Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Menino schreef:Ik zou met autisme, mijzelf wel afvragen in hoeverre je een sociale baan gaat "volhouden". Ik weet niet hoe het zich voor jou uit, maar als sociaal contact veel energie kost is social work of psychologie misschien niet de meest voor de hand liggende keuze (ook als je het wel goed zou kunnen).
Met taal en letterkunde kun je ook voel maatschappelijk relevante dingen, zoals bv. journalistiek, communicatiemedewerker voor een stichting waar je achter staat, of bv. toch docent.
Ik heb zelf het eerste jaar van een studie verwant is aan taal- en letterkunde gedaan (Taal & Communicatie, onderdeel van Nederlandse Taal & Cultuur. Doe nu overigens Communicatiewetenschappen ivm verhuizing) Ik heb vroeger toegepaste psychologie gedaan, maar daar in mijn laatste jaar mee moeten stoppen wegens ziekte. En ook het feit dat ik mezelf niet meer zo in de rol van hulpverlener zagMocht je daarover vragen hebben, laat maar weten
.
Galaika schreef:Menino schreef:Ik zou met autisme, mijzelf wel afvragen in hoeverre je een sociale baan gaat "volhouden". Ik weet niet hoe het zich voor jou uit, maar als sociaal contact veel energie kost is social work of psychologie misschien niet de meest voor de hand liggende keuze (ook als je het wel goed zou kunnen).
Met taal en letterkunde kun je ook voel maatschappelijk relevante dingen, zoals bv. journalistiek, communicatiemedewerker voor een stichting waar je achter staat, of bv. toch docent.
Ik heb zelf het eerste jaar van een studie verwant is aan taal- en letterkunde gedaan (Taal & Communicatie, onderdeel van Nederlandse Taal & Cultuur. Doe nu overigens Communicatiewetenschappen ivm verhuizing) Ik heb vroeger toegepaste psychologie gedaan, maar daar in mijn laatste jaar mee moeten stoppen wegens ziekte. En ook het feit dat ik mezelf niet meer zo in de rol van hulpverlener zagMocht je daarover vragen hebben, laat maar weten
.
Ja, precies wat je zegt is ook waar ik aan twijfel. Ik kom wel iedere keer terug bij sociale studies, ook omdat ik dat nu al 6 jaar doe en het wel echt interessant vind. Maar inderdaad, sociaal zijn kost immens veel energie en ik weet niet of ik dat volhoud.
Het probleem is dan gewoon wat anders ik kan doen. Ik vind het zo moeilijk om 'gewoon' voor een bedrijf te werken en niet iets te doen voor de maatschappij ofzo.
@Bowo
Aan leerkracht twijfel ik omdat meerdere mensen betwijfelen of het iets voor mij is, voornamelijk door de prikkels. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind bijvoorbeeld presentaties geven heel leuk. Ook gewoon een voorbeeld mogen zijn voor jongeren en een deel van hun ontwikkeling mogen zijn lijkt mij heel tof.
Dierenzorg vind ik tof omdat het natuurlijk met dieren te maken heeft. Ik heb hier ook wel meerdere twijfels bij, onder andere dus werkgelegenheid.
Verpleegkunde is dus wel dé job waarbij je iets voor mensen doet maar ik heb het heel moeilijk met het idee van controle hebben over anderen en iets fout doen.
pateeke schreef:Een voorbeeld zijn voor andere jongeren, kan ik begrijpen. Al lijkt buitengewoon onderwijs mij dan eerder passend….
De job van leerkracht is echt veel meer dan presentaties geven. Het zijn lessen uitwerken, leerplannen opvolgen, toetsen en taken opstellen, afnemen en verbeteren, toezicht houden, omgaan met verschillende kinderen, met verschillende problematieken, klassenraden, administratie, leerlingvolgsysteem invullen, zorgoverleg, oudercobtacten,,… veel mensen zeggen: in het onderwijs heb je veel vakantie. Ja dat is zo, maar buiten de vakanties werk je wel veel. De job van leerkracht is een veeleisende job…