Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 20:04

Ik was benieuwd of er hier meer partners zijn van bovenstaande beroepen. Ik ben getrouwd met een loonwerker en altijd gaat het werk voor mij (dat heeft ie ook gezegd bij het begin van onze relatie) en was ik benieuwd hoe iedereen daarmee omgaat.

Nu na bijna 14 jaar ben ik eraan gewend, echter vind ik vaak het tijdens het avondeten in mijn eentje erg saai (wij hebben ook geen kinderen) en het nooit weten hoe laat dat hij klaar is is vaak lastig en onhandig.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:14

Hier een relatie met een boer. Wij wonen op een geiten bedrijf met ongeveer 1000 melkgeiten. Mijn vriend is de bedrijfsleider, dus het is niet officieel ons eigen bedrijf. Een voordeel is wel dat die eigenlijk altijd thuis. Dus als ik bel dat ik eten klaar heb, komt die er ook aan. Maarja als er lammerperiode is, is die heel druk en kan die zo snachts laat in de stal bezig zijn. En vakantie's moeten wij hier ook altijd om heen plannen.

Ik kom zelf ook van een boerderij dus was het wel gewend van mijn vader vroeger, dus heb er nooit veel moeite mee gehad.

Op feestdagen zoals pasen, koningsdag doe ik gewoon lekker mijn eigen ding. Ga ik rustig om mijn dooie gemakkie naar mijn paard die bij mijn ouders staat en ga andere leuke dingen doen met familie of vrienden. Soms heeft die tijd om mee te gaan en soms ook niet.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:18

Ik ben getrouwd met een koeienboer, ik loop niet zo tegen het probleem aan dat de boerderij voor gaat. Natuurlijk vind ik het wel eens vervelend als ik iets heb gepland en het loopt uiteindelijk heel anders, maar er is altijd wel een goede reden voor. Vakanties plannen we in het rustige seizoen, maar ook dat gaat soms mis (afgelopen vakantie is mijn man bijvoorbeeld de eerste 2 dagen in de ochtend heen en weer gereden naar de boerderij om de helpen met melken omdat het niet anders ging).

Ik denk dat het voordeel van een boerderij ook is dat je elkaar nog redelijk veel ziet. Bij de koffie, even gauw bij het eten (ook als het heel druk is, al is het dan 5 minuten eten en weer verder). Het is dan niet zo eenzaam zoals jij schetst. Wat ook helpt is dat ik het werk op de boerderij zelf ook fantastisch vind, dus ik ben zelf ook veel in de stal te vinden.

Wat ik wel onhandig en vervelend vind is dat ik, sinds we een kindje hebben, veel minder actief kan zijn met sociale activiteiten. Eerder zat ik bij de toneelvereniging, de gemeentelijke politiek, was ik voorzitter van het plaatselijke zomerfeest. Eigenlijk was ik elke week wel 3 of 4 avonden weg. Dat lukt nu helemaal niet meer omdat mijn man nooit voor half 9 klaar is op de boerderij. Tot die tijd heb ik dus óf elke keer een oppas nodig (die we niet hebben) of ik kan niet weg voor hij thuis is. Op het sociale vlak mis ik daardoor best wel veel contacten en aangezien ik hier naartoe ben verhuisd vanwege de boerderij is mijn sociale kringetje daardoor wel een stuk kleiner nu dan pakweg 2 jaar terug.

Ik droom nog van een robot in onze stal, zodat voor mij de avonden ook weer een beetje vrijkomen :).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:19

Geldt het ook als je partner werkt op de ontwikkelingsAfdeling van landbouwmachines?

Als die machines getest moeten worden dan is het in korte tijd ( bieten rooien/ aardappelen rooien/ mais aan de bult)
En maken ze net zo veel of miss nog veel meer uren dan de loonwerker die ze uitprobeert

Benzz

Re: Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:30

Maar ( en dit is niet veroordelend, gewoon een vraag) vinden jullie het niet lastig dat jullie totaal afhankelijk zijn ivm zijn werk?
Bedoel dat je je hobbyś moet opgeven omdat je man niet voor half 9 klaar is met werken, dat lijkt mij echt vreselijk.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:33

Benzz schreef:
Maar ( en dit is niet veroordelend, gewoon een vraag) vinden jullie het niet lastig dat jullie totaal afhankelijk zijn ivm zijn werk?
Bedoel dat je je hobbyś moet opgeven omdat je man niet voor half 9 klaar is met werken, dat lijkt mij echt vreselijk.

Dat is pas aan de orde als er kinderen zijn en oppas lastig is.

Heb je geen kinderen kun je juist heel veel tijd aan je hobby’s besteden want je partner is toch altijd aan het werk

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:34

Benzz schreef:

Nou ja, totaal afhankelijk wil ik het niet noemen. Die hobby's heb ik voor nu op moeten geven omdat ik een kind heb, niet omdat we een bedrijf hebben. Daarnaast kan dat straks ook veranderen als wij zelf ook op het bedrijf wonen (we wonen nu net naast de boerderij in het dorp met uitzicht op ons bedrijf) of als we het anders inrichten (dus bijvoorbeeld een robot in plaats van een melkstal).

De hoeveelheid vrijheid, de levensstijl en de ruimte die we daardoor hebben is weer de andere (veel positievere) kant.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:35

Alja schreef:

Heb je geen kinderen kun je juist heel veel tijd aan je hobby’s besteden want je partner is toch altijd aan het werk

Misschien heb ik meer moeite met de verdeling van voor de kinderen zorgen en het huishouden dan het werk van de man.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 20:37

Ja het voordeel van een boerenbedrijf is vaak dat de partner bijv tussen de middag komt eten of na voor/na de melkronde.

Bij mij zijn er echt dagen dat ik hem een half uurtje zie en verder niet. Afgelopen week was er een dag dat de wekker om 4.45 ging en hij was om 23.20 weer thuis, ging tegen 0.00 weer naar bed en om 5u ging de wekker weer.

Alja, ja dan zal je partner ook weinig thuis zijn

@benzz
ik hoef geen hobby's op te geven daarvoor hoor. Ik doe vooral mijn eigen ding als hij niet thuis is, werk parttime en doe het huishouden. Maar idd ik heb geen kinderen, dat scheelt al iets (wel een hond en paard maar dat is te regelen)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:38

Wat ik vooral heel sneu vind voor die mannen is dat ze leven voor hun werk terwijl er zoveel meer is…

Liggen ze straks op hun sterfbed en hebben van alles gemist maar zouden ze dan wel denken, maar ik heb altijd wel lekker hard gewerkt?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:40

Benzz schreef:
Alja schreef:

Misschien heb ik meer moeite met de verdeling van voor de kinderen zorgen en het huishouden dan het werk van de man.

Maar daar vul je een heleboel zelf in zonder dat je iets weet over de verdeling :D. Mijn man is namelijk door de week overdag meer bezig met zorgen voor ons kindje dan ik, ik werk namelijk 'gewoon' 4 dagen buiten de deur. Hij kookt elke dag, doet boodschappen en een heel deel van het huishouden. Het enige wat elke dag mijn taak is, is mijn kind op tijd uit bed trommelen, ontbijten doen we samen en dan 's avonds mijn kind op bed leggen.

Natuurlijk doe ik op mijn vrije dagen veel meer met haar, maar hij neemt haar rustig mee met alle werkzaamheden op de boerderij en ze vindt het prachtig!
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 23-04-23 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:41

x_Rebecca schreef:
Maar daar vul je een heleboel zelf in zonder dat je iets weet over de verdeling :D. Mijn man is namelijk door de week overdag meer bezig met zorgen voor ons kindje dan ik, ik werk namelijk 'gewoon' 4 dagen buiten de deur. Hij kookt, doet boodschappen en een heel deel van het huishouden. Het enige wat elke dag mijn taak is, is mijn kind op tijd uit bed trommelen, ontbijten doen we samen en dan 's avonds mijn kind op bed leggen.

Natuurlijk doe ik op mijn vrije dagen veel meer met haar, maar hij neemt haar rustig mee met alle werkzaamheden op de boerderij en ze vindt het prachtig!

Sorry, daar heb je gelijk in. Het kwam bij mij over alsof je fulltime thuis aan het zorgen was! Waar niets mis mee is, dat is een keuze.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:48

Ik heb samen met man een konijnenhouderij. Voordelen zijn er, maar ook zeker nadelen. Voordelen zijn dat hij altijd bij huis is, dus even een keer richting school kind ophalen en wegbrengen kan allemaal. Ook soms overdag even samen wat doen, waarna hij weer aan het werk gaat als de kinderen naar bed gaan. Nadeel is wel dat met feestdagen etc. het werk gewoon door gaat, ook op vakantie gaan is een heel geregel. Zo is manlief nu ook nog aan het werk en zit ik alleen tv te kijken.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:49

Benzz schreef:

Ik hoef mijn hobby's niet er voor op tegen hoor. Ik doe gewoon mijn eigen ding. Wij hebben ook nog geen kinderen. Mocht het een wel zo zijn, hebben wij het voordeel dat mijn vriend savonds niet vaak hoeft te melken. En anders wonen zijn ouders en mijn ouders op ongeveer 15 km afstand.

Ik werk zelf ook nog gewoon fulltime en doe met name op zaterdagochtend even snel het huispoetsen.

Alja schreef:
Wat ik vooral heel sneu vind voor die mannen is dat ze leven voor hun werk terwijl er zoveel meer is…

Liggen ze straks op hun sterfbed en hebben van alles gemist maar zouden ze dan wel denken, maar ik heb altijd wel lekker hard gewerkt?

Dit is echt onzin, heel veel dingen zijn gewoon te plannen. Als wij naar een festival of tentfeest willen, regelt hij dat zijn werk wordt overgenomen. Wij hebben nog 5 of 6 ander persoon en de eigenaar van ons bedrijf wat op een paar km afstand woont. Hetzelfde geld voor vakantie. Het was alleen vorig jaar niet heel handig dat ik mijn zomervakantie midden in de lammerperiode had aangevraagd, want dan moet hij er gewoon zijn. :')
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 23-04-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 20:50

Alja schreef:

Je hebt mensen die leven om te werken en mensen die werken om te leven. Mijn man hoort bij de eerste categorie. Die wil niets anders.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:51

Hier een relatie met een boerenzoon, nemen samen het bedrijf over. Waarbij vriend buitenshuis blijft werken en ik werkzaamheden van het melkveebedrijf grotendeels op mij neem.

Hebben een kleinschalig bedrijf met 25 koeien.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:53

Benzz schreef:

Nee totaal niet, ik vind het heerlijk om hier bezig te zijn. Het voelt ook niet als werken voor mij.

Mijn vriend heeft gewoon zijn hobby's 2 avonden in de week. Ik melk wel gewoon :') Mijn eigen hobby's kan ik prima combineren met de boerderij.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:01

Ik ben getrouwd met een boer, we hebben 2 jonge kinderen en we wonen niet op de boerderij dus sta er eigenlijk wel vaak alleen voor en ben ook elke avond alleen thuis. Als ik dit van tevoren wist was ik niet aan dit leven begonnen. Heb zelf een trimsalon dus kan elke week wat honden inplannen op de tijden dat mijn moeder kan oppassen want ik wil natuurlijk ook gewoon werken. Maar tijd voor hobby's is er inderdaad niet omdat mijn man pas laat in de avond thuis kom en om half 12 stap ik niet meer even op een paard. Maarja het is nu zo en scheiden vind ik ook zo sneu voor de kinderen en verder hebben we ook wel een goed leven op een of andere manier. We hebben niet perse ruzie ofzo maar we leven wel echt langs elkaar heen. Hij zegt dat het niet zo is maar voor mij voelt het wel alsof wij minder belangrijk zijn dan het werk. Ben er nu wel ongevoeliger voor geworden maar merk wel dat ik er veel last van heb gehad. Vind het wel hard hoor fjordjes van jouw vriend om dat zo te zeggen.

Ja en nog een bijkomend probleem, toen ik mijn man leerde kennen was ik ook werkzaam in de sector maar nu ik er al 3 jaar uit ben en door negatieve associaties verdraag ik de geur van zijn kleding niet meer. Dus dat is wel een probleempje -O- weet niet of we het gaan redden samen en dat kan ik gewoon op internet zetten omdat hij dat ook weet maar voor nu is er niet echt gelijk reden tot actie. Misschien trekt het allemaal ooit nog bij en misschien ook niet dat zien we dan wel weer. Nu scheiden zou het in ieder geval niet perse makkelijker maken.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 23-04-23 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:12

Pikeur schreef:
Ik ben getrouwd met een boer, we hebben 2 jonge kinderen en we wonen niet op de boerderij dus sta er eigenlijk wel vaak alleen voor en ben ook elke avond alleen thuis. Als ik dit van tevoren wist was ik niet aan dit leven begonnen. Heb zelf een trimsalon dus kan elke week wat honden inplannen op de tijden dat mijn moeder kan oppassen want ik wil natuurlijk ook gewoon werken. Maar tijd voor hobby's is er inderdaad niet omdat mijn man pas laat in de avond thuis kom en om half 12 stap ik niet meer even op een paard. Maarja het is nu zo en scheiden vind ik ook zo sneu voor de kinderen en verder hebben we ook wel een goed leven op een of andere manier. We hebben niet perse ruzie ofzo maar we leven wel echt langs elkaar heen. Hij zegt dat het niet zo is maar voor mij voelt het wel alsof wij minder belangrijk zijn dan het werk. Ben er nu wel ongevoeliger voor geworden maar merk wel dat ik er veel last van heb gehad. Vind het wel hard hoor fjordjes van jouw vriend om dat zo te zeggen.

Kinderen voelen dit........

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:19

Ik ken dit en zeker sinds er kinderen zijn vind ik het ‘s avonds niet weg kunnen killing. Normale mensen kunnen na hun werk lekker naar de paarden maar voor mij geldt dat niet omdat ik thuis moet zitten wegens kind dat op bed ligt. Als ik ‘s avonds weg wil, al is het maar eens om de stad in te gaan op koopavond, moet ik oppas hebben en die heb ik inderdaad ook niet. Voor mij geldt ook, als ik van te voren had geweten hoe dit was, was ik er niet aan begonnen. Zonder kinderen vond ik het wel prima omdat ik zelf genoeg hobby’s heb en geen man nodig heb om mijn tijd in te vullen. :D Maar nu pas besef ik hoe erg ik het vind dat ik in de avond niet weg kan. Mijn man heeft ook aangegeven dat dit het enige is wat hij wil, dus verandering komt er nooit en dat vliegt me wel eens aan.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:30

Ik ga mij hier ook melden; en wil graag ook wat positiefs meedelen!
Mijn vriend fokt schapen hier in Nieuw Zeeland (250 hebben we allemaal stud sheep) en daarnaast is hij stockagent, dus veehandelaar van beroep. Hij is altijd bezig maar onze dieren lopen buiten, voeren we niet bij en ons lammetjes periode in de winter is voor hem 2 maanden druk maar verder hebben wij normaal sociaal leven. Hij is altijd thuis voor het eten, behalve als iets uitloopt en dan om 7 uur zit hij aan de telefoon met z’n klanten!

Ik zie juist het boeren leven als iets positiefs, we houden beiden van buiten zijn en door dat we land hebben heb ik paard(en) aan huis! :)
We wonen op een plek waar ik zeker mijn kinderen later wil zien opgroeien.
En ja het is hard werken maar zie bijvoorbeeld dat zijn werk zo veel meer is dan alleen werk. En de passie, sorry maar mijn werk is ‘leuk’ maar ik heb echt niet dezelfde passie voor mijn baan haha.
Voor hem voelt het niet als werk!
En doordat wij niet vast zitten aan voer schema’s kunnen wij ook makkelijker even weg!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:59

Hier ook (bijna) getrouwd met een boer - schapen (fok) en vleesvee.

Ik zou niet anders willen, maar ik moet wel zeggen dat ik zelf ook meewerk binnen het bedrijf en veel in de stal te vinden ben. Soms is het wel lastig qua plannen, helemaal in de drukke periodes, maar in goed overleg is alles tot nog toe goed gekomen. :j

Edit: Het nadeel van samenwerken binnen het bedrijf is dat je elkaar erg op de lip zit en het werk letterlijk meeneemt naar huis. In drukke periodes is het soms niet zo gezellig :Y) . Hier krijg je echter wel een hele sterke relatie van, want je weet precies wat je aan elkaar hebt. Zo staan wij erin.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:57

Pikeur schreef:

Ja en nog een bijkomend probleem, toen ik mijn man leerde kennen was ik ook werkzaam in de sector maar nu ik er al 3 jaar uit ben en door negatieve associaties verdraag ik de geur van zijn kleding niet meer. Dus dat is wel een probleempje -O- weet niet of we het gaan redden samen en dat kan ik gewoon op internet zetten omdat hij dat ook weet maar voor nu is er niet echt gelijk reden tot actie. Misschien trekt het allemaal ooit nog bij en misschien ook niet dat zien we dan wel weer. Nu scheiden zou het in ieder geval niet perse makkelijker maken.

Het is jouw leven he? En je leeft maar 1 x. De jaren tikken zo weg. Kies voor jezelf en wat jou gelukkig maakt.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:10

Ik woon sinds een half jaar weer op mezelf na 10 jaar lang op de melkveeboerderij van mijn vriend te hebben gewoond. Heb er helaas veel voor moeten opgeven, waaronder 2 paarden en een kat. En m'n hele sociale kringetje die ik daar opgebouwd had. Ben weer terug naar mn oude omgeving, dicht bij mijn werk waar ik al bijna 24 jaar werk, maar nu weer full time. Heb gelukkig nog 1 paard kunnen houden, financieel nog haalbaar.
Hadden 70 melkkoeien en 40 stuks jongvee, waar mijn vriend het heel druk mee had omdat hij alleen loopt. Het boerenleven beviel mij prima, en had het echt wel naar zin. Bij ons ging het mis doordat we het niet goed aangepakt hebben, de verdeling werk/vrije tijd. Ik werkte 4 dagen buitenshuis, stond naast 8 uur werken + 30 min pauze ook elke dag nog 2 uur in de file, dagen waren veelste lang met ook nog beesten thuis te verzorgen. Had ook 3 paarden die ik nog fanatiek probeerde te rijden, terwijl bij de stallen aan huis geen bak zat en telkens naar de rijvereniging in het dorp moest om wat te doen. Dagen waren te lang en dachten niet rond te kunnen komen als ik minder zou werken. Heb mezelf tot de max kapot gerend en gevlogen om alle ballen hoog te houden, bleek ook nog een chronische ziekte onder de leden te hebben die daar behoorlijk in opgespeeld is. Had werkelijk nergens tijd voor wat buiten m'n schema viel en leven was absoluut niet meer leuk, echt een moeten.
Inmiddels probeer ik nu weer te herstellen hiervan en m'n leven op de rit te krijgen zoals het nu is. Contact met m'n ex is gelukkig goed, hij ziet het ook in en we proberen elkaar weer te vinden. Praten veel over hoe we het wel hadden moeten regelen om te zorgen dat het wel had kunnen werken, wie weet in de toekomst het wel zou lukken. Erg interessant topic dit, zie dat er meer mee worstelen dus volg

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:48

@Pikeur en @Annoniemand ik schrik eigenlijk wel van jullie reacties. Dit komt op mij niet over als een (enigszins) gelijkwaardige relatie. Waar is de verantwoordelijkheid van manlief richting het gezin, partner, huishouden? Zoals ik het zie wordt het tijd voor een goed gesprek.

Ieder zijn goed recht om te leven om te werken, maar dan dien je wel heel goed na te denken of je aan een relatie en/of kinderen wil/moet beginnen. Het is wel erg makkelijk om daar wel voor te kiezen en vervolgens je partner er (alleen) voor op te laten draven.