Parkeer boete, geldig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Parkeer boete, geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 18:45

Oke even een vraagje. Niet echt juridisch gericht maar ik weet niet wat hierin het recht is.

Ik ben hobby fotograaf en fotografeer voor opbouw van mijn portfolio bij klanten thuis.
Klant heeft geen auto en is door de gemeente niet op de hoogte gesteld dat het blijkbaar betaald parkeren is voor de deur. Het staat op straat ook nergens gemeld en ook niet direct een betaal automaat.

Nu raad je het al, als fotograaf mijn auto daar geparkeerd komt er een man op mij af met de vraag of ik wel betaald heb? Want de gemeente heeft fotos gemaakt van mijn kenteken.
Er komt dus een boete van 75,- aan.
Ik had de klant deze ochtend gevraagd of het betaald parkeren is. Maar nee. Eerder was dit niet zo dus ik heb mijn auto er neer gezet niets vermoedend want ik ben ook niet bekend in deze omgeving.
Sneu.. ik heb na dat gekeken door de straat in de straat zelf geen betaalautomaat en geen stickers te bekennen van 'betaald parkeren'
Op google vond ik een betaal automaat op 5 min lopen helemaal aan het einde van de straat ernaast.
Staat aan een straat waar je met de auto niet kan afslaan want het is verboden in te rijden.
Mijn navigatie stuurde mij over de normale weg naar de juiste straat direct. Dus die hele betaal paal staat niet eens logisch!

Is dit dan een eerlijke boete ?
Gemeente gebeld. Aangegeven..
Ze zeggen niks te kunnen doen, maarja als student een leuke boete zo...
Wat kan ik doen, of kan ik helemaal niks?

Kinke

Re: Parkeer boete, geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:47

tuurlijk kun je wat doen. Als je de boete ontvangt kun je bezwaar maken. Handig om foto's erbij te hebben als bewijs. Nee heb je, ja kun je krijgen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:47

Mag ik vragen om welke straat en of stad het gaat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:53

Geen idee hoe de situatie er is, dus daar kan niemand iets zinnigs over zeggen denk ik.

Maar daarnaast is de opmerking 'dat je je auto er maar hebt geparkeerd want je was niet bekend in de omgeving' opmerking echt irrelevant.
Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je acties. Zou wat zijn als die verantwoordelijkheid weg zou vallen voor iedereen die een keer in onbekend gebied rijdt of parkeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:00

Je bent zelf verantwoordelijk om je te houden aan de aangegeven regels, maar als er geen bord staat... Je kunt toch niet verantwoordelijk zijn voor dingen die je niet kunt weten?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 19:01

Goof schreef:
Geen idee hoe de situatie er is, dus daar kan niemand iets zinnigs over zeggen denk ik.

Maar daarnaast is de opmerking 'dat je je auto er maar hebt geparkeerd want je was niet bekend in de omgeving' opmerking echt irrelevant.
Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je acties. Zou wat zijn als die verantwoordelijkheid weg zou vallen voor iedereen die een keer in onbekend gebied rijdt of parkeert.

Ik bedoel vooral ik ging er vanuit wat klant mij meld . Na de vraag is het betaald parkeren?
Omdat ik niet bekend ben daar ging ik van haar antwoord uit dat ik daar kan parkeren in een vak.
Staat wat verkeerd ahaha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:06

FennyPower schreef:
Goof schreef:

Ik bedoel vooral ik ging er vanuit wat klant mij meld . Na de vraag is het betaald parkeren?
Omdat ik niet bekend ben daar ging ik van haar antwoord uit dat ik daar kan parkeren in een vak.
Staat wat verkeerd ahaha

Dat was wel duidelijk, maar dat is nooit een excuus om een overtreding te begaan.
Je moet je ten allen tijde aan de geldende regels houden en kijken naar de borden enzo.

Maar als het niet staat aangegeven kun je er niks aan doen. Dan zou ik bezwaar maken en zeggen dat het niet aangegeven staat dat het betaald parkeren is.
Vind ik wel raar overigens als er nergens een bord, lijn of weet ik het wat staat.
Meestal rij je gewoon een zone in van betaald parkeren die je nauwelijks kan missen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:08

Dat moet je dus ook nooit doen. Ja, vragen is handig, maar daarnaast altijd zelf nog goed rondkijken. Jij bent degene die de boete krijgt. Het enige waar je in dit geval op kan proberen te beroepen is het ontbreken van borden. Niet dat parkeerautomaat ver weg zit, maar dat het betaald parkeren niet aangegeven staat. Dan moet er dus ook geen zone bord staan.

Maar altijd zelf controleren of je ergens mag parkeren en of het betaald is. Zelfs als degene waar jij op bezoek gaat zegt van niet, want het is eigen verantwoordelijkheid

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:10

Als je kunt aantonen dat via de route die jij hebt gereden er nergens bord staat, dan kun je bezwaar maken.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 19:10

Citaat:
Dat was wel duidelijk, maar dat is nooit een excuus om een overtreding te begaan.
Je moet je ten allen tijde aan de geldende regels houden en kijken naar de borden enzo.

Maar als het niet staat aangegeven kun je er niks aan doen. Dan zou ik bezwaar maken en zeggen dat het niet aangegeven staat dat het betaald parkeren is.
Vind ik wel raar overigens als er nergens een bord, lijn of weet ik het wat staat.

Maar er werdt nergens in de straat gemeld dat het betaald parkeren is. Meestal staan er stickers op lantarenpalen etc. Of tegels. Bordjes als je de straat in rijd maar nergens. Ik reed nog een extra rondje om te checken ..
In een andere straat helemaal aangrenzend naar een andere straat weer stond enkel een paal.
Maar nergens geen mededeling.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 19:10

MyWishMax schreef:
Dat moet je dus ook nooit doen. Ja, vragen is handig, maar daarnaast altijd zelf nog goed rondkijken. Jij bent degene die de boete krijgt. Het enige waar je in dit geval op kan proberen te beroepen is het ontbreken van borden. Niet dat parkeerautomaat ver weg zit, maar dat het betaald parkeren niet aangegeven staat. Dan moet er dus ook geen zone bord staan.

Maar altijd zelf controleren of je ergens mag parkeren en of het betaald is. Zelfs als degene waar jij op bezoek gaat zegt van niet, want het is eigen verantwoordelijkheid

Ik heb er van geleerd ja, oeps.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:13

Je hebt toch nog geen bon? Ik zou eerst maar eens afwachten of die uberhaupt komt. Dat er een kentekencontroleauto langs is gereden wil niet zeggen dat je daadwerkelijk op de foto bent gezet. Die controleurs kunnen ook wel gewoon de kortste route naar de volgende straat hebben gereden - door een straat waar geen betaald parkeren is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:16

Was het geen parkeerzone waar je in zat? Geen idee of dat bestaat, maar dat er vanaf een bepaald punt is aangegeven dat alles betaald moet worden?
Anders idd bezwaar maken als je de boete krijgt. Staat op je formulier dan als het goed is hoe dat moet :j

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 19:21

Ibbel schreef:
Je hebt toch nog geen bon? Ik zou eerst maar eens afwachten of die uberhaupt komt. Dat er een kentekencontroleauto langs is gereden wil niet zeggen dat je daadwerkelijk op de foto bent gezet. Die controleurs kunnen ook wel gewoon de kortste route naar de volgende straat hebben gereden - door een straat waar geen betaald parkeren is.

De bewonder van het huis tegenover waar ik de auto had geparkeerd zag dat ik weer bij de auto kwam en zei dat ze een foto maakten van mijn kenteken. Maar ik wacht het af en hoop toch op een wonder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:24

Houd de website van het cjib in de gaten. Daarin kan je zien of je wel of geen boete krijgt. Na max 2 weken staat het daar sws in

Maar je kan altijd in beroep gaan.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 15-02-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:25

Pluttersput schreef:
Was het geen parkeerzone waar je in zat? Geen idee of dat bestaat, maar dat er vanaf een bepaald punt is aangegeven dat alles betaald moet worden?
Anders idd bezwaar maken als je de boete krijgt. Staat op je formulier dan als het goed is hoe dat moet :j

Dat bestaat, zou heel goed kunnen dat dat het geval is.

@TS, welke plaats/straat is het gebeurd?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 23:58

Ha helaas voor mij, net op een hoek toch een bordje ! Bij het afslaan van de doorgaande weg de straat in waar je op fietsers moet letten het bordje net gemist toen.
Pech helaas! Het is niet anders.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:19

Je kunt altijd je boete indienen bij een site als https://verkeersboete.nl/. Die vechten het gratis aan. Collega heeft eens een (terechte) boete kwijtgescholden gekregen omdat het bureaucratisch niet goed was afgehandeld.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:26

Tip - gebruik een parkeerapp. Dan zie je automatisch of je in een zone met betaald parkeren bent en je kunt betalen zonder naar een automaat te hoeven zoeken.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 00:27

Marie111 schreef:
Tip - gebruik een parkeerapp. Dan zie je automatisch of je in een zone met betaald parkeren bent en je kunt betalen zonder naar een automaat te hoeven zoeken.

Via de app , is voor alle gemeentes geldig ? Is er een specifieke naam van deze app?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:31

FennyPower schreef:
Marie111 schreef:

Via de app , is voor alle gemeentes geldig ? Is er een specifieke naam van deze app?

Er zijn meerdere. Ik gebruik tegenwoordig die in de Rabobank-app zit, daarvoor die van de ANWB. Verder heb je nog Yellowbrick, maar ook in de Tango-app zit nu een parkeerapp.

De app werkt voor zover ik weet bijna overal. In elk geval waar je van die bordjes ziet met een nummer erop. Dat zijn parkeerzonenummers. Die zie je ook in de app. Ik vind het ideaal. Geen gedoe met weggewaaide parkeerkaartjes enzo.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 01:16

Ik gebruik EasyPark app

Echt ideaal, je kunt meteen checken wanneer je ergens parkeert of je in een parkeerzone bent. Ik heb mijn betaalrekening gekoppeld, dus alle betaling gaat automatisch.

Ik parkeer, voordat ik uitstap open ik de app en geef ik aan hoe lang ik verwacht daar te staan. Een kwartier voordat de tijd afloopt (hoe ver van tevoren kun je instellen) krijg ik een reminder dat de tijd afloopt over x aantal minuten.
Ik kan dan meteen verlengen als ik wil, waar ik ook ben, dat is vooral met shoppen en uitgaan wel handig.

Wanneer ik weer in de auto stap eindig ik de parkeertijd en volgt de betaling automatisch. Ga ik eerder weg dan de ingestelde tijd, dan hoef ik dus maar te betalen tot ik de parkeertijd gestopt heb.

Eindig ik niet zelf de parkeertijd, dan volgt betaling na het verlopen van de vooraf ingestelde tijd (plus je eventuele verlengingen).

De app is echt ideaal en ik vergeet nooit meer te betalen voor het parkeren. Ik betaal nooit meer te veel (wat wel gebeurde bij vooraf betalen bij een automaat) en ik kan op afstand de parkeertijd verlengen als dat nodig is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 01:33

Dat is wat voorheen Parkmobile was toch? Binnenkort ook maar eens naar de settings kijken dan, gebruik die app al jaren voor ParkBee garages enzo :')

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:31

Balen als je een boete krijgt! Ik gebruik ook de easy app. Ideaal ik moet er alleen wel aan denken om me af te melden na het parkeren… :D dat vergeet ik nog wel eens. Ik leg nu iets op mijn stoel of stuur zodat ik het niet vergeet. Je kunt ook sommige garages in, dan wordt je kenteken gescand en betaal je via de easy app. Superhandig allemaal. Ik heb ook allebei onze auto’s erin staan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:15

Als je een parkeer app gebruikt zoals Parkline of die van flitsmeister kan je zo zien hoe de situatie in die straat is.