Bruiloft regelen: ervaringen en tips gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Bruiloft regelen: ervaringen en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 16:06

Hallo getrouwde bokkers :D

Eindelijk heeft mijn partner mij ten huwelijk gevraagd :D We hebben inmiddels een zoontje en zijn daarom al geregistreerde partners. Maar de wens was altijd om ooit nog wel te trouwen en vorige week tijdens de zonsondergang op Kos ging die opeens op z’n knie… Niet verwacht, zo verrast! <3 Maar dan… moet je dus een bruiloft gaan regelen :')

We zijn eigenlijk nog helemaal blanco. We nijgen qua datum naar juni 2024 (of 2025 als het te krap wordt). Maar verder… we hebben eigenlijk geen idee :+ We weten redelijk wat we niet willen, maar wat we wel willen is nog lastig. Van alles wat je kan regelen, hebben we wel al een fotograaf op het oog. Maar verder…

Ik volg de trouwtopics al lange tijd. Maar deze topics hebben al veel plannen gemaakt en eigenlijk ben ik voor nu vooral op zoek naar ervaringen en tips van “ervaringsdeskundigen” :o

- Hoe hebben jullie een locatie gekozen?
- Wat moeten we vooral niet vergeten te regelen?
- Wat is dé tip voor een geslaagde dag?
- Brutale vraag: hoe zag jullie dag eruit en wat kostte de dag?

Natuurlijk zijn alle tips rondom jurken, pakken, decoratie, locaties heel erg welkom! :D Wie helpt deze toekomstige bruid een stapje verder? :wave:

Afbeelding

Selina

Re: Bruiloft regelen: ervaringen en tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:13

Die wist ik al voor ik verloofd was. Een kasteel op een paar minuten van waar ik ben opgegroeid. Naast een bos dus daar kon je dan mooi foto’s maken. Vond het ook belangrijk dat alles op 1 locatie was en ik wilde graag buiten trouwen.

Een goede ceremoniemeester. Die kan zorgen dat alles op de dag zelf vloeiend verloopt. En je hebt bv the perfect wedding die ook een checklist heeft.

Plan alles niet te krap en plan halverwege de dag ook gewoon even een momentje met jullie tweeën. Dat vond ik tenminste heel fijn, ondanks dat zo’n dag om jullie draait, spendeer je toch ook veel momenten zonder elkaar.
Oh en neem een videograaf en eentje die een same day edit doet. Dat je op je feest al een paar minuten film ziet. Janken was dat :+

Ik wil dat wel via pb sturen, wat onze bruiloft heeft gekost. En hoe de dag er dan verder uitzag.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:22

Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! Ik ben 12 oktober 2022 getrouwd en wij hebben echt een prachtige dag gehad.

Was een tip van mijn ouders en precies wat we zochten. Klein, intiem en knus.
Regel optijd een Babs. Dit was ik vergeten en heb een externe Babs moeten inhuren en hier kwamen echt wel extra kosten bij kijken. Hadden trouwens wel echt een fantastische Babs dus het was niet erg.

Relax! Laat het los. Zorg van te voren dat je alles geregeld hebt en geniet echt op de dag. Het vliegt voorbij en er gaat vast wat mis, maar probeer daar dan niet teveel van te balen.

Kosten wil ik best delen via pb :). Wij hadden 27 daggasten inclusief ons en zijn allemaal blijven overnachten inclusief ontbijt de volgende dag op onze kosten. In de avond hadden we ongeveer 70 gasten inclusief daggasten.

Mijn jurk heb ik gekocht bij Prinses Mode in Apeldoorn. Echt een prachtige zaak. Pak van mijn man is gekocht bij Bossenbroek in Voorthuizen.
Wij hadden voor de dag een styliste uitgenodigd en dat was ook echt een hele slimme zet, https://bloomingbydiana.nl/.

Verder ook veel op Etsy gekocht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:26

Je kan sowieso eens op The Perfect Wedding kijken, daar kun je ook een draaiboek maken en staan wat tips..
Het is ook leuk om eens bij een trouwbeurs te gaan kijken. Daar vind je heel veel leveranciers voor zaken waar je vaak niet eens aan had gedacht.

Verder zou ik sowieso beginnen met het boeken van de locatie en de foto/videograaf. Die zijn altijd als eerste bezet. Er zijn zelfs zat mensen die eerst de locatie zoeken en op basis van de beschikbaarheid hun trouwdatum uitkiezen.
Ga eens bij wat open dagen kijken, en ga sowieso meerdere locaties bekijken voordat je een keuze maakt. Let niet alleen op de locatie zelf, maar ook op het personeel en zoek wat recensies.

Een goede ceremoniemeester is zeker een goed idee. Dat kan een vriend/familielid zijn, maar als je wil dat iedereen optimaal kan genieten van de dag dan kun je daar ook gewoon iemand voor inhuren. Het is best een klus om alles in goede banen te leiden de hele dag.

Dé tip is vooral niet te veel stressen op de dag zelf. Lekker genieten, en als het niet helemaal gaat zoals gepland dan is dat ook niet erg. Zorg dat je een plan B hebt voor de fotoshoot als het eens zou regenen.

Qua kosten kun je het zo goedkoop en duur maken als je wil. Ik ken zat mensen die hun hele dag thuis hebben gepland en sommige hebben zelfs de taart zelf gemaakt.. maar er zijn ook zat koppels die over de 20.000 euro heen gaan voor hun bruiloft.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:28

Je hebt jaarlijks, mss zelfs vaker, de trouwlocatie route.
Daar kan je allemaal trouwlocaties bezoeken. Bedenk van te voren wat voor omgeving je wil, hoeveel gasten, wil je alles op 1 plek? Dan kan je veel gerichter gaan zoeken.

Geld sparen :+ Houd rekening met een lange levertijd op je trouwjurk. Oh, en gaan zitten in je trouwjurk tijdens het passen. Ik kwam er tijden de bruiloft pas achter dat ik niet kon zitten. Heb toen op de wc nog de baleinen uit m’n jurk gesloopt.

Maak het er het beste van. Wij hadden de pech dat het weer vreselijk was maar laat je niet beïnvloeden door factoren die je niet in de hand hebt.

12.00 trouwen, 13.30 taart, daarna was het plan om foto’s met z’n alle te maken maar dat ging dus niet door vanwege het weer. 18.00 diner, 20.30 aanvang feestavond. Bruiloft heeft m’n vader betaald.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:30

Ik heb jaren als weddingplanner achter de rug, in het buitenland welliswaar, maar alle beetjes helpen!

Dit hangt voornamelijk af van twee prioriteiten; je gastenlijst en de locatie. Heb je een gastenlijst van 200 mensen maar kan je droomlocatie maar 100 mensen hebben? Dan moet je besluiten wat een hogere prioriteit heeft. Overigens telt de datum hier ook mee, heb je een specifieke datum in gedachten?

Een videograaf. Ik hoor van al mijn bruiden dat zij vinden dat de video meer emotie vastlegt dan foto's en van bruiden die geen videograaf hadden hoor ik dat eigenlijk altijd op nummer 1 van dingen die ze zouden veranderen.
Overigens ga ik mee met Selina over de ceremoniemeester. Kies iemand met organisatorisch vermogen en iemand die het ook echt leuk vindt. Ik heb vaak zat met MC's gewerkt die het eigenlijk helemaal niet wilde, en dat was altijd duidelijk te merken.

Om niet te vergeten dat niemand van de gasten weet wat jij voor ogen had. Loopt het iets uit? Geen probleem, de gasten weten de planning niet. Komt je trouwtaart anders uit de verf dan je had besteld? Geeft niet, niemand weet wat er eigenlijk is besteld etc.
Ik ben in het buitenland getrouwd en had een trouw-weekend. Wij kwamen op woensdag aan om wat te chillen, donderdag begonnen met wat last minute dingetjes te regelen. Donderdag kwamen ook mijn Hollandse gasten aan + goede vrienden. We hadden dus al een mannetje of 100 op vrijdag avond.
Zaterdagochtend gingen ik en mijn bruidsmeisjes in de make-up. Na de lunch aankleden en ik geloof dat wij rond een uur of 15.00 getrouwd zijn. Mijn man lag trouwens tot een uur of 14.30 in het zwembad :') . Korte ceremonie, half uurtje denk. 45 minuten familie foto's, daarna couple fotoshoot en foto's met onze bruidsmeisjes en bruidsjonkers. Na zonsondergang naar binnen voor het eten en de speeches. Na speeches begon het feest.
Dit is een vrij normale manier van trouwen hier in Zuid-Afrika. Alle gasten zijn er ook de hele dag + eten + feest + slapen.
Kosten kan ik hier wel neerzetten, maar dat is van geen waarden (behalve als je ook in ZA wilt trouwen :+ )

Als je vragen hebt kun je me altijd een PBtje sturen :).

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:30

Gefeliciteerd!

Wij zijn destijds begonnen met de gastenlijst, want aan de hand daarvan weet je hoe groot de locatie moet zijn :) en dan kunnen ze je ook goed een prijsindicatie geven. Dus dat is mijn tip: begin met de gastenlijst :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:33

Locatie gezocht via Google wat er in de buurt was voor het feest. Paar keer wezen kijken en goede klik.

Trouwen zelf wouden wij niet in ons eigen gemeentehuis mega saai pand. Dus uitgeweken naar een super mooi stadhuis dichtbij.

Fotograaf was mijn schoonzusje en de videograaf kregen wij kado.

Wij wouden graag houten trouwkaarten dus die waren wat duurder dan normale.

Daggasten ong 45. Vervoerd naar stadhuis met een oude Engelse bus. En van daar weer terug naar feestlocatie. Wij zaten er ook bij in mega gezellig.
Taart champagne even relaxen en daarna daar gegeten. In de avond zo rond de 130 gasten.

Inc jurk pak trouwen enz enz denk dat wij rond de 11000 kwijt waren. Waarbij het feest en het eten de grootste kostenpost was van rond de 7000 euro.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:43

Ballard_L schreef:
Gefeliciteerd!

Wij zijn destijds begonnen met de gastenlijst, want aan de hand daarvan weet je hoe groot de locatie moet zijn :) en dan kunnen ze je ook goed een prijsindicatie geven. Dus dat is mijn tip: begin met de gastenlijst :)

Vind ik een goede.
Aan de hand van prijsopgave kun je dan eventueel ook nog beslissen om het kleiner te houden als de locatie met minder man wel binnen je budget is.

Ik ben zelf niet getrouwd maar heb wel ooit een bruidsmode show gelopen.
Alles met van die lovertjes, harde kraaltjes op het bovenlijf zou ik voorzichtig mee zijn
Ik heb de binnenkant van mijn armen helemaal kapot gehad na een show omdat dat erlangs schuurde.

Als ze alleen op de voor en achterkant zitten is het niet zo erg.
Maar aan de zijkant en dan voornamelijk boven dan schuur je met blote armen daar telkens langs heen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:48

Locatie: we hebben een ruimte gehuurd in de horecagelegenheid waar we onze eerste date hadden voor een feestje 's avonds.
We hadden rond de 30 gasten, of 35 ofzo. Meer niet.

In de ochtend gratis getrouwd met zeer kleine aanhang en gezamenlijk geluncht. Geen fotograaf, geen planning, geen gedoen.

De kosten? Met de giften die we van de gasten kregen hadden we, op 5 cent na geloof ik, het feest 's avonds gedekt _O-
We hadden dus alleen kosten aan de ringen en de lunch. Top.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 19:58

Wow, wat een reacties al! Heel fijn. Dank jullie wel voor de felicitaties :D

Voor degene die hierboven al een budget hebben genoemd, is dat recent geweest? De ervaring leert dat een bruiloft van 10 jaar geleden aanzienlijk goedkoper uitpakte dan nu haha.

De tips voor ceremoniemeester neem ik ook mee. Daar zijn we ooo nog niet over uit. Ik vind iemand inhuren best prijzig, maar vind het ook lastig om iemand die dichtbij staat te vragen. Ik gun ook een leuke dag haha. Daar gaan we nog eens goed over nadenken!

@Marije: wat leuk om te lezen! Ik zou heeel graag in Zuid-Afrika trouwen, maar dat is helaas niet haalbaar. We zijn in 2019 wel in Zuid-Afrika geweest voor een rondreis. Ik kan niet wachten tot we met ons zoontje kunnen gaan :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:39

Ik was ceremoniemeester/bruidsmeisje/getuige voor mijn zus en zwager en heb zelf ook een prima dag gehad. Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe druk je planning voor de dag is, maar wij hadden in excel een draaiboekje gemaakt, waardoor het allemaal heerlijk overzichtelijk was.

Voor de fotografen hadden we een lijstje met mensen of groepjes waar het bruidspaar graag foto's van wilde, dus die heb ik steeds iom met een van de fotografen naar buiten 'gestuurd'.

Vooraf heb ik goed contact gehad met zowel de fotografen als de Babs als de muzikante, omdat er ook wat kleine, leuke verrassingen voor het bruidspaar waren. Geen sketches en dat soort dingen, maar meer op muziekvlak.

Was het intensief? Ja, vooral de aanloop naar de bruiloft toe, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf chronisch ziek ben en mijn zus NAH heeft, waardoor sommige dingen gewoon wat meer tijd en energie hebben gekost. Ik zou het voor een ander niet zo snel weer doen waarschijnlijk, maar zeg nooit nooit. Ik heb het met liefde en plezier gedaan.

Ik denk dat het vooral belangrijk is duidelijke afspraken te maken met jullie ceremoniemeester over welke taken die persoon wel en niet oppakt. Bij mij zus en zwager waren er geen vrijgezellenfeestjes, dus dat scheelde al een hoop. Bij mijn zus en zwager ben ik er een beetje ingerold, maar dat is gewoon goed gekomen :D .

Als er veel werk is, zou je nog kunnen overwegen 2 mensen te vragen en de taken wat te verdelen, zodat iedereen ook wat vrijheid heeft. Maar ik heb het op de dag zelf niet als heel vervelend ervaren. Scheelt wel dat we voor mij even een rustmoment hebben ingelast terwijl zij foto's aan het maken waren. Daarvoor zin vrienden meegegaan, die ook getuige en bruidsdame waren.

Kon ik even uitrusten om vervolgens naar de ceremonie locatie te gaan met weer iemand anders die hielp daar de puntjes op de i te zetten, zoals de naamkaartjes voor de gereserveerde plaatsen (familie), bloemetjes aan de stoelen aan het gangpad hangen, laatste dingen overleggen met de Babs en muzikante en voor mij ook nog even inzingen met de pianiste, omdat ik mijn huwelijkscadeau had ingestudeerd met mijn zangdocente :+ .

Qua kosten heb ik geen idee en bij het zoeken van de locaties ben ik ook niet direct betrokken geweest. De trouw locatie was sowieso snel duidelijk, de locatie voor de receptie en het familiediner (incl getuigen en wat hele naaste vrienden) duurde iets langer, maar daar waren ook wat eisen aan de toegankelijkheid.

Oh, en gefeliciteerd uiteraard!

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:45

Wauw gefeliciteerd!!! De voorpret gaat nu dan beginnen met het plannen van jullie huwelijk **\O/**

Hier mijn recente ervaring:
28 juni 2023 was onze dag <3

Eerst hebben we bedacht op hoeveel gasten we ongeveer uit zouden komen en toen hebben we gekeken naar wat voor budget we in gedachten hadden. Vervolgengs hebben we nagedacht over onze wens betreft locatie (wij waren bijv geen kasteel mensen).
Wij wilden maximaal 45 minuten rijden vanaf onze woonplaats afzitten.

Op de website van toptrouwlocaties zijn wij gaan zoeken naar budget en afstand en zo op drie potentiele locaties uitgekomen. Deze hebben we bezocht op een open toptrouwlocatie route. Dat was super leuk omdat je dan de locatie ook aangekleed ziet. Bij de locatie die we kozen wisten we het eigenlijk direct. En hebben we ook direct een optie op een dag genomen.

Het voordeel van deze locatie was dat alles daar kon, dus ceremonie, diner en feest. Dat vonden wij erg prettig.

* op tijd in ondertrouw en het kiezen van een Babs
* huwelijkse voorwaarden vastleggen bij de notaris als je dat wenst.
* de juiste ceremoniemeester(s) die het hoofd koel houdt
* taart en bloemen/bruidsboeket
* sieraden/ een mooie haarspeld (als je op tijd bent kun je een hoop besparen door te kijken op Alieexpres)
* waar slaap je na je dag, ga je naar huis of een hotel en hoe kom je daar?

Toch echt de juiste ceremoniemeesters. Zij hebben de dag zo vloeiend laten verlopen in combinatie met de ervaren mensen van de locatie. Zij hadden een mooie verdeling van speeches en stukjes gemaakt en communiceerden met de locatie en dj.
Wij hadden hen het volle vertrouwen gegeven en letterlijk gezegd: Als de locatie iets aan jullie vraagt dan kunnen jullie niet fout antwoorden. Ook als het geld kost. Jullie kunnen voor ons inschatten of het nodig is en wij vertrouwen op jullie inschatting! Gelukkig is er geen situatie geweest waar zo'n besluit nodig was, maar achteraf gaven zij aan dat dat vertrouwen hen ook veel rust gaf.

gezamenlijk:
12.30 foto's maken
13.45 inloop voor de daggasten (Wij waren toen nog foto's aan het maken en de gasten zagen ons pas bij de ceremonie. wij waren 14.20 op de locatie ongeveer)
14.30 Ceremonie
15.30 taart met prosecco (toen hebben we ook nog foto's met de daggasten gemaakt)
17.00 driegangen diner
19.30 aankomst avondgasten met prosecco en petit four
20.00-23.30 feest

Het was een woensdag en eerlijk is eerlijk, om 23.30 waren wij bekaf en superblij met hoe onze geweldige prachtige dag was gegaan. Het had best nog een uur langer mogen/kunnen duren, maar door deze eindtijd ging het feest niet als een nachtkaars uit doordat mensen die de volgende dag moesten werken eerder vertrokken. Men ging gewoon met ons weg en dat was top!

Eigenplanning in de ochtend:
7.45 bij mijn ouders en make up
9.15 haar (haar en make up waren twee verschillende mensen zo hadden ze beiden genoeg tijd, mede doordat ik wel proefkapsel en proef make up had gedaan bij ieder.)
11.15 nog even wat eten
11.45 jurk aan en in de auto naar de fotolocatie (deze was 15 min rijden van de trouwlocatie)

Prijs en locatie in PB *D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:57

Gefeliciteerd! Mijn grote tip is vooral doe wat jullie zelf willen, laat je niemand iets opleggen wat je niet zou willen.

Onze bruiloft was ook niet echt standaard. Wij sliepen de nacht ervoor in een bed en breakfast in de buurt van de locatie, daar waren twee kamers zodat we apart konden om kleden. De ochtend van de bruiloft kwamen onze ouders en hond en was er voor iedereen ontbijt.
Mijn man wachtte buiten na het omkleden en ik vond een van de mooiste momenten dat ik naar beneden kwam van de trap af en hem zag. Daar hebben we in de tuin nog foto's gemaakt met onze hond.
Ik vond het zonde om een dure auto te huren die toch niet van ons is dus ik ging met mijn vader in zijn auto en mijn man in onze auto met zijn moeder.
Op locatie stond iedereen in een Haag, toen was de ceremonie die ondanks dat het dan door een ander werd verteld heel persoonlijk was omdat we min of meer alle tekst voor elkaar apart van elkaar naar de babs hadden gestuurd. Daarna gingen we op de foto met iedereen om en om(gezinnen wel samen) , kost wat tijd maar dan heb je wel wat en de rest kon een drankje doen.

Daarna gingen we pannekoeken lunchen en vervolgens spelletjes doen waar we onze eigen twist aan hadden gegeven zoals teken het bruidspaar, too cool for sjoel, lord of the ringwerpen etc. De winnaar mocht de taarten aansnijden.
Daarna gingen wij met de fotograaf foto's maken en vervolgens met een selecte groep uit eten.

En wat top was, familie nam de cadeaus mee en wij zaten nog 2 nachten in de bed and breakfast, zo was het niet opeens afgelopen.

Ik wou trouwens ook geen bloemen en taart lust ik zelf niet dus dat waren verschillende hema taarten :P

Nog een tipje als je bang bent dat iets niet goed geregeld wordt, regel dan veel zelf van te voren. Wij hadden bijvoorbeeld een pdf met foto's gemaakt voor de ceremonie meester zodat hij ook een beetje kon zien wie wie was. Onze ceremoniemeester hoefde eigenlijk alleen op de dag zelf een beetje op de tijd te letten, dat mensen op de juiste plek zaten bij sommige dingen en de auto's weg zetten.

Bij ons waren alle gasten dus bijna de hele dag aanwezig behalve bij het avond eten. Ik heb weleens een bruiloft gehad waarbij we ons moesten vermaken tussen de ceremonie en het feest dat kan maar is toch minder handig vooral als het regent.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:08

Qua locatie hebben wij geselecteerd op het eten wat ze hadden en de prijs. En op max 30min rijden van ons huis (waar wij 's middags alle familie hadden).
De locatie mocht ook niet te groot zijn, we hadden een klein groepje van 20 man.

Vergeet vooral de bloemen niet op tijd aan te vragen! Onze bloemist had maar x aantal plaatsen per dag en zeker de zomermaanden zijn gewild. Ik heb dat geregeld in februari voor juni. Uiteindelijk hadden ze het alsnog op de verkeerde dag ingezet en hadden we geluk dat m'n man het de dag van tevoren ging halen (en dat ze het dus nog konden maken). Dus tip om bijv een week van tevoren nog eens te bevestigen oid.

Geslaagde dag? Plan voldoende tijd in voor sociale activiteiten. Wij hebben onze lunchtijd beperkt door de fotoshoot, waardoor onze gasten een stuk alleen hebben gegeten. M'n man en ik konden snel een broodje eten en moesten door. Dus reken ruim.
En wij vonden de fotoshoot heel belangrijk, dus een mooie (prive) locatie doet veel. Wij hadden bij een privaat kasteel met ons twee <3 Geen pottekijkers en even met ons twee genieten, was echt top.

Onze dag:
- 8.00 haar en make-up voor mij
- 10.30 opgehaald door m'n toekomste + familie. Samen naar gemeente gewandeld (ik had een B&B op wandelafstand, zodat we ons ieder apart konden klaarmaken). Dat was echt tof.
- 11.00 gemeente
- lunch in ons huis (we waren met 18 man)
- uitgebreide fotoshoot van 13.00 tot 14.30
- daarna nog bij ons thuis kunnen babbelen
- op feestlocatie vanaf 17.30. Wij deden enkel eten met familie, maar door de formule (voorgerecht, bbq en dessert-buffet) toch avondvullend. Er was een bandje wat muziek speelde. Rond 01.00 zijn de laatsten naar huis gegaan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:37

Zoals hierboven staat; zorg ervoor dat je zelf achter al je keuzes staat. Doe geen concessies voor anderen.

Wij wilden trouwen, maar ik keek zo op tegen al het geregel en het gedoe wat er zeker uit voort zou komen, dat we het samen op Mauritius hebben gedaan.

Mocht ik het over doen, dan weer precies op dezelfde manier. Het geld voor het trouwfeest hebben we compleet in een heerlijke vakantie + trouwens gestopt op een zonnig eiland.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:53

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:26

Wij hebben veel locaties gezien, kasteel de haar, stadhuis Oudewater, diverse andere locaties. Uiteindelijk kreeg ik de kans om de Burgerzaal van Rotterdam te boeken, die vind ik prachtig dus daar getrouwd.

Naaisetje meenemen op de dag zelf
Make up, haar, jurk etc heb ik allemaal in mijn eigen huis gedaan. Dan had ik die comfort in ieder geval nog, vond ik heel erg fijn!

Probeer relaxt te blijven.

Op de late ochtend trouwden we, op vrijdag
In de burgerzaal, daarna de foto's.
Eerst met familie en vrienden, daarna gingen zij weg, even zichzelf vermaken. Dat kon in Rotterdam maar ook in Gouda.
Om 17 uur was de aanvang diner bij de Zalm in Gouda. Daar hadden we een zaal gehuurd.
En aansluitend taart en feest.

Met alles erbij, uitnodigingen, ringen, kleding etc.
10.000 euro.
Ons doel was 8000 euro, helaas niet gehaald

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:03

Gefeliciteerd TS! Dit is zo'n leuke tijd die komen gaat! Geniet ook vooral van de voorbereidingen.

We wouden graag iets met/in onze geboorteplaatsen. We hebben de ceremonie in het kerkje van mijn man zijn geboorteplaats gehouden. Daarna zijn we naar 2 dorpen verderop gegaan om het feest te vieren in de oude hal van mijn ouders hun bedrijf.

Ceremoniemeester! Wij wouden graag dat onze familie niks hoefde te doen die dag, dus onze beste bevriende stel waren ceremoniemeester.

Wij hebben de ceremoniemeester gevraagd om bij het welkomstwoord aan te geven dat gasten niet gedag hoefden te zeggen als ze naar huis gingen. Ben je lekker aan het feesten moet je om het hutje mutje mensen bedanken en gedag zeggen. Onze gasten hebben dit ook niet als ongemakkelijk ervaren, die vonden het wel relaxed.

Ik sliep bij mijn ouders en werd 's ochtends opgehaald door mijn man en zoontje. Vond ik heel bijzonder! Familie/vrienden die dit graag wouden zien konden komen kijken.

Een band geeft een hele andere sfeer dan een DJ. Vooral als de DJ ook niet echt contact maakt met de gasten.

11.00 uur werd ik opgehaald en hebben we foto's gemaakt tot 14.30uur.
15.00 ceremonie
16.00 waren we op de locatie van het feest. Daar hadden we een candybar en koffie e.d. De kinderen konden daar even lekker uitrazen en wij konden met de naaste familie en vrienden kletsen.
17.00 kwamen de avondgasten en om 17.30 hadden we een gezamenlijke toast waarbij de ceremoniemeester ook de 'huishoudelijke mededelingen' ten gehore kon brengen.
18.30 had de pizzabakker pizza's klaar en stond er wat buffet dingen klaar.
20.00 ging de band los.

Qua kosten: we zijn in 2018 getrouwd en waren geloof ik rond de 6000 euro kwijt. Mijn trouwjurk heb ik van mijn ouders gekregen en mijn man zijn pak van zijn ouders, dat scheelde al enorm! Duurste was de band, het drinken/eten en de fotograaf. Maaaaar, de feestlocatie zelf aangekleed en daar heeft heel wat tijd ingezeten, zowel van te voren als de volgende dag. Dat moet je maar net willen.

Wat verder nog geld gekost heeft:
- trouwauto
- bloemen/corsage man en zoontje en aankleding kerk. (we hadden de dag gasten geen corsage.)
- hotelovernachting voor onszelf
- XL lego voor de kids
- inboedel en eten candybar
- aankleding feestlocatie
- bedankjes
- photobooth
- beamer met scherm
- het trouwen zelf

Een geldbesparing tip:
Wij hebben bij Lucardi vriendschapsringen gekocht i.p.v. echte trouwringen. De 2de was voor de helft van de prijs ook nog.

We hadden onze bruiloft in festival thema. Lekker rustig aan, niet te moeilijk doen. Niet iedereen strak in het pak, maar gewoon aan kunnen trekken waar je je prettig in voelt.
In september zijn we 5 jaar getrouwd en gaan we onze gasten hun foto's van de Photobooth toesturen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:24

Gefeliciteerd!

Mijn tip is vooral: Relax! Een bruiloft regelen is hartstikke leuk.

Bedenk nu alvast of er dingen zijn die je perse wilt. Bijvoorbeeld 1 specifieke fotograaf, een bepaalde locatie of winkelen in een bruidsmodezaak waar de levertijden lang zijn. Regel die dingen eerst. Verder zijn er heel veel dingen die je prima in de loop van de tijd kan organiseren.

Wij zijn bijvoorbeeld (voor een 25 jarig huwelijksfeest waar we onze bruiloft een soort van 'overdoen' maar dan naar onze wensen ipv die van onze ouders) 6 maanden van te voren een fotograaf gaan zoeken. Van de 5 trouwfotografen die we mailden waren er 4 nog vrij op onze datum (een zaterdag in de zomer, dus populaire dag).
Onze taart hebben we 2 maanden van te voren uitgezocht, ook hier hadden we nog volop keuze uit bakkers.
De trouwjurk was bij een winkel waar we hem meteen konden meenemen. Op maat maken heb ik pas 6 weken van te voren laten doen, ik wilde niet te lang opletten of ik aan het aankomen of afvallen was.

Ik kom veel mensen tegen die zich online helemaal gestresst worden en denken dat ze de hele bruiloft zo ongeveer 9 maanden van te voren al helemaal geregeld moeten hebben. Begrijp me niet verkeerd, dat mag en er is niks mis mee. Als je hele specifieke wensen hebt is het soms zelfs nodig, bij ons gold dat bijvoorbeeld voor de catering. Maar als je de tijd wilt nemen en in de laatste 2 maanden nog met dingen bezig bent komt het ook goed :) En soms kom je juist op de beste ideeën als je er wat langer over kan nadenken.

Tenslotte: Regel je bruiloft samen. Ik merkte in sommige afspraken (met locaties, taart etc) dat mijn man nauwelijks aangesproken werd en ik alle keuzes 'moest' maken, terwijl het net zozeer zijn dag was als mijn dag. Daar zijn dus ook leveranciers op afgevallen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:46

Wij zijn dit jaar getrouwd. Een goede ceremoniemeester is goud waard. Neem de tijd om na te denken wat jullie zelf willen, het is jullie dag! Geef jullie wensen ook duidelijk door aan de ceremoniemeester. Het kan echt in de kleine dingen zitten zoals wel of geen felicitatierij en wel of geen stukjes tijdens het feest.

Als er dingen zijn die je perse wil, zoals een bepaalde fotograaf, band of locatie regel die dan eerst.

Wij hielden de ceremonie met aansluitende toost&taart wat later in de middag zodat de gasten die niet met ons mee gingen voor het diner niet al te lange tijd hoefden te overbruggen.

De ceremonie was in een natuurgebied bij ons in de buurt en het feest was bij ons thuis in de tuin. Zowel bij de ceremonie als het feest waren er rond de 100 gasten. De ceremonie werd niet geleid door de ambtenaar van de burgerlijke stand, maar door een door ons uitgekozen ceremoniespreker. Zij heeft er echt een heel mooi verhaal van gemaakt.

Voor het feest hadden we een hele goede band met tussen de sets door een DJ waar zij altijd mee werken en die daardoor perfect op de band aansloot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:07

Ik werd opeens na 18jr uit het niets gevraagd. Ik wilde nooit trouwen, maar had gezegd dat als hij het wilde, ik het wel zou doen.

We hebben in een paar weken alles geregeld en heb veel zelf gedaan. Maar ik had niet echt veel bijzondere eisen.

Locatie was beschikbaar via familie en muziek werd ook zo geregeld.

Kaartjes hebben we zelf laten drukken met een afbeelding die veel voor ons betekende en geschreven uit naam van onze zoon. Zoiets als; mijn ouders gaan eindelijk trouwen etc.

Taart heeft mijn moeder geregeld. Grote salades heeft zij ook vers gemaakt en met de rest hebben mijn tante en ik zelf geholpen.

Jurk wilde ik niet iets opvallends. Heb uiteindelijk een strakke, soepel vallende strapless jurk gevonden. Mijn tante heeft er een soort jasje op gemaakt omdat we in Januari trouwden. Jurk was lang en heb er witte glimmende nike's onder aan gehad. Ben niet van de hakken.

We zijn naar gemeentehuis gegaan en getrouwd. Daarna met die groep naar de locatie en daar zijn later nog een paar mensen aangesloten. De gehele tijd was er buffet en muziek. Ik wilde geen toespraken, maar alleen mijn tante heeft toch even iets gezegd.

Mijn man mocht uit wagenpark van zijn werk kiezen en mijn neef reed. Mijn man heeft een boeket geregeld.

Was het mijn mooiste dag? Nee. Ik hou er niet van en voelde me toch wat meer gedwongen om dingen te doen. Mensen om ons heen waren enthousiaster en hadden verwachtingen. Dat doe ik nooit meer. Trouw sws niet meer, maar achteraf had ik wel iets meer mijn eigen koers gevaren ook als die afwijkt van wat standaard is.

Het enige waar ik spijt van heb, is dat we niet 1 goede fotograaf hebben laten komen. Nu heeft iedereen wat foto's gemaakt en gefilmd, maar is de kwaliteit niet zo best.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:31

Gefeliciteerd met jullie verloving!

Ga vooral eerst op zoek naar een locatie. Mocht je een speciale datum willen hebben die valt op een vrijdag of zaterdag dan zijn dagen snel bezet. Mocht dat niet zo zijn kun je natuurlijk gewoon bij de locatie aanvragen welke data nog vrij zijn. Ook fotografen en videografen zijn een jaar van tevoren al bezet. Bedenk voor de locatie wat je mooi vind: landelijk, sprookjesachtig, strand, bos of iets anders en ga dan op zoek naar een paar locaties die hierbij passen zodat je kunt vergelijken en kunt aanvoelen of je jullie daar ziet trouwen.

Bij websites als theperfectwedding.nl of zankyou kan je allerlei lijsten vinden van wat je allemaal moet regelen en daarnaast staan er ook vele leveranciers op. :) Benoem dan iemand tot ceremoniemeester of nog beter huur er 1 in die je alles uit handen kan nemen en overal ervaring mee heeft. Dit kan soms ook vanuit de locatie zelf.

N.a.v. de reactie van superpony: doe inderdaad echt wat je zelf wil, het mag gerust afwijken van het standaard. Tegenwoordig kan haast alles! :)

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:38

Gefeliciteerd!

Als je nog iemand zoekt voor je haar en/of makeu-up of eventueel voor je daggasten mag je me altijd een berichtje sturen!

Ik zit in Moordrecht, en kom ook op locaties eventueel. :D

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 15:10

Ik was al van plan om een update te geven dus bij deze! Wat een onwijs goede tips hebben we gehad en heel fijn dat een aantal van jullie gedeeld heeft wat de kosten waren. Het geeft ons echt fijne richtlijnen waar we voor onszelf de grens trekken en het heeft geholpen om een realistisch bedrag te bepalen.

We hebben bij meerdere locaties een offerte opgevraagd en zijn bij onze top 5 locaties gaan kijken. Eigenlijk hadden we 4 locaties op het oog tot ik een Facebook advertentie kreeg van een locatie die helemaal bij ons past. Deze locatie staat nu dan ook op 1 en hebben we een optie op voor 05-07-2024. Eind augustus hebben ze een open dag en gaan we kijken. We zijn er vorige week al wel even langs gereden en wat we toen konden zien was helemaal wat we zochten. Ook qua budget past het heel mooi. We zijn helemaal enthousiast dus ik verwacht dat het deze plek wordt, maar mocht het toch niet aansluiten dan hebben we ook een alternatief.

Qua indeling van de dag denken we aan deze planning:
14.00 ontvangst
14.30 ceremonie
15.30 Taart en proosten
17.30 BBQ
20.00 ontvangst avondgasten
20.45 openingsdans
00.30 einde feest

Komende week hebben we een afspraak met de fotograaf. Daar ben ik heel blij mee. Qua budget viel dat wel al wat hoger uit, maar ik zei vanaf het begin dat ik haar graag als fotograaf wilde dus die investering doen we graag.

Nu we meer concrete plannen hebben gemaakt ga ik ook meekletsen in het trouwen 2024 topic!