Hier ook al jaren zoveel mogelijk suikervrij (diabeet), maar toen ik het verder aanpakte dan de artsen adviseerden, merkte ik nog veel meer bijkomende prettige ervaringen.
Zo was ik na jaren ineens zo goed als migraine-vrij, diverse spierknopen verdwenen spontaan dus bewegen werd makkelijker, en inderdaad veel meer energie.
Nu heb ik af en toe nog een migraine-aanval, maar die zijn nu op een hand te tellen per jaar. Vroeger was dat dus twee handen per maand
Wat mij opviel toen ik een dag of 10 gestopt was, was dat ik misselijk werd toen ik langs de oliebollenkraam kwam. En nog, in de supermarkt ruik de laan met snoep al voor ik er ben en word ik misselijk van de lucht
En ja, ook ik neem af en toe nog een chocolaatje of een snoepje (zeker bij een aankomende hypo). Maar voor mij geldt wel hoe hoger het cacao-percentage is, hoe minder last ik heb. En verder is het een kwestie geworden of ik iets het waard vind om hoofdpijn voor te krijgen of niet

Maar het meeste werk hiervoor is vooral etiketten lezen, dat heeft me echt veel tijd gekost. Probleem is namelijk dat veel suikers gebruikt worden, maar wettelijk alleen de suikerklontjes-suiker als maatstaf voor suikervrij wordt genomen.
Hierdoor ben ik ook gaan kijken naar de gehalte-lijst en ga ik zoveel mogelijk voor producten die onder de 5 gram koolhydraat/100 gram blijven. Want zoals hier al gezegd, er zijn zoveel producten waar suikers aan worden toegevoegd (inclusief de vruchtensappen zonder toegevoegde suikers!!) om domweg de smaak te manipuleren, dat het echt niet meer leuk is. Reden dat we hier dus zoveel mogelijk kant en klare producten/pakjes & zakjes/e.d. vermijden en zoveel mogelijk zelf maken.