Ervaring met accu gereedschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herintreder1

Ervaring met accu gereedschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 15:45

Zijn er mensen die gebruik maken van een accubosmaaier en of heggeschaar met accu?
Ik denk na over aanschaf en twijfel tussen accu of benzinemotor.

tengeltje11

Re: Ervaring met accu gereedschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 15:48

Heggenschaar en bosmaaier op benzine hier, op accu is voor wat wij ermee doen echt niet krachtig genoeg.
Klopboor, slijpschijf,…. Wel allemaal met accu, die gebruik je geen uren aan een stuk onder normale omstandigheden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:26

Als je nu gaat kopen, koop op accu. Hoveniers, loonwerkers, onderhoudsmedewerkers van gemeenten stappen allemaal over op accu-machines. Het is stiller, je staat niet in de dampen, en de (speciale) brandstoffen beginnen onbetaalbaar te worden (en over een jaar of 20-30 niet meer leverbaar). En goed gereedschap gaat zo lang mee, dus koop voor de toekomst.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:37

Wij hebben nog een oude benzine bosmaaier (Honda), de nieuwe lichtere maaier (Stihl) die we erbij hebben gekocht voor het minder zware werk is er idd een met accu.

Klopt wel dat die met accu fijner werkt, veel minder zwaar, de benzine maaier krijg ik in elk geval niet gehanteerd.
Maar hou er wel rekening mee dat machines op accu vaak niet geschikt zijn voor het hele zware werk, tenzij je meteen naar het duurdere segment gaat.
Op de benzine maaier kan ook een mes voor grof geschut, daar hoef ik bij (onze) accumachine niet aan te denken. En je hebt minstens twee accu's nodig, met een kom je niet ver.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:43

En een accu gaat minder lang mee dan een goed onderhouden benzine motor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:44

Grasmaaier en kettingzaag op accu.
En uiteraard klein spul zoals boormachine.
En mijn vriend is er tevreden over.
Kettingzaag komt zonder moeite door dikke takken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:51

Ik weet niet om wat voor oppervlakten het gaat, maar mijn buurman heeft een grasmaaier en kantjemaaier op accu (Makita), dit gaat prima voor het stukje tuin dat hij heeft (ca. 50m2 gras).
Ik heb wat meer gras (ca. 120m2) en overweeg het ook voor de toekomst, vooral omdat het goed hanteerbaar is en je niet meer loopt te zeulen met een snoer van 25 meter.

Denk er ook vooral aan om meerdere accu's te kopen. In de grasmaaier van m'n buurman gaan twee Makita accu's, die accu's laden met een snellader in ca. 20 minuten op. Zodat je bij leeg meteen nieuwe kan pakken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:03

Ik verplaats dit topic naar Huis, tuin en techniek.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:22

wij hebben voornamelijk accu tuingereedschap en zijn daar heel tevreden over.
Het klopt ook zeker dat het minder handig is voor zwaardere klussen merken we.

Makita is ons go-to merk

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:54

Mijn eigen bosmaaier is op benzine (stihl), maar grasmaaier en ander gereedschap van Makita op accu en héél tevreden.
Ik heb een tuin niet breed (9m x 110m) maar wel errug lang en dat werden dus 3 haspels a la 25m en dan nog een verlengdraad van 15m :+
Met deze op 2 accu's ben ik heel de tuin rond, met mulchfunctie, maait heel vlot, zelfs hoog en stug gras!! (Beter dan mijn elek machine) en past zelf vermogen aan naarmate er meer of minder gras staat. Top!

Op de golf werkte ik met Eggo gereedschap.
De bosmaaier met opzetstuk voor heggen, bladblazer, kettingzaag.
Enige nadeel is, net als met alle accu's, dat ze maar redelijk korte tijd meegaan.
Wij deden met 4 batterijen een uurtje zwaar werk bosmaaien, tegen die tijd waren de andere 4 opgeladen. Om even een indicatie te geven. Voor de heggen zelfde qua opladen maar vind ik bvb wel fijner met de accu, je legt het makkelijk weg, geen herrie, je pakt het op en kan direct starten. Zelfde met kettingzaag bvb
Deze allemaal van de professionele lijn, geen idee of dat verschil uitmaakt tegenover de particulier.

Is het voor fijner werk of een kleine tuin, helemaal top! Maar op heel je weiland te gaan bosmaaien, nuja ... tenzij je dan weer meerdere accu's koopt en ...
Een benzinemaaier is net zo goed snel leeg dus :+
En qua gewicht vond ik eigenlijk de eggo met accu zwaarder dan tegenover mijn stihl bvb.

Kort samengevat, voor heggenschaar en ... zeg ik GO voor accu, voor bosmaaier ga je voor een goeie Stihl haha

Heb je bvb al ander gereedschap of machines op accu of ben je dit van plan aan te kopen? Ga dan voor een merk zoals bvb Makita, dat prijs/kwaliteit gewoon goed is en deze hebben echt alles op universele accu's. Dan kan je boormachine, slijpschijf, grasmachine, bosmaaier allemaal op dezlfde accu's.

Sthil en Eggo hebben een gehele tuinlijn op accu maar bvb geen "huisapparaten" om ze zo maar te noemen. En deze accu's zijn ook veel groter/zwaarder terwijl ze qua levensduur niet veel verschillen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:14

Stihl heggenschaar op accu werkt goed, wel de professionele uitvoering.

Bosmaaier zou ik niet aandurven.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:21

Hier alles op accu's, Makita. Grasmaaier (600m2 als ik alleen de achtertuin doe), bosmaaiers, heggenschaar (heg is schat ik ruim 100m), kettingzaag. Wel meerdere accu's dus uiteraard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:23

Check even of het merk ook nog de accu's levert van de apparatuur die ze 15 jaar geleden verkochten }>

Ik kan van mijn Makita boormachine nog gewoon accu's kopen (20 jaar oud) maar heb een set van Bosch die waarschijnlijk bij het oud vuil kan omdat er geen accu's meer te koop zijn. Machine is verder nog prima!

Nu zijn er toko's die dergelijke accu's kunnen voorzien van nieuwe cellen, maar dat is toch ook niet helemaal wat ik versta onder "duurzaam" omdat je wel even moeite moet doen om dergelijke toko's te vinden als particulier.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:33

Wij hebben bijna alles van Parkside qua gereedschap, alles op accu, en zijn er heel blij mee. Zowel klus gereedschap als tuingereedschap.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:34

Wij hebben ook onwijs veel tuin/klus gereedschap op accu. Bijna alles van Ryobi, werkt top!

Bosmaaier hebben wij van Husqvarna en die doet het ook fijn!

Wij hebben wel meerdere accu’s, dat werkt gewoon prettig en snel.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:36

Het is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je moet onderhouden. Heb je 1 heg van 20 meter of honderden meters?
En maai je alleen wat kantjes of moet je hele sloten uitmaaien.

Zonder dat mensen dat erbij vertellen weet je eigenlijk nog niks

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:49

loulou schreef:
Het is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je moet onderhouden. Heb je 1 heg van 20 meter of honderden meters?

Precies.
Wij hebben hier rond het huis ruim 500 meter heg, daarmee zijn we met 2 machines ongeveer een dag aan het snoeien, dat wordt toch lastig op een accu denk ik.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:00

Achterom schreef:
loulou schreef:

Precies.
Wij hebben hier rond het huis ruim 500 meter heg, daarmee zijn we met 2 machines ongeveer een dag aan het snoeien, dat wordt toch lastig op een accu denk ik.

Meerdere accu's en omwisselen en direct in de lader zodat je steeds een volle accu hebt zou een optie kunnen zijn. Al is 500 meter heg wel een heel eind natuurlijk :)

Hier zo'n 150m2 gras om te maaien wat we prima redden zonder op te laden (er gaan 2 accu's in de grasmaaier)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:02

Mjetterd schreef:
Achterom schreef:

Precies.

Meerdere accu's en omwisselen en direct in de lader zodat je steeds een volle accu hebt zou een optie kunnen zijn. Al is 500 meter heg wel een heel eind natuurlijk :)

Hier zo'n 150m2 gras om te maaien wat we prima redden zonder op te laden (er gaan 2 accu's in de grasmaaier)

Zijn die machines qua kracht vergelijkbaar met een stokheggeschaar met een lang blad? Vooral als de meidoorn weer eens flink is gegroeid hebben we namelijk wel wat kracht nodig zeg maar :')

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:04

Wij hebben voor de heggen met dunne twijgen een accuheggenschaar, dat gaat prima. Alleen voor de hulsthaag die veel dikkere takken heeft, gebruiken we een benzine-heggenschaar. Dat werkt een stuk zwaarder, maar de accuheggenschaar loopt vast en/of in 5 minuten leeg op de hulst.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:25

Achterom schreef:
loulou schreef:

Precies.

Wij hebben ook honderden meters heg en met de stihl gaat dat dus wel prima. Twee accu’s is voldoende. We hebben dus wel de professionele versie. Type zou ik op moeten zoeken.

herintreder1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 16:24

Dank voor de reacties. Ben geneigd om toch voor de accu te gaan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:03

loulou schreef:
Wij hebben ook honderden meters heg en met de stihl gaat dat dus wel prima. Twee accu’s is voldoende. We hebben dus wel de professionele versie. Type zou ik op moeten zoeken.

Hier ook enkele honderden meters Laurierkers. Knippen deze met een Stihl op accu. Hebben 2 accu's en bevalt heel goed.

Ik wilde ook een bladblazer op accu maar dat rade de verkoper af gezien het oppervlakte dat we moeten. Deze zijn toch niet zo krachtig als een benzine versie.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:19

Wij hadden een benzine bosmaaier maar die was te zwaar voor mij om goed te hanteren.
Ook het aan-trekken van de motor lukte mij niet goed, had ik te weinig kracht voor.
Nu hebben we een bosmaaier van Makita opdezelfde accu’s als de boormachine.
Heerlijk! Ik heb wel een groot terrein, maar gebruik hem vooral voor het gras onder het schrikdraad.
En als de accu leeg is, is het gewoon tijd voor de koffie. Ondertussen laadt de accu weer op.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:54

ik heb pasgeleden zo', 3 in 1 set van Parkside gekocht. Bosmaaier (mes of draad) heggeschaar en kettingzaag. De accu's die ik er nu bij heb zijn de lichtere 2 ampere. Eerst een stukje met het draadje gedaan en die sleet wel heel snel (geen ervaring mee verder maar het viel me op).

Ik ben nu de bramenstruiken enz. aan het aanpakken met de heggeschaar. Door de lange steel hof ik hier niet bij te bukken.

Op zich is het redelijk zwaar maar goed te doen. Ik verwacht dat het makkelijker wordt naarmate je het vaker doet.

De accu's zijn wel snel leeg, ongeveer 40 minuten. Voor mij is dat fijn want ik kan niet veel langer en zo helpen ze mij niet teveel over de grens te gaan en steeds een klein stukje verder te gaan.

Lang verhaal kort: ik ben blij met m'n accuspul :D

@ikke, ik heb nog een paar oude Bosch accu's waar ik niks mee kan want geen nieuwe boormachine ervoor te koop. 14 volt uit m'n hoofd. Als je er wat mee kan dan mag je ze van me hebben (evt tegen verzendkosten)