Nieuwe relatie na een lange relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Nieuwe relatie na een lange relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 19:27

Hey allemaal,

Ik wist niet of er een algemeen relatie topic was (zal toch wel?!) ik zit al een tijdje met het volgende, 9 maanden geleden is mijn 5 jaar durende relatie verbroken. Ik heb nu sinds 2 maanden een nieuwe relatie en dat is vooral leuk maar ik vind het ook lastig. Mijn ex en ik kenden elkaar door en door, woonden ook samen. Deze vanzelfsprekendheid is niet per se goed of slecht maar het ontbreekt logischerwijs wel in mijn huidige relatie.

Nu het volgende probleem: we zien elkaar doordeweeks 1x plus het weekend van vrijdagavond tm maandagochtend (met tussendoor onze eigen activiteiten natuurlijk). In de tussentijd hoor ik compleet niks van hem, in de beginfase stuurde hij vaak wel grappige filmpjes via instagram of kreeg ik appjes. Nu is het wel normaal dat dit minder wordt maar het is nu eigenlijk 0. Ik vind niet niet heel prettig. Ik heb het al eens aangekaart op een grappige manier en hij gaf het toe maar verder geen verandering.
Ik wil liever niet zeuren om aandacht..

Wat vinden jullie??

Tieneke

Re: Nieuwe relatie na een lange relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:29

Twee maanden is imo nog steeds beginfase.

Wat maakt dat je er nood aan hebt? Maakt het je nu onzeker, wil je gewoon meer converseren, of is het nog iets anders?

Wat zegt hij? Laat zijn werk het misschien niet toe om met iets dergelijks bezig te zijn of...? Heeft hij nog verplichtingen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:31

tja, iedereen is anders natuurlijk, maar toen ik mijn vriend net kende hadden we dagelijks meerdere keren contact. In de verliefdheidsfase wil je toch zo veel mogelijk samen delen.

krijg je ook geen reactie als jij hem een berichtje stuurt?

Ik zou er zeker open over zijn, geen subtiele hints, dat komt vaak niet goed over. Gewoon duidelijk maken wat jij graag wilt, dan kan hij daarmee doen wat hij wil.

succes!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:38

Ik vind een normaal app of bel contact wel normaal. Even een hoe gaat het, hoe was je dag, succes zo met je cursus, veel plezier met het etentje, etc, etc. Dat heet attent zijn en geem aandachttrekkerij. En dat gaat imo automatisch als je iemand écht leuk vind.

Gebeurd dat niet? Of, wat ook gebeurd is, breng ik dergelijke attenties niet op? Dan ligt het gevoel gewoon niet zo op de juiste plek.

Is helemaal niet erg! Gewoon spelen met iemand is óók leuk, als beide partijen het er dan ook mee eens zijn. :)

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 19:41

@ Tineke, klopt is echt kort nog hoor! We kennen elkaar wel al iets langer 5 maanden.
Ik irriteer me er vooral aan dat het lijkt alsof hij geen interesse in me heeft, al weet ik dat dat niet zo is. Maar het grootste irritatiepunt is misschien dat hij mij in de beginfase (toen we nog niet offcieel wat hadden) bijna bestookte met appjes en ook soms: 'wat reageer je laat?' (Op leuke manier hoor) maar dan denk ik, oke, je hebt het dus wel in je, maar je laat het nu compleet versloffen zo van, buit binnen?
Aan de andere kant is dat misschien ook wel hoe het hoort te gaan en is dat normaal.. Het contact verschuift ook van online naar offline en dat is natuurlijk heel wat waard, hij wilt me vaak zien en maakt tijd voor me, gaat mee als ik iets verzin om te gaan doen ect. ect.

@ Juval, ik krijg wel reactie maar wel echt ontzettend traag terwijl ik weet hoeveel hij op zijn telefoon zit. Dit stoort mij natuurlijk ontzettend, voel me geregeerd en daar voel ik me dan onzeker en verdrietig over.
Mijn hint was misschien te subtiel maar ik heb wel eens gezegd: je stuurt me nooit meer reels en dat vind ik jammer. Of: 'hey leuk je weer te zien, heb je gemist, ik hoor zo weinig van je'.
Hoeveel duidelijker moet het, ik wil niet desperate overkomen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:42

Als je interesse hebt in iemand, dan heb je (op een uitzondering daar gelaten) wel behoefte aan dagelijks contact. Je wil je dag delen en weten hoe het met elkaar gaat. Ik zie het totaal niet als iets positiefs als iemand dagen niks van zich laat horen, dat iemand niet geïnteresseerd is in hoe het met je gaat en dat in een relatie.

Ik zou het duidelijk aangeven wat je dwars zit, hints helpen hierbij niet.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 19:46

@ Nessie en Palmera, bedankt voor jullie inzichten. Ik ga het toch maar aankaarten. Jammer dat dat nodig is.

Nog 1 hersenspinsel; wat wil ik eigenlijk zo nodig de hele tijd delen? Als je niet echt wat te zeggen hebt hoeft er niet geappt te worden? Dat is ook een insteek die je zou kunnen hebben, en hij misschien wel heeft.
En ik ben behoorlijk gekwetst in mijn vorige relatie en dat weet hij, ik weet dat hij daar rekening mee probeert te houden en daarom niet te snel wilt gaan. Zou hij misschien denken dat hij me teveel zou contacten?

Ik heb trouwens ook geprobeerd om het goede voorbeeld te geven en hem te appen: hoe was je dag? Toen kreeg ik wel snel antwoord maar dat is weer even geleden ook.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:49

Ik zou het inderdaad aankaarten op een duidelijke manier. Als er geen goede reden is (werk of weet ik veel) en hij zit veel op z'n telefoon, dan voelt dat inderdaad niet fijn. Zeker niet als jullie nog helemaal hoteldebotel zouden "moeten" zijn...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:53

Ik ben zo’n stel wat veel contact heeft met mijn vriend, bellen gerust op dagen dat we elkaar ook zien (en dat is bijna elke dag), appen ook door de dag heen. Over werk, hoe het gaat, plannen die we maken, een fotootje van de hond / paard / kat, sturen interessante / grappige dingen door. Nu is het naast mijn partner ook wel echt mijn beste vriend. Andere mensen zouden dat juist weer veel communicatie vinden en wij vinden het gezellig.

Als hij er rekening mee houdt dat je gekwetst bent geweest, vind ik het logischer dat hij juist contact maakt om te laten zien dat je veel voor hem betekent. Maar aankaarten geeft het enige antwoord, we kunnen niet zien wat er in zijn brein omgaat. Iedereen is anders in communicatie, maar de telefoon continu vast en dan traag reageren als jij contact zoekt.. Dat vind ik wel iets vaags.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 19:56

Oke, ik heb net gewoon geappt met de vraag waarom ik eigenlijk niks van hem hoor?

Begin nu zelf ook wel pissig te worden en heb het echt al wel lief face to face aangekaart maar ben er nu wel een beetje klaar mee, kijken waar het schip strandt; de irritatie moet er toch uit. De manier waarop is misschien niet heel handig van mij maar goed.

Aan de andere kant blijft het lastig, hangt de kwaliteit van een relatie af van de hoeveelheid appjes?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:07

Misschien heeft hij behoefte aan iets meer afstand?

Ik heb ook in zo’n after beginfase gezeten waarbij de ander heel veel behoefte had aan dagelijks contact en ik dat veel minder had. Hij werd al snel “serieus” (toekomstplannen maken) terwijl het mij allemaal veel te snel ging en ik dus in mijn eigen tijd wat meer afstand nam en mijn eigen ding deed. Toen ik een dagje niet reageerde op zijn berichten (mobiel in de auto laten liggen toen ik naar de paarden was en daarna met een vriendin gezellig een paar uur koffie gedronken heb) heeft hij mij op elk sm account berichten gestuurd en veel berichten op mijn voicemail ingesproken, ik schok me wild toen ik alles hoorde en zag. Voor mij was het toen meteen klaar.

Dus ik denk dat hij misschien wat meer afstand nodig heeft en als je nu gaat pushen, dan raak je hem kwijt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:08

Naar mijn idee is er in een kwalitatieve relatie in ieder geval wederzijdse interesse en respect. Het (bewust) negeren van je apps terwijl hij z’n telefoon continu gebruikt voor andere dingen (als ze niet werk gerelateerd zijn) zou ik zelf niet respectvol vinden. Maar misschien heeft hij er goede redenen voor of zit er een gedachte achter :j

Uiteindelijk bepaal je zelf de kwaliteit van je relatie en wat je wensen / behoeften erin zijn.

Dingen via whatsapp bespreekbaar maken die je dwars zitten kan soms wat lastig zijn, ik zou wanneer je hem weer ziet het onderwerp zelf nog wel F2F aankaarten.

Edit: En wat Daphara zegt kan ook, een ander level aan behoefte van contact. Maar beide partijen moeten dit gewoon bespreekbaar maken, communicatie ook over communicatie is essentieel.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 06-06-23 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:13

Ben je wel klaar voor een nieuwe relatie?

Vijf jaar is niet niks.

De fouten die je hebt gemaakt in je vorige relatie hebben tijd nodig, voor jou, om te verwerken, als je te snel weer voor een ander gaat, maak je snel dezelfde fouten. En dan word je weer ongelukkig.

Mijn oma zei altijd' laat de seizoenen er overheen gaan'. (Het verwerken van een relatie)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:16

Natuurlijk hangt de kwaliteit van je relatie niet af aan het aantal appjes. Het ene stel heeft de hele dag door contact, het andere heeft voornamelijk contact over het hoe, wat en wanneer qua afspreken, maar als je er onzeker van wordt en je al na 2 maanden jezelf afvraagt hoe leuk hij je vindt zou ik dit gewoon aankaarten.

Ik gebruik de mijne bv ook best veel, maar zit niet meer de hele tijd te appen, dat was 5 jaar geleden wel anders toen deed ik niet anders. Niet iedereen heeft dezelfde gewoontes met zijn/haar telefoon. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:17

Het is niet zo dat je een betere relatie hebt als je meer appt, maar ik denk dat het bij verliefdheid van nature zo gaat dat je toch liefst zo vaak mogelijk je nieuwe liefde wil horen... kan me eerlijk gezegd niet goed voorstellen dat je dat niet zou willen zo in het begin :o

En jij voelt je er duidelijk niet prettig bij, dus het is sowieso iets wat besproken moet worden.

Zelf ben ik 10 jaar samen en 2 kinderen, wij appen nog steeds veel en delen filmpjes via instagram. Hij is regelmatig in het buitenland en dan bellen we ook iedere dag. Bij radiostilte zou er in ons geval iets mis zijn. Maar kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die minder communicatiegericht zijn, misschien is hij gewoon zo :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:23

Goed van je Biks2 dat je het even naar hem geuit hebt. Ik begrijp je twijfels en frustratie. Het zou natuurlijk kunnen dat iemand niet zo van het appen is, vooral van face-to-face contact en geen zin om de hele tijd (wat oppervlakkigere) dingen te delen via z'n telefoon. Dan kan het alsnog zijn dat een ander dat wel graag zou willen en je daarin verschilt, maar dan is het eerder een voorkeursverschilletje dan dat je inhoudelijk qua relatie niet op 1 lijn zit.
Maar juist als je iemand telefoongedrag weet en dat komt niet overeen met iemand die gewoon lekker offline leeft, kan ik me voorstellen dat je toch gaat denken of er niet iets onder zit. Ik herken wel bij mijn ex, dat hij niet altijd die affectie/interesse/geborgenheid toonde. Toen ik daar wat van zei/ernaar vroeg, om te ontdekken waar het aan zou kunnen liggen o.i.d. heeft hij een hele tijd volgehouden dat er niks was; en dat het op geen enkele manier aan mij als persoon lag. Daardoor dacht ik de hele tijd dat het mijn eigen onzekerheid was, en dat ik iets voelde/zag wat er niet was. Op een bepaald moment bleek toch het hoge woord eruit te komen; hij kon zichzelf niet helemaal geven in de relatie vanwege twijfels, en toen is het uit gegaan. Al die signalen die ik voelde, dat hij emotioneel afstand nam of iets in zichzelf hem tegen hield om echt zich helemaal voor mij open te stellen, bleken waar te zijn. En hij was qua gedrag verder heel lief hoor, was aardig/vriendelijk in de relatie en niet onbeschoft of weet ik veel wat. Ik heb 'm toen gevraagd waarom hij dat niet eerder (klassieke vraag van degene die 'gedumpt' wordt, haha) had aangegeven. Hij zei toen dat hij zelf nog in proces was met zijn twijfel, en juist het niet wilde zeggen omdat hij dat niet definitief wilde uitspreken in de hoop dat het nog weg zou trekken. Opzich snapte ik dat van zijn kant ook wel. Ook al was het vervelend dat ik die afstand dus interpreteerde als 'ik zie dus spoken en dingen die er blijkbaar niet zijn', terwijl het achteraf gewoon goede intuïtie was.

Een jaar later had hij een vriendin en toen heeft hij me nog een x een berichtje gestuurd dat hij nu pas besefte hoe hij inderdaad zich niet open stelde in de relatie naar mij en hij begreep wat ik destijds bedoelde. Bij zijn nieuwe vriendin deed hij dat namelijk wel helemaal en ging het helemaal vanzelf en was het geweldig. Blijkbaar had die vriendin iets wat bij 'm paste wat ik niet in 'm los kon maken. Wat ik overigens niet perse vervelend vond om te horen, ik had inmiddels een vriend die 10x beter bij me pastte en waar wat mij betreft ook alles op z'n plek viel. Ik heb toen wel het verschil gezien tussen iemand die je accepteert zoals je bent (wat mijn ex deed) en iemand die echt helemaal gek op je is zoals je bent (wat mijn huidige vriend en man doet).

En zo'n verhaal van mij is natuurlijk altijd subjectief, elke relatie is uniek. Bij de ene relatie werkt dit en bij de ander dat, soms gaan twee hele verschillende personen heel goed samen en soms juist niet, het is van zoveel factoren afhankelijk. Er zijn mensen in een relatie die niet perse de behoefte te hebben om elkaar dagelijks te zien, die meer dingen ernaast hebben in hun leven. En die even geen contact niet ervaren als afstand, maar dat wat meer scheiden en denken oh maar dan en dan zie ik haar weer (zoals Daphara zegt). Dat hoeft dan niet altijd wat te zeggen over of de relatie goed is of niet. Als je zo in de relatie staat, en de ander wil juist wel veel contact, dan kan dat voor de ander inderdaad misschien ook wel op zijn/haar zenuwen werken waardoor iemand je juist (misschien onbewust) gaat negeren.

Maar, dat is zo afhankelijk van de situatie. Ik zou daarom proberen erachter te komen of het dat bovenstaande is (wat Daphara zegt) of dat er juist wel iets onder zit wat blijkbaar niet helemaal goed of lekker zit in jullie relatie (vanuit zijn kant dan). En het kan ook zomaar positief uitpakken, als je vriend zich meer openstelt voor wat er bij hem onder zit, en jij over wat er bij jou onder zit, en je elkaar op die manier beter leert kennen. Dat zou het mooiste zijn, dat je niet enkel over gedrag praat "jij doet dit of dat niet of wel". Want 'niet appen' staat voor jou misschien gelijk aan 'je wil niet met mij praten', terwijl het voor hem misschien betekent 'ik hecht iets minder waarde aan een app gesprek'. Of misschien zit er wel iets heel anders onder, wat weer te maken heeft met zijn gevoelens, emoties of ervaringen. Daarom is het goed om in een gesprek ook niet alleen maar over gedrag wat je ziet te praten, juist omdat je een zelfde 'feit' beide zo anders kan interpreteren, maar ook over het 'waarom', dus waarom je dat dan fijn vind, wat voor gevoel je dat geeft, hoe je zelf in elkaar zit en wat dat zegt over jezelf en wat je fijn vind, etc. etc. Dan kun je juist door zulke gesprekken elkaar beter begrijpen en nog dichter naar elkaar toe groeien :)

Basis is denk ik wel dat je het gevoel krijgt dat iemand heel veel om je geeft en dat op zijn/haar manier ook laat zien. Als je ergens dat gevoel krijgt dat dat niet zo is (en dat kunnen wij natuurlijk niet helemaal inschatten vanaf de pc) dan is het goed om daar ook eerlijk naar te vragen; want dan kan bepaald gedrag inderdaad een uitting zijn van dingen die eronder niet helemaal lekker zitten, zoals dat bij mijn ex wel bleek te zijn.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 06-06-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:27

Biks2 schreef:
Oke, ik heb net gewoon geappt met de vraag waarom ik eigenlijk niks van hem hoor?

Begin nu zelf ook wel pissig te worden en heb het echt al wel lief face to face aangekaart maar ben er nu wel een beetje klaar mee, kijken waar het schip strandt; de irritatie moet er toch uit. De manier waarop is misschien niet heel handig van mij maar goed.

Aan de andere kant blijft het lastig, hangt de kwaliteit van een relatie af van de hoeveelheid appjes?

Nu word jij pissig, terwijl je nog niet eens duidelijk hebt gemaakt wat je van hem verwacht of wil? Dat vind ik dan weer niet eerlijk, in die subtiele hints komt nergens naar voren dat je graag meer contact wilt. Kan je net zo makkelijk wegwuiven als een grapje of gewoon vraag ipv dat jij er behoefte aan hebt.

Dingen waar je behoefte aan hebt moet je uitspreken en niet verwachten dat een ander dat automatisch weet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:34

Ik vind die subtiele hints niet zo subtiel eigenlijk... Ik snap dat TS pissig is. Ze opent nu een topic, maar het is toch duidelijk dat ze er al even mee zit.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:37

Biks2 schreef:

Ik denk niet dat de kwaliteit van de relatie afhangt van hoeveelheid appjes. Maar ik denk dat het belangrijk is om jezelf hierin belangrijk te vinden en serieus te nemen. Jij hebt de behoefte aan meer contact via whatsapp, dan mag/moet je die behoefte denk ik uitspreken. Gevolg daarvan kan ofwel zijn dat er meer contact komt (omdat hij simpelweg niet door had dat jij er meer behoefte aan hebt), of dat hij niet aan die behoefte kan voldoen. Als je dat weet, kan je vervolgens zelf beslissen of jíj je dan gaat aanpassen. Maar als dat niet goed voelt, dan is het misschien niet de persoon voor jou.

Dan kan het voelen als "wat suf dat het uitgaat omdat ik vaker wil appen dan hij", maar als de huidige situatie jou een rotgevoel geeft, dan is dat voldoende reden om het te proberen te verbeteren.

Edit: uiteraard is er natuurlijk ook zoiets als 'meeten in the middle'. Het is niet zo dat of hij moet veranderen, of jij. Misschien zit die verandering er überhaupt niet in. Maar je kunt denk ik pas iets verbeteren aan de relatie als je uitspreekt wat je dwars zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:44

Tieneke schreef:
Ik vind die subtiele hints niet zo subtiel eigenlijk... Ik snap dat TS pissig is. Ze opent nu een topic, maar het is toch duidelijk dat ze er al even mee zit.

Ik vind ze dus wel subtiel, want ze heeft niet gewoon aangegeven waar zij behoefte aan heeft en dus verwacht/wil. Dat ts daar al even mee zit kan je haar vriend niet kwalijk nemen als hij het niet weet/het de hints niet opgepakt heeft. Bij een relatie hoort ook communiceren en niet bang zijn dat je overdrijft en daardoor wat vager blijven. Je moet elkaar wel de kans geven en niet verwachten dat iedereen hints oppakt.
Behoeftes dus duidelijk uitspreken, je leert elkaar net kennen en dan is juist uitspreken wat je verwacht het duidelijkste.

Ik zou met deze voorbeelden ook niet doorhebben dat de ander ermee zit dat er minder app contact is. Helemaal niet als er wel tijd met elkaar doorgebracht wordt en ze graag bij je willen zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:46

Maar in de OP geeft TS aan dat ze het er wel over gehad hebben en dat hij het ook toegaf. Ik neem aan dat hij ook volwassen is en een beetje kan nadenken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:50

Nee, niet serieus over gehad. Ze heeft er een grapje over gemaakt of het op een grappige manier gezegd. Daarop zei hij dus dat het waar was. Een grapje is wat anders als uitspreken dat het je dwars zit of dat je er behoefte aan hebt. Wie weet heeft hij het als gewoon plagen opgevat en niet als iets wat haar dwars zat.

Ik zou dat ook niet oppakken als iets wat de ander dus belangrijk vind, daar maak ik geen grapjes over of grappige opmerkingen over. En ik ben volwassen zat en kan ook nog eens nadenken, maar ik ga anders om met dingen die ik verwacht. Helemaal bij een nieuwe relatie. Dat is gewoon on verschil in mensen en heeft weinig met nadenken of volwassen zijn te maken.

Tuurlijk kan het gewoon een banketstaaf zijn die geen zin heeft om er meer energie in te steken. Of hij is gewoon anders en de behoeftes van beide zijn compleet anders. Als je gewoon duidelijk en serieus aangegeven hebt waar jij behoefte aan hebt en het wordt alsnog genegeerd pas je misschien gewoon niet bij elkaar, helaas.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:58

Niet helemaal mee eens. Soms is het ook gewoon gemakzucht en verwachten dat de ander alle impulsen geeft, een passieve houding aannemen. Of desinteresse om echt een partner te zijn. Discussie liever uit de weg gaan en als een struisvogel je kop in het zand steken.

Anyway, ben benieuwd wat zijn reactie is. Ik vind het alleszins raar als er op zo'n korte tijd zo'n contrast is en ik kan me dat gevoel van TS perfect voorstellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:16

Het is in ieder geval goed om hierover te praten. Want ikzelf zou juist vreselijk benauwd worden als iemand me elke dag zou appen en van me zou verwachten om steeds iets te sturen.
De verwachtingen en behoeften van beide kanten moeten helder zijn. Dus maak het zeker bespreekbaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:24

Ik denk dat je vooral helder moet krijgen of hij zo is of dat er iets anders speelt.
Mijn man is super lief en zou alles voor mij en onze dochter doen. Maar gedurende de dag een appje sturen zou niet in hem opkomen. Als ik vraag hoe een afspraak was krijg ik als antwoord alleen goed, niet meer informatie, gewoon goed.

Ga er gewoon eens over in gesprek. Het triggert bij jou je onzekerheid, maar dat is niet zijn probleem. Goed moment om daar zelf mee aan de slag te gaan.