Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rije schreef:Wij hebben vorig jaar onze trap geverfd. Met speciale traplak van Sigma. Die is wat stroef, zodat je niet uitglijdt als je op sokken de trap af gaat. Maar ook makkelijk schoon te maken. Stofzuigen en daarna een natte lap erover en schoon weer. Wel eerst goed alle naden en kieren dicht maken. Goed kaal maken, schuren, ontvetten, en dan om en om de treden doen.
Wij hadden ook tapijt, dus idd lijmresten. Dat is idd een b*tch, maar wij wilden echt niet het geld uitgeven aan een andere traprenovatie. Dus ja bereid je voor op klotewerk. En toch nog maar 's praten met je man, want je moet het echt wel samen doen, wat je ook kiest. Anders is het helemaal een hels karwei
Eef_Bam schreef:Ik heb het gedaan, jaren 70 trap vol donkerbruine bruine beits/verf/lijmresten eraf geschraapt met een verfbrander om vervolgens wit te verven. Was het eindresultaat mooi? Ja! Zou ik het opnieuw zelf doen? NEE. Het is echt een pokkeklus, niet zozeer het verven zelf maar wel het verwijderen van de oude verf/beits lagen en opvullen van gaten en bechadigingen. Heeft letterlijk bloed zweet en tranen gekost meerdere weekenden lang. Hoe lang het meegaat durf ik neit te zeggen, ben na een half jaar weer verhuisd
.
Moestuin schreef:Nee, het is gewoon vernist hout momenteel. In jaren 60/70 bruin.
Roodvos schreef:@MarliesV: wat voor verf heb je gebruikt?Moestuin schreef:Nee, het is gewoon vernist hout momenteel. In jaren 60/70 bruin.
Als je van vernis naar gekleurde verf wil moet je de trap wel helemaal kaal maken. Dit omdat de vernis een andere elasticiteitsmodulus heeft dan de verf, en dus bij vocht en temperaturen anders werkt dan de verf. De verflaag gaat dan scheuren en bladderen.
Roodvos schreef:@MarliesV: wat voor verf heb je gebruikt?Moestuin schreef:Nee, het is gewoon vernist hout momenteel. In jaren 60/70 bruin.
Als je van vernis naar gekleurde verf wil moet je de trap wel helemaal kaal maken. Dit omdat de vernis een andere elasticiteitsmodulus heeft dan de verf, en dus bij vocht en temperaturen anders werkt dan de verf. De verflaag gaat dan scheuren en bladderen.
Moestuin schreef:Goed, ik wil thuis dus de trap verven. Eigenlijk wil ik een totaal nieuwe trap, maar budget. Tja. Verven dus. Nu wil mijn man echt niet. Of jawel, ik mag maar hij wil niet helpen. Ook goed. Maar hij beweert dat ik elke 2 jaar opnieuw kan gaan verven. Terwijl ik denk: Die mottige vernis hangt ook nog altijd op de trap na 60 jaar dus het zal wel! Dus, wie heeft er ervaringen? Moet ik met het schaamrood op de wangen bekennen aan mijn man dat hij gelijk heeft? Of valt het best wel mee? En wat hebben jullie gebruikt? Eventueel foto’s?
Ik zou Annie Sloan verf willen gebruiken. Waarschijnlijk vernis ik hem ook ivm houdbaarheid.