Waar blijft jouw huisdier na jouw dood (indien geen familie/vrienden)?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Waar blijft jouw huisdier na jouw dood (indien geen familie/vrienden)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 18:36

Ik ben bezig met mijn testament en nu is er een probleem. Ik schets de situatie even heel kort.

Mijn broer zou voor mijn cavia's gaan zorgen, maar nu is er een familiesituatie gaande waarin er kans is op een breuk tussen mij en mijn broer. Ik heb dan geen andere familie waar de cavia's terecht kunnen; ik heb weinig familie, en de familie die er is, kiest mogelijk de kant van mijn broer.
Door diverse omstandigheden (zols bv de aanwezigheid van een jachtgerichte Jack Russel e.a.) kan geen van mijn vrienden de cavia's in huis nemen.

Ik zie een beetje op tegen de cavia's zonder meer naar een opvang sturen.
Een van mijn vriendinnen (zonder enige ervaring met huisdieren, en dus niet echt met voelsprieten) wil wel de cavia's plaatsen, maar ze vraagt hoe ik 'een warm huisje' precies voor me zie.
Ik weet nog niet goed welke eisen ik aan een warm huisje stel. Een hok van minimaal 160 bij 70 cm (zelf heb ik groter, maar ik weet dat mijn hok van 210 bij 70 cm een unicum is) zou erg gewenst zijn, net als dat ze op een centrale plek in huis staan en niet weggemoffeld op een kamer opdat men ze 5 minuten per dag ziet.

Stel, jouw huisdier kan echt niet bij familie of vrienden terecht na jouw dood.
Hoe zou jij je huisdier laten herplaatsen en door wie?
Welke voorwaarden stel je daaraan?
Laat je geld achter voor de nieuwe verzorgers, hoeveel dan en stel je eisen aan hoe dit gebruikt kan worden? (elders op het forum loopt nu een topic waaruit blijkt dat dit gigantisch mis kan gaan).

Handig om te weten is dat ik een executeur zal aanstellen voor mijn testament, die handelt dus de geldzaken af en de eventuele gift aan de nieuwe verzorgers.

marleen_88

Re: Waar blijft jouw huisdier na jouw dood (indien geen familie/vrienden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:39

Als ik eerlijk ben heb ik daar nooit over nagedacht. Toch maar eens doen, ik lees verder mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:47

Dit is een groot probleem ja. Mijn vriendin heeft een asielhond die zij niet zelf mag overplaatsen maar als zij zou overlijden terug naar het asiel moet. Ze heeft daarvoor moeten tekenen, ook voor enkele andere dingen die ze niet mag met de hond .Die is dus niet echt haar eigendom geworden maar zij vindt dit zo juist prettig omdat ze weet dat de hond dan terugkan. Voor mij ligt zoiets moeilijker want ik wil eigen dieren, geen adoptie. Maar dan moet je zelf wat verzinnen en mensen zijn vaak niet betrouwbaar en houden zich niet aan dingen die ze beloofd hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:00

Ik ben er sinds dit jaar ook veel meer over aan het nadenken.
Een nicht van mij is overleden en nu heeft mijn tante ook kanker.

Mijn oudste kat wil ik naar mn ouders hebben, zij kennen hem, hij kent hun en hun kat.
Heb liever dat hij zijn laatste jaren bij hun slijt.

Mn andere 2 katten kunnen samen maar ook individueel. Wel zit ik er aan te denken om uitgebreid te beschrijven hoe ze zijn, medische geschiedenis en waar ze het beste geplaatst kunnen worden. (Geen kinderen en honden)

Ook kwa pony's heb ik een aantal mensen die hun karakters prima inschatten en waar ze eventueel geplaatst kunnen worden.

Mocht ik langdurig ziek raken dan kan ik natuurlijk zelf nog zoeken naar een huisje, maar als ik straks wordt aangereden dan is het aan anderen om dat op te lossen.

In mijn hoofd heb ik dus al een heel verhaal bij elk dier beschreven, maar ik heb het nog niet uitgetypt.

Ook kwa uitvaart ed niet, maar mn ouders weten sowieso wel dat het 'gewoon' zonder poespas kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:00

Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat ik alleen ben overgebleven aan het eind van mijn leven, ik hooguit nog een paard (of twee) en een hond (of twee) heb.

Paarden zullen vermoedelijk dan ook oud zijn, en dan is een codicil waarbij geld wordt opzij gezet om de paarden in een pensioenstal onder te brengen een optie. En anders heb ik voldoende jongere paardenvrienden die de paarden wel kunnen verkopen naar een goed huis.

Een hond kan via de fokvereniging (ik heb in principe altijd rashonden en denk niet daarvan af te gaan wijken op m'n 65ste) worden herplaatst door familie of vrienden. En ook daar heb ik voldoende jongere hondenvrienden die dat wel kunnen regelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:14

Paarden naar zeer goede paardenvriendin. De honden naar zeer goede hondenvriendin. Beiden met geld voor verzorging van eerste periode zodat ze tijd hebben om te beslissen herplaatsing of zelf houden. Inclusief alle spullen. Enkel voor deze 2 diersoorten het zo specifiek vastgelegd. Daarbij bij vriendin aan gegeven betreft 1 van de huidige honden. Of zelf houden of inslapen ivm zeer ingewikkeld karakter en vlot mens en dier serieus aan willen vallen. Staat zelfs bij de dierenarts al geregistreerd met instemming. Mag nooit in verkeerde/onkundige/onverstandige handen vallen voor zijn welzijn en van iedereen in zijn omgeving.
Voelt fijn en veilig maar hopelijk totaal overbodig. Ik hoop hun en mogelijk komende dieren toch wel te overleven

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:17

Vrienden, en die van mijn ouders gaan direct mee de schouw op, die wil ik niet in huis. :')

We hebben nu zeven honden, we hebben wel al afgesproken dat we, zodra we niet meer gezond genoeg zijn, drastisch minderen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:20

Ik heb een tijd geleden een levensverzekering afgesloten. Mijn ouders zijn begunstigde. Mocht ik komen te overlijden dan kunnen ze de stalling van mijn paard en overige kosten doorbetalen (en paard stond op een prima stal waar ze zich ook zonder ruiter wel zou vermaken). Maar ik heb inmiddels geen paard meer :o
Ik heb nu een kat. Daar zijn mijn ouders sowieso al “vakantie-oppas” voor. Dus ik denk dat ze daar wel permanent terecht kan mocht ik morgen omvallen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 17-03-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:24

Dat is een lastige, we hebben nog 1 kat en die is nu 12 en we hebben afgesproken daarna eerst geen dieren te nemen. Maar dat neemt niet weg dat we morgen aangereden kunnen worden en het dan over is. We hebben niemand aangewezen, maar ik hoop dat mijn ouders haar dan in huis zouden willen nemen. Daar gaat ze tijdens onze vakanties ook altijd heen dus het is wel bekend.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:29

Wij hebben dat inderdaad in de testamenten opgenomen, en daar ook een legaat specifiek voor de honden op vastgezet, en ja, we minderen nu ook in het aantal honden.
Puur voor het geval dat we morgen van de weg af worden gereden hypothetisch gezegd.

We hebben in ons testament 2 mensen uit de familie aangewezen, uiteraard nadat we dat met hen van te voren afgesproken hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:52

Ik heb 3 hamsters en 5 Europese Dwergmuizen. Vooral voor die laatste is een huisje vinden lastig. Ik hoop dat mijn vriend er voor zorgt en ik zal hem een contactpersoon geven die voor de muisjes een nieuw huisje kan vinden. De hamsters kunnen wel bij een bekende van mij terecht denk ik in geval van nood. Maar echt zwart op wit heb ik nog niks geregeld.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:16

Sansevieria schreef:
Wij hebben dat inderdaad in de testamenten opgenomen, en daar ook een legaat specifiek voor de honden op vastgezet, en ja, we minderen nu ook in het aantal honden.
Puur voor het geval dat we morgen van de weg af worden gereden hypothetisch gezegd.

We hebben in ons testament 2 mensen uit de familie aangewezen, uiteraard nadat we dat met hen van te voren afgesproken hebben.

Dit is ook exact zoals wij het geregeld hebben. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:52

Ik heb geregeld dat mijn huisdieren naar mijn ouders gaan.
Zij hebben dan de vrije keus in houden of met zorg herplaatsen.
Tevens staat mijn ex reserve voor mijn reutje, mochten mijn ouders hem om wat voor reden dan ook niet kunnen houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:57

Tja, ik heb er ook niets voor geregeld. Wel tegen mijn man gezegd dat hij voor de labrador een ander huisje mag/moet zoeken. De chihuahua is zijn hond. De kat mag ook bij hem blijven, maar ook elders heen.
Mochten we allebei komen te overlijden hoop ik dat mijn ouders alle dieren ergens herplaatsen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:58

Ik heb het geluk met een vriend met dierenhart maar stel dat we allebei gaan dan:
Moeten de konijnen naar de opvang waar ik de ram vandaan heb.
De vogels naar een vogel vriendin
Mijn hond naar ouders/schoonouders
Een van de ponys terug naar vorige eigenaar en de andere pony naar de eeuwige weide(zij is bijna 25 en ik wil haar niet herplaatst zien kwa zorg)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:59

Mijn huisdieren gaan naar mijn ouders. Mijn paarden naar een vriendin die ze zal verkopen. Dat laatste vind ik vreselijk, dus ik moet maar zorgen dat ik ze overleef.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:00

Onze papegaai heeft "peetouders" waar hij naar toe gaat wanneer er iets met ons gebeurd.
En de valkparkieten gaan naar andere vrienden die ook al volieres hebben.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-23 21:13

Ik lees hier dat een aantal mensen toestemming geven voor herplaatsen/verkopen. Hebben jullie dan nog eisen voor waar het dier geplaatst word?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:22

Gaby schreef:
Ik lees hier dat een aantal mensen toestemming geven voor herplaatsen/verkopen. Hebben jullie dan nog eisen voor waar het dier geplaatst word?

In alle eerlijkheid niet. Ik ben er dan niet meer en ik ben er ook niet van overtuigd dat ik de enige ben die goed voor mijn beesten kan zorgen. Die zouden door een nieuw baasje vast net zo goed verzorgd kunnen worden.
Ik zou wel hopen dat ze bij elkaar blijven en zo niet, dat de labrador in ieder geval bij een andere hond terecht komt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:41

Toevallig heb ik hier laatst over zitten nadenken en besloten een testament te laten maken waarin het plaatsen van mijn dieren geregeld wordt (1 kat, 1 paard). Heb de staleigenaresse gevraagd of ik het paard aan haar mag nalaten. Heb er 100% vertrouwen in dat zij voor hem een goede plek vindt. De kat komt wel terecht, dat regelt mijn vriend samen met mijn broers. Met het paard is dat moeilijker. Noch vriend, noch broers hebben iets met paarden. Bovendien wonen mijn broers in een ander land. Vriend zei al dat hij dan voor paard zal zorgen, maar dat wil ik hem niet aandoen.

Het testament is trouwens ook voor mijn vriend, hij is officieel niets van mij en ik wil hem wel iets nalaten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:54

Ik heb hier de laatste tijd ook over nagedacht. We zijn met 2, geen kinderen, maar of je ouders er nog zijn als je zelf er niet meer bent?
Ik zag dat je de dierenbescherming kunt opnemen in je testament incl. een schenking met hun kunt afspreken wat er met de eventueel aanwezige dieren moet gebeuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:45

Gaby schreef:

Nee, want ik ben er niet meer en ik wil een ander er niet mee opzadelen. Ik heb nu niet iemand waarvan ik denk dat mijn paarden daar een goed leven krijgen tot de dood. Ik heb wel een vriendin die weet wat ze waard zijn en ze gewoon kan verkopen. Zij zou ze per direct over kunnen nemen tot de verkoop waardoor mijn familie er dan van ontlast is. Nogmaals, niet leuk, maar wel realistisch.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 23:49

Ik heb met mijn ouders besproken dat ik zorg dat hun honden goed terecht komen en heb ook eigenlijk altijd gewoon het idee gehad dat zij mijn huisdieren zouden herplaatsen indien ze ze niet willen hebben.

Maar heb ook pas een paar maanden een uitvaartverzekering eigenlijk, zo erg was ik niet bezig met dood gaan :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:00

Oef ja lastige.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen in een verpleeghuis iets hadden afgesproken met een opvang of uitvaartpersoon dat de dieren ergens heen gaan na overlijden.
Mocht ik dood gaan heb ik wel een document met wat de paarden moeten eten en wat ze moeten doen om ze te verkopen en wat ze ongeveer waard zijn. Ik heb verder geen testament dus als al mn geliefden tegelijk overlijden met mij hoop ik dat iemand toch nog bedenkt om bij mn dieren te gaan kijken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:19

Ik denk weer wel eens over na, maar heb ook echt geen idee.
Wij hebben twee grote honden en hoewel mijn moeder wel beter overwicht heeft dan ik twijfel ik of ze dat nog aan kan. Ze wordt immers al 77 dit jaar. Onze teef van 7 zou misschien nog kunnen, maar onze reu van 2 is veel te sterk voor haar.
Mijn schoonouders is per definitie geen optie, omdat mijn schoonmoeder bang is voor onze honden.
En mijn zusje valt af, omdat die zelf een hond heeft wat niet samen gaat met de onze. En haar jongste zoon klikt niet met mijn reu.
Heel eerlijk zou ik niet eens weten wie ik in geval van nood zou moeten vragen om ze uit te laten. Met name de reu is ook niet de makkelijkste.
Maar het houd me wel bezig. Ik wil wel dat ze goed terecht komen mocht er iets met ons gebeuren.