Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AppleSter schreef:Ik ben vooral bang voor het verbruik… We hebben dit jaar 15 zonnepanelen laten plaatsen, maar in de winter verwacht ik er niet zoveel van, terwijl je ze dan juist nodig hebt om de kosten te drukken. We gaan straks naar ca. €0,80 per kw/h en een variabel contract, dus het kan nog verder oplopen. Maar stiekem hoop ik dat het verbruik van IR extreem laag is
Geryon schreef:Wat ik niet begrijp is dat de panelen afslaan bij het bereiken van de gewenste temperatuur. Hoe werkt dat dan? Ze verwarmen toch de ruimte niet echt? Enkel de mensen/meubels waar hij op gericht staat?
McGregor schreef:AppleSter schreef:Ik ben vooral bang voor het verbruik… We hebben dit jaar 15 zonnepanelen laten plaatsen, maar in de winter verwacht ik er niet zoveel van, terwijl je ze dan juist nodig hebt om de kosten te drukken. We gaan straks naar ca. €0,80 per kw/h en een variabel contract, dus het kan nog verder oplopen. Maar stiekem hoop ik dat het verbruik van IR extreem laag is
Als je een paneel van 300 w hebt dan verbruikt dat dus 0,3 kWh per uur dat het volledig aan staat. Dus de kosten zijn 0,3 x je stroomprijs.
Voor wat betreft je zonnepanelen heb je nog steeds een salderingsregeling. Dat wordt op jaarbasis verrekend. Helemaal met IR verwarmen is wel duur ja. Check anders de website van Milieucentraal ook voor extra info.
AppleSter schreef:Ik ben erg benieuwd naar verbruikservaringen van infraroodpanelen. Wat zijn de verbruikskosten ongeveer? Hoe vaak zet je de verwarming aan als je thuis bent en hoe snel verwarmd het de ruimte/jou? We hebben nu vloerverwarming over de hele benedenverdieping (ca. 110 m2, warm water dus op gas) met een aflopend energiecontract en een nieuw maandtermijn waar we stijl van achterover gaan dus we zoeken een acceptabele oplossing voor de huiskamer deze winter… Net als velen
Letizia schreef:Voor de mensen die ze al hebben: hoeveel watt panelen hebben jullie waar?
Tieme schreef:Letizia schreef:Voor de mensen die ze al hebben: hoeveel watt panelen hebben jullie waar?
2x 650 watt. 1 bij het zitgedeelte tegenover de bank en 1 bij de eetkamertafel .
Ze gaan alleen aan wanneer we er zitten. Heeft anders weinig nut omdat ze alleen opbjecten en mens/dier opwarmen. Ze verwarmen Niet echt een hele kamer zoals een cv.
Tieme schreef:AppleSter schreef:Ik ben erg benieuwd naar verbruikservaringen van infraroodpanelen. Wat zijn de verbruikskosten ongeveer? Hoe vaak zet je de verwarming aan als je thuis bent en hoe snel verwarmd het de ruimte/jou? We hebben nu vloerverwarming over de hele benedenverdieping (ca. 110 m2, warm water dus op gas) met een aflopend energiecontract en een nieuw maandtermijn waar we stijl van achterover gaan dus we zoeken een acceptabele oplossing voor de huiskamer deze winter… Net als velen
Ik heb een kleine woonkamer. 28m2. Heb een IR paneel bij zitgedeelte hangen en 1 bij de eetkamertafel. Bij zitgedeelte hangt hij tegenover de bank. Advies was dat dit de beste plek was omdat je er dan voor zit en het zo het hele zit gedeelte verwarmd.
Een IR paneel verwarmd NIET zozeer de ruimte maar objecten. Je moet dus ook binnen het bereik van het paneel zitten. Voelt alsof je in de zon zit. Zit je buiten het paneel dan voelt het alsof je in de schaduw zit. Paneel is binnen een minuut heet. Doe je hem uit dan voelt het ook meteen weer feis.
Kamer blijft dus koel. Ik zet hem alleen aan wanneer ik op de bank zit of aan tafel. Voordeel, de warmte kan niet uit de kamer gaan wanneer je een raam of deur open zet omdat de warmte op jezelf straalt en niet in de kamer hangt. Geen droge lucht en minder rond dwarrelend stof. Je kan ding aanzetten en ondertussen raam open voor frisse lucht.
De mijne kost op VOL vermogen, 40 cent per uur overdag en zo'n 34 cent tijdens daluren.
Ik zet een verwarming sowieso niet veel aan dus ik zal hoogstens 2,40 euro per dag kwijt zijn aan verwarmen. Met de nieuwe gasprijzen zit ik al op 6 euro per dag en dan staat hij nog minder lang aan ....