Burenruzie topic nummer zoveel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Burenruzie topic nummer zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 01:37

Een jaar geleden zijn we verhuisd, van een klein, oud appartementje naar een eengezinswoning in een betere buurt (dachten we :+ )

We wonen met z'n 3-en, m'n moeder, ik en m'n puberdochter.
M'n moeder heeft naast veel slijtage ook parkinson, waarvoor ik mantelzorger ben en zo zou er altijd iemand thuis zijn voor m'n dochter die het afentoe moeilijk heeft.
Het is een ruime woning met een gigantische tuin van ruim 30m diep.
Super fijn, maar er moest en moet nog veel in de woning gebeuren want het was volledig uitgeleefd -O-

Prio nr.1 was het binnen leefbaar maken, want langer dan een maand 3x huur ophoesten was geen doen (mijn oude woning, m'n moeder d'r oude woning en de nieuwe woning).
Dit moesten we realiseren naast 32u werken(ik), school(dochter) en 2 paarden die 20km verderop staan en we volledig zelf verzorgen.

We hebben vluchtig kennis gemaakt met de buren rechts, een jong gezin, vriendelijk, niks mis mee.
De buren links echter is een ander verhaal.
Bij bezichtigen vd woning viel al op dat deze buren als enige in de straat rondom rolluiken hebben die veelvuldig dicht zijn, voor 2 camera's en achter een camera.
Voor ons geen probleem, leef en laten leven.
Kennismaken was moeizaam, hun bel doet het niet dus toen we ze tijdens de drukke verhuizing toevallig buiten zagen, even gedag gezegd en gezegd dat we later kennis zouden maken.

En hoe :n
We woonden er een goede maand, en buurvrouw kwam eisen dat we de tuin zouden gaan doen want iedereen had er last van én de vorige bewoner was eruit gezet wegens verwaarlozing van het pand...
Uhm, oké >;)
Begrip getoond en gezegd dat we ermee aan de slag zouden gaan, wat we ook hebben gedaan met lichte verbazing want er staken welgeteld 3 blaadjes door onze schutting richting de brandgang.
Tussen onze tuinen staan 2 schuttingen: 1 betonschutting aan onze kant en een houten schutting aan hun kant.

Wat ons opviel was dat dit stel niet (buitenshuis) werkt en graag muziek draaien (ik schat ze beide eind 30, begin 40).
Ook rijd meneer graag motor, die hij op zondagochtend rond 7.30u start en via de achtertuin wegrijd.
Maar nogmaals, prima, leef en laten leven.

Totdat mevrouw binnen enkele weken weer aan de deur kwam, klagen over onze tuin.
Enkele dagen later was buurman onkruid in hun voortuin aan het branden, en deed dit óók in onze voortuin :wow:
Mijn moeder stapte net de deur uit, zag dit en knoopte een gesprekje aan, waarop buurman onze voortuin helemaal heeft gedaan met onze "goedkeuring", het blijft vreemd en erg brutaal maar vooruit, en waar we nog een bloemetje voor hebben gegeven.
Daarna begon het vervelend te worden.
De woningstichting is bij ons geweest wegens klachten over, jawel, het onkruid :j
Echter was de klacht ongegrond en heeft m'n moeder ook haar zegje gedaan mbt de geluidsoverlast, geen melding gemaakt maar enkel even haar hart gelucht.

Van de winter was het rustig met klagen, niet met het geluid, maar enkele weken geleden begon meneer wéér.
Nu weten we allemaal dat het de afgelopen tijd vooral geregend heeft, en tja, ik ga dan niet op m'n knietjes in de tuin aan het werk.
Dus verteld dat we er heus aan gaan beginnen, maar dat ik het wel een beetje zat werd en dat meneer misschien iets buitenshuis moest gaan doen, zodat hij zich niet heel de dag hoeft te ergeren aan onze tuin (die we dit jaar aan willen pakken).
Ook gezegd dat wij ook genoeg last van hun hadden qua geluid, maar dat was niet waar volgens hem :roll:
Uiteraard ging het volume daarna nog een beetje hoger, en werd er ook voor 8u 's ochtends lekker gedraaid...

En nu ben ik dit topic aan het maken,omdat buurman een klein uur geleden haast de voordeur eruit heeft gebeukt omdat wij op de muur aan het tikken zouden zijn 8)7
Mijn dochter is haar kamer aan het omgooien, en ik heb idd gehoord dat ze iets op aan het hangen was maar dat was al zeker een uur voordat de buurman kwam (ten laatste 23u, buurman beukte, al schreeuwend, om half 1 op de deur).
Uiteraard kan dit niet, maar mijn dochter is 13 en vol enthousiasme bezig (waar wij heel blij om zijn, het gaat wat moeizaam met haar momenteel).
Echter hebben de buren daar uiteraard geen boodschap aan en na 22u moet je dat soort dingen gewoon niet meer doen.
Dit nu ook uitgelegd aan dochter.
Echter vind ik 3 tikken van een hamer tegen een spijker, waar ikzelf geen last van had en ik slaap direct naast haar, nu niet bepaald een goede reden om zo te flippen, zeker gezien de historie :x

Wij hebben al die tijd geen melding gedaan van overlast, echter is nu de emmer wel vol en ga ik dus wel meldingen doen.
Wij zijn heel erg van het principe leef en laten leven, we zijn vriendelijk en begripvol geweest, de buren aan de andere kant klagen niet en gaven wel aan ook akkefietjes te hebben gehad met deze mensen.
Maar nu zijn we het wel een beetje zat ;)

Dit topic is gemaakt om even m'n hart te luchten, tips zijn welkom, lotgenoten ook +:)+
Laatst bijgewerkt door different1 op 12-05-23 02:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 01:46

Jeetje, wat vervelend dat jullie last hebben! Maar vaak zitten er 2 kanten aan een verhaal.
Onkruid kan wel vervelend zijn voor de buren. Het staat niet mooi in de buurt en onkruid kan flink naar andere tuinen verspreiden waardoor het een flinke plaag wordt.
Dus dat kan ik tot op zekere hoogte nog begrijpen. Zeker met dit vochtige weer schiet het heel snel omhoog.
Onze buren houden hun voortuin ook niet bij waardoor wij veel last hebben van onkruid dat daardoor naar onze tuin verspreid.

Je schrijft: Burenruzie nummer zoveel.. Hebben jullie al eerder ruzie met buren gehad?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 01:58

Wij hebben nooit ruzie met onze buren gehad, maar er zijn verschillende burenruzie-topics hier op bokt ;)

Natuurlijk is onkruid vervelend, maar moet je daar op deze manier over klagen?
Zoals je kunt lezen hébben wij ook begrip getoond en er wat aan gedaan.
Als je daarna echter ook nog gaat melden bij de woningstichting vind ik dat een beetje sneu.
En, wat is de definitie van onkruid?
Er zijn verschillende "verwilderde" tuinen in deze straat.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 02:31

Ik heb geen tips hoor ts maar hier ook een buurvrouw die zeurt om alles (zij heeft autisme, maar ik ook, dus dat excuus houdt snel op). Zeuren over onkruid heb je bij mij echt een mooie aan, := al zou heel JOUW tuin volstaan met ''onkruid''(wat de mooiste plantjes kunnen zijn) is dat niet hun probleem. Er zijn teveel mensen op deze wereld en mensen ergeren zich snel. Zeuren om een paar plantjes. Alsjeblieft zeg.
Als jij rekening houdt met erge overlast die er zou kunnen zijn(wat jullie waarschijnlijk echt wel doen) is het enige dat je kunt; Loslaten. Klagen om te klagen en de manier waarop, daar mag je echt grenzen in trekken. Niet op je tenen gaan lopen, laten gaan, de wereld zit vol met dit soort mensen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 02:41

Leef vooral je leven. Houdt je aan de fatsoensnormen qua geluid. ( tussen 8 en 22 uur en daar buiten stil ) meer kun je niet doen.

Dat de buren last hebben van onkruid bij jullie in de tuin… Echt, waar een mens zich druk over maken zeg.
De klacht is ongegrond verklaard, ik ga er daarom vanuit dat het echt wel meevalt allemaal.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:14

Geef ze een wildplukwandeling cadeau zodat ze misschien anders gaan kijken naar onkruid :P

Maar ik snap wel dat dit vervelend aan het worden is, ik zou er ook stress van krijgen.

luuntje

Re: Burenruzie topic nummer zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:39

Als de rolluiken dicht zitten zien ze het onkruid niet.
Geluidsoverlast is heel ergelijk.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:53

Onze beide buren hebben het onkruid heel hoof staan. Die tuinieren niet! Op verzoek van de postbode houden ze het pad begaanbaar.
Dit los van het feit dat het niet uitziet echt een probleem voor ons en leidt tot overlast. Hun verwilderde onkruid groeit over het hek en door onze planten heen.
Dus nu gaan wij kosten maken om een hoger betonenhek te plaatsen links en recht met verhoogde borders zodat hun onkruid ons geen overlast veroorzaakt.
Dit is overigens voor het huis, achter staat het ook mega hoog, maar blijft tot nu toe achter de stenen schutting

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:54

Onkruid bestaat niet. Dat mag je de buren ook flink duidelijk maken.

Dit soort mensen, in mijn ervaring, moet je geen centimeter ruimte geven. Zodra je ook maar iets zwicht pakken ze je hele hand. Dus steeds weer duidelijk maken: ik ben hier niet van gediend, bemoei je met je eigen zaken.

Gedraag je netjes, maar dat kan vriendelijk doch duidelijk. En maak een dossier aan van de overlast die jullie ervaren, en dat is óók 's nachts dreigend aan de deur komen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 07:56

Ik vindt een tuin vol 2 meter hoge berenklauw die ook mijn tuin in probeert te woekeren wel onkruid!! Maar dat terzijde..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:05

ja maar dat is wel de keuze van je buren. als je buurman de hele dag in zijn tuin zit te paffen, heb je daar ook overlast van, maar het is wel zijn recht te doen in zijn tuin wat hij wil (zolang het geen bovenmatige hinder geeft)

dus ze moeten zich daar niet mee bemoeien

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:07

Sommige doen net alsof ze nooit verhuisd zijn.

Eerst de woning binnen klaar hebben, leefbaar zoals TS het noemt.
De tuin komt vanzelf aan de beurt, ongeacht hoe hoog of wat voor onkruid er staat.

Sterkte TS.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:07

Ik vind persoonlijk geluidsoverlast erger dan onkruid.
Maar bij ons krijgen we van de woningstichting echt een verzoek om de (voor)tuin netjes te maken als zij vinden dat deze dat niet is. Staat bij ons ook in het contract. Dat deze bijgehouden moet worden.
Achtertuinen hoor je ze niet over, die zien ze niet. Maar blijkbaar lopen ze eens in de zoveel tijd een rondje om te checken.
M'n nieuwe buurman was nog amper ingetrokken en toen kwamen ze bij hem ook aan de deur. Die heeft toen ook aangegeven dat ie graag even de tijd krijgt om gewoon te settelen voor ze meteen kwamen zeuren.
Maar ik begrijp wel dat het voor mensen die hun tuin wel netjes bijhouden het een doorn in het oog kan zijn. En soms is een tuin zo overwoekerd dat buren er idd wel degelijk echt last van hebben.

Overigens vind ik het een beetje bijzonder dat een 13 jarige staat te hameren om 11 uur 's avonds terwijl jij op bed ligt. Maar ook dat is mijn persoonlijke mening. :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:10

Wat wel of niet onkruid is, is niet echt relevant hier. Het gaat imo over de manier waarop de buren dingen "aankaarten" bij TS en haar moeder.

TS, ik zou niet wachten en de wijkagent inschakelen, vragen om een bemiddeling. Deze zaken gaan bijna altijd van kwaad naar erger. Via bemiddeling kunnen zaken uitgeklaard worden en hopelijk ook afgesproken worden naar de toekomst toe, voor beide partijen.

Ik wou zelf dat ik dat eerder zo gedaan had, we hebben zes jaar in terreur geleefd en hadden gelukkig geen kind. Drie maanden geleden uiteindelijk verhuisd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:38

Wat betreft onkruid: zoek de Latijnse namen op, zoek op welke insecten van die plant leven, en zeg dan bijvoorbeeld met een onschuldig gezicht:
"Maar dat helemaal geen onkruid, dat is Anthriscus sylvaticus (fluitekruid) en Daucus carota (wilde peen) die zijn beide waardplant voor de koniginnepage. Vindt u het ook niet belangrijk dat de insecten geholpen worden?" *puppy eyes*

Zolang je tuin niet zo hoog met onkruid staat dat je een bosmaaier nodig hebt om erdoorheen te komen, zal het wel meevallen.

Overigens: onkruid branden werkt voor geen meter - dat heb je al gemerkt van de kortdurende werking van de actie van de buurman. Zonde van de energie van meneer de buur. En het gas om te branden is ook niet gratis.

Heeft buurman trouwens geen volledig betegelde tuin? Valt me tegen van ze... :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:45

Pardon the weeds, we are feeding the bees.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:48

Met buren moet je altijd wat geluk hebben.
Ik begrijp wel dat je het beu bent. Anderzijds denk ik dat je enkel olie op het vuur gooit als je dingen zegt zoals dat jullie ook genoeg overlast hebben van hen en of ze niet beter iets buitenshuis zouden gaan zoeken als bezigheid. Door in de tegenaanval te gaan, escaleert het denk ik steeds verder.

Je geeft verder aan dat jullie wel aan je tuin gaan beginnen, maar niet als het zo regent. Nu snap ik wel dat je niet in de tuin gaat werken als het regent, maar er zijn ook al droge dagen geweest. Als ik mijn tuin nu 2 weken niet doe staat het onkruid en gras ook erg hoog; het groeit met dit weer gewoon erg hard. Ik moet mij er ook echt aanzetten, heb er eigenlijk niet de energie voor, maar doe het toch als het weer het toelaat (enerzijds voor mezelf omdat het gewoon fijner is als het niet kniehoog staat, anderzijds voor de buren zodat zij geen overlast hebben).

Zoals Cayenne ook al zei: er zitten twee kanten aan zo'n verhaal. Jullie buren en jullie hebben duidelijk een andere mening bv over wat onkruid is of niet, wat een nette tuin is en wat niet,... Het heeft weinig zin om over zulke dingen in discussie te gaan. Je kan niet voor een ander bepalen wat die "moet" vinden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:56

Tieneke schreef:
Wat wel of niet onkruid is, is niet echt relevant hier. Het gaat imo over de manier waarop de buren dingen "aankaarten" bij TS en haar moeder.

TS, ik zou niet wachten en de wijkagent inschakelen, vragen om een bemiddeling. Deze zaken gaan bijna altijd van kwaad naar erger. Via bemiddeling kunnen zaken uitgeklaard worden en hopelijk ook afgesproken worden naar de toekomst toe, voor beide partijen.

Ik wou zelf dat ik dat eerder zo gedaan had, we hebben zes jaar in terreur geleefd en hadden gelukkig geen kind. Drie maanden geleden uiteindelijk verhuisd.

Hier sluit ik me bij aan, dit soort zaken loopt zo snel uit de hand dat een wijkagent inschakelen echt het verstandigste is om te doen voor bemiddeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:58

Ik zou idd niet in de tegenaanval gaan. Ja en amen zeggen op zijn ‘klachten’.
En ondertussen ene oor in, andere oor uit.

Kom op, wie bepaalt hoe je tuin eruit ziet en wanneer je er wat aan gaat doen?
Een natuurtuin is heel belangrijk voor de insecten. Veel ‘onkruid’ sterft uit omdat mensen de tuinen veel te netjes houden met als gevolg dat er steeds minder insecten en andere dieren zijn.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 08:59

fokfanaat schreef:
ja maar dat is wel de keuze van je buren. als je buurman de hele dag in zijn tuin zit te paffen, heb je daar ook overlast van, maar het is wel zijn recht te doen in zijn tuin wat hij wil (zolang het geen bovenmatige hinder geeft)

dus ze moeten zich daar niet mee bemoeien

Klopt keuze van de buurman, maar berenklauw woekert en ik heb met mijn honden geen zin in berenklauw op de erfgrens en in mijn tuin. Dus toch gevraagd of hij dat wil weghalen.
En dat heeft hij gedaan, want hij zag wel in dat de berenklauw vervelend is. Voor de rest ‘klaag’ ik niet tegen de buurman. Maar snap wel dat mensen het vervelend vinden. Maar er hevig over klagen is wat anders. Zolang het geen overlast veroorzaakt hoef je er niet over te klagen wat mij betreft.

Recht van ons woont een man, 75 beperkt door meerdere tia’s. Heeft huishoidelijke hulp, maar goed die doen geen tuin. Dus heeft klagen geen zin, geeft alleen frustratie aan beide kanten.
Links is een luie man, die liever tijd doorbrengt met meisjes dan zijn tuin en huis onderhouden. Wat ik daar ook van vindt, ik heb er geen overlast van. (Behalve vorig jaar de berenklauw) dus klaag niet.

Iedereen heeft andere normen. Straks gaat mijn buren klagen over onze onderhouden tuin.

Wel gaan we dus iets doen aan het woekerende onkruid, zodat wij minder last hebben. Nu haal ik alles wat aan onze kant ligt/hangt/groeit gewoon weg.

Maar om de kwestie van ts terug te komen. Het gek dat er zoveel geklaagd wordt, zolang er geen echt overlast is. En op de deur bonken voor kort lawaai is een beetje overdreven.

Weet je wat er voor jullie heeft gewoond? Wellicht hadden ze daar echt overlast van en zijn ze daar bang voor en is hun lontje daarom erg kort naar jullie toe?

Misschien kijken of je het gesprek aan kan gaan met de buren alleen of met de wijkagent erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:02

Succes. Wens je oprecht veel sterkte.

Wij hebben dit ook gehad en zijn na 3 jaar verhuisd. naar de andere kant van 't land, omdat we in onze eigen regio geen woning konden betalen.
Ik kijk niet positief terug op die 3 jaar :+ . Maar ik ben een schijterd, en had geen zin meer om de deur uit te gaan omdat ik dan weer langs mn tokkieburen moest die altijd in de voortuin zaten. Helaas, huizencrisis enzo. Anders was ik eerder weg geweest.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:13

Ts ik weet niet of het alleen om de voortuin gaat. Maar misschien dat je kan uitleggen betreft de zorg voor je moeder, werk en paarden dat je het probeert maar dat je toestemming geeft dat hij jou voortuin ook mag bij houden als hij zich er aan stoort.
Heeft die beste man ondertussen wat te doen en komt die een beetje buiten :+

Zulke mensen zie je nooit inderdaad altijd alles gesloten maar weten alles van iedereen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:24

Misschien raar,maar misschien wil hij wel iets bijverdienen en wil het voor jullie doen.Of misschien een andere beun inhuren.Mijn vader heeft er ook 1.Is maar een idee hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:28

Ik zou zeker niet de buur laten klussen voor jullie. Dan maak je de grens heel vaag en laat je ergens bemoeienis toe. Ieder verantwoordelijk voor het zijne, maar wel met een beetje wederzijds begrip.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 09:30

Dat is ook wel zo.