Opbouwen vanaf nul op La Palma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Opbouwen vanaf nul op La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 23:15

Zoals velen van jullie wel weten ben ik mijn huisje en de complete inboedel kwijtgeraakt tijdens de vulkaanuitbarsting op La Palma.

Enfin, een crowdfunding (dank, dank, dank) zodat ik weer wat basisspullem kon kopen én kennissen die hier een huis kochten om te verhuren aan mij.

En toen ging het mis. Ik kan hier niet aarden. Ik haat (echt!) het huis. De huurprijs is me véél te hoog, ik heb geen privacy (de grote garage op mijn terrein is ook verhuurd en ik zit dus met autoknutselaars e.d opgezadeld. Ik kan niet in mijn onderbroek mijn terras op, zullen we maar zeggen. De spanningen tussen mij en de huurbaas, mijn kennis, zijn inmiddels hoog opgelopen. Daar wijt ik hier niet verder over uit.

Janken, god wat mis ik mijn oude plekje, laten aankomen dat dat nooit meer terug komt. Wat doet dat nog steeds fiets zeer.
Heel kwaad op het falende systeem, de beloofde hulp is niks van waargemaakt.

En gaan nadenken. Overwogen het eiland te verlaten. Waarheen? Wat ga ik in vredesnaam doen? Geconcludeerd dat ik liever ga zwerven dan dat ik in dit huis blijf.

En toen kwam een kennis met een telefoonnummer. Van een schat van een tjechische meid hier in het noorden. Ze had een stukje grond. Gaan kijkem, bleek niet haar grond. Met de eigenaar van de grond twee dagen later het halve noorden doorgereden. Plaatjes van wat grond gezien.

Een andere vriend uit het noorden gaf me een ander nummer.
Gebeld. Gekeken. En ik ben verliefd. Als het gemeemtehuis mij gaat zeggen wat ik wil horen koop ik ern stukje landbouwgrond in het mooie en afgelegen Garafía. En dan is het een kwestie van de wet op de juiste manier interpreteren en me daar vervolgens niets van aantrekken, en dan ga ik daar gewoon een klein huisje neerzetten.
En gewoon eindelijk weer rust aan mijn hoofd hebben. Ik ben nu zo stijf als een plank van de stress.

Nu, dit word een volgtopic. Aangezien ik geen zak geld heb zal het vooral een langzaam proces worden.

Maar voor wie het leuk vind....

Beeldvorming:
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:18

Prachtig! Ik fund wel weer mee ;)

Zo heeft een vriendin van mij een stuk grond gekocht met een tractorschuurtje er op en daar heeft ze gewoon een huis van gemaakt. Dit gaat je gewoon lukken!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:24

Oh wat een prachtig stukje! Ik snap helemaal dat je daar verliefd op bent geworden. En ik geloof helemaal dat je daar weer je plekje gaat vinden <3

enne…. Ik bied me aan als huizenbouw hulp hoor O:) , wat een prachtig eiland is dat!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 23:33

janderegelaa schreef:
Prachtig! Ik fund wel weer mee ;)

Zo heeft een vriendin van mij een stuk grond gekocht met een tractorschuurtje er op en daar heeft ze gewoon een huis van gemaakt. Dit gaat je gewoon lukken!

Dank je, je bent een schat :*

Wat ik wil navragen bij de gemeente is of ik daar een schuurtje mag bouwen. Als dat mag koop ik het, en je raad wel wat er met dat schuurtje gebeurd. ;)

ontherun schreef:
Oh wat een prachtig stukje! Ik snap helemaal dat je daar verliefd op bent geworden. En ik geloof helemaal dat je daar weer je plekje gaat vinden <3

enne…. Ik bied me aan als huizenbouw hulp hoor O:) , wat een prachtig eiland is dat!

Dank je wel! Ik gok dat het zo'n houten huisje gaat worden, die zijn goedkoop en makkelijk neer te zetten, maar ik sta open voor alle opties.

rien10

Re: Opbouwen vanaf nul op La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:40

Fijn voor je. Niets zo erg als ergens tegen je wil te moeten wonen.
Kan je, naast crowdfunding, ook vrijwilligers werk vakantie realiseren?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:41

Toevallig moest ik laatst aan je denken, hoe het nu met je was na alle ellende.
Jammer om te horen dat het niet voorspoedig gaat maar wel eventueel uitzicht op verbetering dus daar zal ik voor duimen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 00:04

rien10 schreef:

Probleem is dat ik dan natuurlijk een slaapplek e.d moet hebben.
En: het is ook wel handig als er dan echt de middelen zijn om iets te doen. Bij mij zal het echt sparen, iets doen, sparen, iets doen, etc worden.

Vriend van me gaat de eerste stap doen: het terrein leegtrekken van de metershoge onkruid. Is zijn werk, voor hem is het piece of cake.

De rest ben ik echt aan het uitdenken nu. Oprit word de tweede logische stap.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 00:19

Palmera schreef:
rien10 schreef:

Probleem is dat ik dan natuurlijk een slaapplek e.d moet hebben.
En: het is ook wel handig als er dan echt de middelen zijn om iets te doen. Bij mij zal het echt sparen, iets doen, sparen, iets doen, etc worden.

Vriend van me gaat de eerste stap doen: het terrein leegtrekken van de metershoge onkruid. Is zijn werk, voor hem is het piece of cake.

De rest ben ik echt aan het uitdenken nu. Oprit word de tweede logische stap.

Trek een lekker flesje wijn open en ga brainstormen het komt echt goed!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 01:56

janderegelaa schreef:

Briljant plan! Wil je ook? :+

Ja, het komt goed. Alle ideeën zijn vers en er komt vast meer bij. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 02:11

Mogen vrijwilligers niet kamperen op, binnenkort hopelijk, jouw landje?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 05:31

Elektrische tijd, gas, water, internet ….. is dat daar allemaal aanwezig :)
Zou het doodeng vinden om zo afgelegen te wonen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 05:50

Waarom zou je dat nodig hebben, tita?
Water valt uit de lucht, voor stroom koop je zonnepanelen, gas koop je in een fles..
Niks mooier dan offgrid van de natuur te leven. Een aansluiting op de bewoonde wereld maakt het leven iets makkelijker maar niet perse beter.

Wat een mooi plan Palmera! Ik ga volgen en hoop dat je hier je ideale plekje kan maken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:02

Klinkt als een mooie optie. Ik duim dat het je lukt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:12

We hebben voor de vulkaanuitbarsting , en nog voor corona roet in het eten (dat klinkt in deze wel vreemd) kwam gooien, eens even contact gehad omdat mijn man en ik op vakantie naar Palma wilden. Regelmatig heb ik aan je gedacht bij de nieuwsbeelden mbt Palma. Heel erg te horen dat je alles verloren bent en nu thuisloos bent, dat wist ik niet.
Dit plekje is adembenemend en ik duim dat dit weer jouw stekje mag worden !

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 06:35

Ik heb ook veel aan je gedacht, gisteren nog, toen ik een vriendin adviseerde om naar La Palma op vakantie te gaan. En omdat je meekletste in het hardlooptopic.
Ik hoop dat je je huis kunt realiseren op deze plek. Dat is je zo onwijs gegund!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:18

Ik volg. Verschrikkelijk wat er allemaal gebeurd is, kan me niet voorstellen hoe dat voor jou moet zijn.

Wij gingen voorheen regelmatig naar la palma en hopen er snel weer terug te keren. Prachtige regio heb je om rond te kijken, ik hoop dat je plannen snel waarheid mogen worden.

Vraagje: hoe/waarvan kan je leven in het noorden, wat naar ik begrijp vrij afgelegen is?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:54

Ik denk dat er op dat stukje zelfs niets beter zou passen dan een houten huisje. 1 met de natuur. Zonnepaneeltje erop, regenton en je bent in principe voorzien van wat je nodig zou hebben. En daarbij, wat je zegt. Hout is relatief makkelijk op te bouwen en aan te passen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:39

Palmera schreef:
janderegelaa schreef:

Briljant plan! Wil je ook? :+

Ja, het komt goed. Alle ideeën zijn vers en er komt vast meer bij. :)

Ik doe mee met het flesje hoor *\o/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:49

Wat leuk! Ik volg ook mee met je projectje!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:53

Mooie plannen, voorzichtig blik op de toekomst. Is een yurt niet een optie voor je? Misschien is die ergens tweede hands op te duikelen en je kunt er heel goed in wonen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:23

Mooie plannen Palmera, hoop dat het allemaal gaat lukken!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:24

Fijn om weer van je te horen.
En je hebt mooie plannen. Ik ga je graag volgen. En als er iemand dromen waar kan maken ben jij het wel!!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:30

Ik ben heel benieuwd!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 10:47

Caily schreef:
Mogen vrijwilligers niet kamperen op, binnenkort hopelijk, jouw landje?

Op zich geen probleem als het land eenmaal schoon is, maar er is nu nog niks, geen water, geen elektra.

tita schreef:
Elektrische tijd, gas, water, internet ….. is dat daar allemaal aanwezig :)
Zou het doodeng vinden om zo afgelegen te wonen

Zonnepaneel, gasfles en hier is zat water, waarschijnlijk kan ik gewoon bij de gemeente lospeuteren.
Als ik een "schuur" mag bouwem heb ik recht op water tijdens de bouw en daarna sluit ik dat gewoon nooit meer af. :+
Internet en telefoon bereik op de mobiel is prima daar.
Het ligt pal onder een secundaire weg die me in twee minuten bij de hoofdweg brengt en daar ligt ook een dorpje met super, tankstation en 2 bars.

8nnemiek schreef:
Waarom zou je dat nodig hebben, tita?
Water valt uit de lucht, voor stroom koop je zonnepanelen, gas koop je in een fles..
Niks mooier dan offgrid van de natuur te leven. Een aansluiting op de bewoonde wereld maakt het leven iets makkelijker maar niet perse beter.

Wat een mooi plan Palmera! Ik ga volgen en hoop dat je hier je ideale plekje kan maken.

Dit dus. Thanks :*
VogeltjeM schreef:
Vraagje: hoe/waarvan kan je leven in het noorden, wat naar ik begrijp vrij afgelegen is?

In weze wil ik 4 dagen gidswerk blijven doen. Sommige routes kan ik inhaken vanuit het noordem en anders lange reistijd en hogere benzinekosten. Nagerekent vallen die in het niet naast mijn huidige woonlasten.
Amders is hier altijd wel werk te vinden, ik wil ook een moestuin aanleggen en twee kipjes houden: wederom lasten omlaag.
ontherun schreef:
Ik denk dat er op dat stukje zelfs niets beter zou passen dan een houten huisje. 1 met de natuur. Zonnepaneeltje erop, regenton en je bent in principe voorzien van wat je nodig zou hebben. En daarbij, wat je zegt. Hout is relatief makkelijk op te bouwen en aan te passen.

Even afwachten wat er mag, maar ik vind ze idd leuk.

bigone schreef:
Mooie plannen, voorzichtig blik op de toekomst. Is een yurt niet een optie voor je? Misschien is die ergens tweede hands op te duikelen en je kunt er heel goed in wonen.

Klopt. Er wonen er meerdere in een yurt hier. Maar ik vind het persoonlijk niks. Dan is een ruimere stacaravan meer een optie.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:53

Maar als ik het goed begrijp ga je daar dus ‘illegaal’ wonen? Loop je dan niet een groot risico dat je eraf gebonjourd wordt als de autoriteiten erachter komen dat je er woont? Of één of andere leukerd je verraadt?