Vintage Kip caravan opknappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Vintage Kip caravan opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 00:09

Vorig jaar, maart 2021, hebben we een project gekocht. Daarvan hadden we er namelijk nog niet genoeg :+

Een zeldzame Kip K550 uit 1971. Er zijn er nog maar 4 van in Nederland.

Het bedrijf Glaravan heeft er ondertussen 2 helemaal gerenoveerd, zie de link. We gaan ons best doen om er ook wat moois van te maken. Ik heb ze gebeld om eens te kijken wat het zou kosten om het door hun te laten doen en toen besloten dat we het toch maar zelf gaan doen :=

https://glaravans.com/pages/glaravan-4-kip-k550

Door al die andere projecten heeft de caravan sinds die tijd ook onder een hoes gestaan en waren we haar eigenlijk een beetje vergeten.

Maar, in mei hebben we haar eigen tent gekocht, deze hebben we in juli opgezet en nu staat ze er eindelijk in.

Mijn man heeft verlichting in de tent gemaakt, zodat we er eindelijk fatsoenlijk aan kunnen werken.

Vernoemd naar (de bijnaam van) mijn moeder, meet Kippie!
Afbeelding

Ik ga mijn best doen om dit topic af en toe te vullen met wat foto's en filmpjes, maar zoals je hebt kunnen lezen, gaan we niet heel snel doordat we meerdere projecten tegelijk doen.

We hebben haar gekocht van 2 broers die begonnen waren aan de demontage en toen besloten hebben dat het toch een te groot project voor ze was, 1 zijkant lag er al af en ze was binnen volledig gestript. Ze hebben alles tot in detail op foto vastgelegd en dat hebben we er ook bij gekregen.

Een paar gigabyte aan foto's :')

De foto die hierboven staat is van toen we haar op gingen halen. We hebben de rit uiteindelijk 2x gemaakt, de eerste keer met een auto ambulance die te klein bleek te zijn, de tweede dag met een hoop plaat werk en een lichtbalk met 9 meter snoer zodat we haar rijdend konden vervoeren. Aan elkaar gemaakt met schroeven en ductape _O- Wat een bakbeest :))

De tent in aanbouw, 5x8x4 meter

Afbeelding

Nog onder de hoes
Afbeelding

Huidige staat...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn welkom := :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vintage Kip caravan opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 00:50

Jeetje, wat een project! Je bouwt in essentie bijna een compleet nieuwe caravan :=
Wat was er zo bijzonder aan dit type dat er maar 4 van in Nederland zijn?

Ik volg in ieder geval! Superleuk project! :):)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:55

Hilarisch. Prachtige houtskeletbouw :)) Veel succes! Ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:21

Wat een gaaf project, ik volg mee!
Dat wordt gewoon een compleet nieuwe caravan inderdaad :)) Ik ben heel benieuwd! Wat een ruimte van binnen. Heb je al een plan hoe het eruit gaat zien?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:02

Ik volg me, heel veel succes met jullie project

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 08:03

Cayenne schreef:
Jeetje, wat een project! Je bouwt in essentie bijna een compleet nieuwe caravan :=
Wat was er zo bijzonder aan dit type dat er maar 4 van in Nederland zijn?

Ik volg in ieder geval! Superleuk project! :):)

Ik denk dat er in die tijd sowieso niet zo veel van verkocht zijn, ze zijn ook niet zo lang gemaakt denk ik, ik had een oude verkoop brochure gevonden maar die moet ik even opnieuw zoeken. En er zijn er gewoon veel gesloopt verwacht ik. Welke idioot gaat er namelijk ook met zo'n loei van een caravan op pad :+

Prrrr schreef:
Hilarisch. Prachtige houtskeletbouw :)) Veel succes! Ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken...

Dank je. Ik ook :=

8nnemiek schreef:
Wat een gaaf project, ik volg mee!
Dat wordt gewoon een compleet nieuwe caravan inderdaad :)) Ik ben heel benieuwd! Wat een ruimte van binnen. Heb je al een plan hoe het eruit gaat zien?

Ja jou had ik hier ook wel verwacht en gehoopt :P Beetje pick your brain kan ik dan mooi doen :))

Het zal aan de binnenkant inderdaad volledig nieuw worden. Aan de ene kant blij dat hij al helemaal gestript is want nu moet het wel, aan de voorkant is het hout ook rot in de rondingen, dus dat is uitdaging 1.

Als we hem niet gestript hadden gekocht denk ik niet dat we zo ver gegaan zouden zijn als dit.

We hebben deze ook gekocht omdat hij zo hoog is dat mijn man er rechtop in kan staan, hij is bijna 2 meter lang en heeft nog ruimte boven zijn hoofd.

Nog geen vastomlijnd plan, we willen in ieder geval een vast bed achterin maken van 220 lang en 160 breed, een badkamertje met toilet, een buiten douche, zonnepanelen erop en alles elektrisch via een grote batterij. Vaste tafel, we gaan toch alleen met z'n tweeën op pad.

We hebben er ook een voortent en ik denk een luifel bij gekregen, er kwamen maar liefst 4 grote zakken met tent stokken uit, als we die meenemen zitten we al snel aan het maximum gewicht :')

Maar we beginnen dus eens met het frame goed te maken en het plaatwerk er weer fatsoenlijk op te zetten. Dan wat gaten dichten in het plaatwerk op de bovenkant, alle strips eraf aan de buitenkant, opknappen en terug zetten, en daarna kunnen we eindelijk aan het leukere gedeelte beginnen, de inrichting.

Grootste uitdaging voor mij wordt nog mijn eigen vent, die houdt van stevig en alles extra goed vast zetten met veel schroeven, terwijl je dit ding natuurlijk zo licht mogelijk wil houden.

Ik weet eigenlijk ook niet of hij opnieuw naar de keuring moet. We moesten er in ieder geval geen nieuwe assen onder zetten had ik begrepen van de Glaravan meneer. Die heel blij was overigens dat we er ook eentje gingen doen, mocht hem altijd bellen :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:42

Heel gaaf!
En inderdaad, met een vent van bijna twee meter is het wel een groot voordeel dat je de inrichting erop aan kan passen! Dat geldt voor ons ook; niet alleen een extra lang bed, maar wij gaan ook het aanrecht verhogen bijvoorbeeld. Standaard zijn de meeste interieurs ingericht op kleine mensen, zeker bij zo'n oudere modellen. Net zoals er geen boten zijn met bedden langer dan 2 meter kan ik me voorstellen dat dat voor caravans ook geldt.
Stevig en licht, dat is inderdaad best een uitdaging! Ik ben heel benieuwd wat jullie er van gaan maken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:02

https://glaravans.com/blogs/nieuws/unie ... p-voorraad

Hier staat de indeling van de tweede die Glaravan gedaan heeft.

Ik zie erover te denken om de badkamer en keuken qua kant om te draaien om een langere keuken te kunnen installeren en een iets grotere badkamer zodat er ook een douche binnen kan.

Straks eens even meten en uitzetten met krijt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:15

Met zo'n ruimte kun je alle kanten op, heerlijk :j

Goed idee om het met krijt uit te zetten. En wat ook vaak gedaan wordt; met karton de wanden en vaste meubels erin plakken, zo is het nog wat makkelijker om in te schatten of de doucheruimte bijvoorbeeld groot genoeg is, en of de doorgangen praktisch genoeg zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:15

Leuk topic! Ben benieuwd hoe het gaat worden.

Wat betreft tentstokken, die zijn er ook in glasfiber. B.v. Isabella heeft die. Wat ook mooi is, is hun systeem van blokjes die je aan de pees van de tent vastmaakt waar de stokken ingehangen worden zodat je geen gaten in de caravan hoeft te maken voor oogjes waar je anders de stokken in moet haken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 22:20

Thnx voor de tip, handig voor een later stadium inderdaad. En een reminder dat we waarschijnlijk meer geld opzij zullen moeten zetten :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:44

Wat gaaf! Voordeel van 'al leeg' is dat je letterlijk alles kan bedenken. Ik zou zeggen: Pinterest erbij voor inspiratie? Maar waarschijnlijk zijn er al zat ideeën.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:11

Ik volg ook, wij hebben vroeger ook een kip caravan gehad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 19:29

Pinterest en YouTube :j

En na daar gisteren een behoorlijke tijd aan te hebben gespendeerd, had ik een vakopleiding in Helmond gemaild of ik met hun camper bouw cursus ook mee zou mogen doen met mijn caravan.

En dat vonden ze helemaal leuk *\o/*

Vandaag ingeschreven voor module 1, dat is de theorie module. 7 weken les op woensdag ochtend vanaf half september. En dan ga ik in januari of eentje later (de eerste 3 weken van die cursus zitten we op Curaçao) gezellig samen met mijn man module 2 doen, het daadwerkelijk bouwen. Hebben we een mooie stok achter de deur en ook gewoon leuk om samen te doen :+:

En wie weet, vind ik het zo leuk dat we er nog eentje gaan doen, mijn buurman was al aan het hinten dat hij nog een oude speciale had staan (zeg maar een soort barnfind maar dan buiten :') )

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:52

Geweldig topic. Ik ben zelf uit 71 en mijn opa en oma hadden destijds zo’n caravan. Mijn hele jeugd heb ik de vakanties erin door gebracht.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:24

Super gaaf project ik ga zeker volgen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 20:26

Jennyj01 schreef:
Geweldig topic. Ik ben zelf uit 71 en mijn opa en oma hadden destijds zo’n caravan. Mijn hele jeugd heb ik de vakanties erin door gebracht.

Oh wat cool! Als je nog foto's hebt zou ik dat echt heel leuk vinden :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:46

Zo dat is wel een hele oude doos waar die uit moeten komen. Ik zal eens bij mijn moeder op de zolder kijken.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:53

Wat een gaaf project zeg! :D Daar ga je veel creativiteit in kwijt kunnen in zo'n leeg canvas.

Mijn zus heeft sinds kort ook een oude caravan en hierin zit een L-vormige keuken. Daardoor hebben ze veel meer privacy in het bed wat erachter ligt. Ik vind het persoonlijk een heel leuke indeling! En een keer wat anders die die rechte gangen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 16:14

Origineel zit hier ook een L vormige keuken in. Ik vind dat altijd vrij veel ruimte verlies hebben. Ben erg benieuwd of ik nog van indeling ga wisselen door die camper bouw cursus, of ik nog tot nieuwe inzichten ga komen dan dat ik nu heb bedacht en die redelijk gelijk is aan de originele indeling. Zit namelijk ook met waar en vooral hoe hoog de ramen zitten, anders had ik keuken en badkamer omgedraaid of zelfs de keuken in de kop gedaan. Nieuw raam kan natuurlijk wel, maar dan gaat het geld ook sneller met bakken eruit.

Nadeel en voordeel van zo'n grote caravan :')

Privacy hoef ik niet heel veel rekening mee te houden aangezien we altijd maar met z'n tweeën zijn :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:18

Je heb in ieder geval een prachtige ruimte om in te kunnen delen, ga je voor een vast bed?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:26

Jeeeee dat is eigenlijk geen caravan meer. Dat is gewoon een onderstel met wat houten schrootjes.
Je gaat eigenlijk gewoon een nieuwe caravan bouwen. Wat een project!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:29

Zo dan :wow: ik had ook iets meer 'basis' verwacht zeg maar :+
Wil je echt richting de oude inrichting / vormgeving of helemaal nieuw en anders?

Super leuk project trouwens.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 22:38

NathalietjeB schreef:
Je heb in ieder geval een prachtige ruimte om in te kunnen delen, ga je voor een vast bed?

Ja, er komt een vast bed in waar eerst het grootste zitgedeelte was. Wordt een bed van 160x 220 of 210 met nog wat extra opbergruimte.

VanHuisUit schreef:
Zo dan :wow: ik had ook iets meer 'basis' verwacht zeg maar :+
Wil je echt richting de oude inrichting / vormgeving of helemaal nieuw en anders?

Super leuk project trouwens.

Haha ja dat was leuk geweest, moeten nu echt alles doen. Maar goed, leuk leer proces. We hadden ook iets langer kunnen zoeken maar daar zijn we niet zo goed in, is het leuk, past echtgenoot erin, hebben we het geld? Dan kan het zijn dat er ineens weer een project staat :')

Hij wordt in ieder geval modern qua inrichting, en ik denk dat ik bijvoorbeeld ook gewoon IKEA kasten voor de keuken ga gebruiken en dan met hout van ons eigen bos een werkblad ga maken dat doorloopt. Mijn idee is nu een droog toilet, douche en apothekerkast tegenover de keuken, in het midden gedeelte van de caravan. Bed aan de ene kant en zitgedeelte aan de andere kant, mogelijk dat dat nog een extra bed kan worden voor als we hem wel ooit zouden willen verkopen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:08

Wat een project zeg :wow: .
Het is slecht in te schatten met die platen en ducttape, hoe lang is de caravan?

Douche/toilet en keuken zijn denk ik wel de relatief zware onderdelen van de inrichting? Deze in het midden, boven de assen, plaatsen is qua balans dan wel een goed idee.
Anders heb je dadelijk een Kiep caravan ipv een Kip caravan :Y) :+.