Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Evamarie schreef:Respect Loveglove voor het delen en ook voor de kracht en wijsheid die je ons deeld met jouw verhaal.
Evamarie schreef:Dus eigenlijk heb je best veel meegekregen van de tijd voordat je in het gezin terechtkwam.
Dan moet de verplaatsing ook heftig voor je geweest zijn.
Ook hoe je er nu in staat is een succesverhaal. Heel mooi om te lezen!
Evamarie schreef:Fijn om te lezen dat er dus ook wel heel veel goed gaat binnen Jeugdzorg.
In de media komen idd eerder negatieve verhalen binnen en dat is eigenlijk met alles zo. Als iets goed gaat dan wordt het minder snel gedeeld.
Citaat:Jeugdzorg is een algemene omschrijving voor alle maatschappelijke zorgvoorzieningen voor jeugdigen. Dus alles naast en buiten de directe primaire opvoedingsrelatie van ouders voor hun kinderen. Meestal zal het gaan om zorg voor kinderen die in de problemen komen.
Evamarie schreef:Dat begrijp ik en toch denk ik dat zoiets in je systeem komt te zitten. Ik geloof oprecht dat een goede omgeving een hoop kan helen en verzachten. En dat 'wel het goede' meekrijgen in de jeugd op wat voor manier dan ook heel waardevol is voor altijd.
secricible schreef:Definieer jeugdzorg? Alles onder de huidige jeugdwet?
Gezien de definitieCitaat:Jeugdzorg is een algemene omschrijving voor alle maatschappelijke zorgvoorzieningen voor jeugdigen. Dus alles naast en buiten de directe primaire opvoedingsrelatie van ouders voor hun kinderen. Meestal zal het gaan om zorg voor kinderen die in de problemen komen.
En ik neem aan dat je hem minder breed wil insteken dan dit?
Loeky01 schreef:Lang verhaal kort; veel intensieve begeleiding van wijkteams, pleegzorg, individuele therapie en nog wat peuten en paten. En natuurlijk dat er in de basis bij een uithuisplaatsing altijd gewerkt wordt naar terugkering in de eigen situatie. Een kind mag maar maximaal 2 jaar uit huis geplaatst worden. Is er dan nog geen verbetering moet de jeugdbescherming bij de rechter een verzoek doen tot het afnemen van de voogdij. En dat gebeurt niet zomaar.
Ik denk dat je op internet maar weinig succesverhalen zal vinden als ik eerlijk ben, vaak trek je een beerput open die ik goed begrijp. Met de huidige druk, bezuinigingen en wachtlijsten gaan er dingen niet goed. Het is een complexe wereld met veel juridische taal, hoge verwachtingen en het is een vorm van bemoeizorg. Zijn mensen vaak echt niet blij mee. Met de uitspraak laatst van een minister over de GGZ voor kinderen, wordt er een nog groter stigma geplaatst.
Als jeugdbeschermer kan je het niet goed doen, er zal bijna altijd een partij ontevreden zijn. Mede daarom werk ik zelf ook niet meer in de reguliere jeugdbescherming.
Belangrijke kanttekening vind ik; jeugdbescherming/jeugdzorg wordt geassocieerd met uithuisplaatsingen. Maar geloof me dat wil niemand. De uitspraak ‘goed genoeg’ wordt vaak genoeg gebruikt in dat soort teams. Het is voor een kind eigenlijk altijd het beste om bij eigen ouders op te groeien, dus uithuisplaatsingen worden zo veel mogelijk voorkomen als het even kan. Tenzij extreme gevallen.
Oh en nee, niemand krijgt een bonus bij een uithuisplaatsing.
Shadow0 schreef:Evamarie schreef:Fijn om te lezen dat er dus ook wel heel veel goed gaat binnen Jeugdzorg.
In de media komen idd eerder negatieve verhalen binnen en dat is eigenlijk met alles zo. Als iets goed gaat dan wordt het minder snel gedeeld.
Die conclusie kun je zo echt niet trekken. Het kan zeker waardevol zijn om te kijken naar situaties waarin het goed is gegaan, maar NIET als tegenwicht voor de vele problemen die er zijn.
Want hoeveel goede verhalen je ook verzamelt als je alleen goede verhalen wilt horen, het aantal kinderen dat binnen het jeugdzorgsysteem te maken krijgen met geweld of misbruik is enorm. De IGJ geeft het handhaven op misstanden min of meer op omdat er zoveel problemen zijn, de rechter wijst soms niet eens meer hulp toe omdat die toch niet gegeven wordt, jongeren komen nog steeds in isoleercellen terecht of worden opgesloten, kinderen in de jeugdzorg krijgen met regelmaat geen onderwijs op hun niveau...
Kijken naar de goede dingen om ervan te leren is prima. Kijken naar de goede dingen om de problemen te ontkennen / bagatelliseren is echt niet ok. (En dit snapt iedereen als het over een gezin gaat waar een kind ernstig mishandeld wordt: het maakt niets uit hoeveel leuke uitjes en gezellige middagen pannekoeken bakken ertegenover staan. Je kunt dat niet wegstrepen. Het is nogal iets groots dat het mis gaat.)