Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1398
Geregistreerd: 31-07-15

Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 23:02

Onze dochter heeft een oproep gehad van de GGD voor een onderzoek op school, meten, wegen, hoor- en ogentest. Dit is zonder ouders. Ze staat al ingepland. Alle kinderen uit de klas worden meegenomen door een medewerker van GGD voor deze testen. Verder wordt ons gevraagd een lange lijst in te vullen over ons dochter, ons gezin en eventuele problemen.

Ik vind dit niet fijn. Als eerste niet dat dochter zomaar uit de klas door een onbekende wordt meegenomen voor een paar onderzoeken, ook al zijn ze onschuldig. En die vragenlijst vind ik privacyschendend. Ik ben geneigd dochter af te melden. Wat vinden jullie? Hebben jullie deze onderzoeken wel laten doen?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:05

Je mag gewoon weigeren hoor. Zo wordt het helaas niet echt gebracht. Of vragen op school of je erbij mag zijn. Wij waren er wel bij op basisschool en alle GGD onderzoeken op middelbare school geweigerd. Oudste heeft zelf geweigerd toen hij 16 was. Het irriteert mij dat net wordt gedaan of het verplicht is, terwijl dat niet zo is. En ik heb weinig vertrouwen in hoe deze gegevens verwerkt en bewaard worden.

Mellow

Berichten: 6538
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:06

Is dit niet hetzelfde als de schooldokter vroeger?

Wel raar dat er niet eerst toestemming word gevraagd (?).

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:10

Ja, wij half.

We kwamen erachter omdat we een brief van de GGD kregen dat onze zoon weigerde mee te werken en opnieuw getest moet worden. Het is genetisch echt ontzettend mijn kind }>

Ik heb er niks op tegen maar ik vind het, in ons specifieke geval, niet zo nodig. Het is zo ouderwets.

Die vragenlijsten zijn we gewoon vergeten denk ik, ik kan het me niet herinneren.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:20

Ik ken het niet maar vraag mij wel af wat het idee er achter is. Kinderen worden toch gemeten en gewogen bij het consultatiebureau? Evenals oren en ogen test, daar heb ik namelijk net een uitnodiging voor ontvangen voor mijn 5 jarige.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:21

Heel herkenbaar. De GGD meld het niet maar dit onderzoek is, net zoals het consultatiebureau, vrijwillig.

Wij vonden de brief erg dwingend over komen en hebben ook nog een herinnering gehad. In de herinnering stond het ‘dreigement’ dat als de vragenlijst niet ingevuld werd ons kind niet mee kon doen. Mooi! Dus die vragenlijst bleef leeg.

Op school aangegeven dat ons kind niet meedeed aan het onderzoek. Thuis hebben we het ook besproken, ze zien toch dat andere kindjes wel gaan.

Na een aantal weken werden we gebeld omdat we niet hadden meegedaan aan het onderzoek. Uitgelegd dat we het niet oké vinden dat zo’n jonge kinderen alleen onderzocht worden en een ingevulde vragenlijst een eigen leven kan gaan leiden. Meten / wegen / testen allemaal prima, maar met een ouder erbij. En vragen kunnen in een gesprek gesteld worden.
Dit was geen probleem, we konden een 1-op-1 afspraak maken op het consultatiebureau. De afspraak was prima.

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:34

Ik heb deze onderzoeken altijd geweigerd. Het GGD maakt dan een afspraak met je op hun locatie voor het onderzoek.

Onze dochter liep al bij de oogarts en de kinderarts dus ik heb aangegeven dat ik ook niet op locatie zou komen.

Toen het nichtje van mijn man 8 of 9 was heeft de schoolarts tegen haar gezegd dat ze eigenlijk wel wat te dik was. Het kind heeft nauwelijks wat willen eten voor ze daar achter kwamen. Schoolarts heeft dit later tegen mijn schoonzus bevestigd.

Appeltje00

Berichten: 5026
Geregistreerd: 28-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:44

Zou ik ook niet toestaan. Ik vind dat je daar als ouder bij hoort te zijn. Mijn kind zou niet mee doen. Als ze hem willen zien, kom ik wel met hem bij het cb (bij ons niet nodig ivm genoeg artsen die betrokken zijn). Bij ons op school kan je kind ook naar de tandarts in een bus voor de school, maar wij gaan samen naar de hoofdlocatie.

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:48

Bij ons stond wel in de brief dat als je je kind niet mee wilde laten doen, je dit moest doorgegeven via de email. Ik neem aan dat het een standaard brief is, maar ik vond het vrij duidelijk.

Ik heb een mailtje gestuurd om haar af te melden, en hier alleen een bevestiging van gehad, is prima verlopen.

nimbletje
Berichten: 788
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:51

Bij ons op school kon je als ouder gewoon mee. Maar afmelden mag ook.. doe waar jullie je goed bij voelen

nimbletje
Berichten: 788
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:51

Bij ons op school kon je als ouder gewoon mee. Maar afmelden mag ook.. doe waar jullie je goed bij voelen

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:56

Mjetterd schreef:
Ik ken het niet maar vraag mij wel af wat het idee er achter is. Kinderen worden toch gemeten en gewogen bij het consultatiebureau? Evenals oren en ogen test, daar heb ik namelijk net een uitnodiging voor ontvangen voor mijn 5 jarige.


Volgens mij is dat gemeente-afhankelijk.
Hier draagt cb het dus over en komen ze vanaf 4 niet meer bij het cb.

Manny

Berichten: 2322
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:05

Ik ben blij dat deze testen er waren, mag dan al jaren terug zijn. Maar zonder deze test op school had ik waarschijnlijk nog jaren met weinig zicht rond gelopen.
Niemand die doorhad dat ik eigenlijk niets kon zien, inclusief ikzelf :')

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:21

Waarschijnlijk zou ik dat ook niet doen. Het onderzoek zelf wel, maar niet zonder ouders.
Bij ons gaat dit via de kinderarts, valt vaak samen met inentingen. Dat vind ik helemaal prima.

Ik heb inderdaad zelf ook geen goede herinneringen aan de schoolarts.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:21

Heb je dan niet destijds toestemming gegeven dat het CB het overdraagt aan de GGD? Dat moesten wij iig wel doen. Zelf vind het niet zo nodig, alleen vaccinaties vind ik belangrijk, maar mijn man wilde het wel, dus wel hebben wel toestemming gegeven voor de overdracht.
Ik heb zelf niet hele duidelijke argumenten tegen, maar ook geen duidelijk argumenten voor.

Cioccolato

Berichten: 6751
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:22

Ik kan me van vroeger ook nog herinneren dat ik ze gehad heb. En ik ben niet beschadigd en leef nog :+

Ik zie wel als de tijd rijp is wat ik zou doen. Maar je kan het ook zien dat als mensen het zo druk hebben (zoals zoveel klagen) dat het je juist iets uit handen kan nemen.
Maar het is nooit goed. Dat is ook normaal tegenwoordig
Dus leven en laten leven. Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:23

Het testen van ogen en oren vind ik essentieel.
Meten en wegen….wat is er mis met je ogen denk ik dan. Je ziet toch of je een fysiek gezond kind voor je hebt.

Macs

Berichten: 7659
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:25

Ik ben zelf weggehouden van de schoolarts en hierdoor zijn er dingen toch veel te laat ontdekt. Zou willen dat mijn ouders er niet zo moeilijk over hadden gedaan.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:31

Goh, vroeger ging iedereen naar de schooldokter, ik ging zelfs naar de schooltandarts. Ik snap niet zo goed wat het probleem is eigenlijk.

Die hebben bij mij destijds gespot dat ik een bril nodig had. En ineens had ik 8en voor topo na jaren onvoldoendes. Ben er nog steeds dankbaar voor!

Elisa2

Berichten: 38106
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:34

Ik moest ook gelijk denken aan de schooldokter van vroeger waar hetzelfde getest werd. Zie het probleem eigenlijk ook niet zo?

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:35

troi schreef:
Goh, vroeger ging iedereen naar de schooldokter, ik ging zelfs naar de schooltandarts. Ik snap niet zo goed wat het probleem is eigenlijk.


Ik ook niet. Totaal niet eigenlijk.

Waar ben je bang voor TS?

Melzazu
Berichten: 1870
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:36

Ja dit ken ik ook nog van vroeger. Voor het laatst was dat dan in de brugklas dat je inderdaad uit de klas werd gehaald en langs de schoolarts ging alleen. Geen idee of er destijds ook vragenlijsten waren.

Zonder er dieper op in te gaan is er bij mij in ieder geval toen wel iets ontdekt waar ik flink last van had kunnen krijgen als dat veel later ontdekt was.
Zo’n algemene gezondheidscheck lijkt mij toch best prima.

Slmt9

Berichten: 4940
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:39

Uit nieuwsgierigheid: wat moet ik verstaan onder privacy-schendend? Zijn deze onderzoeken niet voor het welzijn van je kind?
Ik mis even waarom je dit niet zou willen, het komt nu op mij over alsof een kind als labrat wordt gebruikt, dat zal niet gebeuren lijkt me :+

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:48

Dit is echt al heel lang dat je er niet bij mag zijn enkel bij een later gesprek waar ze alles gaan bespreken.
Toen met mijn zoon (ondertussen 22) was hij ook uit de klas gehaald, enkel hadden wij nooit de lijst ingevuld ed.
Daar kwamen we later dus pas achter toen we een oproep voor het gesprek kregen.
Nou jeetje wat was dat een drama persoon.
Hij was pas uit het ziekenhuis na een opname van 8 dagen en hij had echt een jasje uitgedaan.
De dame liep een partij te zeuren, hij was te licht. Ja klopt, dat heb ik je net uitgelegd waardoor hij enorm was afgevallen.
En het was dit en het was dat. Ook was ze van mening dat hun alle controles wel over konden nemen van het ziekenhuis ( betreft het gewicht en lengte). Dat er veel meer zaken speelde was niet van belang.
Toen begon ze ook nog dat hij naar alle waarschijnlijkheid een concentratie stoornis had omdat hij geen mooie ronde cirkel kon tekenen.
Ik ben opgestaan en weg gegaan. Heb hem uit het systeem laten halen, enkel voor vaccinaties mocht hij opgeroepen worden.

Mijn dochter ook uit het systeem laten halen nadat ze 4 werd. Enkel voor vaccinaties mocht ze opgeroepen worden.
Dit ook aangegeven aan de juf op school. De juf vond het raar want was oh zo belangrijk. Jammer maar nee!
Later hoorde ik dat ze haar toch uit de klas wilde halen. Dochtertje was gelukkig redelijk bijdehand en zei, nee mag niet van mama.
Juf had nog geprobeerd om haar er toch heen te krijgen.
Toen ben ik echt wel even boos geworden. Nee is nee en hoe moeilijk is dat om te accepteren.
Overigens liep ze voor haar longen in het ziekenhuis en werd streng in de gaten gehouden ivm medicatie.

DuoPenotti

Berichten: 30606
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:51

Elisa2 schreef:
Ik moest ook gelijk denken aan de schooldokter van vroeger waar hetzelfde getest werd. Zie het probleem eigenlijk ook niet zo?

Idem hier.
Maar tegenwoordig is alles privacy schending enz.

Maar doe waar je je goed bij voelt zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-06-23 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt