Volwassen worden is...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4828
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 18:28

Ja, wat is dat nu eigenlijk? Wat houdt dat in, "volwassen worden"?

Ik weet nog dat ik het als kind doodeng vond haha. Ik had als tiener geen idee hoe ik dat later zou moeten gaan aanpakken. Ik dacht dat er een groot plan was dat men je zou uitleggen, dat je kon volgen.

Nu ben ik 34 jaar oud, en ik heb héél lang het gevoel gehad dat ik maar wat deed. En volgens mij doe ik dat de helft van de tijd nog steeds, maar ik heb nu sinds een tijdje wel eindelijk het gevoel dat het me begint te lukken :')

Volwassen worden is..
- de witte gordijnen afhalen en wassen. En dat nog graag doen ook, want dan zien ze er weer zo schoon uit en ruiken ze zo fris!
- de bonnetjes van de supermarkt controleren op leuke punten-acties, om meer punten voor cheques te sparen
- overschotjes eten in potjes bewaren in plaats van ze ineens weg te gooien. De helft van de tijd moet ik ze alsnog weggooien, maar hey, ik probeer tenminste om minder voedsel te verspillen!
- je bed opdekken 's ochtends zodat het kan luchten, in plaats van het als een warboel te laten liggen
- handdoeken en kussenslopen allemaal op dezelfde manier opvouwen zodat het nette stapeltjes zijn in de kast
- een fijn en veilig gevoel hebben na het betalen van de rekeningen (deze heeft echt héél lang geduurd voor mij hahaha)

Helaas zijn er natuurlijk ook veel zwaardere dingen, maar ik zou zeggen: laten we het luchtig proberen houden :j

Wat vind jij passen bij "volwassen worden", waar je vroeger nooit aan zou hebben gedacht?
Ik vind mezelf ondertussen vrij burgerlijk geworden haha, en dat zou ik mezelf vroeger nooit gegeven hebben. Dus misschien is dat ook wel volwassen worden: simpelweg kunnen genieten van huisjeboompjebeestje, van een schoon en fris huis, van een opgeruimde plastic-potjes-kast, van een pas-gemaaide gazon, van een spinnenweb-vrij tuinhuis. Ik voel me zo'n burgerlijk geval - maar stiekem geniet ik er wel van...

"Het grote plan" ben ik tot nu toe nog steeds niet te weten gekomen.
Maar zo af en toe doe ik iets (zoals 2 flessen wasverzachter in promo kopen) en denk ik: goed zo, dit is nou "volwassen worden"! :')

Het is de laatste 5cm frisdrank uit de fles toch nog opdrinken, ook al is de gas er uit. Het is gaan tanken voor de bezinetank op reserve staat. Boterhammen de avond ervoor al smeren. Heel veel spaghettisaus maken omdat je dan een flink deel kunt invriezen. De maat van je matras onthouden (of die in je gsm noteren) zodat je passend beddengoed kunt kopen. Boodschappentassen in de auto hebben liggen, zodat je er niet elke keer opnieuw nieuwe moet kopen. Moeite doen om van enkele sokken terug een paar te maken.

Wat is "volwassen worden" voor jullie? Dingen waar je "vroeger" nooit aan gedacht zou hebben?

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7507
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:33

Volwassen worden is al je tripjes en vakanties zelf moeten regelen. Niemand die je oliebol oplost en regelt en nog net niet je koffer inpakt en jij hobbelt gewoon lekket overal achteraan en hebt de tijd om te genieten.

Lijsken
Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:34

Ik ben de 60 inmiddels gepasseerd maar dat gevoel van volwassen worden blijft hoor :)

Ik ben vaak nog het meest verbaasd over situaties zoals in het plaatje dat je hierboven gepost hebt. En dan vooral als ik (als coach) een weerbarstige puber in mijn kantoor heb zitten, die tot over z'n oren in de (gelukkig spreekwoordelijke) oliebol zit. En dat ik dat dan mag oplossen, of in elk geval handvatten mag aanreiken zodat de puber ermee aan de slag gaat. En dat ze me dan heel serieus nemen en het nog doen ook :))
Ik ben al jaren coach voor jongeren/jongvolwassenen maar dat zulke pubers nu eigenlijk wel schattige guppies zijn in plaats van intimiderende 'grote kinderen' blijft af en toe verbazingwekkend.

Raineri
Berichten: 6385
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:36

Wanneer sommige mensen denken het nodig vinden een vinnige opmerking te maken dat ik niet de behoefte heb erop door te gaan. Het is mijn energie niet waard en het raakt me niet wanneer een irrelevant persoon iets zegt.

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:46

Als je met zorg een nieuwe stofzuiger hebt besteld en er superblij mee bent als 'ie binnenkomt :D

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:48

Grappig, mijn manier van volwassen voelt juist in het doen wat je zelf wil. Dus lekker het bed niet opmaken, ontbijten met een chocolade reep omdat je daar zin in hebt. Nachten lang doorhalen en bij wakker liggen snachts het huishouden doen. Je eigen ritme kiezen. Maar ook de zorgen voelen van de boodschappen die steeds duurder worden. Steeds maar aan mensen moeten uitleggen dat je geen kinderwens hebt, of mensen die niet snappen dat je geen ambitie hebt om een koophuis te hebben maar graag klein wilt wonen. Ik merk dat iedereen om mij heen erg volwassen wordt en begint aan huisje boompje beestje, terwijl wij (vriend en ik) steeds meer het verlangen hebben om ons vrij en "kinderlijk" te voelen. Reizen, alternatief wonen etc.

Ibbel

Berichten: 49332
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:49

Volwassen worden, of liever zijn, is voor mij:

weten wat je waard bent: opbouwende kritiek kunnen ontvangen en er wat mee doen, en 'afbrekers' kunnen negeren
om je omgeving geven: mensen helpen waar dat kan, zonder iets terug te verwachten, maar ook om het milieu en de natuur geven
open staan voor nieuwe dingen, blijven leren en niet bang zijn op je bek te gaan

Maar vooral alles met een gezonde dosis humor beschouwen. Zó zwaar is het allemaal niet, en voor je het weet is het ook weer over (60+ hier)

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:53

Ik word steeds meer als mijn moeder maar dat wil ik helemaal niet. :')

Foaly

Berichten: 5030
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:56

Al je financiën bijhouden in een excel sheet zodat je tot op de cent weet wat je nog kunt uitgeven. Heeft even geduurd voor ik zover was, maar nu ben ik er ook super blij mee :D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:59

Volwassen is voor mij naar je eigen normen en waarden streven en daarin niet afhankelijk te zijn van ouders of meningen van anderen.
Ook alles steeds meer met een korreltje zout nemen en je niet onnodig over dingen opwinden.
Dingen gewoon zelf kunnen bepalen zonder toestemming.

Dingen als huishouden is gewoon noodzakelijk kwaad die kinderen ook al moeten. Vind daar persoonlijk weinig voldoening in.

Verder weet ik nog steeds niet wat ik wil worden als ik „groot“ ben. Zit nu weer naar opleidingen te kijken _O-

DieL_Zor

Berichten: 3891
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:01

Ik voel me vandaag erg volwassen, maar tegelijkertijd zo vrij als een kind: intens gelukkig ben ik met de ramen die ik net heb gezeemd waardoor ik weer normaal naar buiten kan kijken. Voelt ontzettend burgerlijk :+

Maar volwassen zijn is ook vanmiddag na een rondje wandelen met vriendinnen in de auto stappen - bedenken dat je trek hebt in cake in de zon - en dus gewoon weer regelrecht uit de auto stapt om terug naar het terras te lopen <3

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:07

Werken voor een serieus salaris en je realiseren dat het komt doordat je specifieke kennis en werkervaring hebt.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:09

Tiggs schreef:
Werken voor een serieus salaris en je realiseren dat het komt doordat je specifieke kennis en werkervaring hebt.


Of een grote mond in de huidige maatschappij
Ik blijf me er regelmatig over verbazen welke startsalarissen jonge schoolverlaters weten af te dingen :o

Hutcherson

Berichten: 7507
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:10

Volwassen worden is ook een tiener zo onwijs kinderachtig en infanti vinden dat je denkt: 'kind wat ga jij jezelf nog tegen komen'. :') ik was toen vast ook zo.

Het fijnste vind ik wel dat ik zelf keuzes kan maken en dat niemand anders die voor mij maakt. Dat je feedback tot je kunt nemen of beslist het naast je neer te leggen. Vroeger als mam zei' nee' dan was dat nee. Nu zegt ze alsnog 'is dat wel slim?' vast niet, maar ik denk dat het me lukt.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 11-03-23 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Berichten: 3331
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:10

Iedereen zegt u en mevrouw. Ook als je een spijkerbroek en tshirt draagt.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:11

Sizzle schreef:
Tiggs schreef:
Werken voor een serieus salaris en je realiseren dat het komt doordat je specifieke kennis en werkervaring hebt.


Of een grote mond in de huidige maatschappij
Ik blijf me er regelmatig over verbazen welke startsalarissen jonge schoolverlaters weten af te dingen :o


Dat is waar. Zeker met de tekorten die er nu in vrijwel alle functies zijn.
Ik startte in 2011 en toen waren er echt veel meer starters dan banen.

hiphorse

Berichten: 1040
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:11

Ik wordt gewoon nooit volwassen :+

LWDaisy

Berichten: 4828
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 19:21

Ooh ik herken mezelf in heel veel haha!

Ik ben ook bewust kinderloos, en wij willen ook geen eigen huis. Wij zijn blij zonder kinderen, en zonder de "last" van een koophuis. Beide dingen geven ons heel veel vrijheid, al is het maar kunnen uitslapen en kunnen eten wat we willen haha.

Ik herken ook wat Hutcherson zegt :') En men dacht vroeger vast en zeker hetzelfde over mij haha!

De eigen normen en waarden: yep! Ook als je weet dat je op bepaalde vlakken een buitenbeentje bent, en toch voor je mening durft opkomen.
Ik kan ook heel veel dingen laten gaan, zoals Sizzle en Raineri aanhalen. Dingen waarvan ik denk "hier steek ik mijn tijd/energie niet in". Dat zijn dan dingen die voor mij niet belangrijk genoeg zijn om er woorden aan vuil te maken, want bij dingen die ik wél belangrijk vind laat ik niet los.

De ramen zemen - heerlijk toch :') Niet perse het werk dat je er in steekt, maar de voldoening achteraf. De kofferbak van de auto opgeruimd zien liggen, I love it :') Nieuwe stofzuiger, jaaa! Wat ben ik toch een sukkel hahaha.

Foaly - ik ben oldskool, ik schrijf heel graag. Wat jij in excel hebt, heb ik op papier staan. Ik krijg er soms koppijn van - maar het geeft zoveel voldoening :')

De reizen zelf boeken: happyness. Lijstjes opstellen met wat mee te nemen, wat te willen gaan doen, .. Ik plan niet heel mijn vakantie strak in hoor, maar ik zoek wel op voorhand op wat er te doen/zien is, en wat ik daar graag van wil doen/zien.

Lijsken - ik kom dat in mijn vaste job niet echt tegen (huishoudhulp), maar sinds dik een jaar mag ik mezelf een officiële gids noemen, en als die jonkies "MEVROUW, ik heb een vraag" zeggen, voel ik me méga volwassen hahaha! Ik, een "mevrouw"?! Zo klinkt het alsof ik weet wat ik doe :')

Hiphorse - mijn vriend is 14 jaar ouder dan ik, en lijdt aan het Peter Pan-syndroom. Heerlijk, maar soms ook gekmakend. Ik kick (sinds kort eigenlijk) op een spaarrekening, hij totaal niet. Dan werken we elkaar wel eens tegen :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34881
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:22

Captain schreef:
Ik word steeds meer als mijn moeder maar dat wil ik helemaal niet. :')


O wat erg maar echt precies dat. En dan dingen tegen mijn puber dochter zeggen die mijn moeder ook tegen mij zei vroeger. En die ik zelf echt vreselijk vond. Maar: als ik merk dat ik de fout in ga maak ik het wel meteen goed. Dat vind ik dan wel weer heel volwassen van mezelf.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:26

Captain schreef:
Ik word steeds meer als mijn moeder maar dat wil ik helemaal niet. :')


Ik merk dat ook maar vind het juist mooi. Ben erg trots op hoe zij alles deed. Helaas leeft ze niet meer en misschien vind ik het juist daarom zo bijzonder om te merken.

LWDaisy

Berichten: 4828
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 19:29

jiehaaa schreef:
Captain schreef:
Ik word steeds meer als mijn moeder maar dat wil ik helemaal niet. :')


Ik merk dat ook maar vind het juist mooi. Ben erg trots op hoe zij alles deed. Helaas leeft ze niet meer en misschien vind ik het juist daarom zo bijzonder om te merken.


Ik heb hetzelfde. Mijn mama leeft gelukkig nog wel, maar ik kan alleen maar hopen dat ik ooit half zo sterk zal zijn zoals zij. Echt een kanjer hoor!
Ik was laatst aan het denken: toen mijn mama zo oud (lol, oud - 34) was als ik nu ben - wat keek ik toen (al/nog) naar haar op! Ik was een rot-tiener, dus daarna liep het even mis, maar mijn mama leek me toen echt veel volwassener dan ik nu ben :') Misschien is dat omdat zij 2 kinderen had op die leeftijd, of misschien ben ik een laatbloeier :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:30

Volwassen word ik nooit, maar ik word onredelijk blij van nieuwe, lekker ruikende schoonmaakmiddelen ontdekken die dan óók nog werken :') En dat de kranen mooi kalkvrij glanzen :))

En iedere maand geld overmaken naar je spaarrekening (en het soms er net zo snel weer afhalen, maar soit)

nicole_floor

Berichten: 3375
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:30

Sokje_6 schreef:
Als je met zorg een nieuwe stofzuiger hebt besteld en er superblij mee bent als 'ie binnenkomt :D

Dit dus. :')

En je planten verzorgd alsof het je kinderen zijn.

Tiggs

Berichten: 7567
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Volwassen worden is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:39

Oh ja, dat koopappartement vond ik wel even een dingetje :D

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:43

Voor mij is het denk ik de leeftijd te hebben behaald die ook bij volwassen zijn hoort.
Dingen als ontspannen ergens achteraan hobbelen heb ik als kind en jong volwassene niet ervaren.
Ik regelde meer verstandige zaken dan mijn moeder. Dat als jonge tiener al. Later betaalde ik vanaf mijn 16 sowieso alles voor mijzelf incl kostgeld voor thuis.
Nu heb ik de leeftijd dat ik kan zeggen, het klopt dat ik dingen moet regelen, dingen hoor te doen.
Maar het zijn wel de dingen waar ik achter sta en dat voelt goed!