Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elmiran schreef:Ik weet het soms gewoon niet meer.
Mijn vriend, en ik wonen 1 1/2 jaar samen, en zijn verloofd. Het is zijn koopwoning. Hij heeft een hypotheek, en wil niet dat ik er een afsluit omdat hij in dit huis wil blijven als de relatie uit gaat. Ik zelf heb mijn huurwoning opgegeven waarvoor ik 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Geen ouders waar ik op terug kan vallen als het mis gaat. Er moet nog zoveel gebeuren aan het huis.
Nou komt het. Hoe moet je dit ooit regelen?. We willen als er wat met een van ons gebeurd ik niet uit huis gezet kan worden, en hij mijn auto krijgt. Stel dat we uit elkaar gaan dat ieder zijn eigen spullen mag houden.
Citaat:Een deel van de kosten van de verbouwing van de keuken is voor mij. De badkamer moeten we nog verbouwen, en allerlei andere klusjes aan het huis. Stel dat hij mij eruit zet heb ik dus een heleboel in dit huis geïnvesteerd wat niet op papier staat. Normaal gesproken verkoop je het huis, en krijg je de helft. Hij had bedacht dat ik dan de dagwaarde van de keuken of badkamer terug krijg (van het deel dat ik betaald heb). Volgens mijn moeder is dit niet eerlijk omdat de waarde van het huis stijgt, en het geld wat ik erin stop ieder jaar minder waard is.
Er zit behoorlijk wat werk in dit huis. Soms maakt het mij erg verdrietig. Als ik een hypotheek had kon het huis gelijk af gemaakt worden. Nu moet alles van wat ik spaar. Deze maand super hoge kosten aan mijn auto gehad waardoor sparen moeilijk is. Op deze manier gaat het jaren duren, en ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.
Vraag me af of er nog meer mensen zijn met een soortgelijke situatie. Of dat er een mogelijkheid is om dit goed op papier te zetten zonder voor iedere verbouwing terug te moeten naar een notaris. Samen een ander huis kopen wil hij niet.
WenK schreef:Je bent verloofd? Na je trouwen kun je een soort schuldbekentenis opstellen wat hij je moet uitbetalen als je uit elkaar gaat. Een notaris kan je hier precies over informeren. Ook kan een notaris de wensen die je eerder aangeeft verwerken in een testament. Mijn advies is dan ook om contact op te nemen met een notaris. Mijn ervaring is dat ze je heel goed kunnen adviseren over uiteenlopende situaties, wij hebben een heel bijzondere situatie en ook voor ons is er een passende oplossing.
Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?
troi schreef:Een eigen huis is voor een flink deel een belegging en ook je pensioen voor later. Niet fair dat jij wel bijdraagt maar daar niks mee opschiet.
Niet zomaar akkoord gaan met het wegsmijten van je financiële toekomst!
GekOpFjorden schreef:Ik zou ook zaken vastleggen
Dat hij wil dat het huis van hem is en blijft kan ik nog inkomen maar dan heb ik de gedachte dat alle verbeteringen ook uit zijn portomonee moeten komen
Ladyson schreef:troi schreef:Een eigen huis is voor een flink deel een belegging en ook je pensioen voor later. Niet fair dat jij wel bijdraagt maar daar niks mee opschiet.
Niet zomaar akkoord gaan met het wegsmijten van je financiële toekomst!
Dit inderdaad.. Houden van is elkaar ook de kans gunnen om iets op te kunnen bouwen voor later.
Er is hier laatst een vergelijkbaar topic over geweest. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden..
Spenk schreef:Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?
Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet
Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.
WenK schreef:Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?
Evamarie schreef:@Daantjuhh Dat laatste zou ik echt niet doen. Huis op 2 namen zetten. Ook na 10 jaar kan een relatie kapot en dan baal je... Samen een huis kopen zou eerlijker zijn.
Jouw idee over de verdeling vind ik top. Beter zelfs dan hoe ik het deed. Ik betaalde wel de hypotheek. Jouw idee is eerlijker omdat hij nu zelf dat geld overhoudt. Die ga ik onthouden om anders mensen te adviseren in soortgelijke situaties!