Woonhuis met agrarische bestemming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xkikidegroot

Woonhuis met agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 21:34

Hoi Allemaal,

Misschien dat iemand hier weet hoe het precies zit. Vanuit de gemeente en makelaar krijg ik zelf helaas weinig informatie. Wat toch wel belangrijk is als je zo een grote aankoop wil gaan doen :') .

Wij zijn inmiddels al ruim 1,5 jaar aan het zoeken naar een geschikte woning waarbij onze twee paarden aan huis kunnen staan. Waar ze heerlijk heel de dag naar buiten kunnen en ze echt volledig paard kunnen zijn. Nu komt er in ons zoekgebied niet elke dag een huis te koop met veel grond en voor onder de 800.000.

Maar afgelopen week zijn na lang zoeken eindelijk iets tegen gekomen waarbij we wel allemaal een goed gevoel hadden. Een leuk opknaphuis met 2 hectare grond, dichtbij het bos en in een rustige omgeving. En voor een redelijk betaalbare prijs :$.

Alleen nu is er een maar...
Het huis heeft een agrarische bestemming :n . Maar hoe zit dit nu precies?
Uiteraard heb ik zowel de makelaar als de gemeente gebeld, maar helaas kreeg ik van hun geen duidelijke antwoorden op mijn vragen.

De gemeente gaf aan dat het bestemmingsplan eventueel verandert kan worden maar hier heel veel bij komt kijken en dit waarschijnlijk ruim een jaar gaat duren met de vraag of het dan wordt goedgekeurd.

Is het mogelijk om te kunnen wonen in een huis met een agrarische bestemming en hier dan een bv een pensionstalling te beginnen?

Ik hoor graag of meer mensen in dezelfde situatie hebben gezeten. :o

BaileyMixJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:40

Volgens mij valt een pensionstalling niet onder agrarisch, dus dan zou de bestemming moeten wijzigen. Dat kan inderdaad lang duren, dat verschilt behoorlijk per gemeente. Maar lijkt me het zeker waard, want zo vaak komen jullie wensen vast niet voorbij.

Ik hoop voor je dat er nog Bokkers met meer kennis en ervaring reageren!

Lizz

Re: Woonhuis met agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:43

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:43

Zover ik weet kan je dan minder lenen bij de bank (70% was het vroeger meen ik)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:45

Hou er rekening mee dat het omzetten van agrarische bestemming tot woonbestemming meestal geen duizenden euro’s kost maar tienduizenden euro’s ..

En het kan idd heeeeeel erg lang duren.

Wij wachten nu al bijna een jaar tot omzetting.

Officieel mag je niet wonen in een huis met agrarische bestemming als je geen agrarische zaken doet.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:47

Wij zijn een jaar of 5 geleden bezig geweest met de aankoop van een huis met agrarische bestemming.
Een hypotheek wordt over het algemeen niet afgegeven als je zelf niks agrarisch doet.
Meest slimme is het bestemmingsplan laten wijzigen. De gemeente waar wij destijds mee te maken hadden, wilden geen intentie verklaring afgeven dat ze hier aan mee wilden werken dus toen hebben we ervan af gezien.
Veel gemeentes willen dit wel zei de makelaar (uit de kop van Noord-Holland)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:52

Of pensionstalling onder agrarisch valt moet je opzoeken in het bestemmingsplan. Officieel mag je er niet wonen als je geen agrarisch bedrijf hebt. Verder betaal je over de agrarische grond meer belasting bij aankoop, dus hou daar ook rekening mee. Niet alle banken geven je een hypotheek voor een pand met agrarische bestemming.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:56

Ik heb dit ook gehad en kon er wel een woonbestemming op krijgen. Maar dan moest ik wel alle bestaande gebouwen slopen en iets nieuws bouwen… laat maar :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 21:58

Je kunt minder lenen voor je hypotheek, namelijk maar 70%
Ook moet je zeker wel 15000 euro reserveren voor het omzetten van de bestemming
Een pensionstalling met een paar klantjes is geen agrarisch bedrijf dus dat gaat helaas niet op

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:09

Onze buren die er al 50 jaar wonen maar al 15 jaar geen bedrijf hebben zijn er al een jaar of 5 mee bezig. Zonder resultaat.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:21

Wij zijn al ruim 4 jaar bezig om de bestemming om te zetten. Het is waarschijnlijk betaalbaar omdat het niet vanzelf gaat. Je mag er in principe niet wonen en ook niets (dus ook geen schuilstal etc) bouwen zolang de aanvraag loopt. Als de plek het waard is zou ik er voor gaan maar het is een ingewikkeld pad wat je bewandelt. Je hebt vaak een stedelijk ingenieur nodig om de bestemming te wijzigen en geduld en stalen zenuwen... Als je dat hebt, zou ik zeggen veel succes. Je mag in pb of telefonisch ook altijd in contact komen voor onze ervaring

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:25

Zie daar de reden dat het huis en de grond betaalbaar zijn... Een agrariër wil het niet hebben, want te klein om een rendabel bedrijf te starten. De gewone mens wil het niet hebben, want bestemmingsplan agrarisch.

Afhankelijk van de gemeente moet je een lange adem en een flinke zak geld hebben, om een bestemmingsplan te laten wijzigen. Als dat al lukt. Of je moet mensen in de gemeenteraad kennen, dan heb je kans dat t sneller kan. Geen aantrekkelijk uitzicht voor de meeste mensen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:38

San formuleert het heel aardig, namelijk: afhankelijk van de gemeente.
Hier in de gemeente (Berkelland) is het geen enkel probleem, men wil graag af van de agrarische bestemmingen in het buitengebied. Vrienden van ons hebben hier 7 jaar geleden een woning gekocht met agrarische bestemming waarbij de gemeente graag meewerkte aan het omzetten van de bestemming :j

Mijn vroegere pensionstal lag in de gemeente Dinkelland. Uiteindelijk kwam het er op neer dat de pensionstalhoudster koeien moest gaan houden in de oude melkstal, anders mocht ze er niet blijven wonen. Dat is 8 jaar geleden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:43

Het ligt er echt aan wat er in het bestemmingsplan staat voor dat desbetreffende perceel. Soms mag bij bestemming agrarisch wel een pensionstal zitten en in andere bestemmingsplannen is dit weer niet toegestaan. Er is gewoon geen antwoord op te geven zonder alle info.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:47

Pension stalling valt niet onder agrarisch (is paardenhouderij). Fokken, opfokken etc wel.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:49

Het probleem is vaak dat je geen hypotheek kunt krijgen. Want geen woonbestemming. En een bestemmingsplan kun je pas wijzigen als je eigenaar bent in het algemeen. Zie hier de cirkelredenering.
Je mag dus niet wonen in een huis met agrarische bestemming. Voor wat er wel mag, hangt het van de gemeente af.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:08

Ik verplaats dit topic naar Huis, tuin en techniek.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 05:08

Wat ik van vroeger weet is dat alleen fokken (en ik dacht ook opfok maar dat durf ik niet zeker te zeggen) onder agrarisch vallen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 07:31

Www.ruimtelijkeplannen.nl
Daar kun je het bestemmingsplan van de locatie inzien. Dan krijg je dus ook de regels van dat plan. Naast dat je moet kijken naar wat er nu wel mag kun je nog kijken naar de wijzigingsbevoegdheid. Daar staat wat er allemaal nog redelijk makkelijk toegestaan kan worden als je wat anders wil.
Mocht je er niet uit komen wil ik wel mee kijken..wij hebben een x uitleg gehad van een makelaar die metname werkt in buitengebied. En ik begin na diverse plannen bekeken te hebben er wel handig in...

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met een makelaar van agrivesta. Daar hebben wij een vrij blijvend kennismakings gesprek gehad en enorm veel info gehad. Op het moment dat wij nu een locatie vinden en aan willen kopen gaan wij hun zeker in de hand nemen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:09

_San87_ schreef:
Zie daar de reden dat het huis en de grond betaalbaar zijn... Een agrariër wil het niet hebben, want te klein om een rendabel bedrijf te starten. De gewone mens wil het niet hebben, want bestemmingsplan agrarisch.

Afhankelijk van de gemeente moet je een lange adem en een flinke zak geld hebben, om een bestemmingsplan te laten wijzigen. Als dat al lukt. Of je moet mensen in de gemeenteraad kennen, dan heb je kans dat t sneller kan. Geen aantrekkelijk uitzicht voor de meeste mensen.

Mee eens. De agrarische bestemming is waarschijnlijk de reden waarom het betaalbaar lijkt, maar je moet heel goed afwegen of de nadelen er tegen op wegen, want de kans is groot dat je jaren in onzekerheid zit, er veel geld tegenaan moet gooien en dan alsnog de agrarische bestemming er niet af krijgt.
Ik zou er niet aan beginnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:13

je zou toch denken met alle stikstofellende dat gemeente er belang bij heeft op de agrarische functie eraf te halen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:20

eilleen333 schreef:
Ik heb dit ook gehad en kon er wel een woonbestemming op krijgen. Maar dan moest ik wel alle bestaande gebouwen slopen en iets nieuws bouwen… laat maar :')

Dit hadden wij ook, kostte enkele 10.000 euro`s om het plan te wijzigen, ging ongeveer een jaar duren en en wij moesten alle stallen afbreken voor ze die vergunning geven, kosten nog eens heel veel geld ( asbest)
Hebben ervan afgezien

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:22

Als particulier is het erg lastig om een hypotheek te krijgen op een agrarische bestemming, je kunt inderdaad de bestemming proberen om te zetten van agrarisch naar woonboerderij, kost het nodige en zal tegenwoordig wel wat makkelijker gaan dan jaren terug (ivm al het stikstofgebeuren en liever minder boeren dan meer) maar garantie zal de gemeente op voorhand niet geven dus bij nee ben je een hoop centen kwijt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:29

Hoe zit het dan met een woning die deels agrarisch is?
Hier stond een woning te koop, waarvan de woning en 2000m2 beschreven stond op wonen en 12000m2 weide als agrarisch.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:29

Naast alle hypotheek en gemeente perikelen, zou ik ook serieus kijken naar asbest. Als dat op het dak ligt (of erger, overal) dan is dat ook nog een zeer grote kostenpost. Net als bodem vervuiling op en rond het erf. Zou dan, mocht je het kopen, meenemen in de deal dat verkoper dat (goed!!! dus geen cheap ass bureau) laat inventariseren en verwijderen voor er gaat wonen.