Overlijdensrisico verzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Overlijdensrisico verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 18:52

Zoveel mogelijkheden, wat hebben jullie?

Gelijkblijvend het bedraf of annuïtair dalend gelijk lopend aan de hypotheek is waar ik op dit moment naar aan het kijken ben.

Gnome

Re: Overlijdensrisico verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 18:57

Wij betalen in totaal iets van 12 euro per maand en krijgen het volledige oorspronkelijke hypotheekbedrag uitgekeerd bij overlijden. Voor zo'n klein bedrag wilde we zeker zijn dat de achterblijver geen financiële zorgen heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:29

Gnome schreef:
Wij betalen in totaal iets van 12 euro per maand en krijgen het volledige oorspronkelijke hypotheekbedrag uitgekeerd bij overlijden. Voor zo'n klein bedrag wilde we zeker zijn dat de achterblijver geen financiële zorgen heeft.

Dat krijg je toch niet zelf uitgekeerd, maar je hele huis wordt toch afbetaald voor wat er nog aan aflossing is? En stel dat je al 2 ton van de hypotheek van 3 ton hebt afbetaald dan krijg je toch niet 3 ton maar wordt die ene ton afbetaald.

Of hebben jullie het anders geregeld met bv een levensverzekering ipv een overlijdensrisico?

Bij ons wordt ons huis afbetaald als er een iemand komt te overlijden. Er zijn dan dus geen hypotheek lasten meer dus de achterblijver zou zich goed moeten kunnen redden dan zonder zich drie slagen in de rondte te moeten werken?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:49

Gnome schreef:

Wij hebben ook dit, krijgen gewoon de gehele hypotheek uitgekeerd.
Maar nu ik erover na denk is dat misschien levensverzekering :+

Ik heb eerlijk gezegd gedaan wat de hypotheek man adviseerde :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:55

Wij hebben er 2, eentje over en weer voor een lager bedrag, en eentje extra voor als mijn man overlijdt zodat ik de hypotheek af kan lossen of iets anders kan doen. Hij verdient veel meer als ik dus heeft minder nodig als ik de pijp uit ga. Levensverzekering dus eigenlijk. Niet gekoppeld aan onze hypotheek, bepaal graag zelf wat we met het geld doen.

We hebben bij de Rabo, waar onze hypotheek loopt, ook een hypotheek beschermings verzekering, mocht mijn man, zelfstandige, arbeidsongeschikt raken, dan krijgen we een bepaald bedrag per maand waarmee de hypotheek grotendeels betaald kan worden. Zijn daar in ieder geval geen zorgen over.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:05

Wij hebben geen overlijdensrisico verzekering meer. Onze hypotheek is na deels afbetalen zo laag dat je hem makkelijk in je eentje kunt betalen.
We hadden hem wel, volgens mij werd bij ons de helft van de hypotheek uitgekeerd bij overlijden.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:07

verootjoo schreef:
Gnome schreef:

Dat krijg je toch niet zelf uitgekeerd, maar je hele huis wordt toch afbetaald voor wat er nog aan aflossing is? En stel dat je al 2 ton van de hypotheek van 3 ton hebt afbetaald dan krijg je toch niet 3 ton maar wordt die ene ton afbetaald.

Of hebben jullie het anders geregeld met bv een levensverzekering ipv een overlijdensrisico?

Bij ons wordt ons huis afbetaald als er een iemand komt te overlijden. Er zijn dan dus geen hypotheek lasten meer dus de achterblijver zou zich goed moeten kunnen redden dan zonder zich drie slagen in de rondte te moeten werken?

Dat ligt aan het verzekerde bedrag. Een overlijdensrisicoverzekering met een hoger verzekerd bedrag dan de openstaande hypotheek zal het volledige verzekerde bedrag uitkeren. Als er wat overblijft dan gaat dat naar de nabestaanden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:24

Charaz schreef:
Zoveel mogelijkheden, wat hebben jullie?

Gelijkblijvend het bedraf of annuïtair dalend gelijk lopend aan de hypotheek is waar ik op dit moment naar aan het kijken ben.

Ik heb niks. Dood is dood, en van mij mogen ze het simpel houden. Als ze wat dingen verkopen is er geld zat

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:27

Je hebt geen partner begrijp ik dan Dorine?

Wij hadden volgens mij annuïtair dalend. Erg blij mee geweest, daardoor konden ik en onze kindjes in ons huis blijven wonen zonder financiële zorgen. Onze verzekering was idd verpand aan de hypotheek.

Ik hen voor mijzelf nu geen nieuwe verzekering afgesloten. Mocht ik overlijden is er geen reden om het huis nog vrij te willen, de kinderen zijn nog zo jong dat ze dan bij iemand zullen gaan wonen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:37

secricible schreef:
Je hebt geen partner begrijp ik dan Dorine?

Wij hadden volgens mij annuïtair dalend. Erg blij mee geweest, daardoor konden ik en onze kindjes in ons huis blijven wonen zonder financiële zorgen. Onze verzekering was idd verpand aan de hypotheek.

Ik hen voor mijzelf nu geen nieuwe verzekering afgesloten. Mocht ik overlijden is er geen reden om het huis nog vrij te willen, de kinderen zijn nog zo jong dat ze dan bij iemand zullen gaan wonen.

Klopt en als die er komt, hou ik gewoon mn eigen huis aan. En kinderen zullen er ook nooit komen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 20:38

Ik heb wel een partner en kinderen dus een goede reden om de rest verzorgd achter te laten mocht hij of ik komen te overlijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 20:40

Zonder partner zou ik ook geen reden weten voor overlijdensrisico. Kinderen en zonder partner dus voorlopig ook niet, misschien als de kinderen 16 zijn, maar dan hoop ik de hypotheek verder afbetaald of grotendeels afbetaald te hebben.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:09

Ik heb een levensverzekering zodat mijn huis wordt afgelost als ik zou overlijden. Nu zijn er kinderen en een partner, maar ik had deze meteen al afgesloten, dan had dit naar mijn ouders of broertje gegaan inclusief huis. Eerlijk gezegd ben ik daarin ook uitgegaan van wat de hypotheek adviseur mij toen adviseerde, het is ook maar iets van 4,50 in de maand dus vond ik prima voor zo'n klein bedrag. :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:55

Wij hebben berekend hoeveel hypotheek 1 van ons zelf kan dragen mocht de ander overlijden. De uitkering is bij ons dus niet het hele hypotheekbedrag. Wij hebben een annuïtaire daling van 6% over het bedrag dat uitgekeerd wordt. Onze premie is iets minder dan €8 per maand.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:37

De enige zekerheid in het leven is dat ik dood ga. Ik heb dus geen overlijdens risico verzekering.
Ik zou vooral kijken waarom je het zou willen en wat dan het beste bij jou past.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:04

Charaz schreef:
Ik heb wel een partner en kinderen dus een goede reden om de rest verzorgd achter te laten mocht hij of ik komen te overlijden.

Ze zegt toch waarom ze het wil?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:13

Ik heb wel een orv, maar mijn partner niet. Mijn orv is voor een deel van het hypotheekbedrag en is gelijkblijvend. I.m.o. Is het belangrijk om voor een bedrag te kiezen dat er voor zorgt dat je partner onbezorgd achter blijft. Wat kan de ander dragen?

Helaas konden we voor mijn partner geen ORV afsluiten (althans niet door een realistisch bedrag).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:53

lovelys schreef:
De enige zekerheid in het leven is dat ik dood ga. Ik heb dus geen overlijdens risico verzekering.
Ik zou vooral kijken waarom je het zou willen en wat dan het beste bij jou past.

Lovelys, ik ben wel benieuwd aangezien ik zag dat jij een partner hebt en zwanger bent.
Hebben jullie dan op een andere manier zekerheid geregeld dat je partner (of jij..) in de woning kan blijven als 1 van jullie overlijd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:02

Wij hebben een overlijdens+invaliditeits verzekering die ook uitkeert als extra „pensioen“ bij de 65e verjaardag (spaar-fonds).
Overlijden vind ik in ons geval (beide een goede baan) een minder groot risico dan invaliditeit, vandaar beide.
De overleidensverzekering hebben we vooral genomen voor het onverhoopte moment dat wij beide overlijden en onze dochter achterblijft. Dan heeft het degene die haar zo moeten opvangen een grotere buffer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:05

secricible schreef:
lovelys schreef:

Lovelys, ik ben wel benieuwd aangezien ik zag dat jij een partner hebt en zwanger bent.
Hebben jullie dan op een andere manier zekerheid geregeld dat je partner (of jij..) in de woning kan blijven als 1 van jullie overlijd?

Dat vroeg ik me ook af. Tenzij je een (bijna) hypotheekvrije woning hebt snap ik niet waarom je dat niet zou doen.

Als een van de partners overlijdt kan de ander in alle ellende ook nog verhuizen of zich een slag in de rondte gaan werken om het te kunnen betalen.

Wij hebben hier nooit over getwijfeld, als een van ons overlijdt wordt de hele woning afbetaald en kan de ander voor de kinderen zorgen en niet 5 dagen hoeven werken.

Je wil daar toch gewoon geen omkijken naar in zo’n verschrikkelijke situatie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:07

Hypotheek-opvang polis hadden wij er ook naast, bij werkeloosheid of invaliditeit nam die de hypotheek over.
Deze heb ik nu nog steeds lopen.

En daarnaast partnerpensioen maar dat is bij ons standaard als je pensioen opbouwt. Is dat bij jullie anders Sizzle? Uitkering v partnerpensioen was in ons geval stuk minder dan zijn loon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:13

Wij hebben nog de optie tot een bepaald bedrag per jaar belastingvrij sparen zoals dat vroeger in NL ook nog kon (dat is rond 2003/4 afgeschaft). Dat is dus wat we gebruiken. Door dat bedrag bij de verzekeraar te sparen ipv bij een bank is daarmee gelijk de verzekering afgesloten.

Dat is extra naast pensioen. Er ligt ook een claim op van de hypotheekverstrekker. Als wij tot ons pensioen een betalingsachterstand hebben dan nemen zij dat gespaarde bedrag. Heel veel mensen gebruiken dat expres om niet eerder te hoeven aflossen, maar dat gaat bij ons niet omdat we een flink pensioengat hebben.

Overlijden is bij ins het kleinste probleem denk ik. Als ik slechts 10% meer ga werken dan kan ik waarschijnlijk alles wel alleen dekken. Echter zou ik zeer waarschijnlijk sowieso kleiner willen wonen als mijn man er niet meer zou zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:14

We hebben er eentje in onze hypotheek zitten, maar daarover ben ik eigenlijk zeer ontevreden. Dat ding keert dus alleen de resterende openstaande hypotheek uit en dat is per jaar minder. Terwijl de premie wel ieder jaar stijgt omdat wij wel ouder zijn geworden (we betalen echt meer dan 200 euro per maand per persoon hiervoor, verzekerde som inmiddels < 100K). Via Rabobank. We gaan dit oversluiten zodra het boetevrij kan. Was een leuke polis voor in het begin maar door deze kleine lettertjes bepaling is het eigenlijk een woekerpolis.

Daarnaast loopt er voor mij een losse levensverzekering bij Dela. Paar euro per maand voor 30K verzekerde som.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:27

Wij hebben hem bij dela lopen, mocht een van ons overlijden dan wordt iets minder dan de helft van de openstaande hypotheek afbetaald, wat dus simpelweg neerkomt op halvering van de maandelijkse lasten. Voor die 10 euro per maand vind ik het een heel prettig idee dat de overgebleven partner hier kan blijven wonen zonder (nog meer) zorgen.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:54

Wij hadden op onze vorige woning een annuitair dalende ORV. Met de verhuizing vorig jaar hebben we deze omgezet naar een gelijkblijvende polis. Was maar iets van 5 euro per maand meer. Ons huis was 3 ton, we hebben een verzekering opgenomen voor 2 ton. Mocht 1 van ons iets over komen is voor ons beide een hypotheek van 1 ton te betalen en als dat pas (hopelijk) gebeurt als we meer dan een ton hebben afgelost dan is het resterende bedrag om de bankrekening wat verder aan te vullen zodat wij beiden bij overlijden van 1 van ons geen financiele zorg hoeft te hebben. Na er goed over nagedacht te hebben vond ik het zonde om maandelijks te betalen voor een verzekering die elke maand minder waard wordt, vandaar dat we nu over zijn gegaan naar gelijkblijvend.