisjesmelkers ofzo gehad zoals je vaak op het nieuws hoort. Denk dat als je beetje oplet bij bezichtigen het wel goed moet komen.

Ook particulier krijg je trouwens veel nee. Huizen zijn nou eenmaal gewild, zeker als ze betaalbaar zijn. Ook ik heb wel 10+ afwijzingen gehad. Maar als je op alles wat beetje leuk lijkt reageert (je kan altijd nog afwijzen na bezichtigen) dan is het wel prima te doen. Had beide keren zoeken binnen 2 maand een plekje.

De makelaar vragen om een huis te zoeken zou ik niet doen. Dan komen er kosten om de hoek kijken, en die zijn niet altijd mals. Maar reageren op hun aanbod dat online staat is altijd kosteloos, daar mogen ze niks voor rekenen!
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 27-07-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:43

Met een hond kan het trouwens wel lastig worden. Ik zie bijna altijd 'Geen huisdieren' o.i.d. staan bij de advertenties die ik tegenkom. En een hond kun je nou ook niet bepaald makkelijk verbergen...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:44

Wij hebben particulier gehuurd via de makelaar waar mijn schoonmoeder werkt. Echt geluk gehad dat we dit konden huren, was een heel fijn huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:46

Zoekt ze sociale huur of particulier?
Wat is haar (maximale) huur? Bedenk wel dat bij veel particuliere huur je minimaal 3x (a4x) de huurprijs netto moet verdienen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:49

marleen_usar schreef:
Hoe kwam jij aan je huurhuis en hoe lang heb jij moeten wachten? Mijn dochter woonde samen en ze hebben hun huis verkocht, terug naar hier is geen optie dat wil ze echt niet. Dat snap ik wel als je 29 ben, ze heeft een jonge hond die nu tijdelijk hier is. Ze woont bij een collega in en die heeft katten, dat werkt niet met de hond. Ze heeft geen eigen geld om een huis te kopen.

De wachtlijsten zijn overal lang, maar verschillen nog wel enorm per regio. Dus daar is geen gemiddeld zinnig woord over te zeggen.

Wat zoekt ze en in welke regio? Dan kunnen Bokkers gerichte tips geven of ervaringen delen uit die regio.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:50

Westhof schreef:
Met een hond kan het trouwens wel lastig worden. Ik zie bijna altijd 'Geen huisdieren' o.i.d. staan bij de advertenties die ik tegenkom. En een hond kun je nou ook niet bepaald makkelijk verbergen...
Wettenlijk mag dit gewoon niet overigens. Ze mogen een huisdier niet verbieden tenzij er overlast of schade ontstaat. Daar zijn genoeg rechtzaken over geweest en elke die ik heb gezien zijn gewonnen door de bewoners. Ze mogen je natuurlijk voor het tekenen van een contract zonder reden afwijzen, en als ze weten dat je een hond hebt doen ze dat vaak. Maar als je eenmaal getekend hebt en je haalt toch een hond in huis, kunnen ze daar niks tegen doen tenzij het een compleet hondvrij gebouw is ofzo (als in, een complex waar ze uberhoubt niet inmogen). Dat is echt zo'n regeltje die er vaak staat maar wetenlijk gewoon teniet wordt verklaard.

Mijn tactiek is hond niet noemen uit jezelf zodat je niemand afschrikt ermee, maar wel eerlijk zijn als erom gevraagd wordt. Idd minder opties, maar dan is het prima te doen een huisje te vinden.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 27-07-23 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:56

Mijn eerste huurwoning kreeg ik met 3,5 jaar inschrijving (jongerenwoning, <23 jaar). Dat was een appartementje van 36 m2. Nu wil ik mijn volgende woning wel iets groter, ik sta nu 8,5 jaar ingeschreven en eindig in Apeldoorn meestal in tussen de 5-10 maar in Deventer bijvoorbeeld wel in de top 1-5 (hier kun je met je punten reageren op sociale huur in Apeldoorn, Deventer, Zutphen en omliggende dorpen).

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:56

Brainless schreef:
Zoekt ze sociale huur of particulier?
Wat is haar (maximale) huur? Bedenk wel dat bij veel particuliere huur je minimaal 3x (a4x) de huurprijs netto moet verdienen.
Mijn ervaring is meestal 2x de huur als inkomen de eis is, dat was de standard bij beide plekken waar ik particulier (heb ge)huur(t). Als je 3x de huur zou moeten verdienen van waar ik nu woon (en mijn huur is gewoon gemiddeld voor de locatie), zou je net zo goed een huis kunnen kopen want dan krijg je ook de hypotheek wel rond. En dit is het westen.

De eerste werd wel de borg van 2 naar 3 x huur omhoog gezet omdat ik student was die voor een normale woning ging (wel onder de toeslaggrens). Dat was vooral uit angst dat ik straks de stereotypische student uit ging hangen en het appartement uitgeleefd terug zou geven (zoals de meeste studentenwoningen in dat gebied er ook uitzagen, dus snap het wel om eerlijk te zijn).

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:01

Na 5 jaar samen en 4 jaar samenwonen sinds februari weer alleen en terug bij mijn ouders. Ben wel al jaren ingeschreven, maar ook aan het reageren en opzoek naar een huis. Alleen ik kom echt nog nergens... Sta al 10 jaar ingeschreven, maar plek 300 van de 400 is geen uitzondering en ben opzoek in heel oost noord-brabant en het bovenste puntje limburg. Particuliere huur is voor mij niet te betalen. Gelukkig heb ik wel een dak boven mijn hoofd en heb ik lieve ouders en broertje. :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:09

Je moet je ook zo snel mogelijk inschrijven als je 18 bent. Kost je maar een tientje per jaar ongeveer om ingeschreven te blijven staan. Zo bouw je tijd op. Ook als je samenwoont zou ik ingeschreven blijven staan, juist voor deze situaties. Ik heb mij op mijn 18e ingeschreven. In Leusden. Toen ik 23 was en mijn ouderlijk huis werd verkocht moest ik tijdelijk particulier huren omdat ik nog niets via de woningstichting had. Na 2 maanden kreeg ik een één kamer woning.

Toen ik daar 2 jaar zat heb ik mij opnieuw ingeschreven want ik wilde toch wel groter. 3 jaar later kreeg ik een woning in Achterveld (gemeente Leusden) met 1 slaapkamer en een achtertuin. In 2015 heb ik mij opnieuw ingeschreven in Leusden. Ik had geen haast maar wilde toch wel graag wat meer ruimte. En ik heb al jaren last van mijn bovenbuurvrouw.

En afgelopen mei een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen en daar ben ik nu in aan het klussen. 2 slaapkamers en een zolder erbij. Een voortuin. Wel dubbel zoveel huur maar dat is het waard. Als ik binnen een jaar weer inschrijf behoud ik 75% van mijn inschrijftijd. Dat ga ik dus weer doen. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:10

Ik had geluk via marktplaats. ik had een berichtje gestuurd, een week later bezichtiging en de dag daarna sleuteloverdracht. Het is echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik zou je aanraden zo veel mogelijk eisen los te laten. Met een hond wordt het wel een stuk moeilijker vrees is...

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:21

Bellatrix schreef:
Je moet je ook zo snel mogelijk inschrijven als je 18 bent. Kost je maar een tientje per jaar ongeveer om ingeschreven te blijven staan. Zo bouw je tijd op.

Eerste idd mee eens (*ik hoor mijn moeder* :') , het tweede is hier niet eens van toepassing. Je betaalt geloof ik eenmalig 30 euro inschrijfkosten en kunt ingeschreven blijven tot je een woning hebt gevonden, dan vervalt je inschrijving en moet (of nouja, is het slim om, je opnieuw inschrijven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:24

Dat kan natuurlijk ook, dat verschilt per woningbouw.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:29

Particuliere verhuursite 123wonen.
Nu een klein studio appartementje op mooie plek in deventer voor nog redelijke huur in deze tijden.

Daarnaast sta ik nog ingeschreven bij wbv in zowel deventer als Raalte waar mijn moeder woont. Helaas niet sinds mijn 18e maar pas sinds mijn 20e. Mocht ik ooit kinderen krijgen druk ik hen echt op het hart je op je 18e al in te laten schrijven.