Kinderen en veiligheid rondom speelwater

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Kinderen en veiligheid rondom speelwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 15:22

Ik ben op zoek naar tips :)

Aankomend voorjaar en zomer zal ik met de kinderen (4 en 2) weer regelmatig bij het vakantiehuisje van mijn ouders zijn.
Het is een kleine camping met veel sociale controle, maar het huisje ligt praktisch aan een zwemmeertje.

De oudste was een makkelijk kind en kon ik goed mee afspreken niet van het terras af te mogen. De jongste is wat rebelser, dus wil ik toch wat beschermen. Uiteraard laat ik haar niet alleen maar better safe than sorry...

In het water draagt ze bandjes, maar dat is voor gewoon spelen zo beperkend dus ik zoek meer een reddingsvestje of een zwemvestje.

Hebben jullie tips? Dame is 12kg dus nog wat beperkt in de keuzes.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:25

Je hebt van die zwembad zwemvestjes. Ik ga eens even googlen voor je.
Hier in het zwembad krijgen ze vanaf het begin zwemles in het diepe met zo'n vestje aan, dus het is ruim genoeg om te blijven drijven.

Edit: Easy Swim Pro vestjes, daar hebben ze hier dus zwemles in en hier kunnen ze ook nog redelijk in bewegen vind ik zelf.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:26

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:43

Mungbean

Re: Kinderen en veiligheid rondom speelwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:06

Een zwemvestje is geen reddingsvestje.
Bij een zwemvestje is doorgaans de bedoeling dat je zelf ook iets doet en het enkel ondersteunend werkt, in tegenstelling tot een reddingsvestje dat je ook passief boven water houdt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:10

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:14

Wij hebben voor de zwemlessen van mijn 3 en 4-jarige zoons ieder een easy swim pro zwemvestje. Worden ze volgens mij helemaal niet beperkt in hun bewegingen. Tweedehands ook goed te kopen voor een leukere prijs.

Je blijft erbij geef je aan, dus zo'n vestje zou dan goed genoeg moeten zijn.

Bandjes om de armen ziet er altijd heel erg beperkend uit, zie kinderen dan altijd met de armen wijd lopen en onhandig spullen proberen te pakken. :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:31

Geen tips voor een zwemvestje, maar google eens op peuter survival zwemmen. Dan kun je ze ook leren zichzelf te redden als ze toch in het water terecht komen. Weliswaar de backup voor als de backup faalt, maar misschien het overwegen waard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 16:51

Sizzle schreef:
Een zwemvestje is geen reddingsvestje.
Bij een zwemvestje is doorgaans de bedoeling dat je zelf ook iets doet en het enkel ondersteunend werkt, in tegenstelling tot een reddingsvestje dat je ook passief boven water houdt.

Daarom twijfel ik ook nog.
Ze is watervrij en "zwemt" nu ook met ons in het zwembad met bandjes om. Ze is dus niet volledig passief

_Nancy schreef:
Wij hebben voor de zwemlessen van mijn 3 en 4-jarige zoons ieder een easy swim pro zwemvestje. Worden ze volgens mij helemaal niet beperkt in hun bewegingen. Tweedehands ook goed te kopen voor een leukere prijs.

Je blijft erbij geef je aan, dus zo'n vestje zou dan goed genoeg moeten zijn.

Bandjes om de armen ziet er altijd heel erg beperkend uit, zie kinderen dan altijd met de armen wijd lopen en onhandig spullen proberen te pakken. :')

Ja ze is niet alleen buiten verder dus als het moet kan ik er achteraan.
Bandjes heeft ze nu in het zwembad maar vind ik de hele dag buiten echt te beperkt...

Lieke schreef:
Geen tips voor een zwemvestje, maar google eens op peuter survival zwemmen. Dan kun je ze ook leren zichzelf te redden als ze toch in het water terecht komen. Weliswaar de backup voor als de backup faalt, maar misschien het overwegen waard.

Ik ken het, maar helaas niet hier in de buurt. We zwemmen wel veel met de kinderen dus ze is wel vrij en raakt niet in paniek, maar echt survival dus niet.

Ik ga jullie suggesties rustig bekijken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 16:55

prompter schreef:
is dit wat: https://www.nauticgear.nl/reddingsvest/ ... -kind.html

Hier op het werk gebruiken we de volwassenen versie, en een van onze medewerkers kan uit ervaring vertellen dat het werkt (viel uit een bootje bij werkzaamheden aan een brug :D )

Deze beginnen bij 15kg dus dat is echt nog te groot.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:05

De mensen die ik ken deden hun kinderen inderdaad een zwemvest aan, bij ons vlakbij was een wijk waar alle huizen aan het water stonden.
Snachts ook goed de deur op slot die ze niet zelf open kunnen maken.
Vroeger is het neefje van mijn man verdronken omdat hij op vakantie smorgens heel vroeg naar buiten was gegaan en met een bootje het meer op.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:06

In deze gewichtcategorie heb je echt weinig keuze. Wij hebben ons er ook over laten informeren die zwemvestjes houden zon licht kindje niet boven en maken het dus eigenlijk levensgevaarlijke dingen omdat ze het kind eerder met gezicht richting water draaien.
Alleen zo’n swimtrainer is eigenlijk veilig, maar door de band niet helemaal wat jij bedoeld om fijn in te spelen…

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 17:09

Baloedebeer schreef:
In deze gewichtcategorie heb je echt weinig keuze. Wij hebben ons er ook over laten informeren die zwemvestjes houden zon licht kindje niet boven en maken het dus eigenlijk levensgevaarlijke dingen omdat ze het kind eerder met gezicht richting water draaien.
Alleen zo’n swimtrainer is eigenlijk veilig, maar door de band niet helemaal wat jij bedoeld om fijn in te spelen…

Die swimtrainer werkte hier bij beide kinderen niet.
En eens, de keuze is beperkt, hoewel ik wel gekeurde reddingsvesten zie vanaf 10kg. Nijg toch die kant op nu

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:14

Ik kwam deze van de week tegen: https://oliveandmint.nl/search?type=product&q=Konges+Sløjd+Zwemvest+

Verder geen ervaring mee, maar de zien er comfortabel uit en kunnen vanaf 11 kilo. Ik heb deze toevallig opgeslagen voor m’n zoontje, maar nog niet besteld (weten nog niet zeker of we het nodig hebben).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:18

Reddingvest is mooi, maar ze moeten leren op de rug draaien, anders verdrinken ze als nog. Dus mocht je iets aanschaffen dan zou ik zeker navragen in het zwembad of de techniek die daar voor nodig is, daar aan te leren is met het vest aan.

Collega van mij woont aan Lake Michican en blijkbaar is het in de USA veel gebruikelijker om de kleintjes (die van haar is 1.5) die overlevingstechniek aan te leren. Het float flip swim principe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 17:30

Ik dacht dat dat met een reddingsvest automatisch gaat?

Citaat:
Bij een goed functionerend kinderreddingsvest blijft het hoofd van kinderen automatisch boven water, daardoor kunnen ze in alle gevallen blijven ademhalen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:43

Ik heb ook Easyswim voor de zwemles. Erg fijne vestjes. Er zitten 4 "drijf blokken" in. Bij de zwemles worden er twee uitgehaald als ze op een bepaald niveau zijn. Als je die tweedehands haalt, controleer dan wel dat alle 4 de blokjes erin zitten.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 18:54

Put of the box, maar: stukje afzetten met wat gaas (zie je bij honden ook vaak) en haar daarin laten spelen? Scheelt denk ik een hoop stress

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:25

secricible schreef:
Ik dacht dat dat met een reddingsvest automatisch gaat?

Citaat:
Bij een goed functionerend kinderreddingsvest blijft het hoofd van kinderen automatisch boven water, daardoor kunnen ze in alle gevallen blijven ademhalen.

Dat is super, maar er zit nog al een verschil tussen een goed reddingsvest en een zwemvest die wat bewegingsvrijheid geeft.
Als ze leren draaien volgens die techniek kunnen ze zich in nood redden, ook zonder vest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 19:39

Dat is absoluut waar, maar omdat je het over een reddingsvest had :)

Ik twijfel dus idd nog tussen een zwemvest en een reddingsvest.
Watersurvivaltechnieken worden hier helaas niet aangeboden dus dat is geen optie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:16

het stomme is dat zelfs kinderen die kunnen zwemmen van schrik kunnen verstijven "freeze" als ze heel erg schrikken omdat ze bijvoorbeeld in het water vallen en dan alsnog kunnen verdrinken.
Wel heel goed om vast over de opties na te denken en er inderdaad altijd bij te blijven (en vaak zwemmen, wat je doet, is ook echt goed om ze goed watervrij te houden).
Hopelijk zijn alle voorzorgsmaatregelen voor niks en heb je een fijne tijd daar, maar top dat je ermee bezig bent!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:24

Mijn oudste van 3 heeft een puddle jumper. Dan kan hij gewoon spelen maar hier blijft hij ook mee drijven. De meeste gaan pas vanaf 15 kg volgens mij. Hij is 12 kg en dat gaat prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:28

uggy schreef:
Put of the box, maar: stukje afzetten met wat gaas (zie je bij honden ook vaak) en haar daarin laten spelen? Scheelt denk ik een hoop stress

Dat dus: neem 25 meter schapengaas mee met prikpaaltjes. Anti-wolf, maar dan anders.... Anti-waterwolf dus meer :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-23 20:35

Ook aan gedacht maar logistiek vrij ingewikkeld en ik denk dat ze er dwars doorheen maait tenzij ik er stroom op zet :+
Een wolf is makkelijker buiten te houden denk ik :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:36