Annetje schreef:Wij hebben denk ik 4x3 en dat is niks te klein, maar wij zetten de bbq niet op het terras zelf.
Ik zou wel terras van de schutting af halen, zodat je daar ook een groene muur kunt realiseren ipv altijd tegen de schutting aan te kijken. In principe is een klein groenstrookje al genoeg, het hoeft niet heel breed te zijn.
Ik denk dat ik ook voor 4x3 ga inderdaad!
Ja ik laat aan beide kanten waar de schutting komt ruimte en daar komen dan planten, wat weet ik nog niet maar een beetje van alles wat of juist een klimplant tegen de schutting of met potten aan de schutting dat moet ik dan even bekijken. Ik heb ongeveer het midden gepakt en zo dus de lijnen uit gezet.
jojoleinee schreef:Wat leuk! Wij hebben zelf ook onze betegelde tuin omgebouwd tot groen (in wordend). We hebben bij een tuincentrum in de buurt een tuinplan laten maken. Zij weten precies welke planten wat nodig hebben en wanneer ze bloeien. Onze eisen waren: goed voor bijen, veilig voor onze katten, kunnen tegen veel zon. We hebben het zelf nog een heel klein beetje aangepast met een terrasje, maar we zijn tot nu toe super tevreden over wat ze hadden ontworpen!
Kostte €50 en die kregen we terug als we daar ook planten zouden kopen.
Oh wat leuk! Ik wist helemaal niet dat dat bestond
dat is ook een goed idee inderdaad.
Sky_As schreef:Ik zou even kijken waar je goedkope bandjes kan halen (om de tegels tussen te leggen), en aan de hand daarvan het formaat bepalen.
Je terras heeft natuurlijk geen steun van muren eromheen, dus dat moet je van bandjes hebben. Zie nu dat de meeste bandjes 1 mtr zijn, dus dan kan beide.
Dan zou ik voor het terras denk ik 4 x 3 doen, dan heb je zeker lekker ruimte.
Moet je ook wel eens met een container of fiets door de tuin? Of is dat niet nodig?
(want dan is een verhard pad wel fijn), anders kan idd iets van boomschors ook, maar hou er wel rekening mee, dat dat vrij prijzig is als je daar een goede laag van neer wilt leggen.
Ik zou overigens wel echt met het terras beginnen, en zodra die ligt pas de rest aanleggen. ( je hoeft er dan natuurlijk nog niet te gaan zitten als de schutting nog niet staat)
Als je al planten enzo neerzet, en je moet dan gaan tegelen is niet perse heel handig.
(zeker omdat je planten flexibel neer kan zetten, maar een terras is wel echt een vast gegeven in je tuin....)
Ik heb hetzelfde een beetje gedaan maar dan dus met de bamboestokken en touwtje. Geeft voor mij ook wel een goed beeld hoe groot het dan zal worden. Op de foto's komt het niet heel lekker of duidelijk over maar ik kan het zelf natuurlijk vanuit alle hoeken bekijken en ook vanuit m'n slaapkamer heb ik even gekeken enzo 
Nee naar achteren waar het terrasje komt hoef ik niet met een container of fiets ofzo langs. Ik heb direct aan het huis vast ook een terras die word ook nog iets verbreed zodat ik net iets makkelijker de bocht kan pakken naar achteren met de fiets of scooter.
Alles wat ik hier vooralsnog plaats ook over het pad zijn meer even gedachten die ik roep ik moet me er nog verder in verdiepen, mijn vader heeft bijvoorbeeld heel veel grind over wat ze weg doen dus dat zou ik ook kunnen gebruiken voor het pad alleen dat loopt natuurlijk niet zo heel lekker. Ik moet binnenkort gewoon even naar winkels en inspiratie gaan opdoen maar houtsnippers is leuk, als dat te duur word dan word het iets anders. Zou ook zomaar wel gewoon een tegelpad kunnen worden nog zeg maar 
Ik heb al wel wat planten neer gezet maar voordat de tuin vol staat ben ik wel zeker heel wat maanden verder dus ik hou er zeker rekening mee dat het niet al te vol word voor de grotere dingen klaar zijn (terras/pad/schutting). Ik heb voorin de tuin vanaf m'n huis gezien nu een paar vaste planten staan en achterin dus de stokken met touwtje staan voor het terras dus daar zit wel een heel stuk tussen
rondom waar het terras komt en de schutting ga ik verder nog even niks plaatsen.
_Christina schreef:Als het budget belangrijk is, marktplaats in de gaten houden! Tegels vind je daar sowieso gratis maar die bandjes en schuttingen ook weleens. Voor een pad kun je ook grind nemen, dat vind je ook vaak gratis op marktplaats!
Krijg je geen schutting van de verhuurder?
Bedankt voor je tip! Ik zie inderdaad vaak op marktplaats en Facebook gratis tegels enzo voorbij komen. Helaas ben ik afhankelijk van anderen met vervoer dus dat is wel lastig zeker als het gratis is is het soms zo snel weg.. Grind heb ik liggen! En kan ik meer van krijgen, alleen een twijfel puntje of dat wel fijn is om overheen te lopen ook omdat ik zelf al best gevoelige voeten heb..
Nee ik krijg helaas geen schutting van de verhuurder, was het maar waar dat had me een hoop gescheeld haha. Gelukkig wel gisteren met m'n vader over gehad en we gaan gewoon samen de schutting plaatsen m'n vader weet hoe het moet en heeft het vaker gedaan. Alleen nog even kijken of het terras leggen te doen is zelf of dat ik daar toch wat voor moet regelen..
Annetje schreef:Ik zou altijd met schuttingen en terrassen beginnen en daarna pas je aanplant.
Ik heb even snel foto's voor je gemaakt van hoe de situatie bij ons is. Onze tuin is ongeveer 100 vierkante meter.
Ons terras is 4.20 m × 3 m en wij vinden die 4.20 echt niet nodig. Waarschijnlijk maken we er ooit 3.80 van (dat is bij ons 1 rij tegels weg)
Dit is ons terras. Wij vinden het jammer dat je rechts meteen tegen de schutting aan zit. Daar gaat waarschijnlijk een rij tegels weg, ooit. De tafel staat precies in het midden. Tegen de achterkant van het terras groeit een druif, in de zomer is die schutting dus groen.
[ [url=m/ygiTaa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Bj5moG.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zo hebben wij de hoek met kliko, dat kan bij jou ook heel makkelijk. Kliko staat achter een lage schutting en daar is dan weer een border tegenaan gemaakt. Wij hebben links een aalbes staan. Je zou in de hoek bij de klikos ook je moestuin kunnen maken en de klikos wegwerken met aalbessen of druiven, dan heb je toch iets groens.
[ [url=m/YTMg35.jpg]Afbeelding[/url] ]
Thanks! Wat een mooie tuin
en leuk je terras ook zo, fijn voor mij om een ingedeelde tuin te zien met een terras ongeveer net zo groot als die van mij dan word. Kan ik veel beter een beeld bij vormen gelijk