Tips om het huis koel te houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Tips om het huis koel te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 23:34

Net gaf de thermostaat 26,5 graden aan in de woonkamer. Nu houd ik al de hele dag de gordijnen dicht en ramen en deuren ook maar helaas helpt het weinig. Omdat ik in een dorpje woon met beschermd dorpsgezicht mag ik geen: zonnescherm, rolluiken, airco unit en zonnepanelen plaatsen aan mijn huis dus die opties vallen helaas af en een mobiele airco wil mijn man niet en als we in bed liggen moet ik echt strijden om de ventilator aan te mogen hebben want daar heeft ie een hekel aan. De zon schijnt bijna de hele dag op de voorkant (zuiden) van het huis en precies slapen wij daar en zit ook de woonkamer. Beide kan ik niet verplaatsen naar een andere kamer.
Ook zitten hier heeeeeeel veeel muggen omdat we in/tegen een natuurgebied wonen met veel (stilstaand) water dus de deur 's avonds open is geen optie want dan wordt je lekgestoken.
Ik zoek dus eenvoudige goedkope manieren om ervoor te zorgen dat het niet zo warm wordt in huis. Ventilatoren staan zoveel als kan aan maar dat helpt niet altijd.

Xyris

Re: Tips om het huis koel te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:36

Ik kom ook even buurten, was vandaag een heerlijke 30 graden in huis :=. Is een huurhuis en heb een plat dakterras achter met zwarte bedekking dus brandt als een malle. Isolatie is compleet afwezig.

Ik heb alleen gelukkig niet zo veel muggen, pff...
Genoeg tips om het huis warm te houden, maar af te koelen..... Helaas niet.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:41

In ieder geval een hordeur zodat je de deur 's avonds wel open kunt zetten, ondanks de muggen?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 00:02

Overal horren inmaken zodat je in iedergeval savonds alles lekker open kan zetten.

Kan je lakens voor de ramen hangen of mag dat ook niet?
Of iets van schaduw doek.

Bevroren flessen water bij de ventilator werkt ook.

Waarom wilt je man geen mobiele airco? Al is het maar alleen om je slaapkamer lekker koel te kunnen maken zodat je in ieder geval goed slaapt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 00:03

Als het je man om het geluid van een ventilator gaat kun je nog een duux ventilator proberen. Die hoor je nauwelijks

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 00:21

Man oordoppen laten dragen. :+
Nee maar gaat het specifiek om het huis? Als je gewoon thuis bent kun je je kleding vochtig maken en de ventilator aan, een natte handdoek\sokken. mijn kamer is ook de warmste helaas, de zon er recht op met dubbele gordijnen(wit eerst, erna zwart) warmt ontzettend op(30+ graden) maar zo kom ik wel door.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 01:40

Er bestaat raamfolie (wat je ook gebruikt tegen inkijk) met warmtewerende functie.

Hier ook een huis dat de hele dag op de zon staat incl. zwarte dakpannen. Zomers heet en de winters koud.

Ik heb wel horren en ventilatoren maar ben nu toch gezwicht voor een mobiele airco. Ons bedrijf ging over op vaste airco en ik mocht de mobiele gratis meenemen. Flinke jongen die ook nog eens van zich laat horen maar wel heerlijk koel in huis.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 04:52

Wij hebben ook een beschermd aangezicht dus kunnen ook niet van alles. Inmiddels wel een airco maar die is niet zichtbaar vanaf de straat. Wel in combinatie met suneclips schermen die aan de buitenkant van de ramen zitten. Die houden het huis een graad of drie a vier koeler dan zonder. Ze zitten met zuignappen vast dus makkelijk weer te verwijderen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 05:18

Hier gaat smorgens alle ramen en deuren open, geen muggen dan en lekker koel nog.
Als het warmer word alles dicht en gordijnen dicht.
Verder is het in huis nog altijd koeler dan buiten ondanks onze vele raken waar op elk moment van de dag wel zon op schijnt.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 05:41

Ik heb in alle ramen en deuren horren zitten. Zet s'avonds alles tegen elkaar open en slaap s'nachts met het raam wijd open. Heerlijk. Heb vannacht zelfs een deken erbij gepakt omdat het lekker koel was geworden. En heb nu beneden de boel ook weer open gezet. Voordat ik naar mijn werk ga doe ik alles weer dicht. Ramen en gordijnen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 06:54

Bij mij gaat zodra het zo warm is het "tropenrooster" in huis in. Dit betekend:
In de ochtend alle ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Ventilator in de ramen en naar binnen blazen. Zodra de zon op de achterkant staat en de buitentemperatuur warmer is dan de binnen temperatuur gaat alles dicht. Ramen, ventilatorroosters, gordijnen. Tussendeuren etc.
Zodra 's avonds de buitentemperatuur weer lager is gaan weer de ramen en deuren tegen elkaar open. inclusief de ventilatoren.
Ik slaap aan het einde van de middag even een uurtje en dit betekend dat ik savonds later naar bed ga. Dus als het dan weer koeler is kan het nog even een uur luchten.

Ik werk dan ook deze ochtend niet in mijn werkkamer maar op de beganegrond zodat alles dicht kan.

Ik houd 's avonds de slaapkamer dicht qua deur zodat de muggen die via de benedendeuren binnen komen zo min mogelijk de slaapkamer in komen.

Op de bovenramen hebben we horen zitten. Dit helpt heel erg tegen de muggen en snachts staan alle ramen wagenwijd open.

Volgend jaar hebben we als het goed is op de bovenverdieping airconditioning. Maar ik ben ook iemand die de airco niet op 18 of 19 graden zal zetten. (ook vanuit milieu oogpunt). Ik zal het hoogstens laten afkoelen tot 22 graden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 07:02

Is dit niet iets voor jullie? https://suneclipse.nl/
Je zet het met zuignappen vast op de ramen dus ook heel simpel weer te verwijderen zonder dat er gaten achter blijven. Heb ze ook besteld voor ons huis waar de hele dag de zon om heen draait. Voor de slaapkamerramen heb ik optimale sunblock gedaan en de rest van het huis meer zicht maar dan heb je ook nog een goede sunblock.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:15

Je kan ook parasols voor de ramen zetten beneden zodat de zon niet via de ramen naar binnen kan komen. Mobiele airco zou ik gewoon voor gaan, ookal wil je man dat niet. Jij woont er ook. Dan kun je in ieder geval s"avonds de slaapkamer een paar uur koelen voor het slapengaan. En die luchtstroom helpt ook tegen muggen. Naast horren inderdaad.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:52

Misschien een plafondventilator?
Die maakt lang niet het geluid van een gewone en staat niet in de weg.

Edit, mijn man kan ook niet tegen een ventilator maar die zet ik zo naast mijn bed dat hij alleen over mij heen waait dus bij mijn hoofdeinde.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:57

meggiemeg schreef:
Is dit niet iets voor jullie? https://suneclipse.nl/
Je zet het met zuignappen vast op de ramen dus ook heel simpel weer te verwijderen zonder dat er gaten achter blijven. Heb ze ook besteld voor ons huis waar de hele dag de zon om heen draait. Voor de slaapkamerramen heb ik optimale sunblock gedaan en de rest van het huis meer zicht maar dan heb je ook nog een goede sunblock.

Dit wou ik net voorstellen, wij zitten hier ook naar te kijken dus geen ervaring mee, maar goede resencies. En hier boven dus wel ervaring en positief.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:02

mijn man slaapt ook niet als airco of ventilator aan staat, wij slapen op zolder dus alle warmte van beneden zit daar. Nu hebben wij op de dag mobiele airco aan staan die de slaapkamer koel houdt, gaan we naar bed gaat die uit en de deur dicht.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:26

Toch een mobiele airco.

Als deze de hele dag aan staat, is het goed te doen wanneer deze snachts uit is!

Hier overdags aan en ivm een baby van 8 weekjes, snachts uit.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 15:48

xChanelx schreef:
In ieder geval een hordeur zodat je de deur 's avonds wel open kunt zetten, ondanks de muggen?

Een hordeur is niet mogelijk, ik heb tuindeuren naar de achtertuin. Ik had even op internet gekeken en dan kom ik uit op plisse hordeuren en die vind ik nogal prijzig.

bcd24
M'n man vind een airco prijzig en zeker de stroomkosten. Hoe moet ik de lakens bevestigen aan de buitenkant zonder dat ik haken in de muur of kozijn moet boren? Wil dat niet beschadigen ivm vocht wat er dan weer in kan kruipen.
Op de slaapkamer zit een hor in het raam, die doe ik in de avond open maar koelt nauwelijks af. Aan de voorkant van het huis kunnen beneden 2 kleine raampjes open maar vind het niet zo'n geslaagd idee om die in de nacht open te hebben staan, inbraakgevoelig.

Anastasia ja het gaat specifiek om het huis, nu is het ook weer 26 graden in huis en ik krijg het gewoon niet koel, ja 2 graden maar zodra alles weer dicht is stijgt de temperatuur.

Forcalquier
Die raamfolie mag je niet op ramen plakken die HR en HR ++ zijn want dan kunnen die barsten. Ik heb HR ++ ramen dus dat risico durf ik niet te nemen.
Dakpannen zijn oranje gelukkig

Als ik om 9u moet beginnen met werken of als ik vrij ben zet mijn man de achterdeur open dan koelt het wel wat af maar ik moet ook om 7u beginnen dus dan kan die maar heel kort open staan. Had hij vanmorgen ook gedaan, deur heb ik rond half 9 dicht gedaan, toen was het 24 graden, was rond 12.15 thuis toen was het al 25,5 en net 26. Koelt dus wel wat af maar heb er zelf eigenlijk geen profijt van omdat ik dan aan het werk ben.

Meggiemeg, ik ga dat eens voorleggen aan de wederhelft. Misschien is dat idd een optie.

chanicha, dat is misschien ook een idee idd, niet al te duur. Op zich vind m'n man de herrie niet zo erg maar dat die in de trek ligt op bed... En ik kan maar op 1 plaats een ventilator neerzetten ivm plaats en stopcontact.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:51

Ik heb een paar ventilatoren aan staan is echt lekker.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:56

Er zijn goedkope horren te koop bij de Action die je met klittenband kunt bevestigen.

TS, ik hoop dat je wat meer in mogelijkheden en kansen durft te gaan denken. Anders is het zonde van jouw (en onze) energie.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:21

Toch een mobiele airco.
Iets anders helpt niet. Zeker niet als je geen zonnescherm of rolluiken mag plaatsen, Mag je wel luiken aan de buitenkant plaatsen en die voor je ramen zetten of ook niet?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:22

Het zal geen paar graden verschil maken, maar nog niet genoemd: een paar flessen vullen met water, invriezen en die voor je ventilator zetten voor je gaat slapen. Dat is veel effectiever dan warme lucht rondblazen.

Is er nergens in huis een raam dat 's nachts, met hor, open kan blijven staan? Op de eerste verdieping, zodat er niet zomaar iemand binnen klimt? Als je één ruimte flink kan koelen 's nachts dan koelt dat ook de rest van het huis mee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:23

fjordjes schreef:
Omdat ik in een dorpje woon met beschermd dorpsgezicht mag ik geen: zonnescherm, rolluiken, airco unit

geldt dat dan voor het hele dorp? en mag je ook niets aan de achterkant van je huis?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:24

Geen idee of het mag vanwege beschermd dorpsgezicht. Ik heb van die isolatieplaten voor onder laminaat voor het raam gezet (aan de binnenkant, kan je zo weghalen), scheelt ook al wat.
Ventilator in/voor het raam zorgt ervoor dat de koele lucht van buiten ook naar binnen gaat (kan ook 's avonds voor het slapen).

En voor de toekomst: misschien is het mogelijk een boom voor je huis te planten. Mijn opa heeft allemaal bomen en planten om zijn huis staan en dat scheelt echt zoveel warmte! Zelfs als het buiten 35 graden is, is het bij hem binnen hooguit 23 :)

Edit: ik zie dat er koelende matrastoppers bestaan. Misschien is dat een idee?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:36

beschermd dorpsgezicht, maar doodgaan vd hitte in je huis is niet leefbaar