Ik werk al bijna 20 jaar voor dezelfde organisatie. Ik heb een leuke baan, maar zit al bijna 10 jaar op het maximale qua functie en salaris dat ik er daar uit kan halen. Ik heb meerdere malen bij mijn manager aangegeven graag door te willen groeien (ik ben namelijk van mening dat ik de werkzaamheden van mijn functie maar dan een stapje hoger al jaren doe) maar mijn manager heeft daarop steeds negatief gereageerd. Ik heb een geschiedenis met mijn manager en binnen de organisatie en deze redenen samen hebben mij doen besluiten een nieuwe baan te zoeken.
Nu heb ik gesolliciteerd op een functie die dat stapje hoger is en heb ik inmiddels twee positieve gesprekken gehad en verwacht ik dat ik de baan aangeboden zal krijgen morgen (ze belden een uur na het tweede gesprek al en hadden op mijn voicemail ingesproken een heel positief gevoel te hebben overgehouden na het tweede gesprek. Na het eerste gesprek (met andere personen als het tweede gesprek) kreeg ik ook als feedback dat ik de voorkeurskandidaat was).
Maar nu komt het: ik twijfel enorm of de functie en de organisatie bij mij passen. Ik kan de vinger er niet goed opleggen waar deze twijfel vandaan komt.
Bij een eerdere sollicitatie had ik na 2 leuke gesprekken heel veel zin om daar aan de slag te gaan en was ik best teleurgesteld dat ik het niet werd. Maar nu twijfel ik heel erg, ik word er horendol van! Wat zaken op een rijtje:
- - De organisatie is vele malen groter dan waar ik nu werk (11.000 medewerkers vs 800 medewerkers) en bestuurlijk ingewikkeld, maar de directie waarvoor ik zou gaan werken telt ongeveer op 100 medewerkers.
- - Ik werk nu in een team van 5 personen. Daarin werken we allemaal heel zelfstandig, maar kunnen wel met elkaar sparren en elkaar helpen. Bij de nieuwe baan ben ik de enige en kan ik alles zelf opzetten, maar is er geen team.
- - Ik heb een lange geschiedenis bij mijn huidige baan, die mij best wel in de weg zit. Bij een nieuwe baan begin ik fris en zonder vooroordelen van anderen.
- - Ik werk nu 30 uur en wilde hetzelfde of minder, deze baan zou 32 uur zijn (maar is misschien nog te onderhandelen naar minder).
- - Het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij de nieuwe baan beter, maar bij mijn huidige baan ook erg goed.
- - De nieuwe baan zou echt een stap omhoog zijn voor mij, goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling en op dat vlak een mooie nieuwe uitdaging.
- - Ik ben bang dat als ik deze baan afwijs, ik daar spijt van ga krijgen. Maar ik wil ook niet kiezen voor een andere baan, alleen omdat ik weg wil bij mijn huidige baan. Want mijn huidige baan vind ik leuk, alleen/vooral mijn beperkende manager niet.
- - De bedrijfstak waarin ik zou gaan werken is niet echt een bedrijfstak die ik interessant vind en een die regelmatig in de media onder vuur ligt, waardoor ik bang ben dat ik de baan al snel niet leuk/interessant meer vind.
- - Mijn reistijd verdubbelt van 20/30 minuten naar 45/60 minuten. De mogelijkheid om ongeveer 50% thuis te werken is bij de nieuwe baan wel aanwezig.
Wat zouden jullie doen? Wie kan mij helpen inzicht te krijgen in wat me dwarszit en welke keuze ik moet maken?
Sorry voor het lange verhaal