Verkoopster in USA weigert retour te accepteren, wat moet ik nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Verkoopster in USA weigert retour te accepteren, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 13:56

De situatie is als volgt;

Ik heb vorige maand bij een verkoopster in de Verenigde Staten een duur kledingstuk gekocht. Ik heb het item via Etsy gevonden, maar de verkoop is via twee aparte betaalverzoeken (die de verkoopster heeft gestuurd) via PayPal betaald. Etsy is hier dus niet bij de verkoop betrokken geweest.

Het kledingstuk is netjes verstuurd en ligt op het postkantoor te wachten tot ik het ophaal (en de invoerrechten betaal). Nu heb ik afgelopen week, volledig onverwacht, verdrietig nieuws gekregen dat samenhangt met een grote financiële tegenslag. Ik moet andere keuzes gaan maken en daarom wil ik het kledingstuk retourneren.

Ik heb netjes de verkoopster uitgelegd wat er aan de hand is en vriendelijk gevraagd of ik de jas alsjeblieft retour mag sturen gezien mijn omstandigheden, maar verkoopster houdt voet bij stuk; 'ik accepteer geen retour, ik ben momenteel zwanger en heb diabetes en ik heb het geld van mijn verkopen hard nodig om mijn medische kosten te kunnen betalen'.

Als ik de jas niet vóór morgen, gaat het pakket retour naar de afzender, maar de verkoopster zegt dat ze het pakket als 'treat as abandoned' heeft aangevinkt en heeft mij vriendelijk doch dringend gevraagd het pakket toch af te halen, omdat het anders als verloren beschouwd zou worden.

Ik wil het kledingstuk niet meer en ik wil mijn geld terug.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Belangrijke toevoeging: de verkoopster is geen particulier, maar een bedrijf (met zowel een online webshop als een stenen winkel).
Laatst bijgewerkt door Steentje op 28-02-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Re: Verkoopster in USA weigert retour te accepteren, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:58

Ik vrees dat je het niet retour kan doen. Of er moet iets mis zijn met het artikel.
Is het makkelijk door te verkopen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:59

Hoe vervelend het ook is, jij hebt jouw situatie en de verkoopster heeft haar eigen situatie. Je hebt iets gekocht en betaald. En dat is het. Kun je het niet ophalen en meteen hier online op MP ofzo te koop aanbieden?

*edit* Het is wel goed van je om online aankopen via PayPal te doen, zij bieden een erg goede "verzekering" als een transactie misgaat. Alleen is er hier geen transactie fout gelopen, maar wil/kun je het niet meer betalen.
Ik denk dat zelf weer verkopen de enige optie is?
Laatst bijgewerkt door chevax op 28-02-23 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:00

Ik weet niet wat je rechten zijn in deze situatie, sorry. Is het geen optie om de jas alsnog op te halen en deze te verkopen via bijv. Vinted? Persoonlijk denk ik dat je op die manier het gunstigst uit deze situatie komt.

Het kan vrees ik een heel getouwtrek worden als je voet bij stuk blijft houden. Je hebt nu nog de kans om de jas op te halen. In het meest ongelukkige geval zit je zonder geld én zonder jas, daar ben je helemaal niet mee geholpen denk ik.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:03

Als je via PayPal hebt betaald kun je via PayPal een conflict aanmelden. Wellicht kunnen jullie er dan nog samen uitkomen?
Ik weet niet of het een makkelijk door te verkopen item is? Anders kan je overwegen om het op te halen van het postkantoor en het meteen door te verkopen?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:04

in principe heb je bij online aankopen recht op retournering binnen 14 dagen. Alleen heb jij het direct van de verkoper gekocht en dat maakt de zaak wel een stuk moeilijker. Je hebt hierbij geen zakelijke overeenkomst met een webshop afgesloten maar een persoonlijke overeenkomst met een persoon. Of de regels dan ook nog gelden weet ik niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:06

Rongyos schreef:
Als je via PayPal hebt betaald kun je via PayPal een conflict aanmelden. Wellicht kunnen jullie er dan nog samen uitkomen?
Ik weet niet of het een makkelijk door te verkopen item is? Anders kan je overwegen om het op te halen van het postkantoor en het meteen door te verkopen?

Er is geen conflict, dus PayPal gaat hier niet in bemiddelen. Er moet aantoonbaar een conflict zijn. PayPal doet aan hoor en wederhoor. je moet het probleem goed omschrijven en dan beslist PP of het wel of geen zaak is. Zo ja, dan nemen zij contact op met de tegenpartij om die kant van het verhaal te horen. En daarna kún je eventueel je geld terugkrijgen. Maar niet bij een koop waarvan je achteraf liever afziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:09

Je hebt denk ik gewoon pech. Je hebt iets gekocht bij een particulier, die hoeven geen retouren te accepteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:12

Aight schreef:
in principe heb je bij online aankopen recht op retournering binnen 14 dagen. Alleen heb jij het direct van de verkoper gekocht en dat maakt de zaak wel een stuk moeilijker. Je hebt hierbij geen zakelijke overeenkomst met een webshop afgesloten maar een persoonlijke overeenkomst met een persoon. Of de regels dan ook nog gelden weet ik niet.

a: geldt die 14 dagen niet bij particuliere koop en b: dit is de VS en daar gelde hele andere regels.

Als de verkoopster particulier is, dan is koop gewoon koop en zal TS moeten afnemen (en importkosten betalen) of niks doen, dan wordt het teruggestuurd denk ik?

TS Het is denk beter het af te halen en zelf weer te koop aanbieden, dan heb je het meeste geld er weer uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:14

Sterker nog, een particulier buiten de EU dus ts heeft geen poot om op te staan.

Afhalen en weer verkopen zal de beste optie zijn om het verlies zo klein mogelijk te houden. Of de jas dragen en er van genieten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:15

Steentje schreef:
Ik wil het kledingstuk niet meer en ik wil mijn geld terug.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Helaas heb je geen rechten hierin.
Als je niks doet ben je alles kwijt.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:16

Ik ben iets heel belangrijks vergeten te melden, zie ik. :)

Het gaat hier niet om een particulier.
Het betreft een bedrijf.

Ik zal het ook even toevoegen aan mijn OP.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:22

Duurzaamheidstechnisch vind ik het ergens ook niet kunnen de jas weer terug te sturen naar Amerika.

Ophalen, je invoerrechten betalen en als je er vanaf wilt zou ik zelf het kledingstuk weer verkopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:23

Als zij echt gehandeld heeft onder een bedrijfsnaam en niks op haar site heeft staan over retourneren (vanbuiten de USA), dan kan het gewoonweg niet.
Stel zij heeft wel op de site staan dat je mag retourneren vanuit de EU en zij accepteert het niet, tja dan moet je daar naartoe om je geld zijn terug te halen.

Maar wettelijk hoeft een bedrijf geen retourrecht te geven aan mensen buiten de USA.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:24

Ik zie op de site van Etsy staan:

'Verkopers zijn niet verplicht om retouren of ruilingen te accepteren of een restitutie te doen, tenzij dit in het retourenbeleid van hun listing wordt vermeld.'

Dus ik denk dat je even in het retourbeleid van de verkoper moet kijken... Bij de koop ben jij daarmee akkoord gegaan dus als daarin staat dat ze geen retouren aanneemt vrees ik dat je het kledingstuk moet houden. Ik zou hem zelf weer proberen te verkopen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:25

Ik zou sowieso het risico niet nemen dat je straks het aankoopbedrag + item kwijt bent. Volgens mij de beste optie ophalen, invoerrechten betalen en het kledingstuk via Vinted (of soortgelijk platform) te koop te zetten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:27

Ik zou veelste bang zijn dat ik straks met lege handen sta en mijn geld niet terug krijg. Ik zou hem dus ophalen en evt opnieuw proberen te verkopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:30

Ik zou al zeker GEEN geschil openen met Paypal, want er is namelijk geen geschil en kan alleen maar voor je eigen account problemen geven.

Verder is het inderdaad kijken naar het retourbeleid van de verkoper, maar die zegt nee dus is het simpel. Afhalen en hier dan maar proberen verder te verkopen.

Voor USA geldt er geen algemeen recht zoals men hier binnen Europa kent voor retours, dus het is specifiek wat er in hun policy neergeschreven staat. Als in hun policy niet staat dat het retour mag, dan heb je niets. En sinds de verkoper het al weigert, lijkt het mij dat het ze geen policy gaan hebben
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 28-02-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:36

Daarnaast ben je ook akkoord gegaan met handelen buiten Etsy om, door via een externe betaal link te betalen. Daarmee vervalt het beleid dat er op Etsy vermeld wordt.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:36

EU recht geldt niet in een transactie met de US (en dus heb je geen 14 dagen zicht termijn of hoe lang het nu in de EU is) en in de US hoeven bedrijven geen retour te accepteren tenzij er iets fout is.
Je hebt geen poot om op te staan en als je m niet ophaalt heeft zij alle recht om t te markeren als abandoned en heb je zowel geen kledingstuk als geen geld.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:44

nienke555 schreef:
Ik zie op de site van Etsy staan:

'Verkopers zijn niet verplicht om retouren of ruilingen te accepteren of een restitutie te doen, tenzij dit in het retourenbeleid van hun listing wordt vermeld.'

Dus ik denk dat je even in het retourbeleid van de verkoper moet kijken... Bij de koop ben jij daarmee akkoord gegaan dus als daarin staat dat ze geen retouren aanneemt vrees ik dat je het kledingstuk moet houden. Ik zou hem zelf weer proberen te verkopen.

Maar Etsy heeft hier helemaal niks mee te maken. Het schept eerder alleen maar verwarring dat ze dat in de OP vermeldt. Als je iets via Google vind ga je toch ook niet hun voorwaarden erbij halen :')

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 14:46

Bedankt voor al jullie reacties. Niet wat ik het liefst wilde horen, natuurlijk, maar wel heel waardevol. :j Duur leergeld deze keer, maar ik ben een stuk wijzer geworden. Ik ga proberen de jas via Vinted te verkopen.

_Nadia_ schreef:
EU recht geldt niet in een transactie met de US (en dus heb je geen 14 dagen zicht termijn of hoe lang het nu in de EU is) en in de US hoeven bedrijven geen retour te accepteren tenzij er iets fout is.
Je hebt geen poot om op te staan en als je m niet ophaalt heeft zij alle recht om t te markeren als abandoned en heb je zowel geen kledingstuk als geen geld.

Dat wist ik dus echt niet. Ik dacht dat dat ook gold voor internationale verkopen (buiten de EU). Bedankt voor de informatie, Nadia. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:20

Ik ben nu wel benieuwd naar de jas. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:21

Autumnn schreef:
Maar Etsy heeft hier helemaal niks mee te maken. Het schept eerder alleen maar verwarring dat ze dat in de OP vermeldt. Als je iets via Google vind ga je toch ook niet hun voorwaarden erbij halen :')

Maar Etsy is een verkoopsite zoals marktplaats en Vinted.. die regels gelden dan gewoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:21

Autumnn schreef:

Maar Etsy is een verkoopsite zoals marktplaats en Vinted.. die regels gelden dan gewoon.