Groene tuin inspiratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Groene tuin inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:01

Nu alle verhuis toestanden een beetje rustiger zijn is het dan eindelijk tijd voor mijn tuin.

Tot mijn aangename verrassing heeft de woningbouw me geholpen en de tuin leeg getrokken (was ik zelf al mee begonnen) en weer netjes gemaakt waardoor ik het nu kan gaan indelen naar wens.
Doordat ik niet verwacht had dat de woningbouw dit voor me zou doen was ik ook in mijn hoofd helemaal nog niet zo ver hoe ik het precies wil hebben.

Nu ben ik dus veel op google en Pinterest aan het kijken maar kom ik toch echt grotendeels betegelde tuinen tegen. En dat wil ik juist niet.
Ik zal even een foto toevoegen van hoe de tuin er nu uit ziet.

Afbeelding

Gisteren heb ik het opgemeten en het bruikbare stuk (dus terras enzo niet mee gerekend) is 15 bij 7,5 meter.
Wat ik graag wil is er een gezellige maar ook vooral groene tuin van maken.

Er komt dus voor een deel weer gras in, planten en veel insect vriendelijke bloemen, en sowieso een stuk moestuin. Ik wil ook het liefst achterin de tuin een zitje maken met een paadje daar naartoe maar dit is denk ik iets voor later omdat ik dan eerst een schutting er omheen wil, die komt er dus ook nog.

Nu ben ik dus op zoek naar inspiratie, of mensen die mee willen denken met mij. Maar vooral inspiratie in de zin van foto's hoe jij jou tuin hebt met (veel) groen.

Bedankt alvast!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:11

Als je zoekt op termen als 'cottagecore yard' vind je al een stuk groenere tuinen :D

Mijn tuin is nog lang niet wat het moet zijn, maar ik heb nu gras met stepping stones en aan de zijkanten borders. 2 borders hebben eetbare planten en klimplanten, en het stuk bij de vijver moet ik nog over nadenken :D in de zomer staan de meeste lege stukken vol met tomatenplanten.

Afbeelding

Edit: dit was het eerst. Nogal een work in progress dus

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:45

JudithGigi schreef:
Als je zoekt op termen als 'cottagecore yard' vind je al een stuk groenere tuinen :D

Mijn tuin is nog lang niet wat het moet zijn, maar ik heb nu gras met stepping stones en aan de zijkanten borders. 2 borders hebben eetbare planten en klimplanten, en het stuk bij de vijver moet ik nog over nadenken :D in de zomer staan de meeste lege stukken vol met tomatenplanten.

[ [url=m/hqsxvZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: dit was het eerst. Nogal een work in progress dus

[ [url=m/4HHnpu.png]Afbeelding[/url] ]

Oh top thanks! Ik vind het soms ook lastig wat ik moet gebruiken als zoekterm inderdaad :x

Heel leuk! Zoiets vind ik ook echt leuk met die stepping stones en borders :D ook een behoorlijke work in progress inderdaad! Hier echt zoveel mazzel gehad met de woningbouw ik had het echt onderschat en ze wouden het gras wat ik er al uit had wel afvoeren voor me dat scheelde al een hoop en toen zeiden ze we komen toch met een kraantje en aanhanger dus we trekken de tuin wel leeg dan kan jij er wat moois van maken want het zag er echt niet uit :')

Mevr_Meeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:03

Als je van een natuurlijke look houdt met veel bloemen, kijk eens naar Piet Oudolf tuinen en op instagram Cameron Gardens. Daar heb ik echt veel inspiratie vandaan gehaald bij het aanleggen van onze eigen (low budget, ook huurhuis) tuin.
Loek Gorris is ook leuk om naar te kijken, permacultuur hovenier die veel inheemse planten gebruikt en ook veel afvalmateriaal zoals oude tegels e.d. Wij hebben zelf leuke muurtjes gemaakt van gehalveerde stoeptegels, de 'lelijke' kant naar voren en dan krijg je echt een muurtje met een rustieke look. Voorbijgangers herkenden het niet als stoeptegels :D Stoeptegels zijn altijd wel ergens gratis af te halen en zo kun je bijvoorbeeld een paar verhoogde borders creëren. Bij ons is het heel mooi geworden (al zeg ik het zelf :Y) ).

Boheme

Re: Groene tuin inspiratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:12

Je kan ook kijken naar engelse tuinen, die zijn groen vol bloemen en ik weet niet hoeveel verschillende ideeën. Onze tuin 22 meter lang was grotendeels betegeld met 2 kleine stukjes groen en een prieel, prieel staat er nog, willen we opknappen maar eerst wilde we groen. We moeten nog 1 stuk vergroenen maar daar komt geen zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:10

Bedankt voor de tips waar ik op kan zoeken. Hebben jullie ook foto's van jullie eigen tuin? Zou ik leuk vinden om te zien hoe jullie het dan hebben :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:54

Inmiddels zijn wij verhuisd naar een appartement met 2 grote balkons en is mijn tuinieren beperkt tot plantenbakken vullen (ook best leuk maar anders), maar in ons vorige huis hadden we een megatuin die ik net had aangeplant. We hadden daar enorme borders maar ik wilde ook een beetje engelse stijl en vooral vol zodat je er uiteindelijk weinig werk meer aan had omdat het onkruid dan veel minder kans krijgt. Ik heb nog wel een paar foto's en dat kan je natuurlijk op schaal ook in jouw tuin vertalen. Let wel, dit was pas het jaar van aanplant dus het zou sowieso nog veel voller worden.

Ik ben op een site waar je online planten kon kopen gaan kijken welke planten bij de omstandigheden in mijn tuin pasten (in mijn geval zon) en ben toen plaatjes bij elkaar gaan zetten van die planten in een document. Zo kreeg ik redelijk inzichtelijk hoe het totaalbeeld zou zijn. Succes, tuinieren is top!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:14

Zo, dat is een flinke tuin, leuk! En daar kun je heel wat groen in kwijt. Je hebt al een begin idee dus stap voor stap komt 't vast goed.

Je zou in plaats van schutting ook een haag kunnen doen, coniferen of andere planten. Is het meteen heel groen. Een vriendin van mij heeft een rasterhek geplaatst met jasmijn. Had wat tijd nodig om dicht te groeien maar nu zo mooi en heerlijk ruikend.

Wat voor paadje wil je? Ook zoveel keus. Stap stenen of een kiezelpad/snippers oid of wel gewoon tegels? Bij mij is het gewoon tegels, was al zo, maar zou het graag met snippers willen, wat speelser/natuurlijker.

Het ligt natuurlijk ook erg aan je budget.

Dit is mijn tuin, ik heb zelf de grasmatten gelegd en de moestuinbakken geplaatst (eronder zo'n worteldoek). Jij hebt alle ruimte voor gewoon een moestuin. De hortensia stond er al bij mij, voor de rest heb ik veel lavendel erbij gezet en andere struiken die in trek zijn bij insecten. Kon het niet vol zetten door de wortels van de coniferen.

Afbeelding

Ik zou denk niet gaan voor een groot stuk gras, maar het in stukken verdelen, om het gezelliger te maken, dus dan zou je ook dwars op een strook voor moestuin kunnen doen (als je snapt wat ik bedoel :):) ).

Hoop dat je wat aan m'n ideeën en tips hebt. Ga je uiteindelijk ook het resultaat showen? Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:35

Wat een superleuk topic! Heb er ook echt wat aan. Wij (nouja, vooral mijn vriend) willen ook gaan vergroenen en tegeltjes en een tuinhuis wippen. Die prairiestijl van oudolf, - had er nog nooit van gehoord - is helemaal in onze straatje, dus dat biedt een heel mooi uitgangspunt. Hoewel het met 55m2, twee zithoeken en een zweefparasol mss niet zo heel erg prairie wordt :') .

Heb zelf bij de ontwerpacademie gevraagd of er nog een tuinarchitect student was die een tuin zocht :P Dat kost dan 350 euro, maar dan worden ze wel goed begeleid en het is een stuk goedkoper dan wat ik verder tegenkom aan tuinontwerpplannen. Dus ben benieuwd of daar wat uitkomt.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:39

Leuk project! Hieronder wat willekeurige foto’s van mijn tuin. De foto met de kaartjes zijn de planten in de border bij het terras. Alles aantrekkelijk voor insecten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 11:47

Nu je tuin er zo mooi strak bij ligt, zou ik er wel in ieder geval alvast voor kiezen om achterin het gedeelte waar je het zitje wilt maken, te laten betegelen..
Nu kunnen ze overal nog supermakkelijk bij nu er nog geen schutting staat.
Ik zou het stuk achterin wel groot genoeg maken, zodat je een ruim zitje neer kan zetten en bijv. een BBQ zonder dat je dan op een randje met bijv. gras moet gaan balanceren.
Verder zou ik ook alvast een pad naar achteren laten leggen. De rest zou ik dan opvullen met bloemperken en gras.
(en hoe je die aan legt, kun je vaak het beste even kijken naar de hoeveelheid zon in je tuin en welke bloemen of planten je graag wilt).

Afhankelijk van hoe graag je tuiniert, kun je dan kiezen voor bijv. wat vaste planten waar je weinig onderhoud aan hebt, en dan bijv. ook wat plek inrichten voor bijv. echte seizoensplanten/zomerbloeiers), zodat je daar dan naar hartelust zelf per seizoen kunt kijken wat je er wel of niet neerzet.
(en doordat je dan ook plekken hebt met wel vaste planten, ziet het er nooit echt kaal uit in je tuin)

achterin je tuin zou ik dan of op het betegelde gedeelte met bloempotten werken, of daar aan de schutting van die hangbakken hangen, dan ziet het er daar ook gewoon groen uit, maar kun je wel gewoon fijn op je zitje op de tegels zitten.

zelf zet ik dan ligstoelen op het gras als ik eens lekker languit ergens wil liggen. (al kan dat bij ons ook op de loungeset die achterin staat). Onze "eettafel" voor buiten staat bij ons onder de veranda die aan het huis vast zit.

achterin kun je dan eventueel met een parasol of een schaduwdoek werken mocht je daar in de volle zon zitten met eten.
(ikzelf wil niet in de volle zon zitten met eten, dus ben blij met onze veranda)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:17

Ik vind het zelf helemaal geweldig als er doorkijkjes zijn. Ik houd niet zo van een voetbalveld. Met 15 m diepte zou ik bij de klikos struiken zetten. De hele buitenring ook. Wellicht halverwege dan een pergola die je laat overgroeien, of een boom. Rechtsachter weer een klein terras met er omheen begroeiing, richting het huis wat lager.
Tegen de schutting aan zou ik zelf denken aan grote struiken en in lagen werken. Dus hoog tegen de schutting, dan een lagere struik, dan bodembedekking.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:33

Als je een moestuin wilt, dan zou ik beginnen met nadenken wat je wilt verbouwen en onder welke omstandigheden (zon/schaduw) dat het best groeit. Zodat je kunt bepalen welke plek je daar het beste voor kunt reserveren en dan daaromheen de rest plannen.
Er is een website waarbij je door het jaar heen kunt bekijken hoe de schaduw valt daar waar jij woont (er vanuitgaande dat het geen recente nieuwbouw is die nog niet in het systeem staat). Misschien dat iemand weet waar ik het over heb en die site kan linken, ik heb 'm blijkbaar niet opgeslagen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:46

Bedankt voor jullie fijne reacties! Ik heb momenteel lichamelijk heel veel pijn/klachten waardoor het werk een beetje blijft liggen. Heb gisteren wel planten geshopt samen met mijn vader vooral voor de voortuin eerst en een aantal voor achter en 2 voor in de grote potten die ik heb staan.
Ik ben heel erg aan het nadenken hoe ik het gras wil hebben en hoe ik het terras wil hebben, vooral ook hoe groot handig is. Punt is ook dat ik alles zelf moet doen, terras leggen enzo laat ik dus niet doen en de schutting zal ook zelf geplaatst moeten worden, gelukkig heb ik een handige vriend maar die zit zelf nu ook in verhuizing dus dat maakt het gelijk wat lastiger.
Financieel is het niet te doen voor mij om het te laten doen.
De tuin heeft de hele dag wel zon.
Het paadje ga ik denk ik doen van houtsnippers ofzo, vind ik wel leuk.
Het punt is ook een beetje dat zolang er geen schutting staat er ook geen terras achterin de tuin hoeft te komen want dan zit je vol in het zicht vanaf de weg en dat wil ik niet dus ik hoop dat dat allemaal een beetje lukt voor de zomer begint want ik lig graag in m'n chill stoelen en wil graag barbecueën enzo.
Ik neem al jullie tips en ideeën in ieder geval mee! Super bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:34

Misschien vinden jullie het ook leuk om mee te denken. Ik heb net even met wat bamboe stokken en touw uitgemeten hoe groot het terras ongeveer zou kunnen.
Het is niet super duidelijk op de foto's maar even voor het idee.

Afbeelding
Dit is 3 bij 3 meter

Afbeelding
En dit is 4 bij 3 meter

Ik laat het nog even lekker staan dan kan ik er nog over brainstormen maar ik neigde eerst naar 3 bij 3 maar als ik zou bekijken met een loungeset er op en als ik wil bbqen kom ik toch wel op 4 bij 3 denk ik. Ben benieuwd wat jullie vinden :D

Edit ; opzich zou 4 bij 4 ook nog kunnen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:39

Wij hebben denk ik 4x3 en dat is niks te klein, maar wij zetten de bbq niet op het terras zelf.
Ik zou wel terras van de schutting af halen, zodat je daar ook een groene muur kunt realiseren ipv altijd tegen de schutting aan te kijken. In principe is een klein groenstrookje al genoeg, het hoeft niet heel breed te zijn.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:43

Wat leuk! Wij hebben zelf ook onze betegelde tuin omgebouwd tot groen (in wordend). We hebben bij een tuincentrum in de buurt een tuinplan laten maken. Zij weten precies welke planten wat nodig hebben en wanneer ze bloeien. Onze eisen waren: goed voor bijen, veilig voor onze katten, kunnen tegen veel zon. We hebben het zelf nog een heel klein beetje aangepast met een terrasje, maar we zijn tot nu toe super tevreden over wat ze hadden ontworpen!
Kostte €50 en die kregen we terug als we daar ook planten zouden kopen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:53

Ik zou even kijken waar je goedkope bandjes kan halen (om de tegels tussen te leggen), en aan de hand daarvan het formaat bepalen.
Je terras heeft natuurlijk geen steun van muren eromheen, dus dat moet je van bandjes hebben. Zie nu dat de meeste bandjes 1 mtr zijn, dus dan kan beide.

Dan zou ik voor het terras denk ik 4 x 3 doen, dan heb je zeker lekker ruimte.
Moet je ook wel eens met een container of fiets door de tuin? Of is dat niet nodig?
(want dan is een verhard pad wel fijn), anders kan idd iets van boomschors ook, maar hou er wel rekening mee, dat dat vrij prijzig is als je daar een goede laag van neer wilt leggen.

Ik zou overigens wel echt met het terras beginnen, en zodra die ligt pas de rest aanleggen. ( je hoeft er dan natuurlijk nog niet te gaan zitten als de schutting nog niet staat)

Als je al planten enzo neerzet, en je moet dan gaan tegelen is niet perse heel handig.
(zeker omdat je planten flexibel neer kan zetten, maar een terras is wel echt een vast gegeven in je tuin....)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:13

Als het budget belangrijk is, marktplaats in de gaten houden! Tegels vind je daar sowieso gratis maar die bandjes en schuttingen ook weleens. Voor een pad kun je ook grind nemen, dat vind je ook vaak gratis op marktplaats!
Krijg je geen schutting van de verhuurder?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:37

Ik zou altijd met schuttingen en terrassen beginnen en daarna pas je aanplant.

Ik heb even snel foto's voor je gemaakt van hoe de situatie bij ons is. Onze tuin is ongeveer 100 vierkante meter.
Ons terras is 4.20 m × 3 m en wij vinden die 4.20 echt niet nodig. Waarschijnlijk maken we er ooit 3.80 van (dat is bij ons 1 rij tegels weg)
Dit is ons terras. Wij vinden het jammer dat je rechts meteen tegen de schutting aan zit. Daar gaat waarschijnlijk een rij tegels weg, ooit. De tafel staat precies in het midden. Tegen de achterkant van het terras groeit een druif, in de zomer is die schutting dus groen.
Afbeelding
Afbeelding

En zo hebben wij de hoek met kliko, dat kan bij jou ook heel makkelijk. Kliko staat achter een lage schutting en daar is dan weer een border tegenaan gemaakt. Wij hebben links een aalbes staan. Je zou in de hoek bij de klikos ook je moestuin kunnen maken en de klikos wegwerken met aalbessen of druiven, dan heb je toch iets groens.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:10

Annetje schreef:
Wij hebben denk ik 4x3 en dat is niks te klein, maar wij zetten de bbq niet op het terras zelf.
Ik zou wel terras van de schutting af halen, zodat je daar ook een groene muur kunt realiseren ipv altijd tegen de schutting aan te kijken. In principe is een klein groenstrookje al genoeg, het hoeft niet heel breed te zijn.

Ik denk dat ik ook voor 4x3 ga inderdaad!
Ja ik laat aan beide kanten waar de schutting komt ruimte en daar komen dan planten, wat weet ik nog niet maar een beetje van alles wat of juist een klimplant tegen de schutting of met potten aan de schutting dat moet ik dan even bekijken. Ik heb ongeveer het midden gepakt en zo dus de lijnen uit gezet.

jojoleinee schreef:
Wat leuk! Wij hebben zelf ook onze betegelde tuin omgebouwd tot groen (in wordend). We hebben bij een tuincentrum in de buurt een tuinplan laten maken. Zij weten precies welke planten wat nodig hebben en wanneer ze bloeien. Onze eisen waren: goed voor bijen, veilig voor onze katten, kunnen tegen veel zon. We hebben het zelf nog een heel klein beetje aangepast met een terrasje, maar we zijn tot nu toe super tevreden over wat ze hadden ontworpen!
Kostte €50 en die kregen we terug als we daar ook planten zouden kopen.

Oh wat leuk! Ik wist helemaal niet dat dat bestond :D dat is ook een goed idee inderdaad.

Sky_As schreef:
Ik zou even kijken waar je goedkope bandjes kan halen (om de tegels tussen te leggen), en aan de hand daarvan het formaat bepalen.
Je terras heeft natuurlijk geen steun van muren eromheen, dus dat moet je van bandjes hebben. Zie nu dat de meeste bandjes 1 mtr zijn, dus dan kan beide.

Dan zou ik voor het terras denk ik 4 x 3 doen, dan heb je zeker lekker ruimte.
Moet je ook wel eens met een container of fiets door de tuin? Of is dat niet nodig?
(want dan is een verhard pad wel fijn), anders kan idd iets van boomschors ook, maar hou er wel rekening mee, dat dat vrij prijzig is als je daar een goede laag van neer wilt leggen.

Ik zou overigens wel echt met het terras beginnen, en zodra die ligt pas de rest aanleggen. ( je hoeft er dan natuurlijk nog niet te gaan zitten als de schutting nog niet staat)

Als je al planten enzo neerzet, en je moet dan gaan tegelen is niet perse heel handig.
(zeker omdat je planten flexibel neer kan zetten, maar een terras is wel echt een vast gegeven in je tuin....)

Ik heb hetzelfde een beetje gedaan maar dan dus met de bamboestokken en touwtje. Geeft voor mij ook wel een goed beeld hoe groot het dan zal worden. Op de foto's komt het niet heel lekker of duidelijk over maar ik kan het zelf natuurlijk vanuit alle hoeken bekijken en ook vanuit m'n slaapkamer heb ik even gekeken enzo :D

Nee naar achteren waar het terrasje komt hoef ik niet met een container of fiets ofzo langs. Ik heb direct aan het huis vast ook een terras die word ook nog iets verbreed zodat ik net iets makkelijker de bocht kan pakken naar achteren met de fiets of scooter.
Alles wat ik hier vooralsnog plaats ook over het pad zijn meer even gedachten die ik roep ik moet me er nog verder in verdiepen, mijn vader heeft bijvoorbeeld heel veel grind over wat ze weg doen dus dat zou ik ook kunnen gebruiken voor het pad alleen dat loopt natuurlijk niet zo heel lekker. Ik moet binnenkort gewoon even naar winkels en inspiratie gaan opdoen maar houtsnippers is leuk, als dat te duur word dan word het iets anders. Zou ook zomaar wel gewoon een tegelpad kunnen worden nog zeg maar :P

Ik heb al wel wat planten neer gezet maar voordat de tuin vol staat ben ik wel zeker heel wat maanden verder dus ik hou er zeker rekening mee dat het niet al te vol word voor de grotere dingen klaar zijn (terras/pad/schutting). Ik heb voorin de tuin vanaf m'n huis gezien nu een paar vaste planten staan en achterin dus de stokken met touwtje staan voor het terras dus daar zit wel een heel stuk tussen :D rondom waar het terras komt en de schutting ga ik verder nog even niks plaatsen.

_Christina schreef:
Als het budget belangrijk is, marktplaats in de gaten houden! Tegels vind je daar sowieso gratis maar die bandjes en schuttingen ook weleens. Voor een pad kun je ook grind nemen, dat vind je ook vaak gratis op marktplaats!
Krijg je geen schutting van de verhuurder?

Bedankt voor je tip! Ik zie inderdaad vaak op marktplaats en Facebook gratis tegels enzo voorbij komen. Helaas ben ik afhankelijk van anderen met vervoer dus dat is wel lastig zeker als het gratis is is het soms zo snel weg.. Grind heb ik liggen! En kan ik meer van krijgen, alleen een twijfel puntje of dat wel fijn is om overheen te lopen ook omdat ik zelf al best gevoelige voeten heb..
Nee ik krijg helaas geen schutting van de verhuurder, was het maar waar dat had me een hoop gescheeld haha. Gelukkig wel gisteren met m'n vader over gehad en we gaan gewoon samen de schutting plaatsen m'n vader weet hoe het moet en heeft het vaker gedaan. Alleen nog even kijken of het terras leggen te doen is zelf of dat ik daar toch wat voor moet regelen..

Annetje schreef:
Ik zou altijd met schuttingen en terrassen beginnen en daarna pas je aanplant.

Ik heb even snel foto's voor je gemaakt van hoe de situatie bij ons is. Onze tuin is ongeveer 100 vierkante meter.
Ons terras is 4.20 m × 3 m en wij vinden die 4.20 echt niet nodig. Waarschijnlijk maken we er ooit 3.80 van (dat is bij ons 1 rij tegels weg)
Dit is ons terras. Wij vinden het jammer dat je rechts meteen tegen de schutting aan zit. Daar gaat waarschijnlijk een rij tegels weg, ooit. De tafel staat precies in het midden. Tegen de achterkant van het terras groeit een druif, in de zomer is die schutting dus groen.
[ [url=m/ygiTaa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Bj5moG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo hebben wij de hoek met kliko, dat kan bij jou ook heel makkelijk. Kliko staat achter een lage schutting en daar is dan weer een border tegenaan gemaakt. Wij hebben links een aalbes staan. Je zou in de hoek bij de klikos ook je moestuin kunnen maken en de klikos wegwerken met aalbessen of druiven, dan heb je toch iets groens.
[ [url=m/YTMg35.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks! Wat een mooie tuin :D en leuk je terras ook zo, fijn voor mij om een ingedeelde tuin te zien met een terras ongeveer net zo groot als die van mij dan word. Kan ik veel beter een beeld bij vormen gelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:29

Nog even voor jullie beeld :D

Afbeelding
Dit is dus het terrasje wat ik aan het huis vast heb, daar heb ik sinds gisteren dus wat bloemen ook in de potten gedaan.

Afbeelding
En dit is het kleine stukje waar nu wat vaste planten staan, stelt nog niks voor zeg maar :P

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:37

Wat ben je leuk en goed bezig!
Hier een tuin die volledig betegeld was en dat vind ik verschrikkelijk.
Ik heb er inmiddels 3 bomen in geplant, 1 Prunus en 2 dakplatanen. Er komt ongeveer 10m2 gras wat ik een beetje wild laat groeien en een kleine border met bij en vlinder vriendelijke planten. Langs de schutting hedera, roos, clematis en sering, ik wil ook nog wat stokrozen.
Afbeelding

Volgende week komt het gras

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 14:47

Ik zou eerst een basis maken, daarbij ook rekening houdend met zonlicht. Dus waar terras, waar pad, waar bloemperk, waar moestuin. Aanplanten pas doen als de basis is aangelegd.

Anna79, goed bezig! Dakplatanen zijn prachtig, ik ben alleen bang dat gras eronder niet goed werkt (tenzij je geen bezwaar hebt als het gras vooral mos wordt) doordat je bijna geen zon hebt met de dakplatanen.
Wij hebben het zelf enigszins opgegeven met ons grasveld, tuin op het noorden en aan de westkant een bos met volwassen eiken en naaldbomen. In de winter hebben we praktisch geen zon, in de zomer beperkt. Grasveld bestaat voornamelijk uit mos en onkruid, maar ja, het oogt groen. :))

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:32

Op de site van sprinklr staan ook veel leuke ideeen voor een groene tuin.