Warmtepomp: te warm in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Warmtepomp: te warm in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 22:12

Sinds een half jaar wonen we in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis. We hebben zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Op elke kamer hebben we een thermostaat. Zowel boven als beneden is er vloerverwarming. In de leefruimtes hebben we de thermostaat op 19 graden staan. In de overige ruimtes zoals de slaapkamer staat het op 14 graden.

Nu is het probleem dat met name de slaapkamer veel te warm is. Ook daar is het steeds rond de 20 graden. Zelf in de winter met raam open. Nu (het is dinsdagavond 22.12 uur) is de hele bovenverdieping zelfs 22 graden.

Is dit normaal voor een huis met warmtepomp en vloerverwarming? Dat het zo goed geïsoleerd is, dat het overal zo warm is? Met name de slaapkamer is het probleem, omdat ik nu er slecht door slaap.

Wie weet hier meer van?

Exitium

Re: Warmtepomp: te warm in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:23

Ik woon sinds twee maanden in een vergelijkbare woning en ervaar het ook. Beneden is het nu 22,8 en boven was het net rond de 22, heb nu alle ramen boven open staan. Vloerverwarming staat hier beneden op 17 en koelen vanaf 10 graden buitentemperatuur, boven staat 'ie lager.

Ik lees even mee dus :P

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:48

Jup dit had ik ook in zo'n type huis. Leuk in de winter maar zodra de zon erbij komt, is het gewoon niet meer af te koelen helaas.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:50

Nadeel van een goed geïsoleerd huis, het blijft lang warm, ook als dit niet de bedoeling is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:57

Hier ook sinds dit jaar zo een AAA+++ woning en zojuist de warmtepomp flink naar beneden gegooid, want is hier dus ook nu al warm.
Slaapkamers krijg ik meestal niet lager dan 17 graden, maar is nu dus ook een dingetje.
Hoop dat het hier beter wordt als ik de pomp lager instel en anders maar eens inlezen in de koelverwarming ..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 00:36

Domme vraag: zou de warmtepomp moeten koelen dan?

Ik woon in een huis zonder warmtepomp, alle verwarmingen boven staan hier uit, ramen overdag deels open en deels 24/7 open en het is hierboven nu (0.30u) ook nog 20 graden.
Het is overdag ook gewoon warm he, zou het daar niet aan liggen?

Niet bekend dus met de werking van een warmtepomp dus als ik nu iets doms zeg..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 00:39

Ik reageer morgen ff. Wij hebben hetzelfde aan de hand.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 00:45

Hier hetzelfde alleen kan ik volgens mij de woonkamer en slaapkamer niet apart bedienen. Verwarming staat op 19 graden en het is hier 22,5 graden. Balkondeur heeft de hele dag opengestaan op een cm of 15. Groot raam is op het westen en krijgt dus de hele ochtend vol zon waardoor het huis als een gek opwarmt. Vind de vloerkoeling erg slecht koelen als het warm is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:18

Wij hebben alleen een wtw (luchtwarmtepomp/mechanische ventilatie) IPV gewone warmtepomp, maar wel ook de idiote isolatie etc.

Het duurt hier lang voor de warmte het huis binnen is, maar als het binnen is gaat het eigenlijk alleen weg door het dakraam open te zetten. Vooral 's nachts gaat het dan best rap met de temperatuur. Misschien kun je dat nog proberen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:53

Helaas hier dezelfde ervaring. Het kon in mijn slaapkamer zelfs 36 graden worden zomers.. Mijn buren hadden toen allemaal dezelfde ervaring. Ik neem aan dat je ook het nieuwste glas in de kozijnen hebt, dit houdt de warmte ook nog eens goed binnen.
Het is jammer dat de bouw in Nederland nog steeds heel erg is toegespitst op een koud klimaat, terwijl dit vaak helemaal niet meer het geval is.
Misschien dat een airco zou werken? Om het energieverbruik te compenseren zou je je warmtepomp tijdelijk uit kunnen zetten, maar dan heb je na een paar dagen ook geen warm douchewater meer :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:59

Heb je wel goede zonnewering?
Bij ons wordt het nu ook bloedheet in de woonkamer maar dat ligt gewoon aan de zon want de isolatie is nog niet op orde en we hebben nog geen warmtepomp.

In NL is het nog niet zo gebruikelijk geloof ik maar in Zwitserland zijn zomers standaard overdag overal de zonnewering aan de buitenkant dicht om het binnen koel te houden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:06

Klinkt toch alsof er iets niet goed is.
Nu is het bij ons boven wel warmer dan beneden, we hebben een plat dak.

Wij hebben ook een mega goed geïsoleerd huis. Ons huis is in de zomer juist lekker koel. Veel mensen denken dat we airco hebben. Maar dat hebben we niet. Overdag wel alles potdicht.

We hebben het vorig jaar in het voorjaar heel warm gehad in huis. Was niet te doen. Toen bleek de koelfunctie niet aan te staan van de warmtepomp.

Huur je of koop je?
Ik zou er toch naar laten kijken iig.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:08

Wij hebben al vanaf 2007 een warmte pomp wel aardwarmte. Destijds nieuwbouw huis nu zal de isolatie misschien minder zijn dan de nieuwbouw van nu. Wij hebben wel veel en grote ramen met hele dag zon erop.
Nu staat de pomp uit en is de temperatuur 18 boven en beneden 21 graden.
Ik heb wel de rolluiken boven dicht overdag.
Dalijk als het warmer wordt ook 's nachts gaat de koeling aan.

Mijn moeder heeft ook een nieuwere warmte pomp lucht warmte. Huis ia gerenoveerd deze kan niet koelen maar is ook warmer in huis dan bij ons. Daar is de temperatuur instelling bij de pomp omlaag gezet.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 10:32

Wat veel herkenbare verhalen! Terwijl ik er niets over vond toen ik het onderwerp googelde.

Hoe zetten jullie de pomp uit? Betekent dat gewoon de thermostaat laag? En kan het dan nog wel koelen?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 10:34

De pomp is gekocht. De installateur zei dat ik een raampje moest open doen. Maar als ik verhaal van Nessa lees, klopt er toch misschien iets niet. Van de zomer merkte ik niet dat het koelde…

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:38

Kan je niet bepaalde delen van je huis dichtzitten voor je verwarming?
Dat wij in zo’n type huis woonde moesten wij minimaal 1 deel per verdieping open hebben. Dat was voor ons de badkamer boven en de woonkamer beneden. De rest vd leidingen hebben we dicht gedraaid. Nooit te warm of te koud gehad in huis.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:42

Goede zonwering gebruiken, aan de buitenkant van je huis. Het is een bekend probleem bij nieuwbouw huizen, van voor 2021. Die zijn zo goed geïsoleerd en kunnen hun warmte niet kwijt, maar er is te weinig rekening gehouden met het steeds warmer wordende klimaat. De bouwnormen zijn nu weer aangepast, maar daar heb jij nu niks aan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:43

EvelienKiss schreef:
Wat veel herkenbare verhalen! Terwijl ik er niets over vond toen ik het onderwerp googelde.

Hoe zetten jullie de pomp uit? Betekent dat gewoon de thermostaat laag? En kan het dan nog wel koelen?

Als het goed is zit er gewoon een knop op, welke heb je?
Als hij uit is, is hij uit. Dan doet die helemaal niks meer, ook niet koelen.
Maar hij kan wel koelen dus? Veel wp's kunnen niet koelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:47

Neem even contact op met je installateur, want het kan prima zijn dat jouw warmte pomp niet geschikt is of ingeregeld is om te koelen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:50

Wij huren, dus als er iets mis is, stuurt de woningbouw een mannetje.
Ik heb echt 0 verstand van die pomp :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:07

Ik huur oook, maar deze warmtepomp kan niet koelen. Huis dat in 2021 is opgeleverd. Nu vind ik het boven ook niet heel heet. Kachel uit boven en met hele hete temperaturen zet ik snachts de mechanische ventilatie hoger, op de hoogste stand voor wat koelere lucht

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:12

Wij hebben ook een warmtepomp, onze verwarming staat al 2 weken gewoon uit.
Zuid georiënteerd, 6m schuifraam, 3 dubbel zonnewerend glas. In de winter en voorjaar warmt de zon de ruimte op, in de zomer blijft het koel.

Buiten verwarming op warmtepomp, die je overigens ook op koelen kunt zetten. Hebben wij een D ventilatiesysteem die mee kan koelen in de nacht, maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

Het is nu binnen bij ons 21°C beneden (boven geen thermostaat of verwarming), buiten 16,5°C, de verwarming staat dus gewoon uit.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:19

Wat vervelend dat het bij jullie allemaal zo warm is boven. Bij mijn vriend hebben we ongeveer dezelfde situatie: nieuw huurhuis (2021), goed geïsoleerd, zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming. Beneden staat de verwarming aan (nu maar laag omdat het zo warm is buiten) en boven staat ie uit. Op de slaapkamer en op zolder is het ook echt een stuk koeler dan beneden, dus hier werkt het wel. Wat vreemd en balen dat het bij jullie allemaal zo anders is.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 12:38

Onze kan koelen, maar ik merk er weinig van. Ik merk dat ik het toch eens goed moet onderzoeken.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:32

Heel veel pompen zijn niet goed geïnstalleerd of ingesteld. Zeker waard om er eens achteraan te gaan.

Hier was zelfs onze pomp compleet verkeerd aangesloten, waardoor we 2 weken in de winter zonder verwarming zaten..
Dan was ik wel blij met dat goede geïsoleerde appartement en een baby van 3 weken oud in huis.

3 verschillende monteurs en maar 1 die het probleem meteen zag. Deze gaf ook aan dat er gewoon nog niet voldoende mensen in die bedrijven genoeg gezien / geleerd hebben over warmte pompen en het daardoor heel vaak mis gaat.