Zonwering: wie heeft sunsreens en hoe bevalt het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Zonwering: wie heeft sunsreens en hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 12:33

Met warme zomers en 3 ramen op het zuiden is het in huis snel op temperatuur. In de zomer zelfs zo op temperatuur dat het er eigenlijk niet echt lekker meer is. Ik ben mij wat aan het verdiepen in screens.

Mijn huis staat op het zuiden en mijn eerste offertemaker (3000 euro) zij dat ik absoluut ritsscreens moest hebben ipv losse screens in verband met wind. bediening was ook elektrisch vanuit binnen. Nu vind ik 3000 euro behoorlijk aan de prijs voor 3 ramen (235 x 160 + 235x100 + 90 bij 100)

Nu vraag ik mij af wat voor screens men heeft, hoe het bevalt en wat de do's en don'ts zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:41

Ik heb sinds 2010 5 screens, handmatige bediening van binnenuit. Nadeel daarvan is dat je dan een gat in het kozijn hebt. Het werkt zeker tegen opwarmen, maar uiteindelijk wordt mijn huis wel warm (mijn huis is dan ook niet heel goed geïsoleerd).
Ik heb idd ritsscreens, en dat zou ik zeker doen. Bij een periode met hoge(re) temperaturen wil je niet steeds die screens open en dicht doen. En als je weg bent en er komt ineens een onweersbui is het ook wel fijn dat ze er nog voor zitten als je thuis komt. Ik hoor ze klapperen in de geleiderails, dus doen echt wel hun werk.

Ik heb screens waar je nog deels doorheen kan kijken. Dat is wel fijn, dan zie je in elk geval nog wat contouren van buiten.

Geen idee wat het kost, maar er zijn tegenwoordig ook screens op zonne-energie. Die wil ik bij mijn nieuwe huis op de ramen aan de zuidkant.
Geen draden en gaten in de muur meer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:45

Op mijn werk hebben ze sunscreens en ik had de vroeger op de slaapkamer en het werkt een beetje, maar niet super. Als het elke dag warm is gaat de hitte in de muren zitten en daar helpt geen screen tegen.
Het zal wellicht een graad of 2 schelen overdag, maar hoe langer de hitte aanhoudt hoe minder effect ze hebben. 's avonds blijft het enorm warm in huis.

Ik heb daarom geïnvesteerd in een airco. Die haalt wel de temperatuur omlaag en qua prijs vergelijkbaar met de offerte.

Themba

Re: Zonwering: wie heeft sunsreens en hoe bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:56

Heb er 1. Raam staat de hele dag zon op en het scheelt echt wel. Ook idd rits ivm wonen op een hoek en veel wind.
Ben er erg blij mee. Ook elektrische bediening met afstandbediening erg fijn. Kan er tegelijk ook het rolluik boven mee laten zakken. Zitten er aan te denken achter Ook nog 2 te plaatsen ivm avond zon.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:00

Dank voor de info zover

@ingvdh: Over een airco heb ik ook zitten nadenken, maar dan moet ik er 2. 1 voor de slaapkamer en 1 voor de woonkamer. Opzich kan een offerte aanvragen nooit kwaad.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:16

Wij krijgen met onze nieuwe kozijnen op de bovenverdieping ook screens. Beneden hebben we ze al. Ga zeker voor ritsscreens.
En qua prijs hangt het er helemaal vanaf welk merk en welke kwaliteit je hebt, maar deze prijs is wel realistisch. Al zou ik zeker offertes aanvragen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:45

Winged schreef:
Dank voor de info zover

@ingvdh: Over een airco heb ik ook zitten nadenken, maar dan moet ik er 2. 1 voor de slaapkamer en 1 voor de woonkamer. Opzich kan een offerte aanvragen nooit kwaad.

Als je één goed bemeten neemt (die de hele m2 kan koelen/verwarmen) en de deur naar de slaapkamer open laat dan zou je voldoende kunnen hebben aan 1 unit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:19

Ik heb er ook over nagedacht, maar het kostte mij teveel. Ik heb 1 groot raam op het westen en ik heb zelf iets gemaakt. Met een gordijn spiraal onder en boven en een stuk zonwerende stof was ik klaar. Misschien kun je dat eerst proberen om te zien of het helpt tegen de warmte, dan weet je zeker of het de investering waard is of niet en op de haakjes voor de spiraal na hoef je geen gaten ergens in te maken oid. Hier werkt mijn zelfgemaakte zonwering fantastisch, kan ook een storm hebben en ik was voor 40 euro klaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 09:43

MuSLi schreef:
Winged schreef:
Dank voor de info zover

Als je één goed bemeten neemt (die de hele m2 kan koelen/verwarmen) en de deur naar de slaapkamer open laat dan zou je voldoende kunnen hebben aan 1 unit.

Slaapkamer en woonkamer zitten op andere verdiepingen. Werkt dat dan alsnog? De slaapkamer zit ook boven en warmte stijgt natuurlijk op.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:03

Winged schreef:
Slaapkamer en woonkamer zitten op andere verdiepingen. Werkt dat dan alsnog? De slaapkamer zit ook boven en warmte stijgt natuurlijk op.

Als de unit voldoende (over)capaciteit heeft zal het zeker werken. Het wordt dan alleen in de slaapkamer nooit zo koel als dat er zelf een unit zou hangen.. Het is misschien het onderzoeken waard.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:05

Wij hebben een airco buitenunit voor twee kamers op verschillende plekken. Het werkt per kamer op een eigen binnenunit. Tussen de binnen- en buitenunit moet dus wat leidingwerk van eenpaar centimeter doorsnede worden aangelegd.
Verder hebben we gewone luiken en 1 sunscreen. Die laatste is het minst effectief. Als ik het over zou doen, zou ik daar ook een luik laten plaatsen. Of een rolluik.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:32

Wij hebben ze boven voor de ramen op het zuiden sinds afgelopen voorjaar. Het scheelt echt wel een paar graden in temperatuur. Onze 2 ramen zijn 160 cm breed (en ik denk 140 hoog). De screens zijn op rails tegen wapperen, elektrisch en op stem via google nest te bedienen en waren nog geen 1000 euro samen.
We hebben beneden een zonnescherm geplaatst, die was duurder :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:00

Mijn moeder heeft beneden in haar huis ritsscreens op een aantal ramen. Handbediend vanaf buiten. Werkt op zich wel fijn, maar wat hier ook al geschreven is, als het lang warm is komt de warmte toch ook wel in huis. Voor boven heb ik, mede ook omdat die screens boven niet kunnen, een andere oplossing gebruikt.
Ik heb deze stof besteld, https://www.amazon.nl/dp/B07W3VW8RC/?co ... _lig_dp_it op maat geknipt en met zuignappen op het raam. Is gelijk ook verduisterend, maar werkt ook super om de warmte eruit te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:02

wij hadden in ons oude huis screens en het was echt ideaal. Eerste jaren geen zonwering tegenover de jaren met screens was echt een wereld van verschil, als het hier zou kunnen zou ik het zo weer doen.
Wij hadden donkere, kon overdag wel naar buiten kijken door de screen heen. Vergeleken met de buren scheelde het ook echt. Het is natuurlijk geen 10gr als het buiten 27 is maar was veel beter uit te houden.
Ik spreek ook de nieuwe bewoners nog weleens en die zijn er echt blij mee.

We hebben nu op zolder een mobiele airco maar dat ding maakt zo'n pleurisherrie dat ik liever beneden slaap, we hebben hem ook vooral voor tijdens de nachtdiensten, dan moet je overdag wel boven en anders smelt je daar weg

edit: die zuignapdingen hebben we op mijn werk ook, werkt ook goed maar is niet echt mooi

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:13

Als je ze neemt, neem dan met zijgeleiding, dan zit het doek aan de zijkant ook vast.
Wij hadden dat niet en bij het eerste beste beetje wind dan klapperden de screens voor de ramen, erg irritant

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:23

Wij hebben hier rolluiken. Daar kijk je dus niet doorheen.
Maar op de slaapkamers vind ik dat geen probleem. En dat scheelt ook echt veel.
In de kamer had ik was dat Bereft liever screens gewild maar dit hing er al.
Voordeel is ook dat rolluiken ook echt de koude buiten houden. Dus in de winter gaat het rolluik in de keuken, noordkant, al snel dicht.

Ze zijn niet duur en gaan lang mee. Dus misschien is dat nog wel een alternatief voor de plaatsen dat je niet naar buiten kijkt.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:28

Een airco die beide verdiepingen verwarmt werkt naar onze ervaring niet. Wij hebben er 1 op de slaapkamer boven hangen en die houdt zomers ook de werkkamer op die verdieping heerlijk koel. Maar voor de benedenverdieping of de zolder doet die airco niets. Ook niet met alle deuren open. Dus ben bang dat je er dan toch 2 zou moeten nemen.

In mijn vorige huis heb ik toen screens laten installeren omdat ik ramen van plafond tot grond op het zuiden had. Daar werd het dus echt wel warm zonder zonwering. En het houdt je huis geen 20 graden bij extreem warme dagen maar ik zat op de bovenste verdieping van het appartementencomplex en kon 's nachts alles tegen elkaar open zetten en daarmee hield ik het prima op acceptabele temperaturen binnen. Ook bij hele zonnige dagen maar met een lekker briesje kan je wel de screens sluiten maar de ramen open laten. Dat helpt ook. Ik was dus wel erg tevreden over de screens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:31

Ik heb screens op vier ramen in huis, die allemaal op het zuiden zitten. Vind het zeker schelen qua warmte, maar ook omdat ik met mijn werk overdag moet slapen; qua verduistering zijn ze ook super.

Bediening via mijn telefoon vind ik niet heel nuttig, ik gebruik eigenlijk de afstandsbediening veel meer.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:45

Hier aan de voorkant rolluiken.Staat vanaf 12 uur de zon op.Achterkant was dat niet mogelijk en daar zonwerende screens met electrische schakelaar binnen.Daar komt de zon op.Bij warmte 's nachts de screens dicht en rond 11 uur screens open en rolluiken naar beneden.Zou zeker voor rolluiken gaan.Geeft meer mogelijkheden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:53

Ik had ook rolluiken boven in mijn vorige huis en vind het ideaal!
Je kan ze helemaal dichtdoen maar ook de kiertjes openlaten, dan komt er toch nog wat lucht naar binnen en het scheelt enorm met de muggen :j
In de woonkamer had/heb ik een zonnescherm, houdt lekker de zon van je ramen en je kan nog naar buiten kijken.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:56

ik heb een appartement op het zuiden (1e verdieping van 12 verdiepingen) en ik heb op alle ramen en het balkon screens. In combinatie met vloerkoeling was mijn appartement deze zomer in de extreme hitte op zijn hoogst 22 graden.

Mijn bovenbuurvrouw heeft ook vloerkoeling, maar nergens screens en bij haar was het 25 graden. Het scheelt dus wel net een paar graden.

Als de overweging is screens, of airco zou ik wel kiezen voor airco. Ik had voorheen altijd airco, maar mag in dit nieuwe appartement niet omdat er vloerkoeling inzit. Met airco kun je de temperatuur altijd nog bepalen om nog lager te zetten. Vloerkoeling doet overigens niet zo veel als airco, maar geeft wel net genoeg koeling zodat het niet oncomfortabel is (en het is gratis). Voordeel van screens is wel dat je direct ook insectenwering hebt, voor mij ook heel belangrijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:56

Ik heb één screen en een zonnescherm voor de ramen die het meeste zon vangen. Het scheelt idd veel in warmte, maar als het meerdere dagen achter elkaar warm blijft, dan wordt het alsnog warm in huis. Wel minder dan voorheen.

Zou graag meer screens willen, maar de kosten zijn wel flink idd. Een rits zou ik sowieso nemen, tenzij je ramen echt helemaal uit de wind liggen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 13:48

Mijn airco installatie heeft een buitenunit en twee binnenunits.
Voorheen had ik maar 1 binnenunit in de slaapkamer op de eerste verdieping en als die volop draaide en de deur was open scheelde het beneden wel degelijk, maar echt koel werd het niet. Maar mijn huis is klein en staat de slaapkamer boven bijna in directe verbinding met met woonkamer als de slaapkamer deur open staat.

Maar als je toch aan het aanleggen bent kost een tweede binnenunit in verhouding niet zo heel veel extra, zeker als deze makkelijk op te hangen is en de leidingen via de buitenmuur lopen. Daarom heb ik besloten om het gelijk maar goed aan te pakken.

De units verwarmen ook wat weer scheelt op de gasrekening in het voor en najaar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:33

Wij hebben ook screens. Zaten er al in bij aankoop huis.

Drie grote lappen ramen, alleen maar in de zon. In de winter fantastisch, scheelt stook kosten. Maar zomers niet grappig.

En bij ons scheelt het enorm veel!!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 14:47

Wij hebben het overwogen toen we een huis kochten met een enorm raam op het zuiden. Uiteindelijk hebben we een zomer geprobeerd en bleek een gordijn binnen ook goed te werken. Het is een lichtgrijs gordijn, niet een hele zware, maar voldoende om de warmte buiten te houden. Boven bij de kleine ramen hebben we houten shutters, die werken ook echt hee goed.