'S nachts sproeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

'S nachts sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 23:57

Met een installatie die verplaatst wordt door een diesel slurpende trekker (niet geruisloos) waarbij je de hele nacht metaal op metaal hoort klappen...

De veroorzaker, die ligt 2 dorpen verderop heerlijk te slapen, gesprek 1 toonde hij begrip, mochten we appen bij overlast, gesprek 2 (we hadden nog niet geappt) was t gelijk hij blijft aan.

Inmiddels een bult berichten en nog een gesprek verder...maar helaas, zijn gras heeft 24/7 water nodig. Het enige wat wij vragen is van 24.00 tot een uur of 6.00 rust zodat we kunnen slapen (ramen al dicht in geïsoleerd huis, radio al aan om geluid te drukken)... helaas in de gemeentelijke avp niks opgenomen over nachtelijke hinder, dus die kunnen niet helpen.

Iemand tips om weer eens een nacht goed te kunnen slapen (oordopjes vallen uit, dus dat werkt helaas ook niet)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: 'S nachts sproeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 00:15

Wat vervelend!
Heb je al uitgezocht of er een beregeningsverbod in jullie gemeente geldt?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 00:15

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 00:37

Zijn gras heeft 24/7 water nodig? Wat maakt zíjn gras nou zo speciaal dan?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 01:43

Heeft de AVP niet een algemeen nachtrust-artikel? Dat er tussen 23 en 07 geen herrie gemaakt mag worden?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 08:37

Prrrr schreef:
Heeft de AVP niet een algemeen nachtrust-artikel? Dat er tussen 23 en 07 geen herrie gemaakt mag worden?

Helaas niet en ook (nog) geen sproeiverbod.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:41

Geen idee waar je woont, maar in het buitengebied word nu alle dag gesproeid om de gewassen heel te houden. Naast ons dus ook. En de andere kant de buurman ook voor zijn gras.
En wanneer, juist als de zon niet meer zo fel is want anders is het water al verdampt voordat het de grond raakt, ook nogal zonde.

Het is niet anders... ik maak me er niet druk om. Ondanks dat ik een erg lichte slaper en houd me dat niet wakker omdat ik me er niet druk over maak.

Want ik denk dat je er ook niets aan kunt doen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 08:47

Sproeien kan ik mee leven, maar zet een wat stillere installatie neer, hier hebben echt meerdere mensen last van (weet van meerdere dat ze hebben aangegeven overlast te ervaren ofwel van een ronkende trekker onder het raam of van het metaal op metaal van de sleepkabel)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:48

Zijn er andere dan dan die? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:56

Tja. Dat zijn zo de zaken die horen bij een keuze voor een bepaalde woonplek.
Overdag sproeien is pure water verspilling. Vandaar dat er snachts gesproeid wordt. Heel vervelend, maar het is wat mij betreft domweg de consequentie van min of meer agrarisch wonen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:13

Nimmy schreef:
Sproeien kan ik mee leven, maar zet een wat stillere installatie neer, hier hebben echt meerdere mensen last van (weet van meerdere dat ze hebben aangegeven overlast te ervaren ofwel van een ronkende trekker onder het raam of van het metaal op metaal van de sleepkabel)

Heb je enig idee wat zo’n installatie kost?
Heb je enig idee wat een gemiste oogst kost?

Daarnaast, snachts sproeien is het meest effectief. Ik snap dat de boer de installatie dan niet uit zet.
Overigens, een ding weet ik vrijwel zeker; als het onder zijn eigen raam had gestaan, had hij er niet minder om gesproeid.

Sproeien kost een vermogen aan brandstof, dat doet hij echt niet om een ander te treiteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:16

princequillo schreef:
Zijn gras heeft 24/7 water nodig? Wat maakt zíjn gras nou zo speciaal dan?

Ik neem aan dat dit agrarisch buitengebied is en dan is het best normaal om nu elke nacht te sproeien :o

Dit zijn ook best normale geluiden, hoewel ik niet precies weet hoe deze specifieke installatie klinkt, maar het zijn wel geluiden van het plattelandsleven.
Ook bv het hooien/mais rijden tot diep in de nacht.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:19

Exitium schreef:

Ja dit, deze oordopjes zijn fantastisch (als je ze goed indoet, even gebruiksaanwijzing volgen).

Op maat laten maken is ook een goede optie, wel veel duurder (en kost wat tijd). Maar misschien wel een optie als je er vaker last van hebt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:20

DuoPenotti schreef:

Ja zeker
Mijn buurman heeft een op een grote haspel. Grote lange slangen door het land. De pomp ligt naast zijn eigen boerderij. Het gaat dan ook niet om 5 hectare maar grote afstanden

Zal wel duurder zijn

Aan de andere kant mee eens dat het gewoon plattelands leven geluiden zijn. Mijn buurman maait en weet ik veel wat nog meer, ook snachts. Hij bemest z'n land, wanneer je dan dus niet je natte was buiten moet gaan hangen. Ook rijdt ie wel eens met nat weer, waardoor er modder op de weg komt.
Als je dat allemaal niet wilt is een huis in de stad wellicht iets. Al zal het daar ook nooit stil zijn
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-07-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:21

Naast ons huis wordt er ook gesproeid, maar het heeft me nooit wakker gehouden. Het hoort erbij als je op het platteland woont inderdaad.
Heb je al eens van die schuimpjes gekocht voor in je oren? Die zouden er zeker niet zomaar uit mogen vallen, dan gebruik je ze niet goed.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:23

Wij sproeien ook 's nachts, overdag sproeien is letterlijk geld wegpompen. En dat kunnen de mensen die aan die percelen wonen ook echt wel horen. Sproeiertje is ietsjes groter dan die van het gemiddelde tuintje :D , en maakt derhalve inderdaad ook meer geluid. Maar ik zou werkelijk niet weten hoe dat stiller zou moeten. Zo'n installatietje vervang je niet zomaar even, ook niet als er wel een stillere oplossing op de markt zou komen. Dit soort apparatuur gaat (godzijdank) heel lang mee. De diesel die het op dit moment kost om te sproeien, kan eigenlijk al niet uit.

Buiten wonen heeft soms ook nadelen. Het is helaas niet alleen maar paardjeknuffelen en bloempjesruiken. Was het maar zo'n feest.
Probeer het positieve er maar van te zien: als we nu niet sproeien, worden je boodschappen nóg veel duurder, en dan heb ik het ook nog niet over de prijzen die je dan komend seizoen voor je hooi gaat betalen.
Niemand sproeit om jou te treiteren. Het is noodzaak. Voor iedereen. Voor het gewas, en dus voor de boer, maar ook voor jou als consument...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:25

Het is de enige hier die 24/7 door sproeit, de rest schakelt m wel uit.

Een keer 's nachts hooien, whatever, prima (varkens laden gebeurt vaak ook om 4.00 en maakt herrie) daar hoor je niemand over. Structureel het geluid van metaal wat op metaal ramt, dat breekt op.

Al staat ie een uurtje of 4 a 5 uit, echt wij helemaal blij. Of zet er ru bbers tussen die het geluid wat dempen, ook prima.

Wat leef en werk geluiden horen erbij, we zijn normaal geen klagers, ik slaap door heel veel heen en anders 1 nacht minder overleef ik wel. Maar nu snak ik naar een goede nacht slaap.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:27

Kabayo schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja zeker
Mijn buurman heeft een op een grote haspel. Grote lange slangen door het land. De pomp ligt naast zijn eigen boerderij. Het gaat dan ook niet om 5 hectare maar grote afstanden

Zal wel duurder zijn

/knip

sorry begrijp nu nog niet wat er anders is? :)

dat de motor elders ligt?

Dat moet ook maar kunnen met wegen.
Zou niet weten met het land langs ons hoe het naar het huis van die boer zou moeten gaan.
Die inderdaad niet naast die akker woont.

Daar ligt idd ook de hele tijd een dieselpomp te draaien en de haspel die geluid maakt met oprollen en de sproeikop.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:28

Duopenotti
Geen trekker dus maar een geruisloze moter die niemand hoort. Hij is dus stil ;)
Daarbij breng hij de slangen onder de weg door. Door de duikers heen. Zo komt ie in andere percelen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 21-07-22 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:28

Het is vast seizoens werk. Dus gaat wel weer uit :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:31

Citaat:
Al staat ie een uurtje of 4 a 5 uit,

dus eigenlijk zou je het een goed plan vinden dat die boer om 3 uur s'nachts even dat ding uit komt zetten?

Kabayo schreef:
Duopenotti
Geen trekker dus maar een geruisloze moter die niemand hoort. Hij is dus stil ;)

Hier staat ook geen trekker, maar een een diesel motor, maar die maakt precies hetzelfde geluid.
Er zullen vast tegenwoordig elektrische zijn, maar dan moet er wel stroom zijn. :)
Daarnaast heeft ts ook hinder van de haspel, niet alleen van de motor.

op je edit:
Citaat:
Daarbij breng hij de slangen onder de weg door. Door de duikers heen. Zo komt ie in andere percelen

dat is hier echt te ver naar zijn boerderij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:36

vervelend voor je. hopelijk gaat het gauw lekker regenen!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:39

Perceel ernaast is zonnepark... stroom genoeg :D.

De diesel staat deze ronde gelukkig zo dat wij er geen last van hebben. Is puur het voortrek systeem.

Hopelijk gaat t snel regenen (zou onze wei ook leuk vinden) of draait de wind (dan is de volgende aan de beurt om wakker te liggen).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:47

Heerlijk dat getik & gesputter <3 !
De geneughten vh platteland in de zomer …
Voor mij juist rustgevend!
Beter dan toeterende auto’s / deuren slaan / bij afscheid houdoe aan de roepers etc…

Moeilijkheid is vaak dat boeren een hele hoop land her en der hebben liggen en geen tig generators / sproeiers in eigen bezit hebben (of bij cooperatie dienen te huren dus afhankelijk van anderen). En dat het dure dingen zijn dus de oude beessies (die meer herrie kunnen maken) zolang ze het doen “gewoon” meedraaien in de percelen ve boer…
En is het dus heel de zomer door rouleren (+ rekening houden met regen en wanneer hooien + ophalen).
Het zijn nu eenmaal de seizoensgebonden leefgeluiden vh platteland .

Het is zijn broodwinning, gras zal voor verkoop zijn / eigen beesten = vlees / melk dus dan is DE algemene turbulente cirkel in nl rond.

Als tip oordopjes idd of ventilator op slaapkamer?
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 21-07-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:02

Evelienepien schreef:
Heerlijk dat getik & gesputter <3 !
De geneughten vh platteland in de zomer …
Voor mij juist rustgevend!
Beter dan toeterende auto’s / deuren slaan / bij afscheid houdoe aan de roepers etc…

Moeilijkheid is vaak dat boeren een hele hoop land her en der hebben liggen en geen tig generators / sproeiers in eigen bezit hebben (of bij cooperatie dienen te huren dus afhankelijk van anderen). En dat het dure dingen zijn dus de oude beessies (die meer herrie kunnen maken) zolang ze het doen “gewoon” meedraaien in de percelen ve boer…
En is het dus heel de zomer door rouleren (+ rekening houden met regen en wanneer hooien).
Het zijn nu eenmaal de seizoensgebonden leefgeluidem vh platteland .

Het is zijn broodwinning, gras zal voor verkoop zijn / eigen beesten = vlees / melk dus dan is DE algemene turbulente cirkel in nl rond.

Als tip oordopjes idd of ventilator op slaapkamer?

Dit, ik snap ook niet dat het geluid zo storend is, gewoon een regelmatig achtergrondgeluid.. :j En zoals hierboven ook gezegd wordt, de boer doet dit niet voor zijn lol of om mensen te pesten, maar echt omdat het nodig is.