Wat zouden jullie doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:59

Beste bokkers,

Ik zit momenteel met een dilemma.
Ik zou het tuinhuisje/hokje van mijn overleden opa krijgen die nu bij mijn moeder in de tuin staat omdat zij gaat samenwonen.
Helaas hebben wij voor een aantal week terug ruzie gehad en zijn we blijkbaar beide zo koppig dat het daarna stil blijft, omdat de tijd nu begint te dringen ben ik maar eens contact gaan zoeken om te kijken of/wat er nog mogelijk was.
Helaas kreeg ik geen contact/reactie van haar en dus liep het spoor dood.
1 maart levert zij de sleutel in en dus voel ik steeds meer druk omdat ik toch wel heel graag het hokje wil voor in mijn nieuwe tuin.
Ik had een hele goede band met mijn opa dus het heeft ook wel wat emotionele waarde.

Inmiddels is er via via contact geweest met mijn moeder en zijn blijkbaar alle afspraken van de baan omdat ze boos is ofzo, ik snap het niet. Als ik het hokje nog wil moet ik dat zelf regelen en moet ze dat uiterlijk vrijdag weten.
Echter word er wel gezegd dat het een groot ding is en dat hij jaren geleden door een oom in elkaar gezet is met schroeven maar niet netjes er in gedraaid maar er in geslagen. De schroefgaten zijn dus niet meer bruikbaar en iedereen zegt eigenlijk ook krijg die schroeven er nog maar eens uit.

Ik heb er de ballen verstand van dus heb mijn vriend na gevraagd hoe hij er tegenaan kijkt. Hij weet het ook niet, simpelweg omdat hij niet meer echt weet hoe het hokje er uit ziet laat staan hoe hij in elkaar zit.
Een optie is dus om te zeggen we kunnen er 1 dezer dagen heen rijden om te gaan kijken, echter is dit voor mijn vriend 130 km in totaal, wat hij voor mij over heeft alleen ik zit dus in tweestrijd of het allemaal zin heeft. En ben dus heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wat jullie zouden doen.
Daarnaast zouden we dan als het wel lukt er met z'n 2en voor staan zoals het nu lijkt en ook nog een bus moeten huren om het te vervoeren en dan dus nog eens 130 km in totaal aan benzine er door knallen..

Mijn vader denkt dat het niet gaat lukken en zegt ook kijk wat een geld je dan in totaal kwijt bent voor een tuinhuisje wat eigenlijk ook al jaren oud is en misschien kan je wel een keer tweedehands iets regelen. Nu hoef ik niet perse een tuinhuisje hier maar het leek me wel mooi om die van opa te krijgen.
Ik ben heel erg een persoon van principes en afspraak = afspraak en helemaal als het om beloftes gaat ben ik daar vrij strikt in..
Het houd mij de laatste tijd zodanig bezig dat ik er af en toe zelfs wakker van lig omdat het dan weer gaat malen in mijn hoofd wat ik er nou mee moet..

Dus ik twijfel heel erg nu tussen het laten voor wat het is en het gewoon loslaten en accepteren.
Of zeggen om een stukje zekerheid te krijgen we gaan er heen, kijken en dan beslissen maar dan hebben we het in ieder geval gezien?

Ik hoop dat het verhaal een beetje logisch te lezen is, anders sorry ik heb het de laatste tijd zo druk waardoor ik behoorlijk moe ben en niet helemaal lekker uit mijn woorden kom heb ik het idee :x

Suzanne F.

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:04

Ikzelf zou het huisje laten zitten. Grote kans dat je hem niet zonder schade uit elkaar krijgt en daarna niet meer in elkaar krijgt en je hem alsnog af moet voeren. Dus veel moeite en kosten voor niks. Ik zou het laten gaan en zelf een nieuw tuinhuisje zoeken. Ik snap dat er emotie bij zit maar ‘het is maar een tuinhuisje’ he? Heb je nog andere spulletjes van opa die je kan gebruiken of ophangen/neerzetten thuis?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:04

Ik zou het loslaten, wat heeft het voor doel? Hoe oud is het tuinhuisje? Want vaak als zo'n dingen al vaker uit en in elkaar zijn geschroefd komt dat niet ten goede van de stevigheid.

Je zou natuurlijk ook je moeder kunnen bellen en eerst de ruzie uitspreken en dan pas over het tuinhuisje te beginnen. Ik snap dat het haar ook wel tegen het zere been stoot als je enkel daarover contact opneemt na zo'n ruzie.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:05

Ik zou zeggen ga erheen, kijk naar het huisje, maak er een dagje van en beslis dan als je rustig thuis zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:11

SuzanneF bedankt voor je reactie, goed punt inderdaad. Het is inderdaad maar een tuinhuisje en ik ben totaal niet materialistisch ingesteld maar het stukje dat het afgesproken is, het voor mij wel waarde heeft ivm mijn opa enz zit me niet helemaal lekker. Ik was/ben overigens niet echt op zoek naar een tuinhuisje maar vond het zo zonde dat hij niet mee kon met m'n moeder en gezien ik recent verhuisd ben en een veel grotere tuin heb was hij hier erg welkom geweest.
Ik heb niet echt spulletjes van mijn opa verder helaas.

KimD hoe bedoel je wat heeft het voor doel? Moet alles een doel hebben :P hij zou hier erg mooi van pas komen gezien ik momenteel de tuin aan het herinrichten ben en heeft voor mij emotionele waarde. Ik durf helaas echt niet te zeggen hoe oud hij is. Sowieso ouder dan 3 jaar. Zoals beschreven heb ik geprobeerd contact te zoeken met mijn moeder en meerdere smsjes gestuurd maar word het genegeerd, er staat nergens dat ik enkel hierover contact met haar gezocht heb na zo'n ruzie :o

Eapy bedankt voor je advies. Een dagje er van maken zou helaas sowieso niet lukken ivm mijn vriend z'n werk zou het op een avond moeten of het moet zaterdag tussendoor maar we hebben dan ook nog een verjaardag dus lekker drukke periode :')

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:14

Het zit je dwars en het huisje heeft emotionele waarde voor je. Kan je het huisje loslaten als je er nu niets meer mee doet? Of denk je dan later "had ik maar..."?

Is de onenigheid met je moeder puur om het huisje of speelt het al langer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:25

_Mar3 schreef:
Het zit je dwars en het huisje heeft emotionele waarde voor je. Kan je het huisje loslaten als je er nu niets meer mee doet? Of denk je dan later "had ik maar..."?

Is de onenigheid met je moeder puur om het huisje of speelt het al langer?

Nou jij vat het in een kort stukje tekst perfect samen. Dat is de vraag waar ik ook mee zit. Mijn vriend heeft voorgesteld morgenavond of vrijdagavond er heen te rijden om te gaan kijken maar ik voel me ergens ook enorm bezwaard omdat ik weet hoe moe hij vaak is na een hele dag werken en dan ook nog 130 km voor zoiets rijden vind ik dan eigenlijk ook niet helemaal leuk voor hem ofzo..

De relatie tussen mijn moeder en mij is al zo'n 20 jaar heel moeizaam. De ruzie is absoluut niet over het hokje ontstaan, heel eerlijk gezegd is de ruzie ontstaan door één groot misverstand. Soms heb ik het idee dat mijn eigen moeder me niet goed kent. Ik kwam chagrijnig op haar over en wat ik ook deed of zei om duidelijk te maken dat ik dat niet was maakte niet uit zij had in haar ogen van alles misdaan, wat dus niet zo was en wat ik zo'n 10 keer heb uitgelegd. Heel jammer dus eigenlijk..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:30

Als je het wil hebben, rijd er dan heen en bekijk in welke staat het is.
Als je het emotioneel los kan laten, laat het dan gaan.

De rest zijn randzaken. Die benzinekosten? Als je een ander huisje zou kopen ben je ook kosten kwijt. En tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:34

Goof schreef:

De rest zijn randzaken. Die benzinekosten? Als je een ander huisje zou kopen ben je ook kosten kwijt. En tijd.

Kort maar krachtig :D bedankt.
Ik zou sowieso niet (direct) een ander huisje kopen, ook gezien ik hier 3 maand woon en er eerst belangrijkere dingen moeten nog die (ook) behoorlijk prijzig zijn, zoals een schutting enzo :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:38

Ik zou het huisje laten gaan. Je herinnering en liefde zit niet in spullen, het zit in je hart. Je hebt geen oud tuinhuisje nodig om je opa in ere te herinneren.

Daarnaast, als je over 6 jaar weer zou verhuizen, gaat het tuinhuisje dan weer mee?
Doe jezelf zo'n rugzakje niet aan.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:47

Ik zou het voor nu even praktisch bekijken. Je wilt het tuinhuisje graag hebben als aandenken aan je opa. Maar hoe realistisch is dit? Hij is groot, slecht in elkaar gezet, moeilijk te vervoeren. Je kan je echt afvragen hoe het gaat worden en of dit wel is wat jij wilt.
Bedenk dat je opa in je hart zit en niet in het tuinhuisje.
Is er behalve je moeder niet nog een familielid die jou kan helpen aan een fijn aandenken aan hem?

Wat betreft de ruzie met je moeder: laat het even betijen en probeer over een poosje nog eens het contact te herstellen.
Wens je succes

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:52

Tja ts alleen jij kan dat beslissen, het huisje was van jouw opa en jij weet hoeveel emotionele waarde je eraan hecht. Zolang je maar geen spijt krijgt dat je het niet doet.
Als je het geen avond\dag werk\rijden waard vind dan vind je vast ook wel een leuk huisje 2de hands.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:54

Rij er heen. Als hij goed over kan komen, fijn, meenemen! Is hij niet goed meer, maak er dan een paar foto's van. Dat doe ik altijd met spullen die ik eigenlijk weg wil doen, maar waar toch iets van emotionele waarde aan zit. Je hebt dan in ieder geval een aandenken :).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:55

Dees schreef:
Ik zou het huisje laten gaan. Je herinnering en liefde zit niet in spullen, het zit in je hart. Je hebt geen oud tuinhuisje nodig om je opa in ere te herinneren.

Daarnaast, als je over 6 jaar weer zou verhuizen, gaat het tuinhuisje dan weer mee?
Doe jezelf zo'n rugzakje niet aan.

Hier ben ik het wel mee eens.
Het zijn spullen, herinneringen zijn veel meer waard.

Mijn moeder heeft haar beide ouders binnen 2 weken verloren. De gehele erfenis hadden wij opgeslagen en een week later is er brand uitgebroken. Alles was verloren.
Dit is ontzettend moeilijk geweest.

Maar nu terug kijkend heeft mijn moeder het wel een plekje kunnen geven. Misschien ook wel omdat ze geen keuze had.

Maar het is en waren spullen, de herinneringen blijven en zijn veel waardevoller.

Nu kunnen wij geen keuze voor jou maken. Maar wat hierboven ook gezegd wordt. Wat als je over een x aantal jaar weer gaat verhuizen?
Je kunt z’n huisje vaak niet meerdere keren opnieuw afbreken en opbouwen.

Is er niet iets in het huisje of van het huisje wat je kunt meenemen?
Een plank of iets anders wat je zou kunnen hergebruiken en misschien ergens in kunt verwerken? Een raampje, de lamp? Enz.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:55

Ik zou het laten. Opzich zou ik die 130 km rustig rijden, geen probleem. Maar geen contact met moeder kunnen krijgen is wel lastig.
Snap dat je het ding wilt hebben want deels praktisch en deels emotioneel maar het heeft heel veel voet in aarde om het ding weg te krijgen bij je moeder en weer opgebouwd in je eigen tuin.
Ik zou het teveel moeite vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:05

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik denk dat ik er vooral even een nachtje over ga slapen want ook hier zijn de meningen natuurlijk verschillend, wat ook logisch is.

Het enige wat ik nog wel even kwijt wil voor ik ga slapen is dat de herinneringen die ik aan mijn opa heb voor altijd in mijn hart zitten en op mijn lijf verwerkt in een tattoo en dat in die zin het huisje voor mij niet staat voor die herinneringen, absoluut niet zelfs. Gelukkig heb ik hele actieve herinneringen aan hem en ben ik heel fijn opgegroeid met een hele lieve opa waar ik heel veel van geleerd heb en van mee gekregen heb (niks ten nadele aan mijn ouders overigens maar mijn opa is en blijft altijd speciaal). Ik ben net als mijn opa een echt buiten mens, geniet van de tuin, van de natuur enz en dat heb ik écht van hem. Vandaag ook de link naar het hokje, het is eigenlijk een overdekt zitje kan ik beter zeggen en hij genoot daar zo van in zijn mooie tuin en nu ik mijn nieuwe tuin opknap zie ik dat ook wel voor me met zijn hokje :)

Volgens mij vroeg iemand of er nog andere familie is die me aan iets anders tastbaars kan helpen van m'n opa aan herinneringen maar ik heb alleen contant met mijn oom heel soms die woont in Noorwegen en heeft verder ook niet echt spullen, mijn moeder heeft/had eigenlijk zo'n beetje alles.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:22

Je kan ook erheen rijden en een paar planken van het huisje meenemen.
Die planken kun je (laten) verwerken tot iets als kunst voor aan de muur oid. Misschien met een kenmerkende "opa uitspraak" erop ofzo. Of maak er een fruitkistje, of gereedschapskist van.

Dat is je verdere leven veel makkelijker mee te nemen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:38

Dees schreef:
Je kan ook erheen rijden en een paar planken van het huisje meenemen.
Die planken kun je (laten) verwerken tot iets als kunst voor aan de muur oid. Misschien met een kenmerkende "opa uitspraak" erop ofzo. Of maak er een fruitkistje, of gereedschapskist van.

Dat is je verdere leven veel makkelijker mee te nemen.

Dit vind ik een mooi idee, mocht het niet mogelijk zijn om het huisje mee te nemen. Een foto maken zoals iemand hierboven zei is ook een mooi plan.

Veel mensen in dit topic benaderen dit onderwerp praktisch heb ik het idee. En ja, herinneringen zijn veel waard, maar soms zitten herinneringen aan spullen verbonden. Zo heeft mijn oma mij een boek gegeven vlak voordat ik op reis ging. Het verhaal in het boek sloot erg aan op de reis die ik maakte. Met ook nog haar handtekening voorin wil ik het echt niet weg doen. Of dit huisje ook zo'n item is kan uiteindelijk alleen jijzelf beslissen TS. :)

Wat naar dat het contact met je moeder al lange tijd stroef gaat. Communicatie met familieleden kan soms erg lastig en beladen zijn. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:47

Veel mensen zouden zeggen het zijn maar spullen maar juist spullen kunnen ook een emotionele waarde hebben.
Ik zou eerst de ruzie met je moeder bijleggen. Ik hou er persoonlijk niet van om met ruzie uit elkaar te gaan.
Dan zou ik net wat al eerder is aangegeven een aantal planken meenemen. Misschien kun je die verwerken in een nieuw huisje?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:56

Als iemand die ondertussen een aantal tuinhuisjes opgehaald heeft, zeg ik het volgende.

Een tuinhuisje afbreken, zeker als je niet ervaren bent, kost je minimaal een dag, eerder 2. Afhankelijk van hoe groot het is. Wij hebben de laatste keer eentje meegenomen van 3,5 bij 3,5 en zijn met zijn tweeën 1,5 dag bezig geweest, en mijn man werkt echt voor 2. Een normaal persoon zou er met zijn tweeën zeker 2 dagen over gedaan hebben. En dit was een relatief simpel hout stapel bouw huisje waar de planken in elkaar vallen.

We hebben 2x met een grote tandem Asser aanhanger gereden. Je auto moet het ook aankunnen om het te trekken, 1500 kilo zal het denk ik wel gehaald hebben per keer.

Er komt, afhankelijk van wat er op het dak ligt, best veel rotzooi van af wat je liever niet mee wil nemen waarschijnlijk, ook met het oog op aanhanger ruimte en gewicht. Shingels zijn zwaar, hout is zwaar.

Als het inderdaad met schroeven vast zit die er bijna niet uit te krijgen zijn, laat het. Echt waar, vergeet het.

Als je het gaat doen, neem goed gereedschap mee. Breekijzer, hamers, schroevendraaiers, accu schroefmachine met genoeg reserves accus die opgeladen zijn, en verschillende bitjes, kruis, plat z torx. Een kruiwagen is geen overbodige luxe. Een reciprozaag is ook erg fijn. Zakjes voor de schroeven. Vergeet de handschoenen niet. En dextro en water. En eten.

Maak fotos van voor achter boven onder binnen zodat je nog weet hoe het in elkaar zit. Maak ook een video als je rond en in het huisje loopt.

Ik vind de foto en planken een mooi idee. Koop een mooi nieuw tuinhuis en hang daar de planken in op samen met een foto van jou en je opa bijvoorbeeld.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:56

Het komt op mij over of dat huisje veel voor je betekent. Het is een tastbare herinnering van je opa. Stel jezelf de vraag hoe je het zou vinden als het voorgoed verloren gaat (door bv sloop). Word je daar verdrietig van? Ga het dan gewoon halen. Dat het onhandig is mee te nemen en tijd en geld kost neem je maar voor lief. Emotionele waarde is ook waarde! En ik zou je niet schuldig voelen naar je vriend toe, maar juist dankbaar zijn dat hij dit voor je over heeft ;)
Als je het niet heel mee krijgt, kun je doen wat Dees hierboven suggereert :)

Ik snap het wel hoor. Ik hecht zelf best snel waarde aan spullen. Ja, het is 'maar' een ding, maar het is ook zoveel meer dan dat!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:38

AyDeeDee schreef:
Goof schreef:

Kort maar krachtig :D bedankt.
Ik zou sowieso niet (direct) een ander huisje kopen, ook gezien ik hier 3 maand woon en er eerst belangrijkere dingen moeten nog die (ook) behoorlijk prijzig zijn, zoals een schutting enzo :+

En als je blijft twijfelen, vooral erheen gaan om te kijken wat je er dan bij voelt. Liever een keer voor niks heen en weer dan later het 'had ik toch maar' gevoel krijgen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 01:30

Lastig, maar wel herkenbaar. Ik hecht ook wel waarde aan dingen van bepaalde mensen en je kan er niets aan doen dat het bij jou nu toevallig een onhandig schuurtje is dat je aan je opa doet denken.

Ik zou erheen rijden en sowieso gaan kijken. Maak goede foto's van de staat, maar ook als herinnering als je het evt niet mee gaat nemen.

Ga je het meenemen, moet je echt wat mensen vragen en een dag keihard doorwerken.

Als het in goede of redelijke staat is, zet je hem wel weer oke op, kan je het netjes beitsen en gaat het nog wel even mee.
Dan is het juist leuk om ene oud schuurtje te hebben.

Maar anders zou ik iets doen zoals hierboven werd beschreven. Iets uit het huisje meenemen of iets van het huisje zelf. Mooie foto van het huisje kan je ophangen of iets moois maken van een deel. Hoewel, je wel moet overleggen hoe je moeder het gaat opleveren. Je kan niet een schuurtje half slopen als het blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:05

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Ik wou nog even kort reageren op 2 dingen. Gisteren las ik een reactie voorbij komen van iemand die zei als je over zoveel jaar weer verhuisd zit je er ook weer mee. Ik weet inderdaad niet hoelang ik hier blijf wonen, ik heb wat moeite met wennen (met periodes) dus als het echt niet gaat wennen kan het zomaar zijn dat ik over een jaar weer moet verhuizen (wat absoluut niet de bedoeling was maar goed). Dus dat is iets wat nu in mijn hoofd zit ook.

Ik begrijp zeker dat het veel werk is zoiets uit elkaar te halen maar veel meer mankracht dan mijn vriend en eventueel vader heb ik niet aan naasten zeg maar. Het is trouwens dus ook geen tuinhuisje, bij een tuinhuisje heb ik tenminste meer het beeld van echt een schuurtje. Dit is meer een overkapping. Neemt niet weg dat het super veel werk is het uit elkaar te halen, absoluut daar ben ik me ook bewust van.

Het idee van een paar planken er uit halen vind ik oprecht een leuk idee maar kan gewoon niet zomaar. Ookal ben ik met mijn moeder niet oké ga ik niet 2 planken er uit slopen waardoor zij met de rest blijven zitten. Ik zou het zo doen maar ik kan het niet maken. Zij wil het ter overname aanbieden en er is al afgesproken dat als iemand hem niet wil overnemen en ze moeten hem alsnog afbreken dat ze dat laten weten.

Ik denk dat ondanks de waarde die hij heeft voor mij ik het beter uit mijn hoofd kan zetten. Ik zit vooral nog te denken of we er nog heen gaan rijden ook wat meerdere van jullie aan geven om er dan in ieder geval nog mooie foto's van te maken (al zullen we er toch zijn als het donker is denk ik) en ook een stukje afscheid/afsluiting van de plek waar ik ook deels opgegroeid ben.

Het geen contact krijgen met mijn moeder is inmiddels dus opgelost, er is met haar hier over gesproken en zal ook gecommuniceerd met haar worden of ik er wel of niet nog heen ga, hem wel of niet wil etc.
Ik moet wel zeggen dat ik vannacht eindelijk redelijk goed heb kunnen slapen dus misschien is dat ook wel een teken dat ik nu een beetje meer rust heb gevonden nu ik in ieder geval wat meer duidelijkheid heb.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:11

Kun je niets iets vergelijkbaars in je eigen tuin zetten? Dat je wel daaronder van je tuin kan genieten en het idee wel bij je opa vandaan komt zeg maar?