Buren hebben vermoedelijk op mijn erf een stukje tuin aangelegd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Buren hebben vermoedelijk op mijn erf een stukje tuin aangelegd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 13:14

Goed, ik woon nu 12 jaar op het huidige adres. Prima. Al die tijd ben ik in de veronderstelling geweest dat een erfafscheidingsmuur precies de erfafscheiding was en aan de voorkant dat een heg gedeeld was (niet 50 cm van de erfgrens), maar net op grond van de buren stond met de wortels. De heg stond er dus bij aankoop.

Deze buren hebben de heg nu weggehaald (en een deel van mijn planten vertrapt zonder herstel en zonder sorry |( ) en er een betonnen constructie neergezet. Dit staat er nu 2 weken.
Vandaag kwam mijn andere buurman naar me toe omdat ik mijn asbest dak binnenkort laat vervangen met bouwtekeningen (die ik niet heb) en daarop staat dat waar de heg altijd stond en nu dus dat betonnen muurtje mijn grond zou zijn.
Er is een verjaringstermijn van 20 jaar, maar die heg heeft er dus geen 20 jaar gestaan terwijl ik eigenaar was. Het begonnen muurtje is een nieuwe situatie.
Kun je hier nog wat tegen doen? Ik wil sowieso een uittreksel van het kadaster kopen (ik weet het, dat is juridisch niet genoeg) om te weten wat daadwerkelijk mijn grond is.

En als blijkt dat de erfgrens dus niet klopt, dan is er aan de achterkant dus ook op mijn grond gebouwd een jaar of 5 terug. Ik was het sowieso al niet eens met afwateringsgootjes op mijn grond, maar mogelijk blijkt er dus gewoon 10 cm meer grond van mij ingenomen te zijn. Kun je daar dan nog wat mee? Het erfafscheidingsmuurtje is hier voor de helft ingepikt voor hun nieuwbouw (wat bij hun dus een muur van de aanbouw is), maar is waarschijnlijk geheel van mij (van de helft kan ik niets zeggen immers als dat van hun is). Ik zou dat muurtje dan ook weg mogen halen (en daarmee zijn zij een deel van hun muur van de aanbouw kwijt)? Niet dat ik dat direct zal doen want het muurtje vind ik wel fijn, maar er zit sowieso al een steen los in dat muurtje.

Kortom, wanneer is iets verjaard? Ik woon hier nog geen 20 jaar, dus voor mij is een situatie er sowieso geen 20 jaar. En nu is er ook wat veranderd door een heg te vervangen door een betonnen muur. Of die 20 jaar voorbij is kan ik ook niet nagaan natuurlijk, want ik woon er nog geen 20 jaar.

Sowieso zal hun nieuwe muurtje deels moeten wijken als dat stukje grond van mij is, want anders kan ik geen nieuwe waterafvoer aanleggen. Want aan de andere kant kan ik dat dan niet doen omdat dat niet mijn muur is. En ik heb wel recht om mijn woning te verbeteren lijkt mij.

Balko

Re: Buren hebben vermoedelijk op mijn erf een stukje tuin aangelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:18

Je wilt deze ellende aan en een burenrelatie compleet vernaggelen voor 10cm???

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:20

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis Tuin en Techniek

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:23

Balko schreef:

Volgende keer weer 10 cm.. Eigendom is eigendom en dan mogen de buren er niet zomaar op bouwen.
En als ik tussen de regels lees, zijn de buren al niet de meest fatsoenlijke.
Daarnaast, als ts die ruimte nodig heeft, in haar eigen tuin, maar dat moet kadaster bepalen, zou ik er zeker wat aan doen.
Maar Ts, waarom neem je geen contact metkadaster op.. En heb je rechtsbijstand?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:25

Verjaring:
10 jaar goede trouw
20 jaar kwade trouw

Kadastrale kaart erbij pakken en daarna in gesprek gaan met de buren. Indien zij geen gehoor geven een aangetekend schrijven waarbij je ze een redelijke termijn stelt het illegaal in gebruik genomen groen weer in de oorspronkelijke staat (of kaal) terugleveren.

Anders wordt het inderdaad een juridische procedure.

Edit:
Ik ben sociaal juridisch medewerker bij een gemeente, en bovenstaande is dus mijn werk. Het is wat kort door de bocht, maar voor meer info mag je altijd een pb sturen.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 28-07-22 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:29

Hier staat (deels) antwoord op jouw vragen:
https://www.eigenhuis.nl/wonen/buren/re ... erfgrens#/

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scheiding/

Als het nieuwe betonnen muurtje op jouw grond staat is het jouw eigendom, ongeacht wie voor het muurtje betaald heeft. Erfafscheiding op de erfgrens zou sowieso in overleg moeten, dus daar zijn je buren al de fout in gegaan.
Behalve uittreksel van het kadaster kan je ook het kadaster vragen de erfgrens opnieuw in te meten. Dan weet je met zekerheid waar jouw grond eindigt en die van de buren begint.

Doe alle correspondentie met je buren met mail of brief.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:52

Balko schreef:

Ze hebben haar planten vertrapt.Daar word ik ook heel kwaad van als dat bij mij gebeurt.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:56

anjali schreef:
Balko schreef:

Ze hebben haar planten vertrapt.Daar word ik ook heel kwaad van als dat bij mij gebeurt.

Ja, wat is het je waard? Je woont er nog jaren naast. Dan zou ik gewoon even het gesprek aan gaan met ze en aangeven dat je het vervelend vind dat het gebeurd is.
Maar voor 10 cm en een paar planten een nare burenrelatie zou mij het niet waard zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:10

Ik zou eens beginnen met jouw perceel door het Kadaster te laten uitmeten.

Daarna, pas als daar voldoende reden voor blijkt te zijn, professioneel juridisch advies halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:41

Kijk ook op je aankoopakte, daar staat ook vaak info. En wanneer je er van overtuigd bent dat het van jou is kun je het kadaster laten komen, moet je wel voor betalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 14:46

Balko schreef:
anjali schreef:

Ja, wat is het je waard? Je woont er nog jaren naast. Dan zou ik gewoon even het gesprek aan gaan met ze en aangeven dat je het vervelend vind dat het gebeurd is.
Maar voor 10 cm en een paar planten een nare burenrelatie zou mij het niet waard zijn.

Helaas zijn er al meer dingen gebeurd. Niet iets voor openbaar hier op bokt. Ik laat eigenlijk alles maar gebeuren.
Mijn schuurtje wordt kapot gemaakt door de klimop die zij er tegenaan gezet hebben en niet bijhouden. Ik heb dus nu broeiplanken die door hun klimop scheef staan, en dat soort dingen. Ik durf op z'n zachtst gezegd hen niet aan te spreken op die klimop door dingen die anderen is overkomen nadat ze hem op iets aangesproken hebben.
Het is dus ook niet dat ik ruzie zoek, maar ik heb al geen groot stuk grond, 129 vierkante meter. Als je daar dan 1 vierkante meter van laat afsnoepen is dat wel veel. Dan kun je er beter voor zijn. Het was ook niet dat ik er een punt van maakte, maar ik kan opeens een nieuwe regenpijp niet laten lopen waar ik hem wil laten lopen. Die regenpijp hoeft wettelijk gezien ook niet (eigen waterafvoer hemelwater hoeft niet als dat nooit zo was, wet van waterloop, maar omdat er discussies geweest zijn met de buren over dakgoten wil ik een eigen afvoer hebben).
Mijn dakgoot zou ik bijvoorbeeld niet schoonmaken en zou lekkage opleveren bij de buren. Dat vond ik raar, ik met een selfiestick en gopro de dakgoot controleren, is de mijne schoon, de andere buren schoon (die dus ook niet klagen), maar aan de kant van de klacht ligt de dakgoot vol bouwafval. Vervolgens is er gedreigd om mijn dakgoot af te sluiten zodat mijn hemelwater niet wegkan, maar dat mag wettelijk niet wegens de wet van waterloop. Maar dit zijn slechts minor dingen zeg maar in de relatie. Dus ik groet, ik doe m'n ding en ben niemand tot last, maar ik wil wel mijn grond behouden.

Een tekening opvragen bij kadaster ga ik zeker doen, dat kost 90 euro, die kan ik dan naast de foto van de bouwtekening van de buren leggen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:08

Als je echt iets wil dan moet je het kadaster laten komen om op te meten. Dan is alleen een tekening niet genoeg.
Succes ermee, niets is zo vervelend als buren waar je niet mee overeen kan.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:05

Ik ga mee met bovenstaande. Wij hebben een hoop gezeik gehad toen we ons huidige huis + perceel kochten en werden meegezogen in een familieruzie die hier al jaren over bestond. Enige oplossing is inderdaad kadaster laten komen en met paaltjes exact je perceel uit laten zetten.
Je hebt feiten nodig in dit verhaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:07

Vooropgesteld, ik gun je je stukje tuin.

Maar als je ze al niet durft aan te spreken omdat ze blijkbaar wraakzuchtig zijn, is het dan wel verstandig om de strijd aan te gaan over een stuk grond? Is dat het je waard?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:10

Urbanus schreef:
Vooropgesteld, ik gun je je stukje tuin.

Maar als je ze al niet durft aan te spreken omdat ze blijkbaar wraakzuchtig zijn, is het dan wel verstandig om de strijd aan te gaan over een stuk grond? Is dat het je waard?

Ik moet zeggen dat ik me hier wel bij aansluit.

En natuurlijk is het zo dat het niet eerlijk is als ze een stukje inpikken en de brutale aso's zo overal mee weg komen. Maar zonder angst kunnen slapen is ook wat waard.

Wil je wel verder ga ik met Renee mee.
Kadaster, dan heb je tenminste een poot om op te staan.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:14

Inderdaad.. Ook als het ineens uit de klauwen loopt doordat zij zich gek gaan gedragen, en de politie erbij komt kijken, dan willen die ook die poot om op te staan hebben. Dus dat zou imo stap 1 zijn. Gewoon kadaster bellen en fysiek laten uitmeten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:42

Als je nog wil verhuizen ts lijkt het me wel handig om alles goed (en correct) op papier te hebben staan en er niet zomaar akkoord mee te gaan. Weet niet of het aan de orde kan zijn over een tijdje maar die paar m2 scheelt wel geld. Plus dat er een betonnen schuur in je voortuin staat, lijkt me niet echt aantrekkelijk, maar ik weet niet hoe het eruit ziet natuurlijk..

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:46

Aanwijs door het Kadaster laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 20:23

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:18

Nielojram schreef:
Dit is echt een hele mooie case voor de Rijdende Rechter.
Je krijgt dan ook alles vergoed, Brenda. Wel even geduld hebben, maar dat heb jij wel.
Ik zou je zaak indienen bij hen!
https://forms.kro-ncrv.nl/form/meld-je-conflict-aan

Dat werkt alleen als de buren ook mee willen doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:21

Eerst maar eens beginnen met meten.
Mocht het echt zo blijken te zijn dan eerst even advies inwinnen bij iemand die er ook echt iets vanaf weet zodat je sterk staat. Tot die tijd gewoon ook nog niet aanspreken erover, dat geeft alleen maar welles nietes ruzies over het algemeen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:28

Op het kadaster kan je ook luchtfoto’s zien en de erfgrens. Dan zie je dus waar het muurtje loopt tov de erfgrens. Dat kost niets.

https://kadastralekaart.com/

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:46

Balko schreef:
Op het kadaster kan je ook luchtfoto’s zien en de erfgrens. Dan zie je dus waar het muurtje loopt tov de erfgrens. Dat kost niets.

Hou er wel rekening mee dat die luchtfoto's niet altijd correct zijn tov de kadastrale kaart. Ze verspringen altijd! Zeer onbetrouwbaar voor een afwijking van maar 10cm.

Mijn huis staat op de erfgrens, maar via die luchtfoto zou die er ruimschoots overheen gaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:00

Gitana schreef:
Als je nog wil verhuizen ts lijkt het me wel handig om alles goed (en correct) op papier te hebben staan en er niet zomaar akkoord mee te gaan. Weet niet of het aan de orde kan zijn over een tijdje maar die paar m2 scheelt wel geld. Plus dat er een betonnen schuur in je voortuin staat, lijkt me niet echt aantrekkelijk, maar ik weet niet hoe het eruit ziet natuurlijk..

Ik volg vooral even omdat ik benieuwd ben hoe dit afloopt, maar ik vind deze reactie wel een goed punt. Je moet niet eventuele kopers hiermee op willen zadelen. Het is misschien niet veel, maar willens en wetens met deze situatie je huis ooit te koop zetten lijkt me ook niet de juiste manier.

Zelf mis ik ook een flink stuk grond, ik gok circa 5m2 als ik heel grof reken en daar moet ik ook nog even met de buren over om tafel voordat we daar een nieuwe schutting in zetten. :+ Of ik wacht tot ze naar een verzorgingstehuis gaan (ze zijn 85+, kan toch nooit lang meer duren lijkt me) en doe het als de woning te koop staat in overleg met de kinderen ofzo. :+
Ze zullen niet moeilijk doen, ik wil het gewoon goed geregeld hebben en de buurman heeft er in de loop der jaren aardig wat bij gesnoept door er voornamelijk ouwe zooi heen te gooien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 08:30

mavantos schreef:
Balko schreef:

Hou er wel rekening mee dat die luchtfoto's niet altijd correct zijn tov de kadastrale kaart. Ze verspringen altijd! Zeer onbetrouwbaar voor een afwijking van maar 10cm.

Mijn huis staat op de erfgrens, maar via die luchtfoto zou die er ruimschoots overheen gaan...

Als de foto zou kloppen, dan staat de opbouw van mijn buren dus voor zeker wel 30 cm op mijn dak.
Ik weet wel dat ze vermoedelijk tot op de erfgrens het neergezet hebben en dat het daklood op mijn dak ligt, en dat de CV-pijp boven mijn dak steekt (dat is heel duidelijk), maar op deze luchtfoto zou het dus om echt een heel groot gedeelte gaan. Ook zou de aanbouw niet 10, maar wel 20 cm op mijn grond staan.
En aan de andere kant zou dan het schuurtje van de buren al sinds de bouw in 1973 deels op mijn grond staan voor een 10 cm.