Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:57

Zoals heel veel mensen heb ik een discussie met mijn energie leverancier.
Vorig jaar betaalde ik een voorschot van 200,-.
Mijn afrekening komt in aug. Ik kreeg toen 600,- terug en mijn nieuwe voorschot werd 429,-
Dat heb ik met veel moeite terug weten te krijgen naar 320,-. Ik spaar liever zelf voor mijn eventuele hoge afrekening en hoef geen spaarpotje bij de leverancier.

Na nogmaals tevergeefs proberen het weer omlaag te krijgen heb ik nu de automatische incasso opgezegd en ga voortaan wel zelf overmaken.

Nu dreigen ze met incassokosten als ik niet overmaak wat zij vinden dat mijn voorschot moet zijn, namelijk die 320,-.

Maar mag dat juridisch wel om over een voorschot incassokosten te heffen? Dat mag volgens mij alleen als ik inderdaad niet de eindafrekening betaal. Voorschotten zijn niet voor niks voorschotten. Ik heb gewoon een spaarpot voor de rekening en ik ben zuinig met mn energie.

Klopt mijn redenering?

Ik heb rechtsbijstand en deze vraag daar gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:04

juval

Re: Incassokosten bij niet betalen volledig voorschot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:48

ik kan jouw redenering goed volgen. Geef je gelijk.

maar helaas, zij zijn groot en jij bent maar 1 klant. Wat zij in hun voorwaarden hebben gezet zal wel gelden. Hoop voor je dat je rechtsbijstand er misschien iets mee kan. succes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:53

Heb je zelf al berekend wat je maandkosten werkelijk zullen zijn?

Alleen met doorberekende argumenten kun je een energieleverancier eventueel tot een reëler termijnbedrag moveren.

Al moet ik je zeggen, zodra je gaat rekenen, ga je schrikken. Het is echt 2 tot 3x zo duur geworden. Misschien dat die 320 heel niet zo ver van de waarheid zit.
Als dat zo is, zou ik het gedoe uit koppigheid maar gaan staken. Jouw energie is ook meer waard dan ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:10

Hai Cissy, dit heb ik ook gehad bij Oxxio en ik heb dit gewonnen. Maar men wat moest ik er een moeite voor doen.

Ik heb zelf mijn voorschot verhoogd naar 200, daarna naar 250 omdat ik dacht oeh spannend maar ik stook niet dus ik dacht moet kunnen. Vervolgens kreeg ik doodleuk een mail dat ze me naar 368 gezet hadden. Dus ik hysterisch nijdig en bellen kan dan niet. Dus ik via de app gelijk aangegeven, niet akkoord te zijn, absoluut geen akkoord te geven voor incasso en direct aangeven dit te storneren als ze dat wel zouden doen. Daarna nog een keer of 4 gereclameerd want niemand reageerde.

En toen werd het wel geincasseerd en heb ik het direct gestorneerd én weer een nijdig bericht gestuurd. Daar kwam wel een reactie op en uiteindelijk is het voorschot teruggezet op mijn verzoek naar 250 euro. Ik blij maar ze wilden wel dat ik die maand volledig zou betalen. Ik gezegd dat ik dat niet ging doen.

Drie aanmaningen verder en ik had dus gewoon 250 overgemaakt. Dus werd een incasso op het overige bedrag gezet met, let wel, 40 euro aanmaningskosten. Nou toen moest er bijna iemand rennen voor zijn leven maar het kostte me een halve dag aan de telefoon en toen was het wel geregeld.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:23

Het lijkt wel alsof ze niet snappen dat met deze prijzen je beurs een keer leeg is en je gaat bezuinigingen op verbruik.
Ongelofelijk!
Ik heb het termijnbedrag ook verlaagd en hou mijn spaarpotje daarvoor ook graag in eigen beheer.
Overigens was ons termijn bedrag een heel stuk lager daarvoor al dus misschien dat ze daarom niet zo moeilijk deden. Aan ons verdienen ze al jaren niet zoveel.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:29

Mijn hardste argument is overigens dat ik ooit al een keer in een faillissement gezeten heb van een energiemaatschappij en gewoon 1500 piek extra kwijt was. OMdat mijn voorschotten weg waren....dus ik trap daar niet nog een keer in.

Daarnaast is mijn verbruik van vorig jaar niet het verbruik van dit jaar. Vorig jaar had ik 158m3 gas in december en nu 6. Dat had ik ook gezegd maar ze geloofden me niet.....

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:01

Interessante kwestie :j

In principe is het een voorschot idd, als jij liever (bij wijze van) 3500 in 1 keer betaal omdat je dát verbruikt hebt moet dat kunnen lijkt me. Maar als je je voorschot niet betaald wordt het verhoogd met 40 euro incassokosten en na een aantal maanden wordt je afgesloten als wanbetaler..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 22:36

Je kunt het beste de algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden doorlezen. Daarmee ben je akkoord gegaan. Je hebt doorgegeven wat je verwacht verbruik is, en dat verbruik dien je te betalen, waar ik werk krijg je eerst je factuur op de 1e vd maand en wordt het geld 14 dagen geïncasseerd.
Omdat mensen in de problemen komen kun je vaak het voorschot nog maar 20% verhogen of verlagen.
Van de verwachte volumes kan ook niet zomaar afgeweken worden, dit heeft de leverancier voor je ingekocht.
Ze kunnen trouwens wel zien wat jouw verbruik is. Iedere dag komt de meterstand binnen als je een slimme meter hebt, EDSN heet dit systeem, en iedere leverancier of netbeheerder kan daar zijn eigen klanten uitlezen.
Maar goed, een leverancier doet dit écht niet om je te pesten, en je dient het voorschot iedere maand te betalen. Doe je dit langere tijd niet, dan zal je uitgehuisd worden na 1 april en moet je op zoek naar een nieuwe leverancier.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:10

Je bent verplicht om het voorschot te betalen. Dus zo mogen incassokosten rekenen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 23:54

Niet alles wat een bedrijf in een contract zet, is rechtsgeldig.
Geen idee hoe dit zit, maar zeggen dat het in het contract staat en je daarom het voorschot zou moeten betalen, lijkt mij wat kort door de bocht.
Staat er eigenlijk in het contract hoe het voorschot wordt berekend? Ze kunnen wel van alles voorstellen. Er zou toch een soort van logica achter moeten zitten?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:41

Benieuwd wat rechtsbijstand zegt!

Het is idd een voorschot, maar zonder betalen kun je niet zomaar verwachten dat de eindafrekening na een jaar dan balans op gemaakt word. Ik verwacht dat er eerder ingegrepen mag worden bij wet bij nalaten betalen. Er zal vast ook wel regelgeving zijn rondom voorschotten en afspraken?

En wat je zegt heb jij zelf een spaarpot waarmee je straks eindafrekening gaat dekken. Dat is mooi. Maar kan me heel goed voorstellen dat je leverancier hier niks mee kan. Iemand die het momenteel niet kan opbrengen zou dit ook zeggen om probleem van nu uit te stellen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 07:28

Interessant en ook ik ben benieuwd wat de rechtsbijstand zegt.
Wij hebben overigens een tijd geen voorschot betaald. Verbruikten zo weinig dat de energie Maatschappij dat niet wilde, moesten maar gewoon 1x per jaar betalen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 21:13

Ik zeg nergens dat ik helemaal niks ga betalen, ik wil alleen een lager bedrag betalen.

Rechtsbijstand zegt dat de leverancier mag bepalen wat jouw voorschot gaat zijn en je dient dat te betalen. -:(-

Mijn gemiddelde verbruik is na 20jaar wel bekend denk ik zo. Ben er nog niet klaar mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 21:20

cissy schreef:
Ik zeg nergens dat ik helemaal niks ga betalen, ik wil alleen een lager bedrag betalen.

Rechtsbijstand zegt dat de leverancier mag bepalen wat jouw voorschot gaat zijn en je dient dat te betalen. -:(-

Mijn gemiddelde verbruik is na 20jaar wel bekend denk ik zo. Ben er nog niet klaar mee.

Maar de bedragen zijn heel veel meer hoger geworden.. bij iedereen.
Wij betaalde 240 vorig jaar, betaalde de laatste 6 maanden 540 en gaan volgende maand 777 betalen (dat is incl prijsplafond -O- ).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:39

Brainless schreef:
cissy schreef:

Maar de bedragen zijn heel veel meer hoger geworden.. bij iedereen.
Wij betaalde 240 vorig jaar, betaalde de laatste 6 maanden 540 en gaan volgende maand 777 betalen (dat is incl prijsplafond -O- ).

Ja maar je moet het wel kunnen betalen.

Mijn eerste voorschot was hoger dan de huur van mn huis. Heb hem toen op zijn laagst gezet via de app en daarna nog gebeld en nog lager kunnen zetten.

Hoger dan dit kan en ga ik niet betalen.
Ik moet ook nog leven.
Eind januari krijg ik opnieuw een berekening, maar ook daar ga ik hem weer lager zetten op wat ik nu betaal.
Ik betaal liever terug dan maandelijks gewoon niet meer uitkomen kwa geld.

Alles bij elkaar, hogere benzineprijzen, hogere huur, hogere belastingen, hogere prijzen in de winkel, hogere ziektekostenverzekeing. Sorry, het salaris wil maar niet meegroeien.

Om nog maar te zwijgen over hogere kosten die de paardenhobby of de katten met zich meebrengen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:42

Maar dat is nu precies waarom ze die voorschotten redelijk vast hebben staan en je ze niet zomaar heel laag kunt zetten. Anders leveren hun producten die niet betaald kunnen worden. En als dat over een heel jaar gaat is de maatschappij de dupe (en uiteindelijk de andere klanten met nog hogere prijzen, want een energiemaatschappij moet wel uit blijven komen om niet failliet te gaan).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:50

Dan nog moet ik het maandelijks wel kunnen betalen en dat kan ik niet.

Toch absurd dat ik in de schulden kom om een energierekening te kunnen betalen.

Ik kan er ook niks aandoen dat mijn sociale huurwoning slecht geisoleerd is en op de nominatie staat om gesloopt te worden vanwege de slechte isolatie.
Echter kan de gemeente ons niet kwijt in nieuwbouw want A die zijn te duur en B te weinig.
Kopen en particuliere huur is niet haalbaar.

Maw ik zit vast.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:53

Bij Greenchoice gaan ze de prijs per maand berekenen, rekening houdend met de prijsontwikkeling.
Dat vind ik fair en schappelijk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:57

Onali schreef:

Ik kan er ook niks aandoen dat mijn sociale huurwoning slecht geisoleerd is en op de nominatie staat om gesloopt te worden vanwege de slechte isolatie.
Echter kan de gemeente ons niet kwijt in nieuwbouw want A die zijn te duur en B te weinig.

Maw ik zit vast.

Hoe ga je dat aan het eind van het jaar doen dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 01:07

Onali schreef:
Ja maar je moet het wel kunnen betalen.

Mijn eerste voorschot was hoger dan de huur van mn huis. Heb hem toen op zijn laagst gezet via de app en daarna nog gebeld en nog lager kunnen zetten.

Hoger dan dit kan en ga ik niet betalen.
Ik moet ook nog leven.

Dat geldt voor heel veel mensen helaas.
Ik ken mensen die hem halverwege dit jaar (veel) lager hebben gezet en nu 2500 moeten gaan bijbetalen.
Hoe je het ook wend of keert.. of je betaald nu elke maand een gedeelte of straks heel veel ineens.
Onze vaste lasten zijn ook exorbitant gestegen, wij wonen in een oud niet geïsoleerd huis, wel een eigen woning, maar alles isoleren komt op minimaal 1 ton.. dat kunnen wij ook niet betalen.
Mijn man krijgt volgende maand zijn vakantiegeld (altijd in januari) en daarmee hoop ik enige tijd de verhoogde vaste lasten te kunnen opvangen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 01:10

Exitium schreef:
Onali schreef:

Maw ik zit vast.

Hoe ga je dat aan het eind van het jaar doen dan?

Dat is in mei.
Ik heb tot nu toe altijd ruim terug gekregen. Ben nu ook tot het laatst zuinig geweest met mn gas/ verwarming, maar zoals verwacht trok mn oudere kat het niet meer en ben ik meer gaan stoken.
Normaal gesproken zet ik per oktober de verwarming aan en per april gaat hij uit (moederhaard) Nu heb ik hem pas in de tweede week van november aangezet.
Het is nu steeds tussen de 15 tot 18 graden in huis.

Ik zit zelf al met vest, joggingbroek aan onder 1 of 2 fleecedekens incl kruiken op de bank.
Kouder dan dit vind ik echt niet normaal.

Voor water heb ik een boiler, dus dat is geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 01:24

Hier ook 's avonds 15 overdag 17,5 en 's avonds 18 (beneden), hebben ventilatoren onder en folie achter de verwarming, douchen 5 minuten en wij zitten ook ruim onder wat we vorig jaar op zaten.. maar alsnog betalen we 777E volgend jaar.
Anders was het nog meer geweest.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 01:35

cissy schreef:
Zoals heel veel mensen heb ik een discussie met mijn energie leverancier.
Vorig jaar betaalde ik een voorschot van 200,-.
Mijn afrekening komt in aug. Ik kreeg toen 600,- terug en mijn nieuwe voorschot werd 429,-
Dat heb ik met veel moeite terug weten te krijgen naar 320,-. Ik spaar liever zelf voor mijn eventuele hoge afrekening en hoef geen spaarpotje bij de leverancier.

Klopt mijn redenering?

Ik heb rechtsbijstand en deze vraag daar gesteld maar nog geen antwoord ontvangen.

Je kunt je energieleverancier bellen en vragen wat op basis van verbruik van voorgaand jaar de jaarkosten gaan worden. Wat het verschil maakt is de btw; die was in 2022 tijdelijk verlaagd naar 9% en gaat in 2023 weer naar 21%, en ook de energiebelasting was verlaagd. Als ze een voorschot kunnen schatten dan kunnen ze je ook de berekening ervan geven en kun je controleren of ze niet te veel voorschot vragen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:35

senna21 schreef:
Bij Greenchoice gaan ze de prijs per maand berekenen, rekening houdend met de prijsontwikkeling.
Dat vind ik fair en schappelijk.

Dat zou voor iedereen een veel betere oplossing zijn. Slimme meter kan je maandelijks afrekenen. Dat scheelt een hoop stress voor veel mensen. Dan weet je precies waar je aan toe bent.