Station of SUV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

Station of SUV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:28

Hopelijk zijn er bokkers die me kunnen helpen. Het zit zo: Ik heb een hele mooie volle XC60 D4 maar door een nieuwe baan, waarbij ik inmiddels mijn vaste contract heb, rij ik nog maar 20 km per dag. De auto is dus domweg te duur voor wat ik rij en echt handig is het ook niet. Mijn man rijdt in de kleine broer: V60 D6.

Ik ben dus op zoek naar wat anders en heb al wat dingen geprobeerd:
- Mini cooper countryman JCW. Fijne auto, hoog fungehalte en snel, goedkoop in de belasting.
- BMW X1 20 variant, anders te traag. Ook fijn maar wat degelijker.
- Peugeot 5008. Mijn man dreigt de banden lek te steken (zo lelijk vind ie hem) als ik dat koop maar ik vond hem fijn rijden en mega ruim.
- Audi Q5. Ook fijn en ruim en vol opties te krijgen, wel vrij zwaar.
- Audi a6 avant, zelfde als de Q5.
- Audi a4 avant, weer net wat kleiner, wel een fijne auto.

Wat sowieso afvalt: Opel, Citroen, Nissan, Renault, Alfa Romeo. Hebben we helemaal niks mee. Ik koop de auto maar mijn man moet er wel af en toe in rijden mogelijk dus neem zijn mening wel mee. We hebben kinderen dus een beetje ruimte is wel nodig. Ik zoek dus een benzine auto en wil eigenlijk ook iets wat me wat minder belasting gaat kosten. Ik betaal nu 160 euro per maand. :')
Qua opties minimaal navigatie en cruise control. Hou wel van een iets volledigere auto dan het standaard.
Budget: ik hoop onder de 30 te kunnen blijven.

Dus alle goede tips of ervaringen met een van de bovenstaande zijn welkom!

blackstar

Re: Station of SUV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:33

En een Mazda CX 5?

Ik ben zelf geen fan van volkswagengroep.
BMW is wel heel fijn en degelijk. Wij rijden een BMW 5 serie benzine van 2005 met 310.000 op de teller en geen rammeltje of kraakje te vinden. En iedereen die erin rijd is verbaasd dat het zo'n fijne auto is en dan vertel je dat ie al zo oud is met zoveel kilometers en dan geloven ze je helemaal niet meer.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:39

Ik heb deze zomer een peugeot 3008 gekocht. De GT line, knap uiterlijk en heel vlot. Nieuw niet onder de 30K maar 3-4 jaar oud met 50.000 op de teller moet lukken.

Hiervoor had ik een citroen c4 grand Picasso. Maar nu de kinderen tieners zijn is een slurpende 7 zitter overbodig. Ik ben heel tevreden over de 3008.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:55

Ik heb net de Volvo V40 T4 automaat gekocht, echt blij mee.
Mijn grote Ford Kuga A4WD automaat weg gedaan.

Moet je er ook nog wel een trailer mee trekken of niet?

Ik vind zelf de KIA Niro ook erg leuk. Stoer ding.
Het is dat die maar 1200 mocht trekken en deze volvo 1500 anders had ik hem gekocht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:14

Wat wil je er mee. Alleen woon werkverkeer of moet er een trailer achter. Heb je veel bagage of andere ruimte nodig?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:20

Iets 'heel' anders: en een Volvo V60 Twin Engine plug-in Hybride?
Rij je hybride+diesel, maar de afstand woon-werk valt binnen de electro actieradius en qua belasting is het volgens mij vergelijkbaar met de benzine variant.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:23

Wij hebben onze Volvo diesel er vorige maand ook uitgegooid. Audi Q3 sport is ook wel erg leuk, vind die vaak iets meer completer in het interieur dan de BWW. Maar niet te vinden onder de 30k. Zelfde met een Toyota Rav4 hybride. Ook een fijne ruime auto, maar de prijzen voor 2e hands en hybride zijn de pan uit gerezen.
De X1 hebben wij ook gereden en was ook zeker een kanshebber, maar daarvan rijden er al zoveel rond hier in het dorp. Zelfde als de CX5.
A4 Avant ook fijn, maar konden niets naar ons zin vinden. En na jaren een station te hebben gereden, wilde ik graag een hogere auto.

Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op iets heel anders nml een hele complete Jeep compass 4x4 benzine met alle toeters en bellen die je maar kunt bedenken. Paard is dit voorjaar verkocht en mijn schoonzoon heeft een paardenwagentje, dus trekken doen we er niet mee. Maar hij kan met gemak een anderhalf paards trekken. Wegenbelasting is voor ons nu teruggebracht naar 77,- per maand en het is een erg ruime wagen met goed overzicht. Slurpt wel 1 op 13/14, maar dat maakt het verschil in wegenbelasting ruimschoots goed. Volgende wordt dan waarschijnlijk de E-versie als deze bevalt.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:25

Ik heb een Mitsubishi Outlander PHEV. Enorm blij met dat ding. Ruime suv, kost me maar €51 per maand aan wegenbelasting. Voor jouw woon-werkverkeer kun je de elektrische stand gebruiken, kost ook geen drol en als je langere stukken moet of de trailer erachter wil, loopt ie op benzine. Mag 1500kg trekken geloof ik.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:32

Denk ook even aan de Toyota modellen. Relatief goedkoop, zuinig en doen vaak niet onder voor de betere Duitse merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:03

Mijn vader heeft sinds een jaar een Ford Mondeo Vignale station. Echt een heerlijke auto: ruim (m'n vader is 1.93), krachtige motor, automaat en rijdt heel stabiel. Daarnaast inderdaad cruise control (zijn er tegenwoordig nog relatief nieuwe auto's die dat niet hebben? :') ), navigatie, sfeerverlichting, sensoren left right and centre, zelfs voor inhalen, camera voor het achteruit rijden en een thuiskomlampje.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 12:33

Mama3 schreef:
Ik heb deze zomer een peugeot 3008 gekocht. De GT line, knap uiterlijk en heel vlot. Nieuw niet onder de 30K maar 3-4 jaar oud met 50.000 op de teller moet lukken.

Hiervoor had ik een citroen c4 grand Picasso. Maar nu de kinderen tieners zijn is een slurpende 7 zitter overbodig. Ik ben heel tevreden over de 3008.

Valt hier helemaal af, vind mijn man echt vreselijk. sorry!

Ik hoef er niet mee te trekken, daarvoor hebben we nog een andere auto staan.

Naar de Volvo V60 ga ik kijken, misschien dan wel de moeite waard. De V40 vind ik te klein persoonlijk.
Q3 vind ik ook leuk maar dan liever de Q5, 30 staat niet helemaal vast overigens. Bij de Q5 vind ik de belasting wel weer pittig. Die Jeep klinkt ook grappig! Ga ik eens naar kijken. De X1 heb ik wel een beetje hetzelfde mee, al meerdere vriendinnen hebben hem ook. Vind ik dan toch wat jammer ofzo.
Mango ja ze zijn er nog zonder, verbaasde mij ook hoor. Zeker als je verder een relatief luxe auto hebt.
Ik neem het allemaal mee in de overweging maar ben wel op zoek naar iets leuks om naar te kijken ook, vandaar ook Audi, BMW, Volvo, Mini waar ik uit kwam. Daar is nu ook de Evogue bijgekomen.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 13:00

Leuk om naar te kijken… tja
Wat dacht je van de Subaru Forester?
(niet de hybride trouwens, die rijdt als een vaatdoek)

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:05

Toyota Rav 4?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:20

Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:25

Leuke zoekvraag!
Ik rijd nu een Mazda CX-5, mag ik niet over klagen.
Maar als ik centjes genoeg had,ging ik voor de Volvo XC-40.
Heb nog altijd beetje heimwee naar mijn Volvo S60 :o

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:26

karijn schreef:

Er worden hier steeds van die grote zware auto's geopperd. Waarom een kleine is toch veel voordeliger.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:45

MariekeS_ schreef:
Iets 'heel' anders: en een Volvo V60 Twin Engine plug-in Hybride?
Rij je hybride+diesel, maar de afstand woon-werk valt binnen de electro actieradius en qua belasting is het volgens mij vergelijkbaar met de benzine variant.
Volgens mij heeft TS haar man die al: D6 = 5 cilinder diesel + 1 elektromotor. Fijne auto, al is diesel momenteel duurder dan benzine en elektriciteit is ook niet gratis. Bovendien wordt de 50% korting op de wegenbelasting over 2 jaar en 2 maanden afgebouwd. En dan is een 1880 kg zware diesel best duur in de belasting :(

pillow schreef:
Er worden hier steeds van die grote zware auto's geopperd. Waarom een kleine is toch veel voordeliger.
Wie het breed heeft laat het breed hangen :D

Mazda CX-5 is al genoemd, dochterlief is helemaal weg van de CX-3 van vrienden.
Om op de topic titel terug te komen: Station of SUV, het verschil zit 'm vooral in de hoogte. Je hebt zoveel verschillende modellen die daar onder vallen, hele praktische en minder praktische. De V60 D6 is bijvoorbeeld door z'n hoge laadvloer (zit het accupakket onder) een onVolvoiaanse station. En MPV klinkt inmiddels suf, maar de Zafira was de meest praktische auto die we ooit gehad hebben.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:36

pillow schreef:
karijn schreef:

Om dat TS zelf ook de Audi Q5/A6/A4 aanhaalde? Als je zoiets zoekt in die prijsklasse, maar niet de meest kale Audi wilt rijden, dan zouden deze een prima alternatief kunnen zijn. BMW X1 is ook leuk maar wel krap qua beenruimte achterin.

Ik heb zelf een Kodiaq en ben er heel content mee. Qua gewicht niet heel veel zwaarder dan de Passat die ik ervoor reed.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:41

Wellicht handig om in voren uit te zoeken wat je aan wegenbelasting moet en of wil gaan betalen, dit kan oa door het online te berekenen dmv kenteken maar ook zonder kenteken gegevens.

Ik betaal voor mijn Audi 81 euro in de maand.
Voor onze andere 2 Audi's, voor de ene normaal ook 81 pm ( deze is momenteel geschorst)en voor de andere 112 pm.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 10:45

jazza schreef:
Leuk om naar te kijken… tja
Wat dacht je van de Subaru Forester?
(niet de hybride trouwens, die rijdt als een vaatdoek)

Nee subaru komt er ook niet in, ook niet echt leuk om naar te kijken vinden wij. :(:)

De Rav4 gaat ook op het lijstje, mooie auto!
Tiguan vond ik niet echt fijn rijden, wel heel mooi. Kodiaq ga ik zeker meenemen, vind ik een hele mooie ruime auto en wat googlen levert mij op dat ie ook niet mega zwaar is.
Mazda CX 5 komt meermaals voorbij dus gaat ook op het lijstje.
XC 40 vind ik net een slag te klein en een beetje huilen ten opzichte van mijn superfijne XC60 ofzo. Raar misschien.
Pillow, ik wil graag een fijne auto en hou daarnaast ook van mooi. Ik kan inderdaad ook in een aygo gaan rijden, niets mis mee, maar ik vind het gewoon leuk om iets tofs te rijden en hou van SUV rijden. Daarbij vind ik niet zelf de kreukelzone zijn met het oog op de kinderen wel zo prettig.
Zafira is niet heel sexy nee maar ongetwijfeld mega praktisch, vrienden van mij hebben hem ook.
Mijn man heeft inderdaad de hybride, laadt hem ook wel inmiddels, maar die beloofde 50 km zijn er in de praktijk 30 als je voorzichtig doet. :Y) Hij weegt ook 1900 kilo inderdaad, we betalen nu 90 euro belasting per maand maar als dat eraf gaat is het een hele dure auto.
Ik verdiep me zeker in de belasting, op basis daarvan valt al een heel deel af omdat het niet veel voordeel oplevert waar andere auto's dat wel doen. De Kodiaq vind ik verrassend licht bijvoorbeeld waar de meeste audi's echt lomp zwaar zijn, net als volvo.

Wel weer super inspiratie, ik ga me ook weer verdiepen in de modellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:01

Gewicht op de assen merk je wel terug in het rijgedrag.
Ik rijd echt liever in een zwaardere auto (mits de stuurbekrachtiging op orde is :D)
Geen idee hoe de Kodiaq rijdt, maar dat dit echt veel anders zou zijn dan een VW verwacht ik niet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:43

De Kodiaq rijdt lekker soepel. Zit is hoog en motorisch prima! Ik heb de sportline editie met sportstand. Dan voel je dat het stuur wat zwaarder in je hand ligt en schakelt hij vlotter dan in de eco-stand. Maar…dat is heel persoonlijk verder, een proefrit kan ik wel aanbevelen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 11:57

Goede informatie, dank je wel. Dan levert ie ook net wat meer? Ik heb ooit in zo'n ding gereden maar dat was de meest simpele uitvoering en die was vrij traag. Is ook al lang geleden hoor.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:11

flooooo schreef:
Mijn man heeft inderdaad de hybride, laadt hem ook wel inmiddels, maar die beloofde 50 km zijn er in de praktijk 30 als je voorzichtig doet.

Iets meer dan 40 km. Misschien dat langere tijd niet vol laden minder goed was voor de capaciteit van de accu. Of je rijdt minder voorzichtig dan je denkt, haha.

flooooo schreef:
Goede informatie, dank je wel. Dan levert ie ook net wat meer? Ik heb ooit in zo'n ding gereden maar dat was de meest simpele uitvoering en die was vrij traag. Is ook al lang geleden hoor.
De motor die erin ligt maakt me uit dan merk/ model. En eventueel de stand, eco, normaal of sport. Zet die D6 maar eens op power, dan wil ie wel :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:14

flooooo schreef:
Hopelijk zijn er bokkers die me kunnen helpen. Het zit zo: Ik heb een hele mooie volle XC60 D4 maar door een nieuwe baan, waarbij ik inmiddels mijn vaste contract heb, rij ik nog maar 20 km per dag. De auto is dus domweg te duur voor wat ik rij en echt handig is het ook niet. Mijn man rijdt in de kleine broer: V60 D6.

Ik ben dus op zoek naar wat anders en heb al wat dingen geprobeerd:
- Mini cooper countryman JCW. Fijne auto, hoog fungehalte en snel, goedkoop in de belasting.
- BMW X1 20 variant, anders te traag. Ook fijn maar wat degelijker.
- Peugeot 5008. Mijn man dreigt de banden lek te steken (zo lelijk vind ie hem) als ik dat koop maar ik vond hem fijn rijden en mega ruim.
- Audi Q5. Ook fijn en ruim en vol opties te krijgen, wel vrij zwaar.
- Audi a6 avant, zelfde als de Q5.
- Audi a4 avant, weer net wat kleiner, wel een fijne auto.

Wat sowieso afvalt: Opel, Citroen, Nissan, Renault, Alfa Romeo. Hebben we helemaal niks mee. Ik koop de auto maar mijn man moet er wel af en toe in rijden mogelijk dus neem zijn mening wel mee. We hebben kinderen dus een beetje ruimte is wel nodig. Ik zoek dus een benzine auto en wil eigenlijk ook iets wat me wat minder belasting gaat kosten. Ik betaal nu 160 euro per maand. :')
Qua opties minimaal navigatie en cruise control. Hou wel van een iets volledigere auto dan het standaard.
Budget: ik hoop onder de 30 te kunnen blijven.

Dus alle goede tips of ervaringen met een van de bovenstaande zijn welkom!

En een Audi A6 Avant is goedkoper dan de Volvo dan je nu hebt?!