Blauwe regen planten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Blauwe regen planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:48

Ik ga in juli verhuizen naar een nieuwe woning en ik wil daar in mijn voortuin graag blauwe regen planten.
Kavel is oranje en ik ben benieuwd of ik genoeg zon ga krijgen om ze te laten bloeien. Kan iemand dat opmaken uit het logo rechtsonder?

Afbeelding

En het zou tegen de muur op moeten groeien, ik heb dat al vaker gezien. Is dat moeilijk? Of kan ik beter iets van een pergola plaatsen in de tuin en ze daaronder planten? En ik lees dat ze snel groeien, hoe snel begint het dan ergens tegenop te groeien?

https://www.fleur.nl/wisteria-sinensis- ... bEALw_wcB#

MyWishMax

Re: Blauwe regen planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:50

Als ik de mijne jn het voorjaar snoeide, en dan echt rigoureus tot 50cm onder de schutting, waren ze heel snel weer 2 meter over de schutting. Ik heb hem uiteindelijk helemaal weggehaald omdat hij de schutting kapot maakte hoe die groeide.
Maar ze groeien idd snel. Tegen een muur op weet ik niet of ze dat kunnen. Ze krullen eerder ergens omheen.

Wel heel gaaf en ik ga dus nog wel een nieuwe neerzetten ergens waar hij niks kan slopen. En dan regelmatig snoeien, anders loopt het echt uit de klauwen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:57

In de link die ik gaf staat dat ze dus wel tegen de muur opgroeien en ik zie het dus onderweg naar het werk bij een huis. Maar ik bedenk mij net dat ik tegels krijg en ik hem dus niet bij het huis zelf kan planten. Dus dan toch maar een pergola (van hout) in de grond zetten denk ik...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:00

Blauwe regen is heel mooi maar wel giftig.
Weet dat je ook een ren wilde doen voor je katten dus misschien goed om daar even rekening mee te houden dat die er niet bij kunnen. :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:06

Mijn buren hebben een pergola zigzaggend over het tuinpad naar de voordeur lopen met blauwe regen. Hij hangt nu al een paar jaar volwaardig vol en dat ziet er rond deze tijd echt prachtig uit. Zorgt ook dat de planten de muren niet kapotmaken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:32

Als je blauwe regen op een goede plek staat dan groeit deze mega snel.
De onze staat nu het 3e jaar en is over heel de pergola gegroeid. Waren wel al 3m hoog toen we ze kochten bij Intratuin. Dit is het eerste jaar er mega veel bloemen in zitten.
Ik gaf ze wel heel veel water 2 zomers omdat het toen zo droog was. De stammen zijn ook heel dik geworden.
Snoei ook veel.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:36

Blauwe regen bloeit op oud hout. Dat ging bij mijn ouders een aantal jaar mis voor ze dat doorhadden :Y)
Onze katten lopen in de tuin, klimmen ook op het gek waar de blauwe regen bij groeit maar nooit problemen mee gehad.

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 13:46

Oh wow wat gaaf!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:44

Prachtig maar deze plant heeft veel onderhoud / geleiding nodig.
Groeit hier voor mijn gevoel met 50cm per dag, alle kanten op. Draait om alles wat in de buurt komt. Een boomtak of een regenpijp. Is wel een prachtig gezicht als ‘ie bloeit, dat zeker!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 14:45

Bedankt voor je informatie, ik las idd dat hij veel onderhoud nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:45

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 14:47

Ik kan een rek tegen de muur maken maar het moet toch ergens de grond in...en alles is betegeld langs mijn huis. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:48

Bellatrix schreef:
Ik kan een rek tegen de muur maken maar het moet toch ergens de grond in...en alles is betegeld langs mijn huis. :+

Dan wip je er twee tegels uit ;)
Bedenk wel Wisteria kan heerlijk woekeren

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 14:49

Ja, dat kan natuurlijk. :')
Bedankt voor de link, ik heb hem opgeslagen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:51

Volgens mij kan dat best TS! Hij zal door de positie qua zon wellicht wat minder hard groeien.
Als je iets wil hebben wat gegarandeerd snel en dicht groeit en veel langer mooi blijft is bruidssluier ook nog een optie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:56

Koop wel een goede, die van mij draait de verkeerde kant op en geeft amper bloemen.
Echter groeit hij wel als een malle dus je moet hem heel goed bijhouden qua snoeien anders neemt hij de hele tuin over.

Ik ga mijn blauwe regen dus eruit halen en eentje kopen die wel bloemen geeft. Ik snoei echt volgens het boekje maar een kenner zag gelijk dat het een foute was. Ik kan snoeien wat ik wil, veel bloemen zal hij niet geven.

Ze hebben we steun van een paal oid nodig om omhoog te groeien. De plant draait zich als het ware omhoog.

Bruidssluier woekerd nog erger dan blauwe regen, die heb ik heel snel weggehaald destijds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:18

De ranken van de chinese blauweregen groeien tegen de klok in (net zoals de blauwe regen van bij ons). Ranken van de japanse blauwe regen groeien met de klok mee. ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:19

Hier een Wistria aan de voorkant van het huis, als sprietje geplant in 2017. Hij bloeit nu het derde jaar:
Afbeelding

Wij hebben staalkabels aan de muur gemaakt waar hij langs kon groeien, verticaal en horizontaal langs de betonrand.
Je moet hem echt goed begeleiden, van jongs af aan, om hem de kant op te laten gaan die je wilt.

Mijn partner snoeit hem zo'n 6x per jaar, in de zomer meerdere keren om de heftige uitlopers in toom te houden (ze groeien letterlijk het badkamer raam naar binnen) en dan in het najaar nog een keer. In de winter snoeit hij hem voor de vorm voor het nieuwe bloei-jaar (de uitlopers die je niet wilt behouden er af). Ze bloeien inderdaad op oud hout.

Er zit een hoop werk in, maar ze zijn echt prachtig :j

Hij wil trouwens vol in de zon staan. Hoe zonniger hoe beter. Onze staat op zuid-oost en heeft vooral in de ochtend volop zon en een deel middag. Idealiter hebben ze meer directe zon maar deze groeit al als een malle _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:31

Stalen kabels heb ik ook gebruikt en dan met van die span/draai stukken ertussen, de plant groeit per dag :+ .

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 15:36

Mooi Leo! Zo wil ik het dus ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:47

Ik vind niet dat ze veel onderhoud nodig hebben. Het is een heerlijk makkelijke plant.
Wij hebben een grote in de tuin. In de winter hoef je niks te doen. In de lente komen er bloemen, als die uitvallen moet je wel elke dag ff vegen, en daarna komen de bladeren en de hele zomer ga ik wekelijks langs de pergola met de heggesnoeier.
Als de bladeren uitvallen weer ff vegen regelmatig en als ie kaal is snoeien voor de winter.
Je kan met alles niks verkeerd doen, groeien doet ie toch wel.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:16

Hele mooie plant!
Maken ze ook de stenen kapot als je 'm langs je gevel zet? Zoals klimop?
En kan hij ook in pot?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:32

Rebel_Jits schreef:
Hele mooie plant!
Maken ze ook de stenen kapot als je 'm langs je gevel zet? Zoals klimop?
En kan hij ook in pot?

De voeger hier zei dat je het best niks tegen je gevel kan laten groeien, ook al ‘hecht’ het niet aan je huis of doe je het met kabels of een rek.
Voor het behoud van je gevel en voegen.

Maar ik zie ze wel vaker tegen een gevel groeien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 16:33

Ik twijfel nu dus wat te doen, tegen mijn geven of een pergola neerzetten...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:00

Een blauwe regen hecht zich niet aan de gevel zoals bij klimop. Dus geen gevaar voor kapotte voegen en stenen.
Je zal hem moeten begeleiden met kabel of iets anders. Hij draait zich als het ware omhoog. Ik weet alleen niet of je bij een huurhuis kabels aan de gevel mag bevestigen.

Of hij in een pot kan weet ik niet, als je hem wat hoger wil hebben zal het wel een stevige basis moeten hebben en dan zal een pot niet voldoende zijn.