Samenwonen -> huis op naam van vriend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Samenwonen -> huis op naam van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 11:45

Hey bokkers,

Ik wil jullie graag deze situatie voorleggen en hoor graag van jullie wat jullie zouden doen of wat jullie momenteel al doen als je in dezelfde situatie zit.

Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen in zijn koophuis. Het huis is dus volledig van hem. Ik zal hiervoor mijn eigen huurwoning opzeggen.

We zijn het er beide over eens dat ik mij niet voor een deel ga inkopen. Misschien over een tijdje maar voor nu is dit niet aan de orde.

Hoe zouden jullie in deze situatie de kosten verdelen?

Ik zat zelf te denken aan het in tweeën splitsen van de hypotheekrente, G/W/L, verzekeringen voor het huis, internetabonnement en de gemeentelijke lasten (de vaste lasten dus).

De huishoudelijke taakjes zullen we eerlijk verdelen. Aan het huis moet nog veel gebeuren. Ik ben best heel handig en vindt het geen probleem om te klussen dus daarin zal ik het grootste deel voor dit huis doen. Ik vermoed dat, gezien dit huis zo oud is, ieder dingetje wat we doen/moderniseren de waarde van dit huis flink zullen verhogen. Ze behoeft nog wat liefde :D

Zijn er bokkers in eenzelfde situatie en hoe verdelen jullie dit?

Merci alvast!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:54

Laatst bijgewerkt door Roodvos op 02-08-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Re: Samenwonen -> huis op naam van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:57

Zoals jij het omschrijft hebben mijn vriend en ik het destijds ook gedaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:00

Ik zou alle kosten in 2 verdelen.
Ik zou je wel opnieuw inschrijven bij de woningbouw dat mochten er problemen zijn en er gebeurt wat je sneller in aanmerking komt voor een andere woning

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 12:05

Roodvos schreef:
Hier staat al veel informatie:
[LZP] Samenwonen zonder hypotheek

Er is dacht ik nog een topic. Ik ga even zoeken.

Ik kan het zo snel niet vinden, maar dit is ook interessant:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaal-voor/preferred-banking/vermogensvragen/samenwonen-met-partner-koopwoning.html

Ik kon dat andere topic ook al niet vinden :)
Ik heb dat andere inderdaad gelezen, thanks.
En dankje voor de link, die had ik inderdaad ook al gevonden.

Floemii schreef:
Zoals jij het omschrijft hebben mijn vriend en ik het destijds ook gedaan.

Merci!

purny schreef:
Ik zou alle kosten in 2 verdelen.
Ik zou je wel opnieuw inschrijven bij de woningbouw dat mochten er problemen zijn en er gebeurt wat je sneller in aanmerking komt voor een andere woning

Wat valt er volgens jou onder alle kosten?
Dank voor de tip!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:06

Hypotheek, boodschappen, gwl, verzekeringen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:08

De kosten hebben wij inderdaad ook zo verdeeld en we hebben vanaf moment van samenwonen de grote aanschaffen samen bijgehouden. Inmiddels samen een huis gekocht dus vanaf moment van overdracht wordt dat weer anders.

Ik zou het wel nog even goed met je vriend hebben over het klusverhaal. Hoe kijkt hij daarnaar en hoe kijk jij daarnaar. Ik lijk uit je verhaal op te kunnen maken dat jij dat wel leuk vindt om te doen. Je geeft ook aan dat het tot waardevermeerdering zal leiden. Daaruit maak ik dan weer op dat je het idee hebt dat dit jou wat moet opleveren mocht het uit gaan. Ik heb geen idee welke klussen jij in gedachte hebt, maar met elkaar afspreken welke klussen welke waardevermeerdering gaan opleveren lijkt me een ingewikkelde zaak. Daar zal misschien ook een taxateur aan te pas moeten komen en als jullie lang in deze situatie blijven dan is jullie berekening misschien door de markt achterhaald? Lijkt me een punt om nog even goed over na te denken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:08

Ik vind dat dat ook aan het inkomen ligt.
Verdient hij 3000 en jij 1000 moet je dat evenredig verdelen anders hou je zelf niets over.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:09

Volgens mij doe jij een prima voorstel, je lost zo niet af aan zijn hypotheek maar betaalt wel je eigen deel van de woonlasten. :j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 12:12

Gaabje schreef:
De kosten hebben wij inderdaad ook zo verdeeld en we hebben vanaf moment van samenwonen de grote aanschaffen samen bijgehouden. Inmiddels samen een huis gekocht dus vanaf moment van overdracht wordt dat weer anders.

Ik zou het wel nog even goed met je vriend hebben over het klusverhaal. Hoe kijkt hij daarnaar en hoe kijk jij daarnaar. Ik lijk uit je verhaal op te kunnen maken dat jij dat wel leuk vindt om te doen. Je geeft ook aan dat het tot waardevermeerdering zal leiden. Daaruit maak ik dan weer op dat je het idee hebt dat dit jou wat moet opleveren mocht het uit gaan. Ik heb geen idee welke klussen jij in gedachte hebt, maar met elkaar afspreken welke klussen welke waardevermeerdering gaan opleveren lijkt me een ingewikkelde zaak. Daar zal misschien ook een taxateur aan te pas moeten komen en als jullie lang in deze situatie blijven dan is jullie berekening misschien door de markt achterhaald? Lijkt me een punt om nog even goed over na te denken.

Dank voor je berichtje. Excuses dat dit niet duidelijk was. Het hoeft mij niks op te leveren mocht het uit gaan. Het is voor mij een beetje zoiets als; dit doe ik graag voor het huis en als het uit gaat, dan is het wat het is. Daar hebben we het over gehad. Dan is dat in ' zijn voordeel' :)

chanicha schreef:
Ik vind dat dat ook aan het inkomen ligt.
Verdient hij 3000 en jij 1000 moet je dat evenredig verdelen anders hou je zelf niets over.

Logisch, we verdienen beide ongeveer evenveel. Dit scheelt een paar tientjes.

Dido2316 schreef:
Volgens mij doe jij een prima voorstel, je lost zo niet af aan zijn hypotheek maar betaalt wel je eigen deel van de woonlasten. :j

Dankjewel!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:14

Dido2316 schreef:

Eens. Hypotheek pas beide betalen naar ratio inkomen als je bijgeschreven wordt.
Dus zodra jij wat gaat overhouden aan het inwonen daar ( recht op een deel van t huis kunt maken) ook meebetalen aan de Hypotheek. Klus uren kan je zien als beetje extra huur. Materialen zouden nog van zijn rekening moeten komen mi.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:21

Waar je ook nog even naar zou kunnen kijken is wat jullie onder regulier onderhoud vinden vallen waar je beide aan mee betaalt, bijvoorbeeld ook het aanschaffen van een nieuwe wasmachine. Jij maakt ook gebruik van bepaalde faciliteiten waardoor er sneller slijtage optreed. Wij hadden afgesproken dat zulke zaken voor ons samen waren, maar dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:23

Wij doen alle gemeenschappelijke dingen van een gedeelde rekening. Dus boodschappen, gwl, verzekeringen, vakanties enzovoorts.

Hypotheek is van hem dus daar betaal ik ook niet aan mee. Als we ooit samen iets kopen uiteraard wel.

Grote onderhouds dingen splitsen we vaak op, een deel van de gemeenschappelijke rekening en een deel voor zijn rekening. Bijvoorbeeld de tuin was 1/3 gemeenschappelijk en de rest van hem. Omdat de meerwaarde van het huis toch voor hem is uiteindelijk maar een tuinrenovatie ook voor mij wel prettig was zodat we eens buiten konden zitten :+

Nieuwe vriezer oid gaat ook gemeenschappelijk, dat nemen we toch wel mee als we ooit verhuizen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:44

Dit is hoe mijn ex en ik het ook hadden besproken toen er sprake was dat hij bij mij kwam.
Vaste lasten en hypotheek rente splitten.
Hypotheek aflossing alleen voor mij.
Wat ik aflos aan hypotheek zette hij apart op een spaar.
Loopt de relatie goed konden we hem bijschrijven en dat gebruiken voor eventueel verbouwen. Loopt het niet goed kan hij dat gebruiken voor een ander huis.

Het liep dus niet goed!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:54

Allereerst: gefeliciteerd met jullie besluit om te gaan samenwonen.
Heel veel geluk samen gewenst!

Wij wonen ook samen in het huis wat mijn vriend gekocht heeft.
Nu heeft hij die in een zeer gunstige tijd gekocht waardoor de hypotheek lachwekkend laag is.
We hebben dus afgesproken dat hij alle kosten voor het huis blijft betalen en dat ik alle boodschappen betaal. Onderaan de streep is dat maandelijks praktisch gelijk.
Zaken die aan het huis moeten gebeuren, gaan in overleg. Mochten we dit huis ooit gaan verkopen om groter te kunnen wonen, dan heb ik daar immers ook profijt van.
We hebben ongeveer hetzelfde inkomen dus daar zijn ook geen scheve gezichten over.
Dit werkt helemaal prima.

Met mijn vorige vriend was de situatie iets anders. Toen hebben we samen een huis gekocht en hadden we een gezamenlijke rekening. Hierop maakten we maandelijks een deel van ons salaris over, hiervan betaalden we alle vaste lasten en boodschappen.
Zo hadden we ook nog ons eigen stukje geld maar deelden we de vaste lasten met elkaar.
We hadden dit vastgelegd in een samenlevingscontract, hierin stond ook wat er met alle spullen gebeurden als we uit elkaar zouden gaan.
Op dat moment vonden we het heel gek om daarover te praten, want als je samen een huis koopt (of gaat samenwonen) dan ben je als het goed is niet van plan om uit elkaar te gaan.
Toch gebeurde het en achteraf waren we blij dat we het zo goed hadden vastgelegd, want er was geen enkele strijd over materiële of financiële zaken.

Wat je dus ook doet, kijk of jullie dit kunnen vastleggen. Zo voorkom je bijvoorbeeld ook dat je op straat komt te staan als het onverhoopt wel misgaat tussen jullie en hij jou uit zijn huis wilt zetten.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:27

Hier een zelfde situatie.

Wij hebben alle kosten voor het huis verdeeld op de hypotheek aflossing na, die betaald mijn man.
En alles wat er aan het huis gedaan word betaald hij ook.
Nu heeft mijn man ook wel een hoger inkomen dan mij waardoor hij meer betaald aan alle extra dingen.

En we hebben een geregistreerd partnerschap, zodat mocht er iets met mijn man gebeuren ik gewoon in het huis kan blijven wonen.

We hebben alleen niks op papier staan voor het geval we uit elkaar zouden gaan.
Maar ik vertrouw erop dat mocht dat gebeuren (waar ik uiteraard niet vanuit ga), dat hij me niet zomaar op straat zet met de kinderen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:49

KimL86 schreef:
We hebben alleen niks op papier staan voor het geval we uit elkaar zouden gaan.
Maar ik vertrouw erop dat mocht dat gebeuren (waar ik uiteraard niet vanuit ga), dat hij me niet zomaar op straat zet met de kinderen.

Daar zou ik dus niet op vertrouwen, zolang het allemaal koek en ei is gaat alles super maar als je uit elkaar gaat is het toch anders en heb jij dus een heel groot probleem. Zeker met een enorm woning tekort trek jij gewoon aan het kortste eind.

Als je niet heb kunnen sparen heb je niets om op terug te vallen.
Dat stukje zou ik maar heel snel gaan regelen. Inschrijven bij de woningbouw kost bijna niets maar kan een hoop ellende voorkomen, je bouwt vanaf inschrijving jaren op en mocht het fout gaan ben je iig eerder aan de beurt.

@TS, ik denk zo dat jullie een eerlijke verdeling hebben, wel zou ik als ik jou was een spaarpotje gaan aanleggen voor het geval dat (en dat kan ook positief zijn, je inkopen in de woning).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:59

Wij zitten in dezelfde situatie maar zijn al wat stappen verder.

Voor het begin is het pirma vind ik, om te doen wat jullie nu voorstellen. Dus vaste lasten delen, maar niet aan de aflossing van de hypotheek mee betalen.
Zo wordt je niet afhankelijk van elkaar, alleen mochten jullie uit elkaar gaan, hoop ik van harte dat jij een andere woning weer kan vinden.

Voor de lange termijn zou ik een goed gesprek met de notaris adviseren.

Wij hebben inmiddels een testament, wettelijke vertegenwoordiging en een samenlevingscontract waarin dus een deel van de investering in deze woning (hypotheek maar ook deel van de verbouwing en meerwaarde) aan mij toe komt als wij uit elkaar gaan. De basis waarde van de woning is van mijn partner, wat we daar bovenop samen hebben opgebouwd, moet hij met mij delen mochten we uit elkaar gaan.

Ook kan ik blijven wonen als hem wat gebeurd en heb ik zeggenschap over hem en zijn financien, mocht hem iets gebeuren en hij niet meer in staat is om zelf te beslissen. Andersom dito.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:01

@ ingvdh, ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de woningbouw :)
En ik spaar ook.

Maar inderdaad je weet zeker niet hoe het loopt.
Ik weet alleen wel zeker dat hij het beste voor zijn kinderen wil, dus mij zomaar op straat zetten met de kinderen weet ik zeker dat hij dat niet zal doen. Niet voor mij, maar voor de kinderen. (oke, nu nog kind, maar 2e is onderweg).

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:38

Toen ik bij mijn vriend inwoonde in zijn koopwoning, betaalde ik alles voor de helft mee behalve de hypotheek :)
Nu hebben we samen een koopwoning en doen we alles naar rato!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:46

Hier ook het huis van mijn vriend en ook een groot deel gefinancierd uit zijn vermogen en eerdere overwaarden. Wij storten allebei 1000 euro op een rekening per maand en daar worden alle vaste lasten en boodschappen van betaald. Ik doe geen grote investeringen in het huis wat ik toch nooit meer zal terug zien. Die zijn voor zijn rekening. Ik doe dingen betalen zoals dingen die ik mee zou kunnen nemen zoals inrichting ( hoewel het meeste van hem gewoon is) en ik betaal de vakanties. Ik ben wel het meeste in de mogelijkheid om te sparen gezien ik geen investeringen kan doen.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:31

Hi ten eerste gefeliciteerd dat jullie gaan samenwonen!!!

Ik ben sindskort ook met mijn vriend gaan samenwonen en wij hebben dezelfde situatie. Mijn vriend heeft dit huis begin dit jaar gekocht. Ik heb mijn huurwoning sinds enkele weken opgezegd na een tijdje “proefwonen” we zijn beide jong en ook beide nog nooit samen gewoond dus ja eerst even testen hahaha

Wij hebben het zo afgesproken alle lasten die echt betrekking hebben op het huis als in hypotheek, onderhoud, investeringen, verzekeringen en belastingen zijn voor zijn rekening.

Gwl, boodschappen, abonnementen betalen we 60/40 ik werk parttime en mijn vriend fulltime. We hebben een gezamenlijke rekening waar we beide een x bedrag pm opstarten voor booschappen en andere zaken zoals cadeautjes of kleine dingen voor in huis. We hebben (nog) geen samenlevingscontract omdat dit nu fiscaal on voordelig was voor ons beide. Misschien dat we die volgend jaar of het jaar erop gaan doen. Maar wij hebben de regel zolang er niks op papier staat investeer ik niks in het huis. Met de tijd wil ik mij ook inkopen maar na gesprek met de adviseur is dat nu erg onaantrekkelijk.

Dus je kunt twee kanten op alles 50/50 doen ook dingen mbt het huis. Alleen zou ik zorgen dat dit in een samenlevingscontract vermeld wordt. Dan heb je altijd een “bewijs” mocht het stuk lopen. Let op je bent vanaf dat moment ook direct fiscaal partner!!!!

Je kunt ook niks op papier zetten en bepaalde kosten of alle kosten verdelen maar daar staat dan niks van zwart op wit. Dat betekend dat als de pleuris uitbreekt je niks hebt om op terug te vallen. Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust en veel plezier en geluk samen :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:20

Ik ben ondertussen getrouwd, maar wij hebben het zo verdeeld. Hij betaalt de hypotheek en ik de boodschappen, hij verdient ook meer dan ik. Al is de hypotheek belachelijk laag ;) Verder verdelen we de rest van de vaste lasten naar ratio inkomen welke hij overmaakt en ik maak mijn deel dan weer over naar hem. We hebben een gezamenlijke rekening waar we de kinderbijslag op storten en ik het boodschappengeld. Daar storten we beide ook nog geld bij op en daar worden de sporten van de kids en leuke dingen met de kids van betaald. Verder hebben we onze eigen rekeningen en hobby's.

Overigens heb ik mij ook ingeschreven bij de woningbouw voor het geval dat het mis gaat, zo heb ik vrij snel weer een woning mocht dit nodig zijn.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:29

Ik kan alleen maar aanraden om, als je deels meehelpt aan de kosten van de woning of aan waardevermeerdering van de woning, dit even te overleggen en vast te leggen bij een notaris. Dan staat het op papier mocht het onverhoopt wel uitgaan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:33

Ik betaalde mee aan gwl en boodschappen, verder niet. Hij zei ook tja als we ooit verkopen of iets dan wordt t weer ingewikkeld. En daarna hebben we vrij snel een huis samen gekocht en hebben we alles 50/50 gedaan.

Als we bijvoorbeeld iets van meubels of nieuw beddengoed kochten dan deden we dat wel samen.