Trap verven, ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trap verven, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:00

Goed, ik wil thuis dus de trap verven. Eigenlijk wil ik een totaal nieuwe trap, maar budget. Tja. Verven dus. Nu wil mijn man echt niet. Of jawel, ik mag maar hij wil niet helpen. Ook goed. Maar hij beweert dat ik elke 2 jaar opnieuw kan gaan verven. Terwijl ik denk: Die mottige vernis hangt ook nog altijd op de trap na 60 jaar dus het zal wel! Dus, wie heeft er ervaringen? Moet ik met het schaamrood op de wangen bekennen aan mijn man dat hij gelijk heeft? Of valt het best wel mee? En wat hebben jullie gebruikt? Eventueel foto’s?

Ik zou Annie Sloan verf willen gebruiken. Waarschijnlijk vernis ik hem ook ivm houdbaarheid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:03

Ligt er geheel aan wat de huidige staat van de trap is.... Als hij niet bekleed en al is: goed schuren en goede (GOEDE) verf uitzoeken ivm slijtage.

is hij wel bekleed: dan heb je gedonder met alles eraf halen (lijmresten?). Ik heb afgelopen februari hem compleet vernieuwd. Met overzettreden en al. Dat laatste laten doen, en ja.. dat kost wat.

Het schuren, slopen en verven was ook een crime :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:08

Afbeelding

Deze was houtkleurig maar erg beschadigd. Wat een rotklus. Weet waar je aan begint. Misschien is bekleden een betere optie?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:08

Wij hebben vorig jaar onze trap geverfd. Met speciale traplak van Sigma. Die is wat stroef, zodat je niet uitglijdt als je op sokken de trap af gaat. Maar ook makkelijk schoon te maken. Stofzuigen en daarna een natte lap erover en schoon weer. Wel eerst goed alle naden en kieren dicht maken. Goed kaal maken, schuren, ontvetten, en dan om en om de treden doen.

Wij hadden ook tapijt, dus idd lijmresten. Dat is idd een b*tch, maar wij wilden echt niet het geld uitgeven aan een andere traprenovatie. Dus ja bereid je voor op klotewerk. En toch nog maar 's praten met je man, want je moet het echt wel samen doen, wat je ook kiest. Anders is het helemaal een hels karwei :(:)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:09

Ik heb het gedaan, jaren 70 trap vol donkerbruine bruine beits/verf/lijmresten eraf geschraapt met een verfbrander om vervolgens wit te verven. Was het eindresultaat mooi? Ja! Zou ik het opnieuw zelf doen? NEE :Y) . Het is echt een pokkeklus, niet zozeer het verven zelf maar wel het verwijderen van de oude verf/beits lagen en opvullen van gaten en bechadigingen. Heeft letterlijk bloed zweet en tranen gekost meerdere weekenden lang. Hoe lang het meegaat durf ik neit te zeggen, ben na een half jaar weer verhuisd :Y) .

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:11

Wij hebben onze trap twee jaar geleden wit geverfd, er zat al een laag wit op bij oplevering (nieuwbouw).

Het zit nog maar het wit is wel vies aan het worden. Ik zou dus ook geen wit aanraden. Wij hebben wel speciale trap verf gebruikt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:11

Ik heb 2x een trap gedaan. Vond het wel een ramp, de oude lijmresten verwijderen, schuren en schilderen, zeker met dieren in huis.....

Eerste huis met speciale stoot vriendelijke verf de trap zwart en halve maantjes erop. Die werd toch wel snel lelijk weer.

In ons vorige huis met gewone verf gebroken wit gedaan en ook halve maantjes erop. Die is jaren mooi gebleven. Hij werd alleen weleens een beetje vies omdat het een split level was en het eerste stuk naar de tuin ging. Maar doek erover en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:22

:Y)
Rije schreef:
Wij hebben vorig jaar onze trap geverfd. Met speciale traplak van Sigma. Die is wat stroef, zodat je niet uitglijdt als je op sokken de trap af gaat. Maar ook makkelijk schoon te maken. Stofzuigen en daarna een natte lap erover en schoon weer. Wel eerst goed alle naden en kieren dicht maken. Goed kaal maken, schuren, ontvetten, en dan om en om de treden doen.

Wij hadden ook tapijt, dus idd lijmresten. Dat is idd een b*tch, maar wij wilden echt niet het geld uitgeven aan een andere traprenovatie. Dus ja bereid je voor op klotewerk. En toch nog maar 's praten met je man, want je moet het echt wel samen doen, wat je ook kiest. Anders is het helemaal een hels karwei :(:)

Hij doet al de rest van de renovatie dus ja. Ik neem het wel voor lief dat ik het alleen moet doen :D

Hij is niet bekleed gelukkig! Budget is ook €0. Door de grotere verbouwingen zijn andere zaken noodzakelijker. Maar ik heb geen zin om nog jaren op die trap te kijken. Bekleden is uiteindelijk wel de bedoeling :j

Op zich heb ik geen probleem om er veel werk in te steken, maar dan mag het ook wel even mee gaan. Dus als het na 2 jaar er inderdaad niet meer uit ziet dan neem ik het voor lief. Met 5 jaar kan ik al wat meer leven :j

Eefbam: Dat is ook wel zuur :')

Dank jullie wel al allemaal voor de ervaringen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:24

Ik heb een geverfde trap, twee zelfs, ook eentje naar de kelder. De trap naar boven is afgewerkt met een speciale trappenlak, maar die is in de loop der jaren erg vergeeld. Nou is het sowieso een gele trap, dus het is niet heel opvallend, maar bij een witte trap zou het wel storend zijn.

Ik heb wel van die vloerbedekking halve maantjes op de treden. Ik weet niet of jullie dat in België kennen, maar dat zijn zulke dingen:
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-15-st-tr ... gKShfD_BwE
(Of dat je het heeeeel oubollig vindt natuurlijk :') ).

De halve maantje kan je plakken en die heb ik nog extra vastgezet met kleine koperen spijkertjes tegen het roesten en loslopen. Dat zit er nu ruim 20 jaar op en dat ziet dat er nog netjes uit. Ik heb vorig jaar een (goedkope Action) ledstrip erlangs geplakt. Met een afstandsbediening en instelbaar met verschillende kleuren. Heb ik goedkoop en leuk licht op de trap en de hal.

Oh ja, en bij verven van een trap is de gouden regel: eerst de even treden, en als die droog zijn de oneven treden (of andersom). Dan kan je de trap nog gebruiken door steeds een trede over te slaan.
Afbeelding

Afbeelding

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:28

Eef_Bam schreef:
Ik heb het gedaan, jaren 70 trap vol donkerbruine bruine beits/verf/lijmresten eraf geschraapt met een verfbrander om vervolgens wit te verven. Was het eindresultaat mooi? Ja! Zou ik het opnieuw zelf doen? NEE :Y) . Het is echt een pokkeklus, niet zozeer het verven zelf maar wel het verwijderen van de oude verf/beits lagen en opvullen van gaten en bechadigingen. Heeft letterlijk bloed zweet en tranen gekost meerdere weekenden lang. Hoe lang het meegaat durf ik neit te zeggen, ben na een half jaar weer verhuisd :Y) .

Idem. Hier zijn we inmiddels 6 jaar verder en de knoesten gaan toch weer wat open staan, waardoor er vuil in komt. Er liggen overigens geen halve maantjes op en de slijtage valt verder echt reuze mee. Maar dit is de trap naar zolder. De trap naar de hal hebben we wel laten bekleden, die was nml in slechtere staat en daarvan had ik geen zin om dat ding af te branden/bikken van oude tapijt-en lijmresten. Nu hebben wij wel verf gekocht van een bevriende huisschilder, dus geen Gamma eigen merk of zoiets :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:40

Is je trap nu bekleed met vloerbedekking iod? Dan zou ik hem opnieuw laten bekleden.

Anders schuren en aflakken met trapverf, niet Anni Sloan verf gebruiken, dat blijft nooit goed.

Hier is hij zo geworden:

Vers in de verf:
Afbeelding

Na 4.5 jaar:
Afbeelding

Dit is wel een nieuwe trap, maar voor de slijtage maakt dat niet uit natuurlijk.
Inmiddels zijn we 7.5 jaar verder en kan je wel aan de randjes zien dat hij is belopen maar houdt de verf zich erg mooi.

Anoniem

Re: Trap verven, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:41

Nee, het is gewoon vernist hout momenteel. In jaren 60/70 bruin.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:44

@MarliesV: wat voor verf heb je gebruikt?

Moestuin schreef:

Als je van vernis naar gekleurde verf wil moet je de trap wel helemaal kaal maken. Dit omdat de vernis een andere elasticiteitsmodulus heeft dan de verf, en dus bij vocht en temperaturen anders werkt dan de verf. De verflaag gaat dan scheuren en bladderen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:05

Roodvos schreef:

Moestuin schreef:

Als je van vernis naar gekleurde verf wil moet je de trap wel helemaal kaal maken. Dit omdat de vernis een andere elasticiteitsmodulus heeft dan de verf, en dus bij vocht en temperaturen anders werkt dan de verf. De verflaag gaat dan scheuren en bladderen.

Ja, idd flink schuren. Vervolgens 2x in een hele goede primer zetten en vervolgens 2x aflakken met de kleur die je wilt. Als hij niet helemaal kaal is, dan krijg je plekken waar de verf niet goed hecht.
Ik ben echt weekenden bezig geweest en heb die trap echt vervloekt. Vandaar dat ik de andere trap dus maar heb laten bekleden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:21

En nog in aanvulling. Ik zou na het verven niet gaan vernissen. Als de trap dan (weer) lelijk wordt moet je eerst die vernislaag eraf schuren voordat je een nieuwe verflaag kan opbrengen. Heb je alleen verf dan is het even ontvetten en licht schuren/opruwen en zet je er zo een nieuwe laag overheen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:26

Ik ben echt heel erg fan van de betonlook verf van nouveau vivre. Kost heel wat tijd en moeite maar het is een heel stroef oppervlak en is na 1,5 jaar nog precies als nieuw! Ik vond het schuren en dergelijke ook goed meevallen, al hebben we wel vrij agressief spul moeten gebruiken tegen de lijmresten, gezien de trap eerst bekleed was.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:00

Ik heb het ooit ook zelf gedaan, lang geleden en het zit er nog steeds goed op.

Ik was laatst ergens en daar was de trap met leer bekleed, zwart beetje grof leer en dat stond stoer. Als ik nog een keer aan het werk ga wordt het dat!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:01

Roodvos schreef:

Moestuin schreef:

Wij hebben Histor Traplak (perfect finish) in kleur laten mengen.

Heb later ook traplak van de Gamma gehad voor een andere klus maar die is veel ruwer en doffer. Ik vind hem meer grip hebben maar minder mooi.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:02

Moestuin schreef:
Goed, ik wil thuis dus de trap verven. Eigenlijk wil ik een totaal nieuwe trap, maar budget. Tja. Verven dus. Nu wil mijn man echt niet. Of jawel, ik mag maar hij wil niet helpen. Ook goed. Maar hij beweert dat ik elke 2 jaar opnieuw kan gaan verven. Terwijl ik denk: Die mottige vernis hangt ook nog altijd op de trap na 60 jaar dus het zal wel! Dus, wie heeft er ervaringen? Moet ik met het schaamrood op de wangen bekennen aan mijn man dat hij gelijk heeft? Of valt het best wel mee? En wat hebben jullie gebruikt? Eventueel foto’s?

Ik zou Annie Sloan verf willen gebruiken. Waarschijnlijk vernis ik hem ook ivm houdbaarheid.

Bij ons staat de trap al 20 jaar in de grijze grondverf :o en begint nu langzaam aan, te slijten.
Weet nog wel dat het een kl*te werk was om de oude verf eraf te halen.
Wil al langere tijd weer opnieuw beginnen maar vind het lastig i.v.m. de katten.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:10

Ik heb dat gedaan. Of eigenlijk mijn moeder heeft deze klus opgepakt.

De trap was wit en heb er een beige/taupe kleur op gezet.
Eerst helemaal geschuurd en vervolgens een grondverf in dezelfde kleur als de uiteindelijke lak er op gedaan. Vervolgens dan de kleur lak er op. Daarna minimaal 6 weken niet met schoenen op de trap lopen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:17

Hier mijn boventrap helemaal opnieuw geverfd en met matte botenlak als finishing touch.
Mijn beneden trap staat in de grond en krijgt dezelfde behandeling.
Heb ouderwetse dus niet milieuvriendelijke lak gebruikt.
Blijf anders elk jaar opnieuw lakken en daar heb ik geen zin in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:18

Hier witte sigma stroeve traplak, denk nu 3 jaar geleden gedaan.
Valt me wel een beetje tegen hoeveel deuken en krassen ik er al in heb.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 16:23

Paar jaar terug hadden we een nieuwbouwhuis waarbij de trap wel een laag (grond?)verf had maar nog niet netjes afgelakt, en met een hoop viezigheid, cementresten of weet ik het wat, dikke klodders aangekoekt grijs korrelig spul. Die hebben we geschuurd en daarna met bootlak geverfd en dat zag er toen we er 3-4 jaar later uit gingen nog als nieuw uit :) Zowel de onderlaag als de verf/laklaag was wit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:16

Wij hebben het na verhuizing laten doen met witte trapverf van sigma.

Als tip: ik zou geen geen wit meer kiezen. Wordt echt snel vies en je blijft schoonmaken.

En ik twijfel om de trap nu zelf in een andere kleur te verven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:27

Ik vond het ook echt een flinke klus, en achteraf bedacht ik me pas dat ik delen had moeten opvullen en schuren erbij want waar een beetje deukjes of scheurtjes waren gaat de verf weer snel weer er af en is lastig schoon te maken. Dat zou dus eigenlijk ongeveer zijn een dag schuren want dat is al een hele klus met afplakken tegen stof en het weer een beetje stofvrij krijgen. Een dag gaten/kieren vullen en laten drogen en die delen dan weer schuren zodat het glad is, dan ontvetten en grondverf en gezien je wel de trap op moet kunnen eventueel om de tree verven, wat betekend dat je mogelijk de volgende dag de andere helft kan doen tenzij het snel droogt en dan ook dat weer met aflakken.