Twijfels over nieuwe baan, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bella123Jarig

Twijfels over nieuwe baan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 14:28

Ik heb er al meerdere topics over gezien en doorgelezen, maar die gaan natuurlijk niet over mijn situatie, dus ik start zelf maar een nieuw topic.

Ik werk al bijna 20 jaar voor dezelfde organisatie. Ik heb een leuke baan, maar zit al bijna 10 jaar op het maximale qua functie en salaris dat ik er daar uit kan halen. Ik heb meerdere malen bij mijn manager aangegeven graag door te willen groeien (ik ben namelijk van mening dat ik de werkzaamheden van mijn functie maar dan een stapje hoger al jaren doe) maar mijn manager heeft daarop steeds negatief gereageerd. Ik heb een geschiedenis met mijn manager en binnen de organisatie en deze redenen samen hebben mij doen besluiten een nieuwe baan te zoeken.

Nu heb ik gesolliciteerd op een functie die dat stapje hoger is en heb ik inmiddels twee positieve gesprekken gehad en verwacht ik dat ik de baan aangeboden zal krijgen morgen (ze belden een uur na het tweede gesprek al en hadden op mijn voicemail ingesproken een heel positief gevoel te hebben overgehouden na het tweede gesprek. Na het eerste gesprek (met andere personen als het tweede gesprek) kreeg ik ook als feedback dat ik de voorkeurskandidaat was).

Maar nu komt het: ik twijfel enorm of de functie en de organisatie bij mij passen. Ik kan de vinger er niet goed opleggen waar deze twijfel vandaan komt.
Bij een eerdere sollicitatie had ik na 2 leuke gesprekken heel veel zin om daar aan de slag te gaan en was ik best teleurgesteld dat ik het niet werd. Maar nu twijfel ik heel erg, ik word er horendol van! Wat zaken op een rijtje:

- De organisatie is vele malen groter dan waar ik nu werk (11.000 medewerkers vs 800 medewerkers) en bestuurlijk ingewikkeld, maar de directie waarvoor ik zou gaan werken telt ongeveer op 100 medewerkers.

- Ik werk nu in een team van 5 personen. Daarin werken we allemaal heel zelfstandig, maar kunnen wel met elkaar sparren en elkaar helpen. Bij de nieuwe baan ben ik de enige en kan ik alles zelf opzetten, maar is er geen team.

- Ik heb een lange geschiedenis bij mijn huidige baan, die mij best wel in de weg zit. Bij een nieuwe baan begin ik fris en zonder vooroordelen van anderen.

- Ik werk nu 30 uur en wilde hetzelfde of minder, deze baan zou 32 uur zijn (maar is misschien nog te onderhandelen naar minder).

- Het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij de nieuwe baan beter, maar bij mijn huidige baan ook erg goed.

- De nieuwe baan zou echt een stap omhoog zijn voor mij, goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling en op dat vlak een mooie nieuwe uitdaging.

- Ik ben bang dat als ik deze baan afwijs, ik daar spijt van ga krijgen. Maar ik wil ook niet kiezen voor een andere baan, alleen omdat ik weg wil bij mijn huidige baan. Want mijn huidige baan vind ik leuk, alleen/vooral mijn beperkende manager niet.

- De bedrijfstak waarin ik zou gaan werken is niet echt een bedrijfstak die ik interessant vind en een die regelmatig in de media onder vuur ligt, waardoor ik bang ben dat ik de baan al snel niet leuk/interessant meer vind.

- Mijn reistijd verdubbelt van 20/30 minuten naar 45/60 minuten. De mogelijkheid om ongeveer 50% thuis te werken is bij de nieuwe baan wel aanwezig.

Wat zouden jullie doen? Wie kan mij helpen inzicht te krijgen in wat me dwarszit en welke keuze ik moet maken?
Sorry voor het lange verhaal
Laatst bijgewerkt door Bella123 op 03-07-22 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Twijfels over nieuwe baan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:33

Wat mij opviel was het stukje over geen team.
Dat zou voor mij een reden zijn het niet te doen. Ik heb nu 2 jaar een baan zonder team en in het begin vond ik dat heerlijk. Lekker m’n eigen ding doen. Maar inmiddels mis ik dat dusdanig erg dat ik er over nadenk verder te kijken.
Ben je iemand die erg zelfstandig is of juist iemand die energie krijgt van het sociale stukje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:38

Ik ging toch voor die nieuwe baan.

Anders gezegd: ik heb voor minder een werkgever buiten gezet, maar ik zit in een hoek waar altijd al meer werk dan mensen voor zijn; dat maakt het wat gemakkelijker.

Mijn huidige werkgever haalt ook zelden positief het nieuws maar als ik dan aan mensen uitleg waarom dat zo is, snapt iedereen dat het helemaal niet kan wat "het nieuws" zo graag wil.

Bella123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 14:41

Ik werk graag zelfstandig en heb nu ook niet veel te maken met het team. Maar het is wel fijn om te kunnen overleggen als je bv ergens over twijfelt. Maar eerlijk gezegd put sociale interactie mij snel uit (heeft deels een medische oorzaak) dus is het voor mij zowel een minpunt (niemand om mee te sparren) als een pluspunt (lekker mijn eigen ding doen).

In reactie op ikke: zonder al teveel te willen ingaan op de functie, (waardoor het misschien onduidelijk wordt, sorry daarvoor), is het 'in het nieuws komen' hoogstwaarschijnlijk een direct gevolg van mijn werk, of heb ik direct werk als 'we' negatief in het nieuws komen :o

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:44

Adventure starts out of your comfort zone

Goed om jezelf uit te dagen. Groei is goed.

En natuurlijk is het spannend om van baan te veranderen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:45

Als ik dit zo lees moet ik denken aan een situatie die ik heb gehad... Waarbij het achteraf gewoon erg beangstigend was om een stap in het onbekende te zetten.

Je zou bij een volgende stap natuurlijk ook kunnen vragen of je een dagje in de keuken mag kijken/de afdeling leren kennen, al zal niet elk bedrijf daar open voor staan...

Ik begrijp ook goed dat je reistijd verhoogt, ik zou dat meenemen in een salarisonderhandeling. En voor jezelf; als je de helft thuiswerkt, zeg 2 dagen.. Dan heb je de reistijd al teruggewonnen gemiddeld en hoef je enkel twee uurtjes extra te rekenen die je per week kwijt bent...

En zoals je zelf al zegt, zorg dat je alleen spijt krijgt van de dingen die je wél hebt gedaan...
Wat als dit nu écht veel leuker is, wat een rust geeft dat dan ook buiten je werk om!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:59

Ik zou het avontuur gewoon aangaan. Is er wel iemand in je nieuwe baan waar je mee kan sparren? Of is dat in te regelen? Coach oid. Dat is wel prettig.
En werk zat, spiekte even in je profiel. Bevat het niet dan kijk je weer naar iets anders. Neem je dit weer mee in je rugzak.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:41

Ehmmmm ik weet niet of je de functie gaat beoefenen die in je profiel staat, maar als dat wel zo is… dan is de business waarin je werkt (lees: hoe leuk je die vindt) wel heel bepalend voor je werkplezier.

Ik heb dezelfde functie en dat je die overal kunt uitoefenen is een dikke pre, maar je moet het wel leuk vinden om je werk met plezier te kunnen doen. Dus dat zou voor mij een rode vlag zijn. En ook je onderbuikgevoel eerlijk gezegd. Misschien nog wel een grotere rode vlag….

Dat zijn voor mij altijd de keuzes geweest (als ik het dan toch besloot te doen) waarvan ik dacht: hmmmmmmm, heb ervan geleerd, maar niet meer doen }:0

Ik zou overslaan denk ik en verder kijken. Want hey! In ons vakgebied is voor het eerst sinds 25 jaar ook een overschot aan banen!

Bella123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 15:52

Olympia96 schreef:
Ehmmmm ik weet niet of je de functie gaat beoefenen die in je profiel staat, maar als dat wel zo is… dan is de business waarin je werkt (lees: hoe leuk je die vindt) wel heel bepalend voor je werkplezier.

Ik heb dezelfde functie en dat je die overal kunt uitoefenen is een dikke pre, maar je moet het wel leuk vinden om je werk met plezier te kunnen doen. Dus dat zou voor mij een rode vlag zijn. En ook je onderbuikgevoel eerlijk gezegd. Misschien nog wel een grotere rode vlag….

Dat zijn voor mij altijd de keuzes geweest (als ik het dan toch besloot te doen) waarvan ik dacht: hmmmmmmm, heb ervan geleerd, maar niet meer doen }:0

Ik zou overslaan denk ik en verder kijken. Want hey! In ons vakgebied is voor het eerst sinds 25 jaar ook een overschot aan banen!

Je raakt precies de juiste snaar. Ik heb een onderbuikgevoel, maar kan de vinger er niet op leggen waarom. En iedereen zegt: doen! Ook hier in het topic zie ik dat weer. En dan denk ik, zie je nu wel, dat onderbuikgevoel is angst voor een nieuwe stap. Spring in het diepe!

Maar het blijft knagen. Wat nu als ik het gewoon doe, en als het niet bevalt weer verder zoek? Maar is er dan nog wel iets anders leuks? Hoelang duurt dat overschot aan banen? Mis ik de boot niet als ik nu niet deze kans aanpak?

Aaarrrggghhh, gillend gek word ik van al dat gepieker haha!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:04

:+
Ik snap je wel hoor. Ik ben iets eerder gestart dan jij in dit vakgebied en altijd slachtoffer van faillisementen of reorganisaties geweest. Vandaar dat ik zeg: áls er iets onduidelijks is wat je tegenhoudt, dat dat er ook vaak wel is. Ik heb inmiddels bij flink wat bedrijven en in verschillende branches gewerkt. Dat is zowel een voordeel als een nadeel haha.

Plus: overal is wat. Dus tel nog maar een paar ‘thingies’ op bij je lijst van waarom je deze baan wel zou moeten nemen. Die zijn er namelijk 1000% zeker weten ook nog.

Ik wil niet negatief doen, misschien heb je koudwatervrees. Maar als ik dit zou voelen, dan deed ik het niet.

En dat banenoverschot houdt écht nog wel een tijd aan. Dus ik zou blijven zitten, maar wél verder kijken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:15

Een tegengeluid op het "doen!" hier.

Ik wil openbaar niet te uitgebreid in detail treden wegens herkenbaarheid, per pb desgewenst geen probleem.
Ik kreeg een kans aangeboden die op alle vlakken geweldig klonk. In eerste instantie ook een heel positief gevoel bij, maar een zeker onderbuikgevoel.
Dat onderbuikgevoel groeide door een aantal oorzaken en ik werd er letterlijk ziek van. Uiteindelijk heb ik besloten me terug te trekken. Daar voel ik me nog steeds heel goed onder, ondanks de geweldige kans en iedereen om me heen die "doen!" riep. Vooruitgang en groei is goed, maar soms is even genieten van je uitzicht ook goed.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:16

Ga je toevallig van de private sector richting de overheid/een ministerie, ts?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:17

Moet die nieuwe baan perse voor de eeuweigheid zijn?
Iedereen staat er anders in maar ik ben ook wel eens ergens begonnen waar ik meteen al wist dat de organisatie veel te groot en te log was voor mij. Echter kon ik daar in korte tijd zeer veel leren en in een leidinggevende functie promoveren zodat daarna alle deuren open stonden.

Je hebt nu een veel te lange lijst voors en tegens.
Wat zijn de 2 belangrijkste kernpunten voor jou?

Als vastigheid en zekerheid voor jou bovenaan staat, dan niet doen denk ik.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:19

Citaat:
Bij een eerdere sollicitatie had ik na 2 leuke gesprekken heel veel zin om daar aan de slag te gaan en was ik best teleurgesteld dat ik het niet werd. Maar nu twijfel ik heel erg

Precies door dit stukje zeg ik "niet doen!" Dan is het namelijk geen angst voor weggaan maar iets dat om wat voor reden dan ook niet goed past. Kijk lekker verder, banen zat momenteel.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:28

Je twijfels is reeds het antwoord op je vraag, bij twijfel onthouden men zich...

Ik zou gewoon verder solliciteren totdat er een baan voorbij komt die goed voelt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:34

Ik zat net in een zelfde situatie, 15 jaar werkzaam geweest bij dezelfde werkgever en inmiddels al een aantal jaar aan de bovenkant van de salarisschaal, maar botste regelmatig met werkgever en steeds meer werkzaamheden op mijn bordje gekregen. Ik was het al een paar jaar beu, maar ja, ook voordelen, zoals dichtbij, weten dat ik dit werk goed kan, dat ik weg kan als een kind ziek is etc.

Had ook een aantal keer gesolliciteerd, maar in het vakgebied waar ik werk zijn ook weinig vacatures en veel aanbod, dus lastig om er tussen te komen. Tot twee weken geleden, toen ik 2 aanbiedingen op 1 dag kreeg, uiteindelijk toch maar gekozen en toen kwam de twijfel. Moet ik wel weggaan bij deze werkgever? En wat als het gruwelijk tegenvalt bij mijn nieuwe werkgever?

Uiteindelijk na 15 jaar toch voor een nieuw avontuur gekozen voor een nieuwe baan met een jaarcontract. En nu opgelucht, tel de dagen inmiddels af en ik heb vertrouwen in mijn nieuwe baan. En mocht het toch niets worden, dan vind ik in deze banenmarkt vast wel iets anders :=. Dan beter spijt hebben van het grijpen van een kans dan die laten liggen :Y)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:36

Je kunt trouwens ook deze baan aannemen en van daaruit weer verder solliciteren als het niet bevalt?

Bella123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 16:44

Ailill schreef:
Ga je toevallig van de private sector richting de overheid/een ministerie, ts?

Even een pb gestuurd ivm mogelijke herkenning :o
Laatst bijgewerkt door Bella123 op 03-07-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Bella123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 16:57

Mazida schreef:
Je kunt trouwens ook deze baan aannemen en van daaruit weer verder solliciteren als het niet bevalt?

Dat is zeker waar, maar dat is een situatie waarin ik liever niet terecht kom. Dat is eigenlijk waar ik nu ook in zit, alleen vind ik nu mijn werk wel leuk :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:58

Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijks gehad. Twee gesprekken gevoerd, ze wilden me hebben, maar ik zei nee. Uiteindelijk heb ik me toch om laten praten door de bestuurder, maar daar had ik al snel spijt van. Deze organisatie paste niet bij mij, en ik niet bij hen. Maar ja, meteen weer weggaan was ook al zo wat. Ik heb er uiteindelijk twee jaar gewerkt, en ben er zelf bijna aan onderdoor gegaan.
Wijze les: ik ga niet meer ergens werken waarbij het gevoel niet goed is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:23

Heel herkenbaar :j ook hier een tegengeluid. Ik heb ook “de sprong in het diepe” gemaakt. Ook veel twijfels gehad maar alles klonk leuk en gezellig, maar dat onderbuikgevoel bleef. Ik weet het aan spanning en zenuwen. Uiteindelijk was dat gevoel juist en heb ik elke dag met tegenzin gewerkt. Na 4 maanden de baan opgezegd. Beste keuze ooit. Ik luister vanaf nu altijd naar mijn gevoel :)

Bella123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 17:26

Ontzettend bedankt voor jullie berichtjes allemaal. Het helpt me scherp krijgen waarom ik twijfel. Ik denk dat dat komt doordat ik denk dat mijn moeder en mijn vriend teleurgesteld zullen zijn als ik deze kans om een stap in mijn carrière te maken niet neem.
Dat vind ik lastig, maar ik ben aan het leren meer voor mijzelf te kiezen en niet voor anderen :o

Ik ga er nog een nacht goed over slapen en ben blij met alle reacties die nog komen, maar ik denk dat ik het aanbod ga afslaan en verder ga zoeken naar iets dat wel goed voelt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:30

Ah ja dat is ook zoiets herkenbaars. Ik was er ook vooral mee bezig wat er van me werd verwacht door anderen en wat anderen vonden. Want hoe raar is het om zo'n aanbod af te slaan. Nou, niet raar dus, als het eigen gevoel toch "nee" zegt. :)
En daarbij: het gaat er niet om of je naasten er een goed gevoel bij hebben. Dat is belangrijk, maar zou niet leidend mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Leo op 03-07-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:40

Luister naar je gevoel!
Voor hetzelfde geld komt er binnenkort een vacature bij een bedrijf waarbij je wel een goed gevoel hebt :j
Het is niet dat dit je enige optie voor de rest van je leven is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:48

Bij twijfel niet doen :)