Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 11:22

Na veertien jaar trouwe dienst is mijn auto helaas overleden. Hij komt niet meer fatsoenlijk door de APK. Dus op zoek naar wat nieuws. Maar ja, ik ben er al even uit. Geen idee wat tegenwoordig een betrouwbare auto is. Vroeger was dat een Japanner. Ik reed met veel plezier een Nissan Micra. Maar nu?
Kunnen jullie mij van advies voorzien? :)*

• Ik ben alleen, dus een kleine auto is prima voor mij. Liever niet meer dan 950kg in verband met de wegenbelasting.
  • Zo zuinig mogelijk, ik rij nu 1:15 (benzine), dus minimaal dat. Ik rij nu gemiddeld 12.000km per jaar dus diesel is geen optie.
  • Ik ben groot (1.85m) dus ik wil wel fatsoenlijk achter het stuur passen (wat zijn veel auto's laag tegenwoordig!!)
  • Airco (want arko is leuk, maar niet met de zomers van tegenwoordig {:} ).
  • Betrouwbaar, makkelijk te repareren, niet teveel elektronica.
  • Een kofferbak waar een fatsoenlijke weekendtas in past. De Aygo is leuk, maar daar past in de diepte maar één kratje bier in. Ik zoek iets waar er wel 2 achter elkaar passen.
  • Pluspunt: een kek kleurtje (ik had een paarse)
  • Budget: maximaal 4000 euro

Wat koop je hier tegenwoordig nog voor? Moet ik nog eisen stellen aan bouwjaar of kilometerstand of is dat tegenwoordig niet meer zo'n issue als de auto goed onderhouden is geweest?

Dank voor de hulp! +:)+

Amber_anne

Re: Ik zoek een nieuwe auto. Welke is tegenwoordig zuinig en betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:26

Geen idee of die aan alles voldoet maar wij hebben een Mitsubishi Colt gekocht een aantal jaar geleden. Heel tevreden mee en in onze prijsklasse (3000) was het kwalitatief de beste. We zijn er nog steeds heel tevreden mee en hij vergt tot nu toe heel weinig onderhoud.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:26

Een fiat panda? Klein, zuinig, aardig betrouwbaar en er past een enorme hoop zooi in. Ik heb er nu een naast mijn nog duurder rijdende bus. Panda haalt moeiteloos 1:18/1:20. Aangeschaft voor 1500 euro met 110000 Km op de teller begin dit jaar. Wel een oudere maar met alle luxe die je kan hebben inclusief automatische climat control en een enorm open dak :') maar voor een budget van 4000 heb je ze ook veel nieuwer :j

Er rijdt soms ook een veel langer persoon in en die heeft ook alle ruimte rondom.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:28

Peugot 208

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:30

Ik rij met volle tevredenheid een Ford KA, stevig op de weg en weinig onderhoud. Heb hem nu 5 jaar en eigenlijk nooit noemenswaardige dingen. Er passen alleen geen 2 kratjes achter elkaar denk ik, maar wel naast elkaar :)) ik heb wel het “nieuwere” model

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:30

Ik heb een Suzuki Alto.
Mijn man is 2 meter en kan daar redelijk goed nog in rijden.(zelf heeft hij wel een grotere auto).
Even op MP gekeken maar je vind ze zeker wel voor rond de 4 K.
Kofferbak is niet groot maar wel ruimer dan die van de Aygo.

Edit: Alto heeft een distributieketting, dus geen riemen meer vervangen naar een x aantal km.
Ik heb in 2010 een nieuwe Alto gekocht, 7 jaar gehad en echt nooit wat mee gehad.
Ik heb er nu 1 uit 2014, die heb ik zelf nu 3 jaar.
Tot nu toe nog 0.0 problemen.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-07-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:32

Daihatsu sirion 2. Weinig elektronica, weinig onderhoud, zuinig, zit wat hoger. Weet alleen niet of je genoeg ruimte voor je benen zou hebben, ikzelf paste er prima in maar ben wat kleiner. Zijn in je prijsklasse te vinden (wel wat ouder). Airco kan erin zitten maar ligt aan de auto natuurlijk, te verkrijgen in leuke kleuren. Ik had een gif groene.

Hyundai en Volkswagen zijn ook betrouwbare auto’s.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 08-07-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Reni92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:33

Niet helemaal zeker of het binnen je budget past maar ik zweer bij de VW up/Seat Mii/ Skoda Citigo! Nog nooit zo'n betrouwbare auto gehad. Rijd makkelijk 1 op 20 en wegenbelasting is 18 euro per maand. En hij rijdt ook nog eens geweldig (al 3x mee naar het midden van Italië gereden). Iedereen die instapt is ook altijd verbaasd over de ruimte die de auto van binnen heeft.

Oh, 2 kratjes achter elkaar kan niet maar naast elkaar makkelijk. Sterker nog, ik heb mijn inboedel in die auto verhuisd en mijn 2persoons matras ging er ook gewoon in. Doordat hij zo hoekig is, heb je heel veel ruimte.

Ik heb mijn Skoda al 4 jaar en nog steeds helemaal in love :D
Laatst bijgewerkt door Reni92 op 08-07-22 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:33

Ik rijd een Suzuki Alto Silverline, goedkoop in aanschaf en erg betrouwbaar. Ik rijd gemiddeld 1 op 18 maar heb wel een vrij 'vlugge' rijstijl... Mijn vader redt met gemak 1 op 20.
Er zit airco in die goed werkt, de auto heeft een wat hogere instap en ik pas er heel comfortabel in met mijn 1m75.
De kofferbak past precies mijn enorm grote weekendtas van 100L in. Twee kratten bier achter elkaar red je niet, maar persoonlijk mis ik dat niet omdat er op de achterbank wel ruimte genoeg is. Het is dan een beetje de vraag hoe vaak je die laadruimte echt nodig hebt.

Mijn Suusje is knalblauw en ik weet dat ze er in veel verschillende kleuren zijn :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:37

VW Up! Ik heb er een hele tijd mee gereden omdat het bij ons bedrijf de lease auto voor de buitendienst was. Zuinig, ruim van binnen. Ik had de kofferbak altijd vol paardenzooi, paste best veel in :)) En héél zuinig, ik reed gemiddeld 1:20 en ik rijd echt niet zuinig.

Ik ben zelf (ruim) 1.80m en paste er prima in. Mijn ex van 2 meter zat iets meer tegen het dak aan :') Maar nog niet oncomfortabel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:39

De prijzen voor tweedehands auto’s liggen hoog momenteel omdat er een tekort is. Mijn Peugeot 107 kan ik nu voor meer verkopen dan dat ik er 2 jaar terug voor betaald heb. Die is ‘al’ €3800 waard. Dus denk dat met jouw eisen je budget toch wat omhoog moet. Want in een 107 ga je niet fijn passen. Peugeot 208 vond ik zelf ook een erg prettige auto, ook qua ruimte, maar dan kom je wel op een andere prijs.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:41

Berdien schreef:
VW Up! Ik heb er een hele tijd mee gereden omdat het bij ons bedrijf de lease auto voor de buitendienst was. Zuinig, ruim van binnen. Ik had de kofferbak altijd vol paardenzooi, paste best veel in :)) En héél zuinig, ik reed gemiddeld 1:20 en ik rijd echt niet zuinig.

Ik ben zelf (ruim) 1.80m en paste er prima in. Mijn ex van 2 meter zat iets meer tegen het dak aan :') Maar nog niet oncomfortabel.

Die ga je niet vinden in dat budget denk ik. Of met 2 ton op de teller.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:45

Je hebt een keer naast me gezeten in mijn kiwigeelgroene Ford Fiësta. Is zoiets wat? Geen idee of dat tegenwoordig lukt voor dat budget, tweedehandsauto's schijnen vrij prijzig te zijn op het moment.

Ik heb er iig al jaren plezier van en ik hoop er nog jaren aan vast te knopen. Tot nu toe komt-ie ieder jaar nog goed door de APK, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op. Ik rijd iig op jaarbasis ongeveer net zo veel/weinig als jij en zit na ruim vijf jaar nog niet aan de ton. Het ding was van een oud vrouwtje geweest (ja, letterlijk) en had een bizar lage kilometerstand toen hij bij mij kwam. Afhankelijk van de afstanden en de snelheden die ik rijd gaat-ie 1:15 tot 1:20.

Er passen overigens twee (vouw)kratten naast elkaar in de kofferbak en nog eentje erbovenop :)) maar ook nog drie naast elkaar op de achterbank én die kan plat. Dan heb je best aardig wat ruimte.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:50

Een Kia Picanto. Zuinig, en degelijke auto's.
Heb er zelf eentje gereden en mijn vriend reed er ook regelmatig in met een ruime 1.80.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:57

Ik denk dat jouw budget+je eisen niet goed bij elkaar passen.

Als je én een(beetje) kofferbak wilt én Airco én zuinig.
Mag je je budget wel verdubbelen...
Ik reed hiervoor een peugeot 206(of 206+), als je zo'n auto kan vinden met airco, dan zit je ongeveer aan dat budget denk ik.
Wil je betrouwbaar(als in, niet snel veel onkosten), dan zou ik of je eisen aanpassen of héél hard gaan sparen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:00

Ik heb mijn Alto 2 jaar geleden voor 4500 gekocht. Daar stond toen 65k op de teller, de auto is uit 2011. Het is wel een feit dat dit soort autootjes zeer waardevast zijn :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:06

karuna schreef:
Een fiat panda? Klein, zuinig, aardig betrouwbaar en er past een enorme hoop zooi in. Ik heb er nu een naast mijn nog duurder rijdende bus. Panda haalt moeiteloos 1:18/1:20. Aangeschaft voor 1500 euro met 110000 Km op de teller begin dit jaar. Wel een oudere maar met alle luxe die je kan hebben inclusief automatische climat control en een enorm open dak :') maar voor een budget van 4000 heb je ze ook veel nieuwer :j

Er rijdt soms ook een veel langer persoon in en die heeft ook alle ruimte rondom.

Mijn vriend van 1.86 paste dus bijna niet in de panda :') . Die zat echt met z’n hoofd vast in die auto

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:38

siskeh schreef:
Ik denk dat jouw budget+je eisen niet goed bij elkaar passen.

Als je én een(beetje) kofferbak wilt én Airco én zuinig.
Mag je je budget wel verdubbelen...
Ik reed hiervoor een peugeot 206(of 206+), als je zo'n auto kan vinden met airco, dan zit je ongeveer aan dat budget denk ik.
Wil je betrouwbaar(als in, niet snel veel onkosten), dan zou ik of je eisen aanpassen of héél hard gaan sparen.

Dat denk ik ook wel! De KA is een kleine auto, maar mijne (met airco en een kleine 50.000 km op de teller) zat al op de €6100. Moet wel zeggen dat ik het winterpakket erbij heb (dus stoelverwarming etc), maar dat scheelde maar €500 wanneer je geen winterpakket erbij zou nemen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:03

karuna schreef:

Ik ben zelf 1,73 en ik kan niet met fatsoen in de fiat panda rijden.. ik kan de stoel niet omlaag zetten waardoor ik veel te hoog zit en niet fatsoenlijk de stoplichten kan zien en de auto dus een stuk voor de streep stil moet zetten. :o Mijn ouders hebben er sinds kort 1 en die zeiden ooh! misschien als vervolg auto, alleen voor mij een echte no go. :D
Ik heb nu een mitshubishi colt diesel 2016 en heb er nu 423.000 km op staan en ik ga er straks toch moeite mee krijgen als die op is. Wat is dat voor mij een onwijs fijne auto. :o Sterkte auto, heb de auto gekocht met 306.000 op de teller en nooit geen gekke dingen gehad die stuk waren of dure dingen, maar dat is ook een stuk geluk hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:18

Oh mijn stoel kan alle kanten op. Ook heel laag. Misschien type afhankelijk?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:46

Ik moet meteen aan een Volkswagen Up denken. Die zijn voorin super ruim, ook als je wat langer van lengte bent. Ze rijden in de praktijk ongeveer 1 op 20. Qua carrosserie is ie ook wat steviger/degelijker dan een Aygo of C1 bijvoorbeeld.
Weet niet of ze er voor 4000 euro zijn, maar als ik een klein autootje zou willen, dan zou dat mijn keuze zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:50

Ford Ka of Fiat 500. Beide gehad en ik vond de Ka zuiniger maar de Fiat heeft verrassend veel kofferbak ruimte! En leuk interieur en leuke kleurtjes. Liggen ook stevig op de weg vergeleken met m'n eerste auto, een Citroën C1. Daarin had ik van elke windvlaag last.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:52

Mijn Fiat 500 heb ik pas geleden voor €4500 weggedaan, en zijn ook zeker te vinden voor minder. Heerlijke auto, zuinig (1 op 20), mijn vriend van 1,93 paste er ook perfect in, en voor zo'n kleine auto had hij best veel ruimte in de kofferbak. En ze zijn er in leuke kleurtjes.
En heel wat luxer dan bijvoorbeeld een Panda of andere kleine, goedkope autootjes. Dat vond ik ook erg fijn. Het is wat degelijker gebouwd.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-07-22 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:53

Opel corsa? Wordt vaak als erg betrouwbaar gezien en technisch zitten ze heel makkelijk in elkaar. Met jouw budget kan je 1 nieuwere kopen of 3 oudere modellen. Veel oudere modellen zijn óók rijkelijk uitgerust met bijv airco en cruise control.

Wat betreft km stand; volgens mij komt er altijd groot onderhoud aan na een km of 90.000.
Dus als een auto zonder onderhoudshistorie te koop staat met 100K of met 180K op de teller, dan sla ik hem persoonlijk liever over.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:42

Amber_anne schreef:
Geen idee of die aan alles voldoet maar wij hebben een Mitsubishi Colt gekocht een aantal jaar geleden. Heel tevreden mee en in onze prijsklasse (3000) was het kwalitatief de beste. We zijn er nog steeds heel tevreden mee en hij vergt tot nu toe heel weinig onderhoud.

Hele fijne auto's! wij hebben ook jaren in een Colt Cz3 gereden. Mijn man gebruikte hem dagelijks, hij is 1.84 en pastte hier goed in. Ook zit er van binnen verbazingwekkend veel ruimte :)