Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:41

Misschien een beetje rare vraag. Maar hoe werkt vriendschap eigenlijk?
Ik zal de situatie een beetje proberen te schetsen...
Ik heb al mijn gehele leven eigenlijk geen vrienden. Ik ben in het verleden heel erg gepest en heb dus moeite om mij open te stellen. Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik altijd degene moest zijn die contact legde met vrienden of ja, kun je die eigenlijk wel vrienden noemen?
Wanneer ik contact leg met de zogenoemde vrienden krijg ik te horen dat ze het druk hebben. Maar dan denk ik: Het moet toch niet allemaal van mijn kant uit komen? Waarom ben ik degene die altijd moet bellen..
Nu heb ik dus weer een zelfde soort situatie met iemand. We zouden volgend jaar samen naar NY gaan maar ze heeft het te druk met werken. Ik hoor dus nooit iets van haar tenzij ik haar bel of app. En dan zegt ze standaard dat ze nog aan me dacht. Ik zit er dus aan te denken om die "vriendschap" te schrappen en weer alleen te gaan maar dan moet ik haar appen. En dan moet het wederom van mijn kant uitkomen.
Ik weet dus niet hoe vriendschap werkt. Werkt het dat het van 2 kanten uit komt of is van 1 kant altijd genoeg?
(overigens kan ik van dit topic wel weer leren want ik kijk misschien ten onrechte verkeerd tegen deze zaken aan)

Rocamor

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:46

in mijn ogen hoort het van beide kanten te komen. Maar wel als beide kanten elkaar in de waarde laten en soms ook een "nee nu niet" accepteren.

Waarom zou je haar moeten appen om te schrappen? Laat het rusten en je ziet vanzelf of ze je gaat benaderen of niet. Jij niet op haar vizier, zij niet op die van jou.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:47

Rocamor schreef:
Waarom zou je haar moeten appen om te schrappen? Laat het rusten en je ziet vanzelf of ze je gaat benaderen of niet. Jij niet op haar vizier, zij niet op die van jou.

Dit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:50

Idd, ook niet opdringen of dreigen. Als je aanvoelt dat het enkel van jouw kant komt, dan stop je met appen en bellen. Gebeurt er niets meer, einde vriendschap, maar voor hetzelfde geld komt er plots toch vanuit de andere kant iets.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:52

Of je kan je gevoel uitspreken en vragen of er iets anders speelt dan de drukte. Dat is niet gemakkelijk, maar dan ben je wel actief met je onzekerheid aan de slag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:57

Vriendschap hoort altijd van 2 kanten te komen en als jij het gevoel hebt dat het vooral van 1 kant komt dan kan je beter afscheid nemen. Gewoon niets meer laten horen en wachten tot zij eens contact opneemt. Doet ze dat niet dan weet je genoeg.
Ik had ook een vriendin waarbij ik sterk het gevoel had dat het contact steeds van mij uit moest komen. En als ze me al belde of appte dan had ze altijd iets van me nodig. Op een gegeven moment ben ik gestopt met contact opnemen en heb ik bewust gewacht tot ik iets van haar hoorde. Ze vergat mijn verjaardag en vervolgens duurde het een half jaar voordat ze appte. Toen heb ik geantwoord dat ik dit geen vriendschap noem en dat dit niet het type vriendschap is wat ik wil. Nooit meer contact gehad. Jammer maar hier voelde ik me gewoon niet goed bij. Ik wil iemand die oprecht in mij geïnteresseerd is. Die gewoon vraagt hoe het met me is en dan ook wacht op het antwoord.

Edit: Druk is altijd een smoesje. Je kan ook een appje sturen als je op de wc zit. Hoeveel moeite is dat nou? Kost je 5 seconden. Zeg dan niet: ik heb het te druk, maar zeg dan dat je geen zin hebt om er tijd voor te maken.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 10-05-23 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:58

Ts je hebt helemaal gelijk. Vriendschap hoort van 2 kanten te komen. Natuurlijk kan het zijn dat er drukke periodes zijn, maar is niet zo dat je dan vervolgens maanden nooit tijd hebt om te bellen / appen op zijn minst.

Ik heb het ook druk met werk, paard en mijn huishouden zo in mijn eentje. Met mijn beste vriendin bel ik alsnog regelmatig. De ene keer bel ik en de andere keer zij. Als we bij elkaar langsgaan is het gezellig en hebben we interesse in elkaar ( en niet dat de 1 het alleen over zichzelf heeft ).

Bij kennissen is het een ander verhaal. Dat komt ( helaas) alleen van mijn kant af en daarin is je verhaal erg herkenbaar.

Ik zou je gevoel uitspreken en kijken wat er dan gebeurt. Schrappen kan altijd nog en soms kan “even wakker schudden” helpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:59

Rocamor schreef:
in mijn ogen hoort het van beide kanten te komen. Maar wel als beide kanten elkaar in de waarde laten en soms ook een "nee nu niet" accepteren.

Zij rekent er waarschijnlijk nog gewoon op dat we gaan. Maar wanneer ik met haar afspreek is het iedere keer dat ze gaat sparen voor NY.
Ik krijg wel gewoon het gevoel dat ze geen tijd meer kan maken voor even een appje te sturen. Ik moet ook nog steeds horen of ze met koningsdag vrij is...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:00

Heel herkenbaar, ook veel gepest en als kind ook vaak verhuisd, waardoor ik vaak vrienden kwijt raakte. En het idee dat het vaak van mij uit moet komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:02

OMG! Herken dit zooooo erg! Ben ook gepest vroeger en veel verhuisd en heb dus weinig vriendinnen. De drie die ik ‘heb’… met 2 moet alle contact v mij uit komen. De ene kennik al jaaaaaaren en is ernstig ziek (al enkele jaren) dus ergens snap ik t wel. Dat ze andere zaken aan t hoofd heeft. Maar ook v haar echtgenoot wat dus al jaren goede vriend v mij en minn man is hoor je ook niks. Ook geen updates oid, pas als we erom vragen.
Andere is een Engelse, woont in Engeland, ken ik al enkele jaren via Twitter, en is een Hollywood-actrice. Daar had ik superleuk fijn dagelijks contact mee vooral begin corona tijd, appen, facetimen etc. maar nu… moet t allemaal v mijn kant komen ‘Oh miss you darling’ is standaard reactie…
Dan derde die ken ik al jaren ook via twitter en die ga ik volgende week zien, in Duitsland woont zij. Maar bij haar draait t vooral ook om haar. Ze betrekt alles op zichzelf. Ik bied luisterend oor, maar als ik ergens me zit kan ik een virtuele knuffel krijgen en draait t weer zo dat t over haar gaat. Altijd. Heb ik leuk verhaal over mijn kat, geeft ze aan ook kat te willen. Zeg ik dat ik hoofdpijn heb ‘ja dat had ik vorige week ook en toen…’ heb ik t over mijn tuin, je raadt t sl: ik krijg foto’s v die v haar.

Dus ja: ik ben zeker v mening dat vriendschap v 2 kanten moet komen maar dat soort is verd*md moeilijk te vinden!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:06

maar Zilfstar....2 ken je via Twitter, hoe kun je die dan 'vrienden' noemen als het initiatief altijd van jou moet komen? Ik zou dat gewoon 'kennissen' noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:06

Vriendschap 'werkt' niet.

Het is er of het is er niet. En dat voel je. Er gaat geen sec in je op wie wel of niet contact maakt want het is er.

Dat gaat vanzelf over en weer. Voel je dat niet zo, dan is het eerder een kennis.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:07

purny schreef:
Zij rekent er waarschijnlijk nog gewoon op dat we gaan. Maar wanneer ik met haar afspreek is het iedere keer dat ze gaat sparen voor NY.
Ik krijg wel gewoon het gevoel dat ze geen tijd meer kan maken voor even een appje te sturen. Ik moet ook nog steeds horen of ze met koningsdag vrij is...

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je hard moet rekenen dat ze met je mee gaat naar NY
Jullie zouden in oktober gaan? En vanaf wanneer roept ze al dat ze gaat sparen voor dit tripje?

Ik bedoel daarmee te zeggen dat ze onder de hand zou zeggen “ Ik BEN aan het sparen” ipv ik GA sparen.

Dat is een belangrijk nuance verschil.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:08

Hier moest het bij diverse mensen ook van mij uit komen en toen ik zoiets had van 'neem jij maar eens initiatief' kreeg ik vervolgens van mijn moeder te horen dat ze naar me vroegen en tegen haar zeiden dat ze nooit meer wat van me hoorden. :Y)
Ik was al volwassen, woonde op mezelf en kreeg dan te horen van mijn moeder dat ik toch best eens wat van me kon laten horen naar die personen toe. :')
Dat zij zelf mijn telefoonnummer, msn/emailadres, hyves/facebook etc hadden maar gewoon nooit zelf contact opnamen kwam niet in haar op.
Ik heb al die zogenaamde vriendschappen laten doodbloeden, als je alleen via via naar me vraagt en ik verder nooit iets zie/hoor ben je mijn energie ook niet meer waard. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:08

purny schreef:

Maar je kunt toch gewoon vragen om duidelijkheid? Dus gewoon vragen: gaat onze trip naar NY door dit jaar? Ik wil graag duidelijkheid ivm plannen/sparen etc.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:12

Vriendschap moet voor mij inderdaad van 2 kanten komen. Maar dat betekent voor mij niet dat je altijd even vaak contact op moet nemen. Of dat het geen vriendschap is als 1 van de 2 eigenlijk altijd contact opneemt.

Ik heb bv een vriendin die heel slecht is in contact opnemen, dat doe ik eigenlijk altijd. Maar als er iets is (iets leuks of iets minder leuks) dan rijdt ze zonder problemen 300 km zodat we elkaar zien (zo ver wonen we uit elkaar). Of als ik toevallig daar in de buurt ben, maakt ze altijd vrij zodat we elkaar kunnen zien. Dat vind ik ook onderdeel van "het moet van 2 kanten komen".

Vriendschap is voor mij deels ook andermans minder goede eigenschappen accepteren. En van deze vriendin is haar minder goede eigenschap dat ze slecht is in het contact onderhouden. En dat is voor mij prima.
Maar als het ook moeilijk zou zijn af te spreken, of ze wel contact op zou nemen als ze iets nodig heeft, dan zou het voor mij wel einde vriendschap zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:13

Kinke schreef:
maar Zilfstar....2 ken je via Twitter, hoe kun je die dan 'vrienden' noemen als het initiatief altijd van jou moet komen? Ik zou dat gewoon 'kennissen' noemen.

Die duitse ‘app’ ik dagelijks mee via de PB van twitter. Ongoing convo al 10 jaar. Heb er toch veel mee gedeeld. Dus is toch wel vriendin in mijn idee.

De engelse.. ja dat was dus heel close, maar nu nix meer. Is idd verworden tot kennis denk ik.

Heb zo weinig vriendinnen (dit klinkt heel zielug) en alles woont ver weg. De nederlandse ook andere kant vt land. Zien we nauwelijks ook door gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:20

Misschien heeft ze wel behoefte aan een vriendschap, maar op een minder intensieve manier?

Ik heb 1 vriend, met wie ik wel eens vergeet contact op te nemen. Ben heel eerlijk dat het eigenlijk wel voornamelijk uit zijn kant komt, omdat ik een opperchaoot ben, een voltijd studie doe en nog bijna full-time werk. Ik ken hem al jaaaaren en denk er dan wel regelmatig aan om contact met hem op te nemen, maar in de praktijk is hij me gewoon eigenlijk altijd voor :+ . Ik ben gewoon niet het type dat uit zichzelf zich dagelijks of wekelijks uren kan storten op een vriendschap.

Als hij een keer niets van zich laten horen, komt het ook zeker van mijn kant. Maar dat kan dan wel eens wat langer duren dan vice versa zegmaar :o .

Toch is het een hele dierbare en langlopende vriendschap voor mij en ben ik heel blij dat hij echt wat consciëntieuzer is dan ik wat betreft het contact opnemen enzo.

Maarja, ik snap de struggle wel. Het is ook moeilijk om het niet persoonlijk op te nemen. Toch denk ik dat dat wel het sleutelwoord is. Als ze met je naar NY wil, dan vind ze je echt wel een tof persoon. Waarschijnlijk speelt er iets anders waardoor het niet zo vaak van haar kant komt. Ik zou me pas zorgen maken als je jezelf een poosje op de achtergrond houdt en er dan helemaal niets meer van haar uitkomt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 17:24

Kinke schreef:
purny schreef:

Maar je kunt toch gewoon vragen om duidelijkheid? Dus gewoon vragen: gaat onze trip naar NY door dit jaar? Ik wil graag duidelijkheid ivm plannen/sparen etc.

We hebben het de vorige keer erover gehad. Toen stonden de plannen om te boeken en dat zal dus volgend jaar worden omdat ik dit jaar al iets heb geboekt.
Maar het gaat mij voornamelijk om het feit dat ik nu helemaal niks van haar hoor. en als we toevallig iets afspreken ze een kwartier te laat komt en wel door laat schemeren dat ze naar NY wil.
Dan denk ik: Ben ik alleen maar goed vanwege NY dat je een reismaatje hebt dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:27

TS, hoe graag wil je dit zelf nog??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:28

Menino schreef:
Ik ben gewoon niet het type dat uit zichzelf zich dagelijks of wekelijks uren kan storten op een vriendschap.

Maar dat hoeft ook niet. Er is een verschil tussen wekelijks uren met elkaar te spenderen of niet eens maandelijks met elkaar te bellen / appen.
Ik heb net een studie afgerond naast mijn fulltime baan. Het is niet zo dat ik dan tijdens mijn studie nooit tijd had om te bellen of langs te gaan dus dat vind ik enigszins flauwekul qua smoes. Een leuke middag weg tussendoor of een avondje bij elkaar eten kan toch prima. In elk geval als je een beetje bij elkaar in de buurt woont. Niet elke week natuurlijk, maar dat snapt iedereen en is niet wat ik bedoel.

edit spelfout weggehaald
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 10-05-23 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:28

Wat houdt jou tegen om die vraag te stellen aan haar? Het zij misschien in een iets andere bewoording?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:38

Vriendschap moet absoluut van 2 kanten komen..
Maar in mijn beleving is dat niet afhankelijk van wie het meest contact opneemt.
Zelf heb ik meerdere vrienden (die ik dus echt wel als vrienden beschouw) die ik niet heeeel regelmatig spreek. Maar ALS we contact hebben, is het super "echt" en wederzijds waardevol. Dat spreken we ook naar elkaar uit: "het is niet erg dat we elkaar niet super vaak spreken, het is altijd gelijk goed en we pakken op waar we gebleven zijn."

Daarnaast heb ik een aller beste vriend die ik heel veel zie en spreek.
Ik sta altijd klaar voor vrienden. Maar ben niet iemand die iedere dag uit zichzelf contact zoekt.
Tis lastig.. vriendschap is voor mij meer een gevoel dan iets dat ik in contact-frequentie kan aanduiden ofzo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 17:40

Tieneke schreef:
Wat houdt jou tegen om die vraag te stellen aan haar? Het zij misschien in een iets andere bewoording?

Als ik haar ga appen om de vraag te stellen komt het wederom van mijn kant af...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:41

Maar dan ben jij wel van je onzeker gevoel af, het helpt jou vooruit, ze gaat daar uit zichzelf geen antwoord op geven. Imo is dat ook vriendschap: dingen waar je mee zit op tafel durven leggen.