Onterecht geen retourrecht, en nu?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 14:24

Hoi,

Ik heb onlangs een artikel besteld. Dit ging om een hygiëne-artikel (zodra geopend mag je dit niet meer retourneren). Nou bleek het artikel niet aan de beschrijving te voldoen. Na een aantal keer geprobeerd om contact op te nemen met dit bedrijf kreeg ik na een week eindelijk een reactie, met een excuses en dat ik het toch terug mocht sturen. Ik heb duidelijk aangegeven dat dit artikel GEOPEND is, maar ONGEDRAGEN. Op eigen kosten heb ik dit moeten retourneren.

Nu krijg ik een mail terug dat zij vinden dat het artikel wel gedragen is en ze het terug gaan sturen en de verzendkosten voor mij zullen zijn. Dus nu moet ik even én de kosten voor het artikel betalen én dubbele verzendkosten terwijl zij iets leveren wat niet aan hun beschrijving voldoet, en ik dit IN OVERLEG, netjes in originele staat heb teruggestuurd.

Wat zijn nu mijn rechten en wat kan ik hiermee?

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:54

Ik denk dat het heel lastig kan worden. Mogelijk dat als het een Nederlands bedrijf is met een KvK je nog wat kunt, maar lastig hoor.

Ik had het laatst met drie bh's.
In de retourvoorwaarden stond dat het alleen geretourneerd mocht worden, als het zegel niet was verbroken.
Ik kreeg het binnen in een gewone zip verpakking, niks met zegel. retour kon niet want het was een hygiene artikel aldus het bedrijf.
Deed zich voor als een Nederlands bedrijf, maar bleek uit China.
Ik doe dit dan ook nooit meer. Dure les geweest. Voel me er echt mee belazerd, vooral omdat er stond 30 dagen op zicht.
Ik was er erg boos over en voel me zo dom, ik had beter naar de referenties moeten kijken dan alleen alle positieve nep berichten in de reacties.
Poef...weg 75 euro en 3 zeer goedkope flut bh's/topjes voor terug, die ik voor een klein tientje bij de action bij wijze van had kunnen kopen.

mag
Berichten: 1605
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:54

per mail aangeven dat je het er echt niet mee eens bent en dat je ook de retourkosten teruggestort wilt hebben. Zijn ze aangesloten bij webwinkel keur? Wat ook nog wel eens wil helpen het ook via bijv. de chat van Facebook dit aangeven (langs zoveel mogelijk kanalen). Anders aangeven dat je genoodzaakt bent om een slechte review te geven (de meeste bedrijven zitten daar toch niet op te wachten, of hebben ze al veel slechte reviews?)

JorineV
Berichten: 1103
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:36

Ben je lid van de consumentenbond? Zij kunnen ook wel eens helpen.

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:43

Lijkt me duidelijk toch, als het geopend is mag niet niet meer retour. Precies zoals ze zelf al aangeven. Ik weet dat dit bijv. bij Primark en Hema net zo werkt. Of het gedragen is is totaal niet van belang bij dit soort producten.

Hutcherson

Berichten: 7507
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:54

Nou stuur de mail waarin je toestemming hebt voor retoursturen even terug naar die knakker die zegt dat je niet retour mag sturen. Typ daarbij: zie onderstaande toestemming vanuit uw collega. Bij deze ga ik ervan uit dat de retour wordt verwerkt en ik het bedrag binnen x aantal dagen op mijn rekening heb staan. fijne dag gewenst.

Ik ben van de week echt even bot geweest toen iemand me weeeeer vroeg om de servicelijn te bellen. Zo geen tijd voor. Ik heb ook heel kort door de bocht terug gemaild : beste Max, daar heb ik geen tijd voor. Er is mij een volledig functionerend account beloofd (ging over iets van mail), dus regel het!

Geen vriendelijke groet of wat dan ook. Was echt pissig.
Dag later alles geregeld. Wel even dankjewel gestuurd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:58

zonnebloem18 schreef:
Lijkt me duidelijk toch, als het geopend is mag niet niet meer retour. Precies zoals ze zelf al aangeven. Ik weet dat dit bijv. bij Primark en Hema net zo werkt. Of het gedragen is is totaal niet van belang bij dit soort producten.


Dit is ook het eerste wat ik dacht idd.
TS: Er staat dat het geopend niet meer terug mag en je hebt het geopend, dus waarom is het dan volgens jou onterecht?

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:03

Kon je niet door de verpakking heen zien dat het niet aan de beschrijving voldeed? Meestal zitten dit soort artikelen in een doorzichtige plastic verpakking. Juist om goed te kunnen checken voordat je het opent. Want na openen kan je het niet meer terugsturen, dat staat er vaak heel duidelijk bij.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 19:18

zonnebloem18 schreef:
Lijkt me duidelijk toch, als het geopend is mag niet niet meer retour. Precies zoals ze zelf al aangeven. Ik weet dat dit bijv. bij Primark en Hema net zo werkt. Of het gedragen is is totaal niet van belang bij dit soort producten.


Dit is zo en ik heb duidelijk aangegeven dat het artikel geopend is, maar NIET gedragen. In overleg met de shop heb ik het terug mogen sturen omdat het artikel niet overeen komt met de beschrijving op de site.

En nee, ik kon dit niet door de verpakking heen zien omdat het verpakt zat in een kartonnen doosje.

LWDaisy

Berichten: 4828
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:35

Moeilijk.

Enerzijds snap ik de shop - het is een hygiëne-artikel, en dat risico wil je gewoon niet nemen. Jij kan zeggen dat je het niet gedragen hebt, en ik wil je gerust geloven - maar evengoed lieg je (of liegen anderen in eenzelfde geval).

Anderzijds snap ik jou ook. Ik lees dat je niet door de verpakking heen kon kijken want dat was een kartonnen doosje. Als dan blijkt dat het artikel niet overeen komt met de beschrijving, mag jij gewoon retourneren - vind ik tenminste.

Ik koop zelf zelden hygiëne-artikels online om die reden. Tenzij het goedkoop spul is, maar altijd met het idee in mijn achterhoofd dat de kans bestaat dat ik dat artikel wel eens in de vuilbak zou moeten kunnen gooien, want ja, retourneren gaat niet bij zulke artikels.

Je hebt enkel contact via mail gehad met de shop?
Ik zou proberen bellen, dat praat net iets makkelijker.

Paardjes83
Berichten: 216
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:47

Terecht geen retourrecht. Heeft geen zin om hier energie in te steken.
Wij kunnen niet zien hoe je het retour hebt gezonden.

Feit is ze kunnen het niet meer verkopen. Bij een retour moet de leverancier het zo terug krijgen dat hij het nog kan verkopen. Dat sommige leveranciers coulant zijn dat kan.

Dus ik snap je frustratie maar ik begrijp de leverancier ook.

Stel je koopt een Sloggi in de verpakking dan zit er een sealtje op. Zit ook in een doosje waar de inhoud niet direct te zien is. Is dat verbroken dan zou ik het ook niet terug nemen. Vluchtig aangehad hebben is niet te zien en dat wil je als verkoper echt niet.

Tytonidae
Berichten: 955
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:38

Ja maar als je een sloggi bestelt en je krijgt een kanten tanga dan heb je simpelweg niet gekregen wat je hebt besteld :+

DuoPenotti

Berichten: 30606
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:40

Ik ben wel benieuwd wat niet aan de omschrijving voldoen is.
Want dat zou het verschil nog kunnen maken met of het retour kan of niet.

Beetje wat Tytonidae uitvergroot zegt.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:41

Tytonidae schreef:
Ja maar als je een sloggi bestelt en je krijgt een kanten tanga dan heb je simpelweg niet gekregen wat je hebt besteld :+

Dit.

TS, in welke zin voldoet het artikel niet aan de beschrijving? Stonden er foto's bij het artikel wat je bestelde?

Stel dat je, ik noem maar wat, ondergoed in maat M bestelde. En je krijgt iets wat XXL is. Dan is dat toch echt de fout van de verkoper. Óók als het in een doosje zit met opdruk "onderbroek maat M". Dan hoort de verkoper dat uit te zoeken met de fabrikant of eventueel tussenhandelaar.

Je schrijft dat je de verpakking hebt geopend. Maar was die verpakking ook verzegeld?

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 11:17

Inmiddels is het opgelost na een ietwat pittige (vandaar m'n naam hè :)) ) mail en een vet slechte review. Ze willen voor mij een uitzondering maken omdat het artikel niet overeen komt en ik er namelijk gewoon echt niks aan heb daarom.
Gelukkig is het netjes opgelost zo en ga ik mijn review aanpassen.

Ik ga overigens niet in op wat voor artikel het is en in welk opzicht het niet voldeed. Dat is niet echt bokt-vriendelijk _O-

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:19

Pepperrr schreef:
Inmiddels is het opgelost na een ietwat pittige (vandaar m'n naam hè :)) ) mail en een vet slechte review. Ze willen voor mij een uitzondering maken omdat het artikel niet overeen komt en ik er namelijk gewoon echt niks aan heb daarom.
Gelukkig is het netjes opgelost zo en ga ik mijn review aanpassen.

Gelukkig dat het is opgelost.

Maar eigenlijk denk ik dat ze daar doorkregen dat jij niet zomaar opgeeft en dat ze dondersgoed weten dat jij het recht hebt om op hun kosten een artikel te retourneren wat niet voldoet aan de beschrijving ;)

Celebi
Berichten: 3938
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:38

Dit soort dingen maken met altijd vreselijk nieuwsgierig.. :+

DuoPenotti

Berichten: 30606
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:39

Nu word ik nog nieuwsgieriger :P

Maar groot gelijk dat je hebt doorgezet als het item zoveel verschil geeft met wat ze op de site hebben staan.

laura1987

Berichten: 7159
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Onterecht geen retourrecht, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:42

Misschien een 18+ speeltje wat 20 cm zou zijn en maar 12cm was :D

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2475
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:44

mag schreef:
per mail aangeven dat je het er echt niet mee eens bent en dat je ook de retourkosten teruggestort wilt hebben. Zijn ze aangesloten bij webwinkel keur? Wat ook nog wel eens wil helpen het ook via bijv. de chat van Facebook dit aangeven (langs zoveel mogelijk kanalen). Anders aangeven dat je genoodzaakt bent om een slechte review te geven (de meeste bedrijven zitten daar toch niet op te wachten, of hebben ze al veel slechte reviews?)

Dat laatste is niet altijd het geval hoor, ik heb in de klantenservice gewerkt en er werd maar wat gedreigd met slechte reviews maar... Onze regels waren regels :')

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:51

princequillo schreef:
Onze regels waren regels :')

En die doen er weer geen reet toe als ze strijdig zijn met de regels die we in Nederland met elkaar hebben afgesproken ;)

DuoPenotti

Berichten: 30606
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:55

laura1987 schreef:
Misschien een 18+ speeltje wat 20 cm zou zijn en maar 12cm was :D

haha dit was dus ook precies mijn gedachte :D

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:57

Je stuurt dit niet terug op basis van de Wet Koop Op Afstand (WKOA), die zegt dat je een product moet kunnen beoordelen zoals in de winkel, en nog een aantal voorwaarden. Dan mag je inderdaad een aantal producten niet terugsturen, zoals hygiene-producten.

Maar dit gaat om iets anders: het artikel dat niet deugt/niet is wat je besteld had. De winkel moet leveren wat jij bestelt, en als dat fout gaat moeten ze hun fout herstellen (en gratis) door je ofwel alsnog het product te sturen, ofwel een vergelijkbaar/beter product in overleg met jou als klant, ofwel door je geld terug te geven. Ze mogen daarbij wel eisen dat je het oude product terugsturen, maar daar mogen geen kosten aan zitten. Ook mogen ze het geld niet teruggeven via shoptegoed of cadeaubonnen. (Ze mogen je natuurlijk wel iets extra's aanbieden voor de overlast.)

Zie ook https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... n-verwacht

Klantenservices kennen de regels overigens lang niet altijd goed.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 12:36

laura1987 schreef:
Misschien een 18+ speeltje wat 20 cm zou zijn en maar 12cm was :D


Zit in de richting, het was alleen een ding voor mn vriend bedoeld _O-

Paardjes83
Berichten: 216
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:52

Pepperrr schreef:
laura1987 schreef:
Misschien een 18+ speeltje wat 20 cm zou zijn en maar 12cm was :D


Zit in de richting, het was alleen een ding voor mn vriend bedoeld _O-


Yoh dat was te cryptisch omschreven. Ik dacht echt je hebt een onderbroek besteld en die ziet er anders uit dan op het plaatje :+

Ik neem het terug je had gelijk :D :D