Als je date veel over zijn ex praat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Als je date veel over zijn ex praat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 12:54

Ik hoop dat dit topic hier goed staat :)

Ik date met een man (sja kan hem geen jongen meer noemen), die 13 jaar lang met 1 vrouw is geweest.
Het is nu ongeveer 2 jaar uit tussen hun en ze spreken elkaar niet meer.
Ik merk dat hij echt supervaak over zijn ex begint, wanneer we het gewoon over andere dingen hebben omdat ze datgene dan bijv. samen meegemaakt hebben.

Ik vind dit niet vervelend, het is immers niet niks om 13 jaar bij iemand te zijn. Je bent dan erg naar die persoon toegegroeid en je hebt een breed verleden met diegene en hebt er veel mee meegemaakt. Dus ik vind het begrijpelijk! Daarnaast sta ik altijd open voor whatever er in iemands hoofd opkomt.
Echter merk ik wel dat ik me eraan begin te irriteren en ik vroeg me af hoelang zoiets normaal kan zijn :')

Wat denken jullie? Is hij er gewoon nog niet overheen?
We daten nog niet zo serieus dat ik het met hem erover wil hebben. Daarnaast, als ik me teveel irriteer is het om mij ook gewoon klaar, om watvoor reden dan ook :')

Ik ben vooral benieuwd naar, hebben jullie weleens zoiets bij de hand gehad en hoe zijn jullie daarmee omgegaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:00

of hij er overheen is, is denk ik heel erg afhankelijk van hoe hij er over praat. Het is 13 jaar van zijn leven, moet hij die 13 jaar dan niet benoemen als hij iets meegemaakt heeft? Of moet hij dan maar zeggen dat hij het alleen heeft gedaan? Tenzij hij 60 is is 13 jaar ongeveer de helft van zijn leven dus dat is lastig om te negeren lijkt me...

Als hij nog vol liefde over zijn ex is, lijkt dat me anders als wanneer hij het gewoon benoemd als dingen die hij heeft gedaan in die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:10

Tja, ik snap dat het een moeilijk onderwerp is... Maar ik zou zeggen vraag het eens :P . Ook met daten kan dat volgens mij best een beetje luchtig.
Misschien koestert hij inderdaad nog wrok of weet ik veel wat, en mist hij haar niet. Maar is ook niet nog niet alles emotioneel afgerond. Dat hoeft dan niet betrekking tot jou te hebben.

Maargoed. Het is natuurlijk ook zo dat als je 13 jaar bent samengeweest je ex ook gewoon een heel groot gedeelte van je ervaringen is geweest. Dan is het niet zo raar dat ze in allerlei verhalen terugkomt, zonder dat er uberhaupt nog een zweem van emotie omheen hangt.

Misschien ben je wel weer z'n eerste serieuze date. Dan triggert het wellicht ook wat na 2 jaar. Ik zou het iig niet teveel op mezelf betrekken en er een groots issue van maken, tenzij je echt een onwijs sterk gevoel hebt dat er nog iets vervelends zit en het allemaal heel intens is.

Maar opzich vind ik het vrij onschuldig dat iemand vaak naar z'n ex van 13 jaar refereert.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:12

Ze zeggen wel eens dat je de helft van je relatie nodig hebt om eroverheen te komen.
Dus 13 jaar relatie is 6,5 jaar verwerken.

Verder eens met Secricible. De manier waarop hij erover praat maakt veel verschil. Ook in hoe ik me eronder zou voelen.

Je zegt dat je het niet vervelend vindt, maar 4 zinnen later zeg je dat het je irriteert. Het is aan jou of de leuke dingen genoeg opwegen tegen de irritatie. Maar ik zou het wel bespreekbaar maken, dus aangeven dat iets je opvalt en hoe jij je erbij voelt. Wellicht heeft ie helemaal niet doordat hij haar zo vaak benoemt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:16

Gitana schreef:
Ik vind dit niet vervelend,.......KNIP ...
Echter merk ik wel dat ik me eraan begin te irriteren
:D

Wat hierboven gezegd wordt..
vraag ernaar, heb het over met hem als je het belangrijk vindt, maar als zij veel dingen samen hebben gedaan dan is het ook wel een soort van logisch dat ze vaak ter sprake komt..
Anders wordt het een raar gesprek..dan vallen er heel veel gaten ook misschien..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:19

Oef, dit is wel moeilijk en herkenbaar.
Ik ben 11 jaar samen geweest met mijn ex. van mijn 21 tot mijn 32 zeg maar. Nu in augustus zijn we drie jaar uit elkaar, maar we hebben co-ouderschap over de hond en we werken op dezelfde firma.

ik merk ook dat ik nog heel veel over hem praat / zijn naam noem, maar mijn gans jongvolwassen leven is samen gespendeerd zeg maar. Zo goed als alle herinneringen dat ik heb houden ook verband met hem. Je kan moeilijk praten over iets alsof je het alleen beleefd hebt als dat niet zo is, en gewoon niks zeggen over die periode is ook geen optie.

Maar ondanks dat ben ik er zeer zeker wel helemaal overheen, ik was er al overheen voor ik de breuk uitsprak, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt terug te keren, te willen keren of dingen te missen van toen. :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:19

Afhankelijk van hoe hij er over praat inderdaad denk ik! Als daar veel gevoel en emotie bij komt kijken over de ex zelf, zou ik het wel lastig vinden. Dus dat het ook echt over de ex zelf gaat. Is het zo dat hij vertelt dat hij bepaalde vakanties heeft gehad met zijn ex, of vertelt over activiteiten waar zijn ex ook bij was, zou ik het weer anders vinden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:22

Hahah wat een reacties al
Zeker ga ik erover praten wanneer ik dat nodig vind :)
En ja ik vind het niet vervelend als iemand dit doet, want ik vind het begrijpelijk, het is deel van iemands leven. Maar in elk gesprek iets zeggen over de periode met je ex, ja het gaat me nu soms een beetje irriteren :')

Thanx voor het advies! Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van iedereen met betrekking tot een soortgelijke kwestie :D

Interessant om te lezen Duhelo! Dat is ook een heel lange tijd inderdaad :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:35

assie schreef:
Ze zeggen wel eens dat je de helft van je relatie nodig hebt om eroverheen te komen.
Dus 13 jaar relatie is 6,5 jaar verwerken.

Verder eens met Secricible. De manier waarop hij erover praat maakt veel verschil. Ook in hoe ik me eronder zou voelen.

Je zegt dat je het niet vervelend vindt, maar 4 zinnen later zeg je dat het je irriteert. Het is aan jou of de leuke dingen genoeg opwegen tegen de irritatie. Maar ik zou het wel bespreekbaar maken, dus aangeven dat iets je opvalt en hoe jij je erbij voelt. Wellicht heeft ie helemaal niet doordat hij haar zo vaak benoemt.

Ik heb wel eens vernomen dat het even veel maanden kost als het jaren duurde. Dit zou dus 13 maanden zijn. Dat is toch wel te doen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:39

Goed idee TS :) Praten is altijd goed. Communiceren geeft altijd duidelijkheid en lost bijna alles op.

De post van Duhelo is super herkenbaar. Ik kom net uit een nog langere relatie en ik ben er nog lang niet overheen hoor (2 maanden single na 15 jaar samen _O- ). Maar als ik ooit weer ga daten en ik heb het teveel over mijn ex, dan hoop ik dat mijn date dat gewoon tegen mij zegt. Dan kan ik er rekening mee houden. Of ik concludeer dan dat ik toch nog niet over hem heen ben, maar dan weet mijn date tenminste ook waar hij aan toe is.

Anoniem

Maarja, dat soort regeltjes zijn toch ook allemaal onzin?

Ik bedoel als jij na 8 jaar nog tot over je oren verliefd bent maar je relatie houdt er een stiekeme affaire met een Thaise Importbruid op na, en sluist al je geld weg om haar levensstijl te bekostigen (true story dit :P ) kost dat meer tijd om te verwerken dan wanneer je er allebei achterkomt dat de liefde weg is en het tijd is voor een nieuw avontuur.

Je komt er echt alleen achter door het te vragen, en imo hoeft dat helemaal geen heel beladen gesprek te zijn :P .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-23 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Het hangt denk ik inderdaad heel erg af van in welke vorm en op welke manier....

als het iets is als:
O, hier ben ik met een vriend (of in zijn geval mijn ex) toevallig ook al een keer geweest, dan zou dat natuurlijk prima kunnen.

Maar als het is: Mijn ex die kookte echt altijd zo lekker, dan zou ik het alweer raar vinden, dan zou ik echt denken: en wat maakt mij dat uit? Kook ik niet lekker dan, of zoiets?

Dus het hangt echt een beetje van het zinsverband af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:47

Ik ben nu ongeveer 9 jaar met mn partner, en ik heb het nog steeds wel eens over mn ex ..
we zijn laatst nog bij zn bandje wezen kijken, supergezellig :D
het is inderdaad maar net hoe en waarom enzo..

Citaat:
Ik bedoel als jij na 8 jaar nog tot over je oren verliefd bent maar je relatie houdt er een stiekeme affaire met een Thaise Importbruid op na, en sluist al je geld weg om haar levensstijl te bekostigen (true story dit :P )

Nu ben ik nieuwsgierig :') #hoedan

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:01

Ik ben 11 jaar samen geweest met mijn ex.
Merkte met het daten na die relatie dat ik het lastig vond om hem niet te noemen.

Je houdt van reizen, waar ben je geweest? Dan noem je een aantal landen, krijg je de vraag met wie je was. Euhh ja met mn ex.
Oh, ben je ook in Madagascar geweest? Gaaf! 2maanden? das lang zeg! was je met een vriendin?
EUhh nee, met mn ex.
waar je vandaan komt/waar je woont is ook zo'n mooie. Waarom ben je in XXX gaan wonen?
Nou, ik had samen met ex eenhuis in plaats A, maar die relatie ging voorbij en hij is in het huis gebleven, ik heb wat anders gezocht en hij is in ons huis blijven wonen. En hop, daar werd die weer genoemd.

Zo kreeg ik achteraf te horen dat ik "mijn ex" wel erg vaak genoemd had. Ja euhh tja, 11 jaar samen geweest (van 18e tot 29e), dan is het niet gek dat ik "bijna alles" met hem heb meegemaakt....

Het is dus ook echt afhankelijk van wat voor soort vragen je stelt en welke informatie je wil krijgen.

Als die nou te pas en onpas zegt hoe geweldig ex is, of hoe gezellig het met ex was tussen de lakens, of wat ex altijd als merk cola dronk, waarom jij wat anders drinkt etc . Dan zou ik er wel wat van zeggen.

Inmiddels 7 jaar samen met mijn echtgenoot. Maar alsnog komt ex wel eens naar boven (sporadisch, maar toch)
We gaan nu verhuizen en ik kom bijvoorbeeld souvenirs tegen van onze wereldreis. En foto albums van onze tijd samen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:08

Gitana schreef:
Hahah wat een reacties al
Zeker ga ik erover praten wanneer ik dat nodig vind :)
En ja ik vind het niet vervelend als iemand dit doet, want ik vind het begrijpelijk, het is deel van iemands leven. Maar in elk gesprek iets zeggen over de periode met je ex, ja het gaat me nu soms een beetje irriteren :')

Thanx voor het advies! Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van iedereen met betrekking tot een soortgelijke kwestie :D

Interessant om te lezen Duhelo! Dat is ook een heel lange tijd inderdaad :D

Je kan altijd iets zeggen in de trant van. Goh, ik merk dat je het veel over je ex hebt, hoe komt dat?

Gewoon lekker luchtig..ik vermoed dat het onbewust gebeurd en het is goed als iemand er zelf over na gaat denken waarom het is.

En dan kun je zelf ook uitspreken hoe jij je er bij voelt, dan hou je de communicatie gelijk open en goed ipv dat je je begint te irriteren en de arme man waarschijnlijk geen flauw benul heeft waarom. :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:12

Exen horen nou eenmaal bij het verleden en ik zelf praat er gewoon over. Een ander vindt dat niet altijd leuk, maarja dat is dan jammer. De hele wereld probeert je te dwingen op je woorden te letten (en bokt al helemaal) en ik doe daar gewoon niet aan mee. Eentje mis ik nog steeds en zou ik zo terug willen, en mannen knappen daar op af. Nja... prima, het is een keuze om met mij te zijn.. het hoeft niet :D :evaw:
Dus TS, om op jou terug te komen.. ik denk dat je er niks achter moet zoeken. Hij is met jou, niet met zijn ex. Dus geniet daar lekker van

Duhelo

Re: Als je date veel over zijn ex praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:33

Een ex missen en zo terugwillen zou ik ook wel een afknapper vinden hoor.
Wat als je samen bent met zo iemand en die ex komt plots weer beschikbaar? dikke kans word je zo opzij gezet...

Er is wel een verschil in hoe je praat over die ex vind ik. Gewoon herinneringen (je hebt het in die situaties ook gewoon leuk en gezellig gehad met je ex, of net niet) of vermeldingen wat je samen gedaan hebt of dingen dat je tegengekomen bent ermee, moeten kunnen.
Vol heimwee erover praten, vermelden dat je hem/haar terug wil. Nostalgisch over hoe goed ze waren of konden koken of dergelijke dingen is een ander verhaal natuurlijk...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:47

Ik vind het helemaal niet gek dat iemand het nog over een ex heeft als die zo lang een relatie heeft gehad(Maar het ligt er wel aan wat die zegt, Ex is ex en dat moet natuurlijk wel zo blijven ) En zeker als jullie nog niet zo heel serieus zijn kan ik me ook wel voorstellen dat hij nog wel terug denkt. 13 jaar is niet niks.
Je zou kunnen vragen als hij over zijn ex begint hoe dat toen zo is gelopen. Interesse tonen en kijken of je daar tot een open gesprek komt. En dan ook aangeven dat jij het gevoel hebt ergens aan te moeten voldoen om bij haar in de buurt te komen ofzo. Als hij over haar praat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:21

Duhelo schreef:
Wat als je samen bent met zo iemand en die ex komt plots weer beschikbaar? dikke kans word je zo opzij gezet...

Ik val op mannen met zelfvertrouwen. Ja, ik vind mijn ex (of nouja, officieel is ie niet eens m’n ex omdat er nooit een naam aan gegeven is) nog steeds leuk. Hij mij ook trouwens, alleen woont hij aan de andere kant van de wereld nu. Maar een man die daadwerkelijk veel te bieden heeft, kan mij toch gewoon aan zich binden met wat hij in huis heeft? Misschien blijkt hij wel net zo leuk of zelfs leuker te zijn. Betekent niet dat ik daardoor die ex ineens niet meer leuk vind. Dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Maar als ik een andere leukerd heb gevonden, denk ik wel 10 keer na om die te verlaten voor die ex.

Duhelo schreef:
Er is wel een verschil in hoe je praat over die ex vind ik. Gewoon herinneringen (je hebt het in die situaties ook gewoon leuk en gezellig gehad met je ex, of net niet) of vermeldingen wat je samen gedaan hebt of dingen dat je tegengekomen bent ermee, moeten kunnen.
Vol heimwee erover praten, vermelden dat je hem/haar terug wil. Nostalgisch over hoe goed ze waren of konden koken of dergelijke dingen is een ander verhaal natuurlijk...

Ik persoonlijk praat altijd de waarheid. Ja, hij kon idd heel goed koken, en hij had nog wel andere talenten ook :D Is gewoon de waarheid, niets anders.

Ik ben trouwens andersom ook gewoon zo. Ik raak echt niet geïntimideerd door exen.. ook al zijn ze model, kunnen ze fantastisch koken, zingen, dansen, weet ik veel wat... Ik denk dan gewoon... heel leuk allemaal, maar hij is nu met mij *\o/*
Ook mooie verhalen over exen doen me niet zoveel. Blijkbaar waren er ook dingen mis, anders was het niet zijn ex. En als het haar keuze was en hij eigenlijk met haar door wilde... tja... dan kan het inderdaad gebeuren dat ze hem besluit terug te willen.. maar ik ben minstens net zo leuk en dat zal hij vanzelf wel merken. En zo niet, dan ben ik weer een ervaring rijker

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:25

Dorine92 schreef:
Duhelo schreef:

Ik val op mannen met zelfvertrouwen. Ja, ik vind mijn ex (of nouja, officieel is ie niet eens m’n ex omdat er nooit een naam aan gegeven is) nog steeds leuk. Hij mij ook trouwens, alleen woont hij aan de andere kant van de wereld nu. Maar een man die daadwerkelijk veel te bieden heeft, kan mij toch gewoon aan zich binden met wat hij in huis heeft? Misschien blijkt hij wel net zo leuk of zelfs leuker te zijn. Betekent niet dat ik daardoor die ex ineens niet meer leuk vind. Dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Maar als ik een andere leukerd heb gevonden, denk ik wel 10 keer na om die te verlaten voor die ex.

Duhelo schreef:

Ik persoonlijk praat altijd de waarheid. Ja, hij kon idd heel goed koken, en hij had nog wel andere talenten ook :D Is gewoon de waarheid, niets anders.

Ik ben trouwens andersom ook gewoon zo. Ik raak echt niet geïntimideerd door exen.. ook al zijn ze model, kunnen ze fantastisch koken, zingen, dansen, weet ik veel wat... Ik denk dan gewoon... heel leuk allemaal, maar hij is nu met mij *\o/*
Ook mooie verhalen over exen doen me niet zoveel. Blijkbaar waren er ook dingen mis, anders was het niet zijn ex. En als het haar keuze was en hij eigenlijk met haar door wilde... tja... dan kan het inderdaad gebeuren dat ze hem besluit terug te willen.. maar ik ben minstens net zo leuk en dat zal hij vanzelf wel merken. En zo niet, dan ben ik weer een ervaring rijker

Maar misschien ben jij de uitzondering hier?
Ik ken niet veel mensen die het tof zouden vinden, om van hun huidige partner te horen krijgen hoe goed hun ex wel niet in bed was......

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:27

Sky_As schreef:
Maar misschien ben jij de uitzondering hier?
Ik ken niet veel mensen die het tof zouden vinden, om van hun huidige partner te horen krijgen hoe goed hun ex wel niet in bed was......

Ik ben idd heel vaak de uitzondering :+
Als die ex zo fantastisch goed in bed was, wil ik precies weten wat ze deed. Alles valt te leren :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:28

Heeft denk ik wel heel erg te maken met eigenwaarde en hoe je in je relatie staat en hoe zeker je bent..
je hoeft niet alle ins en outs te delen als je dat niet wil, maar als het opkomt, why not?
Ik en mijn partner hebben het ook heel uitgebreid over onze exen.. niet dagelijks maar het komt op. Ook waarom het niet leek te werken toen, wat er nu anders lijkt te zijn, wat je ervan geleerd hebt, wat je niet tof vond, wat je wel tof vond.. Het is geen geheim ..
mensen die hun ex doodzwijgen (het andere uiterste) is ook een beetje vreemd denk. De 'het is over ik doe de deur dicht en ik hoef nooit meer wat van je of over je te horen / zien' .. dan heb je best een bijzondere relatie gehad denk?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:30

Ik zou mijn partner behoorlijk stom vinden als hij met zijn ex was zonder seksuele klik. Het is niet zo dat we wekelijks bespreken hoe ze in bed was maar het komt wel eens voorbij.

Tja. Als hij met haar zou willen zijn hoeft hij alleen maar te bellen, bijna 10 jaar later zit ze nog op 'm te wachten. Maar hij blijft bij mij dus ik maak me geen zorgen.

Andersom heb ik ook verhalen over mijn ex, we zitten in dezelfde vriendengroep, 1 van onze kinderen zit bij zijn stiefmoeder in de klas. Ik zou het heel sneu vinden als mijn partner dat moeilijk vindt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:40

Precies. Het gaat erom dat ie nu met mij wil zijn. En als ie dat niet meer wil, lekker weg gaan, zodat er ruimte komt voor iemand die wél ziet ik de allerleukste ben :D
Praat over exen is hier welkom. In die verhalen zit namelijk ook vaak nog allemaal info waar je veel aan hebt. Dingen waar hij zich aan ergerde, dingen die hij waardeerde, een reflectie over of hij zich daar nu nog steeds aan zou ergeren / of hij dat nu nog steeds zou waarderen. Hoe hij tegen dingen aankijkt, hoe zijn gedachtengang werkt.. die info kun je allemaal in de handleiding zetten en er lekker zelf je voordeel mee doen **\O/**

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:53

Ik vind het storend als er een vergelijking wordt gemaakt met de ex. “Dat deed mijn ex ook altijd”, of “Mijn ex deed dat heel anders”. Vooral als er dan een waardering aan gehangen wordt.
Een andere afknapper vind ik het als de persoon in kwestie dezelfde activiteiten wil herhalen met de nieuwe partner. Bijvoorbeeld naar dezelfde restaurants, vakantiebestemmingen enz. Verzin eens wat nieuws denk ik dan. Alsof je dezelfde gebeurtenis wil overschrijven met een nieuwe herinnering.