Erfenis regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:36

Wij hebben een dilemma, eerst even een kleine uitleg.

Wij zijn al jaren getrouwd en hebben geen kinderen.
Ik kom uit een gezin met 3 meiden, alleen mijn oudste zus heeft 1 dochter.

Ik heb vroeger, toen ze klein was , veel met mijn ene nichtje gedaan. Ze kwam veel logeren, ze ging veel met ons mee op vakantie, ook om mijn zus en zwager destijds te ontlasten in de zomervakantie's.
Helemaal prima, en we hadden altijd de grootste lol. sinterklaas, kerst, pasen, verjaardagen alles werd samen gevierd, altijd leuk en gezellig

Nu is mijn nichtje volwassen en wij horen helemaal nooit meer wat van haar.
Ze heeft zelfs mijn verjaardag vergeten dit jaar, dit heeft mij best veel verdriet gedaan.
Ik heb haar nu ook al een maand of 4 niet gezien of gesproken.
Ze hoeft me ook niet elke week te bellen of te appen of zo hoor, maar we horen werkelijk helemaal niks.

Nu gaf mijn zus (die trouwens ook nagenoeg niks van haar hoort) een poosje geleden aan, van ja maar goed jij bent natuurlijk ook maar haar tante en wees eerlijk wij gingen vroeger ook niet met onze ooms en tante's om! Ok mijn mond was gesnoerd, want wij zagen onze ooms en tantes ook nooit, wij vierden geen sinterklaas, kerst, verjaardagen samen vroeger! Wel allemaal met mijn nichtje . Zo zijn er nog veel voorbeelden te geven, mijn andere zus , die dus ook geen kinderen heeft, stort elk jaar met haar verjaardag 100 euro op haar rekening, maar een bedankje krijgt ze niet. Nou ik weet zeker dat mijn zus haar zo niet heeft opgevoed.

Maar goed ik begrijp ook wel dat je het niet kunt afdwingen, het is wat het is, maar verdrietig ben ik er vaak wel van.

Nu hebben wij 2 heel goede vrienden die ook kinderen hebben, waar wij wel heel leuk en gezellig contact mee hebben, in dezelfde leeftijd als mijn nichtje.

Nu komt eigenlijk mijn vraag, wij willen hen opnemen in onze erfenis.
Mijn man en ik hebben best wat opgebouwd en stel dat ons wat overkomt dan willen we het goed geregeld hebben.

Hoe kunnen we dit oppakken? Moeten we daarvoor naar een notaris? Kunnen we het ook anders regelen?

Heeft iemand op Bokt hier kennis van?

Bedankt voor het lezen :o

secricible

Re: Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:40

Ik snap niet goed wat het eerste deel te maken heeft met je uiteindelijke vraag eerlijk gezegd?

Maar je erfenis regel je via een notaris door een testament te maken. Andere manieren zijn niet rechtsgeldig.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:41

Daarvoor moet je inderdaad naar de notaris.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:45

Je zult dit altijd via de notaris moeten regelen.Daar kun je meestal gratis een adviesgesprek aanvragen.Je moet er wel rekening mee houden dat deze kinderen geen familie zijn en dus onder het hoge tarief vallen voor de erfbelasting.Percentages kun je vast wel ergens vinden.Ook mag je 1x per 2 jaar belastingvrij wat schenken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:48

En een notaris kan je ook uitleggen hoeveel successierechten/erfbelasting niet-familie mag afdragen, en hoe je evt je geld ook aan één of meerdere goededoelen (die geen successierechten hoeven te betalen) kunt nalaten. Of hoe je evt je hele erfenis in een 'vermogensfonds' kunt gieten waarmee je óók die verrekte belastingen kunt omzeilen.
Want ongeveer de helft van je erfenis gaat naar de staat als je je geld wilt nalaten aan iemand die geen familie is. Dat geldt trouwens ook al voor nichten en neven, die mogen ook iets van 30% oid afdragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:50

Als je toch wat opgebouwd hebt en geen kinderen ga er dan gewoon lekker van leven. In je laatste hemd zit geen zak.

Mocht jullie iets overkomen dan zijn eerst jullie broers en zussen aan de beurt en dan pas je nichtje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:52

secricible schreef:
Ik snap niet goed wat het eerste deel te maken heeft met je uiteindelijke vraag eerlijk gezegd?

Maar je erfenis regel je via een notaris door een testament te maken. Andere manieren zijn niet rechtsgeldig.

Ik wilde duidelijk maken waarom we tot deze actie gekomen zijn. Dank voor je reactie

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:52

Ga naar de notaris en neem je nicht gewoon op in je testament. Ik weet niet hoe groot het gat is tussen het contact vroeger en nu maar dat contact kwam voort uit de band met je zus. Het is heel normaal dat dit contact minder wordt. Jonge mensen maken veel mee en bouwen hun zelfstandige leven op. Dan is er minder aandacht voor familie. Nodig haar uit voor de jaarlijkse “tante Karrijdag” en maak er een feest van en geniet van de verhalen en laat merken dat je van haar houdt!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:53

janderegelaa schreef:
Als je toch wat opgebouwd hebt en geen kinderen ga er dan gewoon lekker van leven. In je laatste hemd zit geen zak.

Mocht jullie iets overkomen dan zijn eerst jullie broers en zussen aan de beurt en dan pas je nichtje.

Ooh maar dat doen we zeker wel,maar wij hebben ook nog een huis die behoorlijk wat waard zijn en we hebben een bedrijf

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:54

Ibbel schreef:
En een notaris kan je ook uitleggen hoeveel successierechten/erfbelasting niet-familie mag afdragen, en hoe je evt je geld ook aan één of meerdere goededoelen (die geen successierechten hoeven te betalen) kunt nalaten. Of hoe je evt je hele erfenis in een 'vermogensfonds' kunt gieten waarmee je óók die verrekte belastingen kunt omzeilen.
Want ongeveer de helft van je erfenis gaat naar de staat als je je geld wilt nalaten aan iemand die geen familie is. Dat geldt trouwens ook al voor nichten en neven, die mogen ook iets van 30% oid afdragen.

De helft klopt niet hoor, is gewoon 30%/40% tarief, overigens mogen je broers , zussen, ouders dat ook aftikken :7

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... fbelasting

Wil je specifiek iemand vastleggen, dan moet dat via de notaris.
Het geld gaat anders naar ouders/broers/zussen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:56

karrij schreef:
janderegelaa schreef:

Ooh maar dat doen we zeker wel,maar wij hebben ook nog een huis die behoorlijk wat waard zijn en we hebben een bedrijf

Zoals hier al vaker genoemd: de notaris kan je verder helpen. Ik snap eigenlijk niet dat je zo'n vraag op Bokt stelt. Zou je echt op basis van wat Bokkers je adviseren, denken "zo, ik maak een briefje, dat leg ik ergens waar het gevonden wordt als we er niet meer zijn en dan komt alles goed"?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:56

Ik snap je teleurstelling maar op een gegeven moment bouwt je nichtje een eigen leven op en dan verdwijnen ooms en tantes naar de achtergrond. Aan een kant is dat ook goed, ze gaat verder met haar leven. Voor jullie is dat even slikken maar probeer het wellicht ook van haar kant te begrijpen, een volwassen leven, vrienden, ouders, werk of studie, hobby’s etc. Voor je het weet is er weer een week voorbij, de tijd gaat zo snel.
Als je haar mist kan het initiatief ook van jou uitkomen, ga een keertje wat eten of lunchen.

Voor jou vraag over een testament, dat is alleen geldig als je het bij de notaris vast laat leggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:05

Jouw nichtje is voorlopig nog lang niet aan de beurt om iets te erven, die zal dan bejaard zijn tegen de tijd dat het zover mocht komen en tegen die tijd kan ook alles op zijn. Want eerst gaat de erfenis naar de langstlevende in het huwelijk. En daarna naar de bloedverwanten daarvan. Dus als jouw man langer leeft dan hebben jouw broers en zussen en jouw nichtje allemaal pech als je geen testament opmaakt.
Als je hiervan af wilt wijken dan zal je een testament moeten opmaken bij de notaris en aangeven hoe je wilt dat de erfenis na overlijden van jou/jouw man wordt verdeeld. Heeft jouw man ook nog broers en zussen? Dan moet je daar ook rekening mee houden natuurlijk. En je kan die vrienden ook benoemen uiteraard. Die zullen trouwens wel heel flink belasting moeten aftikken. Het beste geef je met de warme hand dus koop iets moois voor ze zolang je nog leeft. Als je dood bent is de belasting er als de kippen bij om een flink deel, een derde zeker, weg te pikken.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-08-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:05

Voordat je naar de notaris toe gaat bedenk in hoofdlijnen hoe je het graag geregeld wilt hebben.

Is er een kans dat je huisdieren hebt bij het overlijden? Dan kan je een x-bedrag per dier meegeven.

Wil je nog een bedrag nalaten aan een goed doel dan is dat ook mogelijk.

Zo hebben wij een flink bedrag voor de dieren apart in het testament vast gelegd en ook voorwaarden over de verzorging.

Ook heb ik er namen in laten zetten die niks van mijn erfenis mogen hebben.

Er is een heleboel mogelijk,ga er alvast rustig over nadenken en zet wat op papier en ga dan naar een notaris toe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:07

Suzanne F. schreef:
Jouw nichtje is voorlopig nog lang niet aan de beurt om iets te erven, die zal dan bejaard zijn tegen de tijd dat het zover mocht komen en tegen die tijd kan ook alles op zijn. Want eerst gaat de erfenis naar de langstlevende in het huwelijk. En daarna naar de bloedverwanten daarvan. Dus als jouw man langer leeft dan hebben jouw broers en zussen en jouw nichtje allemaal pech als je geen testament opmaakt.
Als je hiervan af wilt wijken dan zal je een testament moeten opmaken bij de notaris en aangeven hoe je wilt dat de erfenis na overlijden van jou/jouw man wordt verdeeld. Heeft jouw man ook nog broers en zussen? Dan moet je daar ook rekening mee houden natuurlijk. En je kan die vrienden ook benoemen uiteraard. Die zullen trouwens wel heel flink belasting moeten aftikken. Het beste geef je met de warme hand dus koop iets moois voor ze zolang je nog leeft. Als je dood bent is de belasting er als de kippen bij om een flink deel, een derde zeker, weg te pikken.

Dit vind ik de beste post hierover. Als je niet naar een notaris gaat dan gaat het zoals in het eerste stukje beschreven is.Jouw nichtje zou in eerste instantie dan niets krijgen,hoogstens later via haar ouders als die ook weer zouden zijn overleden.Ik zou zeggen,ga lekker zelf van je geld genieten en laat af en toe iemand meegenieten die je na staat.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:24

Ik snap wel dat het zelf genieten de beste optie is, maar daarnaast zou ik ook een testament opmaken. Je kan namelijk ook samen verongelukken bijvoorbeeld. In de familie van mijn vader is het voorgekomen dat man en vrouw samen een ongeluk kregen. Hij overleed een halve dag later dan zij, dus alles ging naar zijn familie, de hare had niks. Dat soort dingen kan je testamentair vastleggen.

Je hoopt allemaal oud te worden, maar toen mijn man verongelukte op zijn 41e, was ik blij dat we een goed testament hadden, zodat alles ging zoals hij gewild had.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:26

Ik snap dat mensen zeggen leef, gebruik je geld. Hier kan ik mij in vinden. Echter kun je ook morgen samen in een auto ongeluk terecht komen en komen te overlijden. Ik heb alles ook vast laten leggen ondanks dat ik nog jong ben. Je kunt 100 worden, maar er zijn ook genoeg die de 50 nooit halen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 10:33

scrabbel schreef:
Ik snap dat mensen zeggen leef, gebruik je geld. Hier kan ik mij in vinden. Echter kun je ook morgen samen in een auto ongeluk terecht komen en komen te overlijden. Ik heb alles ook vast laten leggen ondanks dat ik nog jong ben. Je kunt 100 worden, maar er zijn ook genoeg die de 50 nooit halen.

Precies dit, wij hebben helaas in onze directe vriendenkring zo'drama mee gemaakt, vreselijk.

Wat mijn nichtje betreft heb ik en mijn man al zoveel stappen ondernomen, dat het ook wel eens een keer klaar is, Je hoeft vriendschap echt niet op een weegschaal te leggen maar als de weegschaal uitslaat dan klopt er iets niet naar mijn mening. Helaas hebben wij dit punt na jaren wel bereikt, je toch ook eens een klein stukje waardering terug.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:37

Waarom gaat een gedeelte niet gewoon naar je 2 zussen dan ? Je komt uit een gezin van 3 meiden zei je.... Ik ben alleen, wanneer ik dood ga geef ik alles aan mijn zusje en mijn neefje.
Dat weten mijn ouders ook, mocht ik plots snel iets overkomen...

Maar over nadenken en naar de notaris....

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 10:40

ElCamino schreef:
Waarom gaat een gedeelte niet gewoon naar je 2 zussen dan ? Je komt uit een gezin van 3 meiden zei je.... Ik ben alleen, wanneer ik dood ga geef ik alles aan mijn zusje en mijn neefje.
Dat weten mijn ouders ook, mocht ik plots snel iets overkomen...

Maar over nadenken en naar de notaris....

Omdat ik verre weg jonger ben dan mijn beide zussen, natuurlijk kan mij morgen ook iets overkomen,

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:45

[code][/code]
MoniqueT schreef:
Ik snap wel dat het zelf genieten de beste optie is, maar daarnaast zou ik ook een testament opmaken. Je kan namelijk ook samen verongelukken bijvoorbeeld. In de familie van mijn vader is het voorgekomen dat man en vrouw samen een ongeluk kregen. Hij overleed een halve dag later dan zij, dus alles ging naar zijn familie, de hare had niks. Dat soort dingen kan je testamentair vastleggen.

Je hoopt allemaal oud te worden, maar toen mijn man verongelukte op zijn 41e, was ik blij dat we een goed testament hadden, zodat alles ging zoals hij gewild had.

Mijn man had geen testament maar door ons huwelijk gelukkig wel goed geregeld.
Ik heb om wat jij hier boven schrijft idd wel direct erna een testament laten maken. Als ik zou verongelukken met de kinderen en die sterven 5 minuten na mij werd het geld verdeeld tussen mijn ouders en schoonouders. Andersom ging alles naar mijn ouders. Dat vond ik zoiets raars...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 10:54

Dat soort dingen inderdaad! Vreemd ...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:00

Daan13 schreef:
Voordat je naar de notaris toe gaat bedenk in hoofdlijnen hoe je het graag geregeld wilt hebben.

Is er een kans dat je huisdieren hebt bij het overlijden? Dan kan je een x-bedrag per dier meegeven.

Wil je nog een bedrag nalaten aan een goed doel dan is dat ook mogelijk.

Zo hebben wij een flink bedrag voor de dieren apart in het testament vast gelegd en ook voorwaarden over de verzorging.

Ook heb ik er namen in laten zetten die niks van mijn erfenis mogen hebben.

Er is een heleboel mogelijk,ga er alvast rustig over nadenken en zet wat op papier en ga dan naar een notaris toe.

Zoiets hebben wij ook gedaan.
Erfgenamen aangewezen, legaat voor de honden, en moesten tegen die tijd de erfgenamen niet meer leven, dan gaat alles naar goede doelen, die ook vastgelegd zijn.
Dat ergeren aan een nichtje wat je alleen ziet staan als er wat te halen valt heb ik zo ook meteen komaf mee gemaakt. Geeft een stuk rust moet ik zeggen.

Iemand zei een keer, als iemand koffie met me wil drinken, dan kan diegene dat doen als ik nog leef, doen ze dat bij leven niet, dan hoeft het ook niet (meer) op mijn koffietafel bij de begrafenis ;)
Klinkt cru, maar zo is het wel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:55

karrij schreef:
Wat mijn nichtje betreft heb ik en mijn man al zoveel stappen ondernomen, dat het ook wel eens een keer klaar is, Je hoeft vriendschap echt niet op een weegschaal te leggen maar als de weegschaal uitslaat dan klopt er iets niet naar mijn mening. Helaas hebben wij dit punt na jaren wel bereikt, je toch ook eens een klein stukje waardering terug.

Toch blijft familie wat anders dan vrienden. Vrienden kies je uit, familie heb/krijg je erbij. Ik weet niet welke leeftijd je nichtje heeft, maar toen ik puber was, kwam ik nooit meer bij mijn opa/oma over de vloer die echt maar een straat verderop woonden. Toen zei m'n moeder nog; daar krijg je later spijt van. En ja, dat heb ik ook wel, maar goed het puberbrein is ook een gek iets. Het kan nog altijd wel komen, maar het kan ook zijn dat ze gewoon echt haar eigen leven heeft en een andere richting op gaat.

Nu genieten en bijvoorbeeld een deel schenkingsvrij geven met warme hand zijn de beste opties. Eventuele (huis)dieren meenemen of een goed doel meenemen in het testament, alleen alles via de notaris. Dat moet echt allemaal vast komen te liggen.

Wij zitten er ook nog over na te denken, vanwege dat stel wat overleed toen op huwelijksreis. Volgens mij stierf hij een paar uur naar haar, waardoor hun vermogen allemaal naar zijn familie ging. Zoiets zouden we absoluut willen voorkomen. Maar goed, nog even kijken hoe we dat gaan vastleggen en of dat mogelijk is.

Het maakt niet uit hoe oud je bent, het is altijd verstandig om een testament te maken. Vooral als er ook kinderen in het spel zijn. Je kunt het beter goed regelen van te voren dan achteraf je dierbaren met een moeilijke opgave achterlaten.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 12:09

Ik snap wat je bedoeld hoor Sakura789, maar mijn nichtje is al ruim in de 20,23 om precies te zijn.
Ik snap best dat je oom en tante niet zo hip zijn als je puber bent en ik zei ook al in mijn begin berichtje dat ze me niet wekelijks hoeft te appen of bellen, maar als ik niks van me laat horen dan horen we helemaal niks meer van elkaar. Ik heb nu de grens bereikt dat ik ook niks meer laat horen, liefde moet wel van 2kanten komen en wij hebben zeker al heel veel aan haar gegeven, tot vakanties aan toe, ook toen ze in de pubertijd zat en alleen op vakantie ging.
Als ik dan kijk naar de kinderen van vrienden die nog wel in de puberleeftijd zitten 17 en 18 jaar, die appen mij zelfs in hun vakantie uit hunzelf, het is altijd lachen en gezellig en ik kom er zeker de laatste 2 jaar achter dat ik deze band met mijn eigen nichtje niet heb. De druppel was het vergeten van mijn verjaardag, geen telefoontje, kaartje of appje, terwijl mijn zus(haar moeder dus) sochtends nog gezegd had, vergeet de verjaardag van je tante niet.

Maar goed , het is wat het is, ik moet het accepteren dat wij geen close band hebben, maar dan zet dit soort dingen je wel aan het denken