Combineren paard en werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Combineren paard en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 10:04

Hej lieve bokkers,

Ik zit ondertussen voor de 2e keer in een jaar tijd thuis door te veel stress.
Hierdoor ben ik me serieus beginnen afvragen hoe ik de balans in mijn leven beter kan krijgen, want die zit nu dus duidelijk niet goed.

Ik werk ondertussen 4 jaar en heb mijn paard 3,5jaar. Mijn job begint behoorlijk veeleisend te worden, mentaal gezien dan, ik merk echt dat ik fouten maak of me niet kan focussen als ik niet goed uitgerust ben of als ik te veel andere dingen aan mijn hoofd heb. Naar mijn paard gaan is meestal wat ervoor zorgt dat mijn stressniveau weer zakt en ik me weer goed in mijn vel voel, op zich een mooie combinatie, waar ik ook echt blij mee ben. Ik doe mijn werk namelijk wel echt heel graag en ik ben natuurlijk ook dol op mijn paard.
Het laatste jaar zijn er veel zaken bijgekomen die in mijn hoofd rondspoken en die mijn aandacht en energie vragen en ik ben dus nu voor de 2e keer flink op mijn limieten gebotst (niet meer kunnen stoppen met wenen, alleen nog maar kunnen slapen, ...) ik voel het vaak wel al een paar weken op voorhand opkomen, dat ik minder energie heb en daardoor dus in mijn vrije tijd ook gewoon minder naar mijn paard ga omdat ik te moe ben.

Lang verhaal kort, ik twijfel er nu dus over om 4/5e te gaan werken i.p.v. fulltime. Om hierdoor meer tijd te kunnen vrijmaken om zowel naar mijn paard te gaan, als me te kunnen bezig houden met de andere dingen aan mijn hoofd en zo hopelijk weer meer energie en focus te hebben voor de uren die ik dan wel werk.

De reden dat ik dit hier nu zo op bokt plaats, is omdat ik hoop dat ik hier niet alleen in ben? Zijn er bokkers die dit herkennen? En die nu (hopelijk) wel een goede balans hebben gevonden?

Anoniem

Re: Combineren paard en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:21

4/5e werken heeft alleen maar zin als je dan ook minder taken krijgt. Bij mij was dat absoluut het geval niet. Je moest het zelfde werk nog steeds doen maar dan in 4 dagen in plaats van 5.

Ik vond 4 dagen werken ook absoluut de oplossing niet dat levert net zo veel stres en gedoe op. Beter kun je gaan praten met iemand die je gaat helpen met je leven anders in te delen en bij mij was de sleutel absoluut een andere baan. Ik lees namelijk ook vooral je werk tegen dingen opbotst? Nadat ik van baan gewisseld ben ben ik inplaats van 32 uur weer 40 uur gaan werken en gewerkt aan balans en vooral grenzen aangeven op je werk. Dit voelt zo veel beter dan de 32 uur op mijn oude werk :)

Een baan zo mentaal gezien niet zo veeleisend mogen worden dat je er zo moe van wordt fouten maakt en tot 2 keer toe!! Instort. Dat is niet normaal. Mijn advies zou dan ook zijn zoek een andere baan en geef daar direct je grenzen aan of ga met je baas om tafel en maak hele harde duidelijke afspraken.

Zo ben ik bijvoorbeeld na werktijd niet meer bereikbaar mijn werktelefoon gaat uit en morgen is er weer een dag. Dat geeft ontzettend veel rust.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:30

Als een baan zoveel vraagt is het dan een idee om te kijken naar een andere baan?

Een dag minder met dezelfde taken zal niet helpen.
Dag minder met een boel appjes,mails of telefoontjes zal ook niet helpen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:34

Zoals hierboven, minder werken helpt alleen als je dan niet 40 uur in 32 uur moet proppen. Wel heb je dan 1 volle dag voor leuke dingen. Dus je paard of een keer naar de kapper of weet ik het. En soms ligt het ook niet aan hoeveel uur je werkt. Ik werk nu 24 uur (nja, momenteel niet, ben ziek ..) en zelfs dat trok ik niet omdat ik me in die 24 uur te druk ging maken en teveel hooi op m’n vork nam. En dan heb je wel vrije dagen om bij te komen, maar als je de vrije dagen nodig hebt om bij te komen dan klopt er al iets niet in je werk.
Is een andere werkgever niet een idee? Waar de druk iets lager ligt?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:36

Bij mij was een dag minder werken ook niet de oplossing. De werkdruk op de overige dagen bleef hetzelfde. Als je daar iets aan kan veranderen zou ik dat doen, maar als het bij het werk hoort zou ik inderdaad iets anders zoeken.
Veel succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:45

Ik las jou berichten over je veeleisende werk eerder op bokt al met gemengde gevoelens. Geen 1 baan zou zoveel eisend moeten zijn dat je ervoor moet kiezen om dagenlang niet van je hobby te kunnen genieten. ( een kantoor baan, vrachtwagen chauffeur in het buitenland is wat anders natuurlijk als voorbeeld)

Ik weet niet wat voor baan je precies hebt, maar je pleegt roofbouw op jezelf als je zo doorgaat en dat moet geen ene werkgever willen die een gezonde werknemer in dienst wil houden. Ga een goed gesprek aan en hoe moeilijk ook, laat enkele taken die je “ erbij “ hebt gekregen los.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:47

Zit je nu alleen in de ziektewet of heb je ook een coach oid om te leren omgaan met stress, om te kijken waar deze stress vandaan komt, om te kijken of dit wel echt jouw baan is, en om je te helpen je leven zo vorm te geven dat het voor jou haalbaar is?

Alleen minder werken is vrijwel nooit een oplossing als je de onderliggende factoren niet in kaart hebt gebracht en je te leren meer functioneel om te gaan met stress en eventueel stressreductie toe te passen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:52

Ik ben wel van 36 naar 32 uur gegaan, ik werkte 4 dagen van 9 (maar dat werd gemiddeld 4x10) en werk nu nog 3x9 en 1x5.

En voor mij was dat de beste beslissing die ik voor mezelf heb kunnen nemen.
Plus wel, een houding naar mijn werk dat ik er tijdens mijn werkuren volledig ben en daar buiten niet.

Als er dus op donderdagmiddag 5 minuten voor ik afsluit iets binnenkomt, zeg ik: ik heb maandag tijd om dat uit te zoeken/op te lossen.
Als het morgen al moet, vraag het dan aan een collega, want ik ben er morgen niet.

Ik heb nu weer energie om in het weekend en op mijn vrije dag dingen te ondernemen (van leuke dingen tot gewoon het huishouden en boodschappen). Eerder lag ik vaak t hele weekend voor pampus.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:53

Voor mij is het herkenbaar. Ik werkte 5 dagen per week in het onderwijs, belandde in een gecombineerde burn-out/depressie (de oorzaak daarvan had niet met werk te maken), maar sindsdien is 32 uur werken het maximum en na een paar jaar en enkele terugvallen heb ik uiteindelijk zelfs mijn pony's verkocht, omdat het duidelijk niet meer ging.

Sindsdien gaat het een stuk beter en heb ik mentaal geen grote terugval meer gehad, ook dankzij therapie (buiten het werk) en coaching (op het werk). Die extra dag rust en ruimte in de week helpt daarbij heel erg.

Als je het financieel kunt opbrengen en je dan ook echt voor een dag minder werk krijgt, zou ik die stap zeker zetten als ik jou was. Roofbouw blijven plegen op jezelf kan leiden tot blijvende schade, dus dat moet je zien te voorkomen! En dan is een dag minder werken een logische stap denk ik.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:10

Krijg je hulp om beter te leren om te gaan met die andere dingen die door je hoofd spelen? In jouw verhaal lees ik dat dat een grote impact op jou heeft.
Minder uren werken zou je zeker kunnen helpen, mits de randvoorwaarden ook goed op orde zijn. Dus minder uren = minder werk en hulp om het in je hoofd rondspoken beter te kunnen managen.
Nu kies je bij minder energie om minder tijd te steken in hetgeen jou rust geeft en jou gelukkig maakt (paard), op de lange termijn is dat geen gezond patroon en door meer tijd voor jezelf te reserveren pak je wel het symptoom aan, maar nog niet het patroon.
Los daarvan, als je minder uren wilt werken, go for it. Ik werk de ene week 4 en de andere week 5 dagen en ik merk dat die ene dag vrij mij altijd weer goed doet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 11:15

Hej allemaal, super bedankt voor de reacties alvast!

Helaas kan ik de OP niet meer aanpassen (of is er een manier waarop dat wel kan?)

ik moet namelijk wel even een kanttekening bij het verhaal maken die blijkbaar er niet in staat.
De stress komt niet door mijn werk! Ik kan mijn werk prima achter me laten en het veeleisend zijn komt niet door de hoeveelheid taken of door druk van mijn baas uit (heb trouwens niet echt een baas, aangezien ik een soort freelance architect ben, beetje speciaal statuut, in principe ben ik eigenlijk schijnzelfstandige, maar wel legaal ofzo)

Mijn werk is eigenlijk vooral heel erg uitdagend, wat ik er trouwens ook net enorm leuk aan vindt, maar als ik te veel stress heb of te druk aan mijn hoofd ben door dingen buiten het werk, voel ik wel dat ik niet de juiste focus heb om mijn uitdagend werk goed te kunnen doen.

Daarnaast is het bureau waar ik werk net héél begripvol en krijg ik altijd alle tijd die nodig is om er weer bovenop te komen en vragen ze ook telkens of het niet aan hen ligt en dat ze dan gerust minder werk willen geven of eender wat. Ik voel me dus net echt supergoed op mijn werk en doe het héél graag.

Net daarom ben ik dus aan het overwegen om gewoon het aantal uren terug te dringen, zodat ik meer tijd en ruimte heb om bezig te zijn met alle andere dingen aan mijn hoofd en dus meer tijd heb om rustig naar mijn paard te gaan. Ik wil net zoeken naar een andere balans om mijn werk te kunnen blijven doen omdat dat eigenlijk net een deel van mijn leven is dat ik niet graag wil veranderen.
Ik ben ook 100% zeker dat als ik beslis om bij wijze van spreke maar 1/5e meer te gaan werken voor mijn huidig kantoor, ze dat prima vinden.

Ben dus ook blij om te horen dat het voor sommigen hier wel een goede oplossing is geweest!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:39

Wat veroorzaakt die stress buiten je werk in zijn algemeen gesproken?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:48

Inderdaad wat veroorzaakt die stress dan, want in je openingspost gaat het voornamelijk over je veeleisende baan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:56

Ik vind een tweede keer uitvallen in 4 jaar tijd best zorgelijk. Als het je werk niet is, wat dan? Je zou ergens in een stapje terug moeten doen. Soms kan je ook best iets heel leuk vinden, maar blijkt toch dat je het niet aankan op de manier die je voor ogen had.

Heb je hulp van iemand? Lijkt me goed eens alles op een rijtje te zetten om er achter te komen waar het mis gaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:05

Nou ik herken het ergens wel.

Stress hebben maar niet door het werk. Bij mij was het door financiële situatie én relationele situatie.
Financiële is op orde gekomen sinds ik vast contract heb. Daardoor viel er al veel stress van me af.

Het relationele heb ik zelf even goed moeten voor zitten, uiteindelijk de relatie stop gezet en daardoor voelde ik me ook mentaal weer beter. Had terug meer plezier in mijn hobbies (paarden oa).
Heb nu een nieuwe relatie die veel losser is en vriend is veel begripvoller.

Naast full-time job doe ik ook nog een part-time job die eigenlijk meer ontspanning geeft omdat dit met dieren is. En dit alles is toch nog te combineren met mijn paarden. Zowel fysiek als mentaal. :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 12:06

De vorige keer was het voornamelijk de slechte relatie met mijn vader die heel veel stress veroorzaakte, dat gecombineerd met een zeer stresserende verhuis van mijn paard (na dreigementen van de vorige staleigenaar)
Ik heb dan een periode minder gewerkt, ben naar de psycholoog geweest om de problemen met mijn vader te verwerken en heb de tijd genomen om te genieten van de nieuwe plek voor mijn paard, hierdoor voelde ik me na 2 maanden weer helemaal opgeknapt en heb ik van Pasen t.e.m. augustus me echt supergoed in mijn vel gevoeld.

De laatste 2 maanden is er gewoon enorm veel gebeurd, ik heb een auto-ongeval gehad waarbij onze auto perte totale werd verklaard waar ik niets aan kon doen, ook nog een fietsongeval met vluchtmisdrijf, ik ben samen met mijn partner een huis aan het ontwerpen, we zijn ons trouwfeest aan het plannen waarbij mijn schoonouders zich 3 weken geleden plots mee begonnen te moeien. Dit heeft veel stress veroorzaakt, maar vooral ook een kloof tussen mij en mijn partner. Hierdoor liep onze relatie even wat moeilijk, wat op zich ook weer stress veroorzaakt. Daarnaast zijn er de laatste tijd ook gewoon ongelooflijk veel kleine administratieve dingen geweest die in orde moesten gebracht worden waar ik vreselijk mee achterliep en niet aan toe kwam ... kortom gewoon veel te veel op veel te korte tijd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:12

Pfoe dat is idd erg veel aan je hoofd. :knuffel:

Het is natuurlijk niet fijn dat je schoonouders zich moeien. Heb je hier al met je partner over kunnen praten? Of met jullie allen even rond de tafel om de gezamenlijke ideeën even te noteren en zien of jullie er samen uitkomen.
Ik denk dat dat al veel stress za wegnemen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 13:13

Art_Ificious schreef:
Pfoe dat is idd erg veel aan je hoofd. :knuffel:

Het is natuurlijk niet fijn dat je schoonouders zich moeien. Heb je hier al met je partner over kunnen praten? Of met jullie allen even rond de tafel om de gezamenlijke ideeën even te noteren en zien of jullie er samen uitkomen.
Ik denk dat dat al veel stress za wegnemen.

Ja ik heb nu wel even de tijd genomen om met mijn partner samen te zitten en alles eens goed door te praten, dus dat komt wel weer goed. Maar ik voel gewoon echt aan mijn lijf dat het even te veel is geweest, ik voel de spanning echt gewoon zitten. Vandaar dat ik ook wel weet dat het goed is dat ik even thuis ben nu, hoewel ik wel echt supergraag terug wil gaan werken. Dat is dus exact ook de reden dat ik overweeg om het even wat minder te doen, zodat ik de tijd en ruimte naast mijn werk heb voor alle andere dingen aan mijn hoofd. En mezelf ook gewoon meer tijd kan gunnen om naar mijn paard te gaan.

Na wat soul-searching merk ik ook dat wat afwisseling wel fijn zou zijn, ik doe ook nog fotografie soms naast mijn werk en misschien wil ik dat op termijn ook wel wat meer uitbouwen.

Ik volg ondertussen ook nog sessies bij mijn psychologe om me te helpen en één van de dingen die regelmatig terugkomen is dat ik mezelf te veel druk opleg en wat meer ruimte moet gunnen, zowel in tijd als financieel (vanwege het trouwfeest en het huis leg ik mezelf namelijk soms een gigantische spaardruk op)
Dus het ligt echt wel aan mezelf en niet aan mijn werk.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:47

Dat is veel tegelijk inderdaad, leuke dingen maar ook wel dingen waarvan ik de stress begrijp. Klinkt alsof het lastig is alles te verwerken als er veel bij elkaar komt, klopt dat?

Als ik je een tip mag geven voor je bruiloft en je bemoeiende schoonouders (heel herkenbaar). Hier heeft het enorm geholpen om voor dingen waar ik haar mening waardeerde bewust haar hulp te vragen en bij dingen waarvan ik wist dat we het toch niet eens zouden zijn haar hulp niet te vragen (bij mij was t alleen schoonmoeder).
Dat ik dingen vroeg bracht het initiatief bij mij, wat veel irritatie weg haalde. schoonmoeder voelde zich beter betrokken en meer gewaardeerd, waardoor ze zich ook hield bij wat ik gevraagd had, ik was oprecht blij met het gevraagde advies op selecte onderwerpen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 19:56

Roulette_ schreef:
Dat is veel tegelijk inderdaad, leuke dingen maar ook wel dingen waarvan ik de stress begrijp. Klinkt alsof het lastig is alles te verwerken als er veel bij elkaar komt, klopt dat?

Als ik je een tip mag geven voor je bruiloft en je bemoeiende schoonouders (heel herkenbaar). Hier heeft het enorm geholpen om voor dingen waar ik haar mening waardeerde bewust haar hulp te vragen en bij dingen waarvan ik wist dat we het toch niet eens zouden zijn haar hulp niet te vragen (bij mij was t alleen schoonmoeder).
Dat ik dingen vroeg bracht het initiatief bij mij, wat veel irritatie weg haalde. schoonmoeder voelde zich beter betrokken en meer gewaardeerd, waardoor ze zich ook hield bij wat ik gevraagd had, ik was oprecht blij met het gevraagde advies op selecte onderwerpen.

Ja dat klopt eigenlijk inderdaad. En vooral dat als er zoveel bij elkaar komt en mijn hoofd zo druk wordt, mijn werk minder goed lukt, wat dan weer voor meer frustratie zorgt bij mij, want ik wil net wel graag werken.

En bedankt voor de tip! Bij ons is het helaas een beetje verhaal van "schoonouders (ook vooral schoonmoeder) wil alles veel sjieker dan wij het zien", maar haar visie past gewoonweg niet binnen ons budget en hoeft voor ons ook helemaal niet. Maar ik hou je tip wel zeker in gedachten voor de verdere organisatie.
Het doet me nu wel even deugd om wat tijd te kunnen maken om rustig over dingen na te denken i.p.v. tussen de soep en de patatten door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:02

Als ik het nu goed begrijp dan lijdt je werkgever en je werk dus onder het feit dat je privé de boel niet goed op een rijtje kunt krijgen?

Daar gaat minder werken ook niet voor helpen denk ik zo. Dat is het veranderen van je mindset en je niet zo druk om alles maken. Nu blijf je in een cirkeltje je gebruikt je thuiszit tijd om voor je gevoel wat meer tijd te hebben voor andere dingen en dan begint het weer opnieuw zodra je werken gaat.

Ik zou heldere afspraken maken met je vriend financieel en over andere zaken. En wellicht een gesprek met je schoonmoeder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:25

Spenk schreef:
Als ik het nu goed begrijp dan lijdt je werkgever en je werk dus onder het feit dat je privé de boel niet goed op een rijtje kunt krijgen?

Daar gaat minder werken ook niet voor helpen denk ik zo. Dat is het veranderen van je mindset en je niet zo druk om alles maken.

Mee eens.
Aan de andere kant; als je het je financieel kan permiteren en je wil het graag, ga dan vooral lekker 4 dagen werk in plaats van 5. Waarom zou je het niet doen TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:30

Dat sowieso ja! Maar als je je nu al zó druk maakt om geld dat je er voor uitvalt tot 2 keer toe dan vraag ik mij af of dat verstandig is. Je levert toch 1/5 van je salaris dan in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:34

Uit ervaring weet ik dat als je gestressed bent door een prive situatie, minder werken eerder tot gevolg hebt dat je juist nog meer gaat piekeren. Dat heeft dan weer als gevolg dat je gefrustreerd raakt met jezelf omdat je gevoeld alleen maar inefficienter geworden bent.
Minder werken is heerlijk trouwens, mits je ook echt iets met die vrije tijd doet. Je kunt ook in een burn-out raken zonder werk.
Ik denk dat je jouw oplossing elders moet zoeken. Misschien eens proffesionele hulp inschakelen?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 23:03

Spenk schreef:

Daar gaat minder werken ook niet voor helpen denk ik zo. Dat is het veranderen van je mindset en je niet zo druk om alles maken. Nu blijf je in een cirkeltje je gebruikt je thuiszit tijd om voor je gevoel wat meer tijd te hebben voor andere dingen en dan begint het weer opnieuw zodra je werken gaat.

Ik zou heldere afspraken maken met je vriend financieel en over andere zaken. En wellicht een gesprek met je schoonmoeder.

Dat ik wat dingen bij mezelf moet aanpakken lijkt me zowieso wel duidelijk, ik zoek dan ook wel hulp bij dezelfde psycholoog die me al eerder hielp.
En die gesprekken ben ik ook mee bezig.

En ja, je analyse klopt wel, mijn werk lijdt onder het feit dat ik privy flink overhoop lig met alles. Maar dat komt ook gewoon omdat ik constant het gevoel heb dat ik nergens tijd voor heb.

Tips om dit aan te pakken zijn dan ook zeker meer dan welkom, want buiten nu even terugschroeven op wat zaken en hulp zoeken, weet ik echt niet goed wat ik kan doen?

Sizzle schreef:
Uit ervaring weet ik dat als je gestressed bent door een prive situatie, minder werken eerder tot gevolg hebt dat je juist nog meer gaat piekeren. Dat heeft dan weer als gevolg dat je gefrustreerd raakt met jezelf omdat je gevoeld alleen maar inefficienter geworden bent.
Minder werken is heerlijk trouwens, mits je ook echt iets met die vrije tijd doet. Je kunt ook in een burn-out raken zonder werk.
Ik denk dat je jouw oplossing elders moet zoeken. Misschien eens proffesionele hulp inschakelen?

Dat is niet mijn ervaring, de vorige keer als ik echt overstressed was, heeft even wat minder werken er wel echt voor gezorgd dat ik terug tot rust kon komen en de dingen die me stress bezorgden aan te pakken. Op lange termijn denk ik wel dat je gelijk hebt, maar het is zeker niet mijn bedoeling om op lange termijn niet te werken, daar word ik ook niet blij van. En ik weet echt meer dan genoeg wat doen in die eventuele vrije tijd (meer sporten, boekhouding, fotografie, huishouden, huis ontwerpen, …) dat dan misschien niet meer in de 2-3 vrije avonduurtjes of weekend moet gepropt worden