Waar raap jij blikjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Waar raap jij blikjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 16:06

Raap jij ook blikjes om zo een extraatje te verdienen, en waar raap jij? Er zijn steeds meer mensen die het doen.

Yummy

Re: Waar raap jij blikjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:07

nee, snap de insteek maar vind het een beetje dubieus, en goor :o

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:11

Ik raap wel afval, maar dat is meestal als klusje in de pauze op het schoolplein en daar verdien ik jammer genoeg niks mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 16:13

Waarom dubieus en het gebeurd niet zonder handschoenen.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 09-05-23 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:13

Als ik een uur blikjes ga rapen weet ik zeker dat ik een heel stuk minder verdien dan wanneer in een uur ga werken :+

Maar dan weer wel, als ik het ergens in de natuur zie liggen, pak het dan wel altijd op en gaat het in de dichtstbijzijnde afvalbak. Ga het niet mee naar huis nemen :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:15

Als ik wandel of fiets raap ik altijd blikjes en ander afval. Ik heb altijd een zakje bij me en doe het zonder handschoenen. Dat doe ik al jaren en er is me nog nooit iets van overkomen. Ik doe het niet voor het statiegeld. Wat opvalt, de Red Bull blikjes zijn ver in de meerderheid.
En yummy wat is daar dubieus en goor aan.
Laatst bijgewerkt door pillow op 09-05-23 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:16

Ja en schültenbrau :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:18

Ik heb in de VS, waar statiegeld op blikjes al een eeuwigheid bestaat, alleen dakloze zwervers en de armsten der armen gezien die blikjes rapen. Ik had er geen idee van dat dit hier nu een soort 'sport' aan het worden is, niet vanuit 'afvalrapen' maar vanwege die paar centen die het oplevert. En ik betwijfel of die centen vervolgens bij een dakloze terecht komen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:19

Dubbele functie, rommel opgeruimd en ook nog wat verdiend.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:21

c_alsemgeest schreef:
Ja en schültenbrau :+

Die had ik vorige week 6 op nog geen kilometer landweggetje. Ik vraag me af wat voor aso,s dat daar neer flikkeren

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:21

Ik vind het dubieus omdat ik het nogal ja, gierig? vind om vies afval op te rapen voor een paar cent. Vies omdat je niet weet wat mensen er mee gedaan hebben? Het blijft afval.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:39

c_alsemgeest schreef:
Als ik een uur blikjes ga rapen weet ik zeker dat ik een heel stuk minder verdien dan wanneer in een uur ga werken :+

Maar dan weer wel, als ik het ergens in de natuur zie liggen, pak het dan wel altijd op en gaat het in de dichtstbijzijnde afvalbak. Ga het niet mee naar huis nemen :')

Op bepaalde plekken verdien je er best een leuke cent mee!

In onze omgeving lopen een paar Zappers (die ruimen al jaren zwerfafval in de regio op) en die posten soms foto’s met meerdere grote afvalzakken vol blikjes en rommel die op één middag even verzameld worden.

Met 15 cent per blikje kan dat best hard oplopen. Als je er eentje per minuut opraapt zit je al aan het minimumloon :+
Ze zijn trouwens ook te scannen als ze gekreukt zijn zag ik, als de streepjescode maar niet beschadigd is.

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:41

Als ik buiten wandel raap ik altijd rotzooi op.
Zie ik ergens een lege zak chips of plastic of andere troep dan raap ik het op en gooi ik het in een prullenbak. Ik kijk niet of er statiegeld op zit. Alles gaat de eerste bak in die ik tegen kom.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:43

Ik woon op een beschermde woonvorm en de men is te lui om het flesjes en blikjes in te leveren dus dat mag ik doen.

Vandaag had ik ruim 8 euro/

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:47

Ik ben lid van een zwerfvuilbrigade, wij ruimen dus sowieso zwerfvuil op met een grijper. Alle blikjes en flesjes houden we nu apart en leveren we in. De opbrengst gaat naar een lokaal goed doel. Win, win! :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:53

Mooi dat er mensen zijn die het doen! Maar eigenlijk is het toch belachelijk dat we de troep van iemand anders op moeten ruimen?!

Als ik hier in de natuur iets tegenkom gooi ik het in de dichtstbijzijnde afvalbak.
Hier heeft ooit iemand uit protest alle lege blikjes steeds aan de bomen gehangen (dunne takken).
Toen was pas zichtbaar hoeveel afval er wordt gedumpt... en volgens mij ook iemand die iedere dag dezelfde weg aflegt, en zijn blikje red bull na leegdrinken dumpt.

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:56

Vaak rond en op het station, bushaltes zie ik vaak liggen. Of in bermen van polderwegen, langs de rivieren etc.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:03

Ik vind het heel goed dat mensen hier mee bezig zijn. Als ze er ook nog een paar euro mee kunnen verdienen is het toch helemaal mooi? Het afval in de natuur laten liggen want 'jakkie' is ook zoiets

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:07

Gierig als je blikjes raapt? Het is 2 vliegen in 1 klap. Beter voor natuur en als je er zelf ietsjes mee verdiend top toch. 1 blikje is toch al snel weer het verschil dat een product van je boodschappen nu duurder is.

Ik doe het niet bewust of iets. Met wandelen natuur deed ik al zwerf afval rapen. Maar ik zal nu sneller blik of flesjes van straat rapen als ik ze toevallig tegen kom, dan voor de tijd dat er statie geld op zat.

Pas met koningsdag heb ik overwogen met een afvalzak na afloop van een feest 't veld over te gaan. Maar uiteindelijk was ik daar niet meer toe in staat want zelf al teveel blikjes op :+ Maar dat was anders wel een leuk bedragje geweest.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 09-05-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:09

JudithGigi schreef:
Ik vind het heel goed dat mensen hier mee bezig zijn. Als ze er ook nog een paar euro mee kunnen verdienen is het toch helemaal mooi? Het afval in de natuur laten liggen want 'jakkie' is ook zoiets

Precies dit, ik doe het zelf niet, maar bedankt voor de mensen die het wel doen *\o/*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:18

JudithGigi schreef:

Dit. Ik ga nog weleens met een groep hier in de buurt een paar uurtjes zwerfafval rapen. Dat wordt geregeld door een kennis die actief is bij natuurorganisaties. Koffie, thee en koek na afloop (verder verdienen we er niets mee, haha). Altijd gezellig en we doen het voor een goed doel. Ik gebruik een grijper en handschoenen en heb nooit last van van 'jakkie'.

In mijn auto ligt naast die grijper en handschoenen ook altijd een rol vuilniszakken. Soms doe ik even een rondje als ik toch ergens een ommetje ga lopen in een natuurgebied. Jammer dat het blijkbaar nodig is, goed dat er mensen zijn die zich ermee bemoeien en actie ondernemen (en dan bedoel ik niet per se mezelf).

Je kunt je ook aansluiten bij bestaande initiatieven: https://www.nederlandschoon.nl/supporte ... oon/kaart/

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:53

Yummy schreef:
Ik vind het dubieus omdat ik het nogal ja, gierig? vind om vies afval op te rapen voor een paar cent. Vies omdat je niet weet wat mensen er mee gedaan hebben? Het blijft afval.

Wat een merkwaardige kijk hier op en een nog merkwaardiger gebruik van het woord "gierig"!
Hoezo "vies"? als je handschoenen aantrekt is er niks "vies" aan en zelf zonder handschoenen zal je niet meteen het loodje leggen; klinkt een beetje als smetvrees. Hoezo gierig? Omdat iemand iets opraapt en daar soms zelfs wat mee bijverdient? Dat is niet gierig, dat is slim!

Prima initiatief als mensen dit doen en als je er een paar cent mee kan verdienen geef ik ze geen ongelijk. Het is te triest voor woorden wat mensen allemaal om zich heen gooien ( dat vind ik pas "vies" en "jakkie") . Als iedereen zijn troep mee naar huis zou nemen en netjes zou weggooien of inleveren zou de wereld een stuk schoner zijn.

Dus TS, prima idee om dit te doen!

Inderdaad in Amerika is het inzamelen/ oprapen van blikjes, statiegeld flessen heel normaal en niet alleen door zwervers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:02

keeyzie schreef:
Mooi dat er mensen zijn die het doen! Maar eigenlijk is het toch belachelijk dat we de troep van iemand anders op moeten ruimen?!

Hier bij het bedrijf hebben we zo'n 30 man in dienst om de rotzooi van iemand anders in slechts 1 gemeente op te ruimen. Zwerfvuil is een enorm probleem, als onze medewerkers 1 week niet zouden werken zou de vervuiling enorm zijn! Maar het aantal petflessen is flink verminderd sinds het statiegeld, ik hoop dat dat met de blikjes ook gaat gebeuren.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:03

vooral blikjes raap ik altijd op, om twee redenen: vuil wat in de afvalbak hoort (nu dan statiegeld), bij het maaien van het gras, worden de blikjes mee gemaaid en zo scherp als messen, fijn voor de honden :( . Ik neem ze niet mee naar huis.

Oh en glas ook, al dan niet kapot. Voorzichtig oprapen met een zakje, in een zakje en dan in de eerste vuilbak die ik tegenkom.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:39

Hier staan nergens vuilnisbakken, dus gewoon thuis in de container. En yummy jij hebt een rare gedachten gang vind ik. Jakkie omdat je niet weet wat iemand er mee uitgespookt heeft. Wat wil je voor goors doen met een blikje of flesje of zakken met snackbarbakjes. Ruim je je eigen afval wel op? Dat is net zo smerig.