Infraroodpaneel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 15:46

Er zijn natuurlijk al wat topics over de huidige gasdrama.

Maar wou graag wat tips voor infraroodpanelen. Waar moet je op letten als je er een aanschaft en iemand goede ervaringen?

xoranlover

Re: Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:58

Mijn ouders hebben ze hangen en wij gaan donderdag naar diezelfde zaak omdat wij ze ook willen. Mijn ouders zijn er zeer tevreden over mam met haar astma heeft veel minder last binnen omdat de lucht minder droog is. Voelt aangenaam aan en ze werken met een app of afstandsbediening.

Wij gaan naar Son en Breugel geloof ik. Moet ik nog even navragen waar precies maar daar leggen ze goed uit en geven goed advies. Zal het donderdag laten weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:27

Ik lees ook mee, ik vind het ook interessant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:32

Ik lees ook mee want mijn vriend heeft er interesse in.
Ik zit in de winter regelmatig voor een simpele terras verwarmer op standaard. Werkt ook fijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:29

Ik heb er 2 van invroheat.
1 hangt bij de zithoek en 1 bij de eetkamertafel.
Ze hangen aan de muur. Ik heb de versie met foto en lijst dus het lijkt alsof er een schilderij/foto lijst hangt.
Je kan ze ook aan het plafond hangen.
Hij is binnen een paar minuten heet. Slaat vanzelf af na bereiken temperatuur..afstandsbediening. zuinig.
Geen droge lucht die verplaatst wordt dus minder last van longen, ogen en rond dwarrelend stof.
Ook geen gedoe als er een keer een donor open staat. Normaal zal dan de warmte uit de kamer verdwijnen maar daar heb je met wen IR geen last van omdat die juist objecten verwarmd en niet de lucht. Ik houd er bijv van om een raam open te hebben voor frisse lucht. Dat kan gewoon, zonder dat ik voor de mussen aan het stoken ben.
Ik zet hem alleen aan wanneer we er gaan zitten. Rest van de dag staat hij uit.
Alleen cv aan wanneer het gaat vriezen om zo bevroren leidingen te voorkomen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:35

Wat ik niet begrijp is dat de panelen afslaan bij het bereiken van de gewenste temperatuur. Hoe werkt dat dan? Ze verwarmen toch de ruimte niet echt? Enkel de mensen/meubels waar hij op gericht staat?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:15

Ik vind het ook interessant. Wil zonnepanelen en in combi met mijn pelletkachel dus verwarmen met infrarood ipv cv

Zag laatst het merk RAIO, deze is gebouwd dar de warmte naar buiten wordt gestraald zodat een hele ruimte verwarmd wordt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:39

Ik ben erg benieuwd naar verbruikservaringen van infraroodpanelen. Wat zijn de verbruikskosten ongeveer? Hoe vaak zet je de verwarming aan als je thuis bent en hoe snel verwarmd het de ruimte/jou? We hebben nu vloerverwarming over de hele benedenverdieping (ca. 110 m2, warm water dus op gas) met een aflopend energiecontract en een nieuw maandtermijn waar we stijl van achterover gaan dus we zoeken een acceptabele oplossing voor de huiskamer deze winter… Net als velen :(

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 15:52

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:03

Ik volg even! Ik heb nu een elektrische deken op de bank. Heb ook wel interessen in een infraroodpaneel. Ik dacht dat ze warmte bleven afgeven, maar als ik het zo begrijp stopt hij als hij een bepaalde temperatuur heeft bereikt? Je voelt dus niet echt de warmte?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:45

Wij zijn al even aan het rondkijken, maar blijven twijfelen.

Eerst was ik heel positief, maar las veel negatieve ervaringen. Ik vond het vooral een nadeel dat je heel plaatselijk verwarmt en je echt de warmte uit stapt als je bijv ergens heen loopt.

Maar nu hoor ik vaak dat ze wel de objecten opwarmen en die weer warmte afgeven, dus je wel de ruimte verwarmt.

Andere nadeel is dat wij iets van 14 zonnepanelen zouden krijgen en als we gasloos gaan en overal elektrisch willen verwarmen, incl boiler voor douche, we dat aantal wel mogen verdubbelen. Of bijbetalen.......

Heb trouwens gekeken naar IR vloerverwarming, maar daar mag niks zwaars op staan, dus moet je goed van tevoren over nadenken, maar leek me ook wel een optie.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:09

Ik ben vooral bang voor het verbruik… We hebben dit jaar 15 zonnepanelen laten plaatsen, maar in de winter verwacht ik er niet zoveel van, terwijl je ze dan juist nodig hebt om de kosten te drukken. We gaan straks naar ca. €0,80 per kw/h en een variabel contract, dus het kan nog verder oplopen. Maar stiekem hoop ik dat het verbruik van IR extreem laag is :+

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:27

AppleSter schreef:
Ik ben vooral bang voor het verbruik… We hebben dit jaar 15 zonnepanelen laten plaatsen, maar in de winter verwacht ik er niet zoveel van, terwijl je ze dan juist nodig hebt om de kosten te drukken. We gaan straks naar ca. €0,80 per kw/h en een variabel contract, dus het kan nog verder oplopen. Maar stiekem hoop ik dat het verbruik van IR extreem laag is :+

Als je een paneel van 300 w hebt dan verbruikt dat dus 0,3 kWh per uur dat het volledig aan staat. Dus de kosten zijn 0,3 x je stroomprijs.

Voor wat betreft je zonnepanelen heb je nog steeds een salderingsregeling. Dat wordt op jaarbasis verrekend. Helemaal met IR verwarmen is wel duur ja. Check anders de website van Milieucentraal ook voor extra info.
Laatst bijgewerkt door McGregor op 09-09-22 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:29

Geryon schreef:
Wat ik niet begrijp is dat de panelen afslaan bij het bereiken van de gewenste temperatuur. Hoe werkt dat dan? Ze verwarmen toch de ruimte niet echt? Enkel de mensen/meubels waar hij op gericht staat?

Met een thermostaat die aan je IR is verbonden. Infrarood geeft warmte af, ook aan objecten. Als je dus zelf in die warmte zit wordt het warm, net als de zon naar binnen schijnt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:50

Wij krijgen 5 panelen. 3 1100W met thermostaat en op app. En 2 550W.

Ook wij hebben zonnepanelen en voor ons werkt dit wel fijn.
Volgende week krijgen we ze. Bij mijn ouders valt t wel mee dat je uit de warmte stapt. Je merkt vooral dat de bank en tafel niet ijskoud aan voelen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:33

McGregor schreef:
AppleSter schreef:

Als je een paneel van 300 w hebt dan verbruikt dat dus 0,3 kWh per uur dat het volledig aan staat. Dus de kosten zijn 0,3 x je stroomprijs.

Voor wat betreft je zonnepanelen heb je nog steeds een salderingsregeling. Dat wordt op jaarbasis verrekend. Helemaal met IR verwarmen is wel duur ja. Check anders de website van Milieucentraal ook voor extra info.

Klopt. Wij hebben met 15 zonnepanelen ongeveer ons huidig verbruik gedekt, maar als er veel bijkomt voor verwarming van het huis dan zal het ook snel snel in de papieren lopen.

Ik heb alleen geen idee hoeveel je de infrarood panelen (en hoeveel panelen in de huiskamer met keuken) aan zou hebben staan. Met de vloerverwarming is het een kwestie van instellen en alles gaat vanzelf. Ik heb een offerte aangevraagd bij verwarmingshandel.nl, waar ik de afmetingen van huiskamer en keuken aan kon geven en kwam uit op 3267 watt (4 ir panelen a 850 watt)…. Dat klinkt mij als heel veel en behoorlijk duur als je ca. €0,80 betaald per kw/h

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:58

Ons werd aangeraden om de thermostaat per paneel op een vast aantal graden te zetten. De panelen houden je ruimte dan op die temperatuur. Ze zullen dus echt niet continue aan staan.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:01

Voor de mensen die ze al hebben: hoeveel watt panelen hebben jullie waar?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:05

In de woonkamer komen er bij ons 1100 W boven de bank en achter in de woonkamer. In de keuken in het midden een 1100W en boven in de kastenkamer 2 keer een 550 W maar daar moeten we gaan kijken hoe we die precies gaan plaatsen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:21

AppleSter schreef:
Ik ben erg benieuwd naar verbruikservaringen van infraroodpanelen. Wat zijn de verbruikskosten ongeveer? Hoe vaak zet je de verwarming aan als je thuis bent en hoe snel verwarmd het de ruimte/jou? We hebben nu vloerverwarming over de hele benedenverdieping (ca. 110 m2, warm water dus op gas) met een aflopend energiecontract en een nieuw maandtermijn waar we stijl van achterover gaan dus we zoeken een acceptabele oplossing voor de huiskamer deze winter… Net als velen :(

Ik heb een kleine woonkamer. 28m2. Heb een IR paneel bij zitgedeelte hangen en 1 bij de eetkamertafel. Bij zitgedeelte hangt hij tegenover de bank. Advies was dat dit de beste plek was omdat je er dan voor zit en het zo het hele zit gedeelte verwarmd.
Een IR paneel verwarmd NIET zozeer de ruimte maar objecten. Je moet dus ook binnen het bereik van het paneel zitten. Voelt alsof je in de zon zit. Zit je buiten het paneel dan voelt het alsof je in de schaduw zit. Paneel is binnen een minuut heet. Doe je hem uit dan voelt het ook meteen weer feis.
Kamer blijft dus koel. Ik zet hem alleen aan wanneer ik op de bank zit of aan tafel. Voordeel, de warmte kan niet uit de kamer gaan wanneer je een raam of deur open zet omdat de warmte op jezelf straalt en niet in de kamer hangt. Geen droge lucht en minder rond dwarrelend stof. Je kan ding aanzetten en ondertussen raam open voor frisse lucht.
De mijne kost op VOL vermogen, 40 cent per uur overdag en zo'n 34 cent tijdens daluren.

Ik zet een verwarming sowieso niet veel aan dus ik zal hoogstens 2,40 euro per dag kwijt zijn aan verwarmen. Met de nieuwe gasprijzen zit ik al op 6 euro per dag en dan staat hij nog minder lang aan ....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:24

Letizia schreef:

2x 650 watt. 1 bij het zitgedeelte tegenover de bank en 1 bij de eetkamertafel .
Ze gaan alleen aan wanneer we er zitten. Heeft anders weinig nut omdat ze alleen opbjecten en mens/dier opwarmen. Ze verwarmen Niet echt een hele kamer zoals een cv.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:41

Tieme schreef:
Letizia schreef:

2x 650 watt. 1 bij het zitgedeelte tegenover de bank en 1 bij de eetkamertafel .
Ze gaan alleen aan wanneer we er zitten. Heeft anders weinig nut omdat ze alleen opbjecten en mens/dier opwarmen. Ze verwarmen Niet echt een hele kamer zoals een cv.

Bedankt! Ik woon alleen en zit eigenlijk nooit aan tafel. Tenzij er iemand blijft eten, maar dat is niet zo vaak. Ik wil dan ook eigenlijk alleen boven de bank een paneel plaatsen.
Nu zag ik net dit filmpje:
https://youtu.be/buD890v39uA
Daarin adviseren ze om meerdere panelen te nemen om kouspots te voorkomen. Ze spreken hier ook echt over de ruimte verwarmen. Maar eigenlijk wil ik gewoon aangenaam op de bank zitten. Voor mij hoeft niet de hele woonkamer dan warm.
Nu twijfel ik een beetje over de grote van de plaat die ik moet nemen. De berekening zegt voor de hele woonkamer 1000watt, maar dan ga je de hele ruimte toch verwarmen?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:52

Tieme schreef:
AppleSter schreef:

Ik heb een kleine woonkamer. 28m2. Heb een IR paneel bij zitgedeelte hangen en 1 bij de eetkamertafel. Bij zitgedeelte hangt hij tegenover de bank. Advies was dat dit de beste plek was omdat je er dan voor zit en het zo het hele zit gedeelte verwarmd.
Een IR paneel verwarmd NIET zozeer de ruimte maar objecten. Je moet dus ook binnen het bereik van het paneel zitten. Voelt alsof je in de zon zit. Zit je buiten het paneel dan voelt het alsof je in de schaduw zit. Paneel is binnen een minuut heet. Doe je hem uit dan voelt het ook meteen weer feis.
Kamer blijft dus koel. Ik zet hem alleen aan wanneer ik op de bank zit of aan tafel. Voordeel, de warmte kan niet uit de kamer gaan wanneer je een raam of deur open zet omdat de warmte op jezelf straalt en niet in de kamer hangt. Geen droge lucht en minder rond dwarrelend stof. Je kan ding aanzetten en ondertussen raam open voor frisse lucht.
De mijne kost op VOL vermogen, 40 cent per uur overdag en zo'n 34 cent tijdens daluren.

Ik zet een verwarming sowieso niet veel aan dus ik zal hoogstens 2,40 euro per dag kwijt zijn aan verwarmen. Met de nieuwe gasprijzen zit ik al op 6 euro per dag en dan staat hij nog minder lang aan ....

Dank voor deze uitleg! Ik denk dat ik nu een offerte heb voor het verwarmen van de gehele huiskamer/keuken ipv daar verwarmen waar je zit. Best lastig om eruit te komen hoeveel watt (en hoeveel panelen) je nodig hebt om aangenaam op de bank te kunnen zitten in de winter.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:11

Wij hebben 1 paneel boven de bank hangen.
Wij gebruiken hem puur om in de avond de kachel niet hoger te zetten, maar wel lekker warm op de bank te kunnen zitten. Het geeft een prettige warmte waar je niet van afkoelt.
Met een paar minuten voel je duidelijk dat hij aanstaat! Ik ben tevreden en voor dit doel zal ik het zeker aanraden :)
Wij hebben trouwens zonnepanelen en nog een hele oude meter, dus qua verbruik kan ik er weinig over zeggen haha.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:05

Straalt een paneel alleen vooruit of ook zijwaarts?

En hoe moeilijk is de installatie?