Inhoud koelkast weggooien na stroomstoring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Inhoud koelkast weggooien na stroomstoring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 08:13

Hoi bokkers,
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Vanaf gisteravond, ongeveer 20:00, tot vanmorgen een uur of 6 hebben wij geen stroom gehad. Dat is in totaal zo’n 10 uur,’terwijl het binnen ongeveer 25 graden was. We hebben gisteravond 2 keer heel kort de koelkast open gehad.

Nu heb ik rond 6:00 aan de producten in de koelkast gevoeld en ze waren redelijk koel. Nu vraag ik mij af, kan ik dingen nog bewaren of beter alles weg doen? Ik ben zelf op t moment hoogzwanger dus ik ben er wel een beetje voorzichtig mee… vleeswaren etc gaan sowieso weg, maar dingen als boter, sauzen, augurken etc?

secricible

Re: Inhoud koelkast weggooien na stroomstoring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:17

Dat zou ik prima aandurven. Ook met vleeswaren wel, zeker als ze koel voelen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:20

Ruiken is het toverwoord. Maar ik zou er ook niet te bang voor zijn hoor, behalve voor die vleeawaren, maar dat ben ik sowieso al

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:20

Augurken enzo kunnen daar zeker wel tegen, alles met een uiterste gebruiksdatum zoals melk en vleeswaren zou ik zelf kritisch ruiken/bekijken en bij twijfel wel wegdoen, en anders zorgen dat het zo snel mogelijk op gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:21

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... s%2C%20weg.

"Wanneer de temperatuur van de koelkast warmer is dan 10 °C, gooi dan je kwetsbare producten zoals vleeswaren, rauw vlees of vis, zachte kaas, gerookte vis of gesneden groente, weg. De kans is groot dat deze producten dan ook warmer zijn geworden dan de bovengrens van 7 °C. De kans op een voedselinfectie is groter bij een temperatuur boven de 7 °C. De ideale temperatuur is 4 °C.
Bij een temperatuur van boven 15 °C kun je andere producten zoals yoghurt en melk ook beter weggooien. Dat geldt ook voor geopende pakjes, bijvoorbeeld saus en soep. Voor groente en fruit geldt: kijk, ruik en proef. Ziet het er nog goed uit en ruikt het nog goed, dan kun je het vaak nog wel eten. Voor de zekerheid is het beter om eieren niet rauw te gebruiken in een gerecht, maar te koken of bakken".

Wellicht heb je hier iets aan, ik zou zelf gezien het feit dat je hoogzwanger bent niet veel risico nemen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:24

Ik zou het absoluut niet weggooien zonder te kijken, ruiken en proeven

Ik heb laatst nog best veel voedsel gehad dat op kamertemperatuur is ontdooid voor een nacht en dag en daarna heb ik het in de koelkast gedaan. Zou mijn keuze niet zijn maar de producten smaken er niet minder om

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:26

(als je in NL woont) wist je dat je een vergoeding kan krijgen als de stroom langer dan (volgens mij) 4 uur niet werkte?
Is best een bedrag dus de moeite om even uit te zoeken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:44

Gewoon proeven en ruiken, waarschijnlijk is alles nog goed. Zeker boter, sausjes en augurk worden echt niet zomaar slecht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:46

Je kan een claim indienen, hier is dat Stedin na zoveel uur zonder stroom.
Wat je producten aangaat ga ik mee met wat hierboven gezegd wordt.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:49

Niet zwanger zou ik het wel aandurven, maar zwanger loop je toch een wat hoger risico. Ik zou het dus weggooien.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:55

Nee natuurlijk niet weg gooien, daar is echt niks mee gebeurd. En het feit dat je zwanger bent doet er in mijn beleving helemaal niet
toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:59

Dispar_Vulgo schreef:
(als je in NL woont) wist je dat je een vergoeding kan krijgen als de stroom langer dan (volgens mij) 4 uur niet werkte?

Dat valt wel mee: https://www.liander.nl/storingen/compensatie
Maar het is wel de moeite.

Maarre, ik kom jouw storing (nog) niet tegen in de lijst. Als Liander niet de oorzaak van jouw storing is, betaalt Liander ook niet uit.

Antwoord op jouw vraag: nee, niks weg gooien. De kans dat er iets overstuur gegaan is, is nihil.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:06

Het meerendeel kan daar prima tegen.

Risico spul als zuivel en vleeswaren zou ik wél vandaag opmaken, niet nog dagen in de koelkast houden.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 09:06

ikke schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Dat valt wel mee: https://www.liander.nl/storingen/compensatie
Maar het is wel de moeite.

Maarre, ik kom jouw storing (nog) niet tegen in de lijst. Als Liander niet de oorzaak van jouw storing is, betaalt Liander ook niet uit.

Antwoord op jouw vraag: nee, niks weg gooien. De kans dat er iets overstuur gegaan is, is nihil.

Dat komt denk ik omdat Liander hier geen netbeheerder is maar Enexis. De storing was rond 2:00 blijkbaar verholpen maar toen zijn hier de stoppen er door gegaan, dus vandaar.

Bedankt voor jullie reacties :)

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:18

pillow schreef:
Nee natuurlijk niet weg gooien, daar is echt niks mee gebeurd. En het feit dat je zwanger bent doet er in mijn beleving helemaal niet
toe.

Zwanger loop je toch echt een grotere kans op een voedselinfectie dus dat doet er wel degelijk toe. Al zal de kans met bijvoorbeeld boter klein zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:20

Ik zou tijdens de stroom storing koelelementen er in gooien. Maar die hebben wij toevallig best veel varianten in diepvries liggen. Echter zelf niet zo vlot bang en meeste zou ik nog gebruiken. Echter hier niet zwanger en verder ook nooit snel last van darmen oid

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:26

Ik vind 10 uur in deze temperaturen best lang (al was het gelukkig 's nachts). Als hoogzwangere zou ik precies het risico niet willen nemen. Producten weggooien hoeft ook niet meteen als er nog andere mensen in huis leven die ze kunnen op gebruiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:30

HappyBuddha schreef:
Dat komt denk ik omdat Liander hier geen netbeheerder is maar Enexis. De storing was rond 2:00 blijkbaar verholpen maar toen zijn hier de stoppen er door gegaan, dus vandaar.

Bedankt voor jullie reacties :)

Even opgezocht, Goor ligt inderdaad net aan de andere kant van de streep :D
Enexis heeft dezelfde voorwaarden; die zijn namelijk opgelegd door de overheid.

Maar als jouw zekeringen eruit gaan op het moment dat de spanning terug komt (zo lees ik jouw reactie) dan moet je je toch eens afvragen hoe goed jouw installatie is en hoe apparaten verdeelt zijn over de verschillende groepen.
Normaal gesproken zou dit niet mogen gebeuren.

Gini schreef:
Ik vind 10 uur in deze temperaturen best lang (al was het gelukkig 's nachts). Als hoogzwangere zou ik precies het risico niet willen nemen. Producten weggooien hoeft ook niet meteen als er nog andere mensen in huis leven die ze kunnen op gebruiken.

Moderne koelkast kan probleemloos 24u zonder spanning, zolang je de deur dicht laat.
Enne, ook zwanger ben je nog steeds geen kasplantje, hè.

Enkele dagen geleden terug gekomen van vakantie; koelkast in de caravan was gewoon koel na 6 uur rijden. Nee, tijdens het rijden heeft de koelkast geen spanning....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:46

Gini schreef:

Het stond niet buiten toch. En met zwangerschap loop je toch niet meer risico op een voedselinfecties. Met rauw vlees ed moet je voorzichtig zijn. Vroeger stond alles in de kelder en dat kon ook prima en toen waren vrouwen ook (nog vaker) zwanger.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:03

Ik geef maar een advies op basis van wat ik zou doen moest ik hoogzwanger zijn. ;) TS opent een topic, dus twijfelt zelf ook. Is hartstikke normaal om risico's te willen uitsluiten en te twijfelen en daar advies over in te winnen. Het is aan TS om te bepalen bij welk advies ze dan een goed gevoel krijgt. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:06

Ik heb ook wel eens zo'n lange stroomstoring gehad. Nou heb ik alleen veganistische producten in de vriezer. Die waren wel ontdooid geweest. IK heb niets weggegooid maar wel daarna snel doorgegeten om alles op te maken. Alles was nog goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:35

Een beetje fatsoenlijk geïsoleerde koelkast is écht nog niet zo warm na een paar uur...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:50

Als het een goed afsluitende koelkast is en alles voelde nog koel, dan zal het allemaal wel meevallen.

Maar hoogzwanger wil je (ik) gewoon geen risico's nemen, hoe klein ook.
Als je je zorgen gaat maken nadat je het eet dan heb je al onnodige stress en dat is het niet waard :(:)

Ik zou zeggen gewoon gebruiken wat kan. Goed bakken van dingen die snel op moeten. Vlees enzo direct vandaag op laten eten als het sindsdien wel gewoon weer koel gelegen heeft. Of klaarmaken, en maaltijd in de vriezer voor huisgenoten als het te veel is voor nu.

Maar zelf zou ik het even niet nemen om mezelf de zorgen er over te besparen :(:)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:23

pillow schreef:
Gini schreef:

Het stond niet buiten toch. En met zwangerschap loop je toch niet meer risico op een voedselinfecties. Met rauw vlees ed moet je voorzichtig zijn. Vroeger stond alles in de kelder en dat kon ook prima en toen waren vrouwen ook (nog vaker) zwanger.

Vroeger gingen vrouwen en/of babies ook vaker dood :+

TS: Als het nog koud voelde zal het wel goed zijn, en als je het zelf ivm evt risico niet aandurft, dan kan je partner het toch nog opeten ipv weg te gooien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:48

Een koelkast blijft echt lang koud als er geen stroom op staat. Als het nog koud voelde in de koelkast zou ik niks weggooien als het er nog normaal uitziet en ruikt.