Welke auto zoek ik?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thirteenn

Welke auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 09:23

Ik hoop dat dit topic goed staat! :+

Ik ben opzoek naar een auto, maar ik heb geen flauw idee wat er allemaal is aan merken. Er zijn er twee die ik leuk vind namelijk de fiat 500c en Suzuki jimney cabrio, maar ik ben nieuwsgierig naar wat er nog meer aan opties zijn.

Ik zoek een compacte auto (geen lange neus)
Ik wil geen lage auto maar iets met een normale of hoge instap.
Ik vind terrein achtig wagen gaaf (vandaar de jimney)
Iets met een open dak zou ook tof zijn

Mijn budget is het liefst iets onder de 8.000.

Hebben jullie ideeen waar ik nog naar kan kijken?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:27

Een terreinwagen is zwaar en verbruikt meer brandstof en kost meer wegenbelasting. Als je het niet nodig hebt zou ik het niet kopen.
Ipv het hier te vragen kun je beter naar een autoverkoper gaan die goede reviews heeft en genoeg aanbod heeft aan verschillende auto’s.
Een auto moet je uiteindelijk ervaren. Wat de een fijn vindt kan voor de ander pure horror zijn.
Italiaanse auto’s zoals een fiat staan niet al te best bekend hoewel de 500 er dan nog redelijk mee weg komt. Franse auto’s kun je zeker beter laten staan. Er zitten wel goeie tussen hoor maar ook gigantisch veel raggel. Die zijn wij ook vaak in de garage.
Een terreinwagen en een 500 zijn ook een wereld van verschil zeker als je aangeeft compact te willen.

Liselot

Re: Welke auto zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:39

Kijk eens naar de Nissan note, die heb ik lang gehad en was een geweldige auto. Zuinig, veel ruimte, maar toch compact met hogere instap

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:47

Ik heb gelest in een Citroën C4 cactus en die past denk ik wel bij wat je zoekt.
Verder zijn er tegenwoordig zooo veel SUV’s op de markt, kijk daar eens naar.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 09:56

Esmee_RS schreef:
Ik heb gelest in een Citroën C4 cactus en die past denk ik wel bij wat je zoekt.

De Citroën c4 cactus is en groot, en veel te duur en de neus lijkt ook best lang, dus ik denk niet dat die past bij wat ik zoek. Wel een gave bak om in te lessen!
@eretria daar heb je weer gelijk in, dat hoeft geen harde eis te zijn want wil me natuurlijk niet scheel betalen aan belastingen.. ik heb veel gegoogled naar betrouwbare auto’s maar de een zegt fiat is betrouwbaar de ander weer niet. Japanse/Koreaanse wagens schijnen betrouwbaar te zijn.
Ik wil liever hier ervaringen horen dan dat ik bij een dealer misschien wat aangesmeerd krijg. Je weet nooit of ze echt betrouwbaar zijn of niet en gezien ik nog in de onderzoeksdaden zit wil ik het eerst via deze weg bekijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:08

Eretria schreef:
Een terreinwagen is zwaar en verbruikt meer brandstof en kost meer wegenbelasting. Als je het niet nodig hebt zou ik het niet kopen.
Ipv het hier te vragen kun je beter naar een autoverkoper gaan die goede reviews heeft en genoeg aanbod heeft aan verschillende auto’s.
Een auto moet je uiteindelijk ervaren. Wat de een fijn vindt kan voor de ander pure horror zijn.
Italiaanse auto’s zoals een fiat staan niet al te best bekend hoewel de 500 er dan nog redelijk mee weg komt. Franse auto’s kun je zeker beter laten staan. Er zitten wel goeie tussen hoor maar ook gigantisch veel raggel. Die zijn wij ook vaak in de garage.
Een terreinwagen en een 500 zijn ook een wereld van verschil zeker als je aangeeft compact te willen.

Die Suzuki Jimny en co zijn geen terreinauto's. Die kunnen net iets beter door een plasje modder rijden maar verder komt het niet. Daarnaast rijden ze ook nog eens bagger door de stugge vering en korte wielbasis.

Enne, goede reviews zijn relatief. Ik zou daar ook niet te veel waarde aan hechten. Belangrijker is het om iemand erbij te hebben die weet hoe je het kaf van het koren scheid.

Hier onlangs voor 3k aan een Panda laten vertimmeren omdat het ding (bijna 20 jaar oud) in verrassend goede staat bleek toen ie op de brug stond.

Terreinautootjes, of beter, 4x4 aangedreven autootjes zijn er in soorten en maten.
Ik adviseer je dan om te kijken naar een Suzuki Grand Vitara van het latere type (ongeveer vanaf 2006). Dat rijdt heel behoorlijk, heeft permanent 4x4 (dan heb je er tenminste wat aan) en zit ook fatsoenlijk in elkaar. Enig zoeken levert je vast een versie met schuifdakje. (auto's zonder open dakje zijn geen auto's)
Leuke selectie: https://www.gaspedaal.nl/suzuki/grand-v ... 3&srt=pr-a

Die 500 is een leuke cult-auto :j waarbij het belangrijkste advies is: neem er eentje met 4-cilinder motor!
Verder zijn de (nep)cabriootjes best duur en moet je goed kijken op vochtproblemen. Niet iedereen gaat even goed met dat dakje om.
Alle versies met 4-pitter: https://www.gaspedaal.nl/fiat/500c?cili ... 4&srt=pr-a
Moet het heel vlot zijn, neem dan een 1.4 (bijna 100pk!)

Verder is er natuurlijk veel meer kleins te koop. Mercedes A-klasse, Volvo V40 (neem die met 2521 5-pitter!) zijn iets groter. Wil je dat juist niet, is er nog steeds de Fiat Panda, Punto, Opel Carl, Corsa maar als het echt klein moet zijn: Smart! https://www.gaspedaal.nl/smart/cabriole ... 0&srt=pr-a de betere versies (met 1000cc motor) en open dak :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:10

Ik zou eens lekker marktplaats en andere aanbieders afspeuren en kijken wat je interessant lijkt. Ga gewoon eens proefrijden in verschillende auto's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:14

Goof schreef:
Ik zou eens lekker marktplaats en andere aanbieders afspeuren en kijken wat je interessant lijkt. Ga gewoon eens proefrijden in verschillende auto's.

:j Daar komen soms verrassende resultaten uit.

Als je nu in mijn V70 zou proefrijden, zou je ook zeggen: wat een baggerding. De stuurbekrachtiging heeft aandacht nodig. Wellicht zelfs een nieuw stuurhuis (dat gebeurt dan ook) maar dat zijn dus individuele verschillen die een auto kunnen maken of breken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:35

ikke schreef:
Eretria schreef:

Die Suzuki Jimny en co zijn geen terreinauto's. Die kunnen net iets beter door een plasje modder rijden maar verder komt het niet. Daarnaast rijden ze ook nog eens bagger door de stugge vering en korte wielbasis.

Enne, goede reviews zijn relatief. Ik zou daar ook niet te veel waarde aan hechten. Belangrijker is het om iemand erbij te hebben die weet hoe je het kaf van het koren scheid.

Hier onlangs voor 3k aan een Panda laten vertimmeren omdat het ding (bijna 20 jaar oud) in verrassend goede staat bleek toen ie op de brug stond.

Terreinautootjes, of beter, 4x4 aangedreven autootjes zijn er in soorten en maten.
Ik adviseer je dan om te kijken naar een Suzuki Grand Vitara van het latere type (ongeveer vanaf 2006). Dat rijdt heel behoorlijk, heeft permanent 4x4 (dan heb je er tenminste wat aan) en zit ook fatsoenlijk in elkaar. Enig zoeken levert je vast een versie met schuifdakje. (auto's zonder open dakje zijn geen auto's)

Die 500 is een leuke cult-auto :j waarbij het belangrijkste advies is: neem er eentje met 4-cilinder motor!
Verder zijn de (nep)cabriootjes best duur en moet je goed kijken op vochtproblemen. Niet iedereen gaat even goed met dat dakje om.
Alle versies met 4-pitter: https://www.gaspedaal.nl/fiat/500c?cili ... 4&srt=pr-a
Moet het heel vlot zijn, neem dan een 1.4 (bijna 100pk!)

Verder is er natuurlijk veel meer kleins te koop. Mercedes A-klasse, Volvo V40 (neem die met 2521 5-pitter!) zijn iets groter. Wil je dat juist niet, is er nog steeds de Fiat Panda, Punto, Opel Carl, Corsa maar als het echt klein moet zijn: Smart! https://www.gaspedaal.nl/smart/cabriole ... 0&srt=pr-a de betere versies (met 1000cc motor) en open dak :D

Wij hebben 2 nieuwere Vitara's staan (2018 en 2021), maar dat valt imo niet echt onder compacte auto hoor. Heeft ook echt een flinke neus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:52

Ik heb een Fiat Qubo https://media.autoweek.nl/m/m1fygn9brgb6.jpg
(genaamd Kermit die ook mijn vaste bijrijder is
Afbeelding :D)
het net iets minder lelijke broertje van de Multipla

Lekker breed, beetje Spartaans qua rijgedrag, maar wel van alle gemakken voorzien. Meteen de achterstoelen er uit gehaald waardoor er nu ruimte is voor een lading van 1,5x1,70 oftewel 6 balen hooi :+

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:58

Goof schreef:

Dit is ook mijn advies. Zo kwam ik erachter dat ik ineens toch mijn ‘droom’auto ook kon betalen en dat er best wel veel leuks voor mijn budget was. En dan is het proefrijden. Ervaren wat je zelf fijn vind. Vriendin van mij houdt van Renault, ik vind ze verschrikkelijk rijden.
Ik ben wel net als ikke Volvo fan. Als je klein wilt, al eens aan een C30 of V40 gedacht? C30 is met jou budget zeker te vinden! Mijn 1-serie heeft wel een serieus lange neus, dat kun je al afschrijven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:59

thirteenn schreef:
Esmee_RS schreef:

De Citroën c4 cactus is en groot, en veel te duur en de neus lijkt ook best lang, dus ik denk niet dat die past bij wat ik zoek. Wel een gave bak om in te lessen!

Ik kan je verzekeren dat de Cactus alles behalve groot is :+ Hij lijkt vooral groot omdat ie massief en heel compact is. Neus is ook niet lang hoor! Qua comfort wel een hele fijne auto. Qua ruimte in de auto helemaal poedersuiker. Dus als je van plan bent dingen te vervoeren in de auto, dan zeer zeker wegblijven van de Cactus :') Ik rijd m al 4.5 jaar, de nieuwe Cactus zonder stootkussens en ben blij dat ik m straks mag inleveren. Het enige wat ik ga missen is het rijcomfort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:03

En een Kia Picanto of een Seat Mii? Lijken een beetje op de Fiat 500. Een wat oudere Fiat 500 koop je ook nog voor dat geld hoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:19

Ik ben een half jaar aan het zoeken geweest omdat ik niet precies wist wat ik wou, ik had daarbij uitstekende hulp van mijn 9 jarige zoon die als een soort dagtaak gaspedaal.nl afstruinde en nadat hij door had dat het echt geen lamborghini ging worden ging hij echt serieus meezoeken.
Mijn man kwam thuis met een kia picanto gt-line die echt verrassend fijn en stabiel rijdt, maar 2 dezelfde auto's is niet leuk en ik vind de instap ook te laag.
Ik heb een liefde voor de Fiat Panda en ben uiteindelijk uitgekomen op een hybrid sport. Ook proefgereden in de hybrid cross maar vond die wat minder juist om de "cross extra's " maar misschien vind jij dat juist wel leuk. Ik heb hem nu 2 maanden, hij is verrassend zuinig (zuiniger dan de kia) en ik vind hem echt fijn rijden. Ben er inmiddels het hele land mee doorkruist maar ook op de snelweg is het een prima auto.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:23

Fiat Panda is inderdaad fijne auto!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:37

ikke schreef:

Dat de Suzuki Jimny geen terreinauto is zeker niet waar. Maar er zit wel verschil in de modellen.
Weegt niet veel en dus weinig wegenbelasting. Mag best veel trekken.
Ik heb er eentje gehad en die kon op 4 wiel drive gezet worden en had ook nog hoge en lage gering. Dus bij uitstek een terreinauto.
Hij rijdt geweldig. Zeker niet stug en was best vlot met optrekken. Bij 140 km op de snelweg houd het wel een beetje op kwa snelheid maar ik vind het een geweldige auto.
Ga eens naar een goede dealer. In Apeldoorn zit een bedrijf wat veel tweedehands Jimny's heeft en laat je informeren.
Ik weet zeker dat je van een Jimny erg blij wordt.
En dat @ikke dan zegt dat je niet naar de reviews moet kijken slaat natuurlijk helemaal nergens op. De reviews komen van de eigenaren/gebruikers. Je kan wel een grandvitara kopen maar die weegt zwaarder en verbruikt veel meer benzine omdat hij permanent vierwieldrive gereden wordt.
Is natuurlijk ook een veel duurdere auto.
Maar voor jouw budget ben je prima af met een Jimny. Als zijn ze nog best wel duur omdat ze erg geliefd zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:48

Iedereen geeft toch gewoon z'n mening hier?
Je hoeft toch niet meteen persoonlijk te worden met melden dat de mening van een ander "nergens op slaat"?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:02

Nissan juke. Compact, hoge instap, verkrijgbaar met 4x4.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:02

HorsePassion schreef:
ikke schreef:

Dat de Suzuki Jimny geen terreinauto is zeker niet waar. Maar er zit wel verschil in de modellen.
Weegt niet veel en dus weinig wegenbelasting. Mag best veel trekken.
Ik heb er eentje gehad en die kon op 4 wiel drive gezet worden en had ook nog hoge en lage gering. Dus bij uitstek een terreinauto.
Hij rijdt geweldig. Zeker niet stug en was best vlot met optrekken. Bij 140 km op de snelweg houd het wel een beetje op kwa snelheid maar ik vind het een geweldige auto.
Ga eens naar een goede dealer. In Apeldoorn zit een bedrijf wat veel tweedehands Jimny's heeft en laat je informeren.
Ik weet zeker dat je van een Jimny erg blij wordt.
En dat @ikke dan zegt dat je niet naar de reviews moet kijken slaat natuurlijk helemaal nergens op. De reviews komen van de eigenaren/gebruikers. Je kan wel een grandvitara kopen maar die weegt zwaarder en verbruikt veel meer benzine omdat hij permanent vierwieldrive gereden wordt.
Is natuurlijk ook een veel duurdere auto.
Maar voor jouw budget ben je prima af met een Jimny. Als zijn ze nog best wel duur omdat ze erg geliefd zijn.

DAAR zit je probleem. Ze kunnen op 4x4 omdat ze geen tussendiff hebben en DUS niet op de harde weg in 4x4 kunnen rijden zonder op z'n minst veel bandenslijtage (en de rest uiteindelijk ook).

Bij permanente 4x4 heb je dat tussendiff wel en zal de 4x4 je dus ook helpen als je eens iets te enthausiast een bocht in duikt of als er opeens een glad stuk in de weg zit.

Ik ben ooit met 130km/h een stortbui in gedoken waar opeens een flinke laag water op de weg stond. Waar ik enkele auto's zag die last hadden van aquaplaning omdat er ook te hard in doken, trok de 4x4 de Volvo er zonder problemen doorheen! Ja, de tractiecontrole greep vol in (daar is ie ook voor!) maar de auto gaf geen krimp en bleef strak op spoor en gaf mij dus dat beetje extra tijd om zonder idiote acties de snelheid terug te brengen naar passende waardes.

Enne, zoveel verbruikt permanente 4x4 niet. Check het bij auto's die in beide versies worden aangeboden, zoals de V70 en dan zie je dat de gewone V70 10,4 ltr op 100km gebruikt en de AWD 10,2ltr op 100km.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat de V70 AWD in de praktijk prima aan die getallen voldoet.
https://www.autoweek.nl/auto/28391/volvo-v70-2-5-t/
https://www.autoweek.nl/auto/27029/volvo-v70-2-5-t-awd/
Tot zover jouw fabel.....

Over de reviews moet je altijd jezelf de vraag stellen: hoe goed weet de reviewer waar ie over praat?? Enige scepsis kan echt geen kwaad.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:12

@ikke, Ik zou niet weten waarom je altijd 4x4 zou willen rijden :?
De Jimmy heeft flinke banden, veel profiel en als je normaal rijd zoals je geleerd hebt en geen gekke streken uithaalt dan is het echt overbodig om altijd 4x4 te rijden. Het voordeel is dat het wel kan. Maar hoe vaak heb je dat nou nodig op de wegen in Nederland?
De auto's die jij voorstelt, Heb je die onder de 8000 euro? Ze wegen zowiezo veel meer dan de Jimny dus je bent met de wegenbelasting al duurder uit.
Mijn Jimny reed ongeveer 1 op 15. Dus echt wel redelijk zuinig.
Maar je hebt je punt meer dan duidelijk gemaakt. En ik ben het dus totaal niet met je eens.
Zoveel mensen - zoveel meningen. Maar ik hoop @thirteenn zich niet door jou negativiteit heeft laten afschrikken en ook gewoon bij een goed bedrijf informatie gaat inwinnen en een proefrit met de Jimny gaat maken. Dan kan ze zelf zien en voelen of het een geschikte auto voor haar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:18

HorsePassion schreef:
@ikke, Ik zou niet weten waarom je altijd 4x4 zou willen rijden :?
De Jimmy heeft flinke banden, veel profiel en als je normaal rijd zoals je geleerd hebt en geen gekke streken uithaalt dan is het echt overbodig om altijd 4x4 te rijden. Het voordeel is dat het wel kan. Maar hoe vaak heb je dat nou nodig op de wegen in Nederland?
De auto's die jij voorstelt, Heb je die onder de 8000 euro? Ze wegen zowiezo veel meer dan de Jimny dus je bent met de wegenbelasting al duurder uit.
Mijn Jimny reed ongeveer 1 op 15. Dus echt wel redelijk zuinig.
Maar je hebt je punt meer dan duidelijk gemaakt. En ik ben het dus totaal niet met je eens.
Zoveel mensen - zoveel meningen. Maar ik hoop @thirteenn zich niet door jou negativiteit heeft laten afschrikken en ook gewoon bij een goed bedrijf informatie gaat inwinnen en een proefrit met de Jimny gaat maken. Dan kan ze zelf zien en voelen of het een geschikte auto voor haar is.

Als je niet weet wat 4x4 doet, weet je ook niet wat het nut is.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:23

Als 4x4 echt nodig is om altijd mee te rijden dan snap ik niet waarom er meer 2 wiel aangedreven auto's zijn dan 4 wiel aangedreven auto's.
Het zou je goed doen als je niet je mening zo loopt door te drammen.
Ik laat het hierbij. Jij jou mening en ik de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:49

Puur uit interesse, wat is het probleem met een lange neus?
Als je een auto een tijdje hebt, wen je daar vanzelf aan hoor.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:56

thirteenn schreef:
Esmee_RS schreef:

@eretria daar heb je weer gelijk in, dat hoeft geen harde eis te zijn want wil me natuurlijk niet scheel betalen aan belastingen.. ik heb veel gegoogled naar betrouwbare auto’s maar de een zegt fiat is betrouwbaar de ander weer niet. Japanse/Koreaanse wagens schijnen betrouwbaar te zijn.
Ik wil liever hier ervaringen horen dan dat ik bij een dealer misschien wat aangesmeerd krijg. Je weet nooit of ze echt betrouwbaar zijn of niet en gezien ik nog in de onderzoeksdaden zit wil ik het eerst via deze weg bekijken.

Een Cactus is echt niet groot, als je naar de afmetingen kijkt is hij korter en smaller dan mijn BMW 1-serie :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:23

Renee1991 schreef:
Puur uit interesse, wat is het probleem met een lange neus?
Als je een auto een tijdje hebt, wen je daar vanzelf aan hoor.

Dat kan met wegrijden uit bijv. een inrit t maken hebben. Met een korte neus heb je al sneller net een beter/veiliger zicht op wegrijden.