Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 18:19

Binnenkort wordt in onze nieuwbouwwoning ook de nieuwe keuken geplaatst. :):) Super leuk natuurlijk, maar zodra we verhuizen gaat het nieuwe dilemma zich aandoen;
Hoe ga ik mijn nieuwe keuken qua kast- en aanrechtruimte indelen?

Deze is namelijk flink anders dan ik nu heb, qua stijl en type opbergruimten. Nu ben ik al flink aan het pinteresten geslagen en kwam ik al mooie kruiden-potjes met een stylish en uniforme look, een rek waar de meest-gebruikte in kunnen en foliesnijders tegen.

Maar ik dacht dat Bokt vást ook meer leuke en laagdrempelige tips en tricks heeft! Van tips hoe het er netjes of juist luxe uit blijft zien tot handige snufjes en doosjes, wat vind jij onmisbaar in een mooie of praktische keuken :D?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 29-03-22 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Re: Handige snufjes en opbergtips voor in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:29

Ik ben groot fan van de apothekerskasten in mijn keuken. Die zijn wat mij betreft onmisbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:44

De kruidenpotjes komen iig van Ali, daar heb ik ook al eens naar gekeken :j

Wat mij ideaal lijkt in onze toekomstige keuken:
Afbeelding
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:56

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:03

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:13

Afbeelding

Deze maar dan gebruik ik 'm voor pannendeksels. Daarnaast ben ik heel blij met mijn apothekerskast en in de hoek zit een rondraai ding met de pannen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:15

Ik wilde soclever ook al noemen, opbergwalhalla :D

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:17

marleen_88 schreef:
Ik ben groot fan van de apothekerskasten in mijn keuken. Die zijn wat mij betreft onmisbaar.

Deze inderdaad, je kunt er veel in kwijt, maar toch goed zien wat je allemaal hebt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:38

Ik heb alle snijplanken in een bordenrek staan (de borden nemen op een stapel veel minder plek in). Houten kookgerei voor pannen staat hier decoratief in een vaasje op het aanrecht naast de kookplaat. De kruidenpotjes hebben een etiket op de dop en staan in twee omgekeerde deksels, zo hebben ze een eigen ‘gebiedje’ in de ladekast (ik wil ze donker hebben staan dus helaas niet in zo’n leuk ding op het aanrecht). Verder vind ik het vooral fijn dat dingen die je vaak samen gebruikt, dicht bij elkaar zitten. Dus de twee kastjes met borden, glazen en mokken zitten hier dichtbij de vaatwasser, dan kun je in één beweging uitruimen. Pannen in lades dichtbij de kookplaat. Kookgerei zit in lades halverwege onder het aanrechtblad. Ovenschaal, wanten ed in lade onder de oven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 20:31

marleen_88 schreef:

Kan je die nog plaatsen als de keuken al af is?
Ze zien eruit alsof het onderdeel is van de structuur?

Amber_anne schreef:

Oeh hier ga ik even snuffelen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:36

Een rondje door Ikea kan ook ideeën opleveren, die hebben soms ook hele handige dingen. Gewoon een rondje lopen en her en der wat kasten open trekken :).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 09:42

prompter schreef:
Een rondje door Ikea kan ook ideeën opleveren, die hebben soms ook hele handige dingen. Gewoon een rondje lopen en her en der wat kasten open trekken :).

Oh zeker! Staat op de planning :D.
Had al het idee om van die schilderij systeempjes te halen (die houten plankjes) en in de voorraadkast op te hangen voor een mooi overzicht aan kruiden :j
En dan een 'mooi' systeem voor de meestgebruikte kruiden op het aanrecht of zo

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:58

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:04

Wij hebben net een nieuwe keuken (IKEA deze keer) geplaatst en zijn nog een beetje bezig met de inrichting. We hebben gekozen voor een extra diep aanrechtblad zodat je achter je kookplaat allerlei dingetjes kwijt kan die je dan makkelijk kan pakken tijdens het koken, want steeds alles uit lades en kastjes halen vind ik dan toch wel irritant worden :=

Hebben nog een ondiep rekje voor de meest gebruikte kruiden + om op ooghoogte een recept / tablet te kunnen zetten, en daarnaast komt er dan nog een metalen strip voor magneetblikjes van de Ikea waar wat grotere dingen in kunnen zoals noten, rozijnen, kruiden met meer volume. Dit ook om een lelijke rand onder de afzuigunit weg te werken ;)

Dat wordt dan zoiets:

Afbeelding

Zelf het keukenontwerp gemaakt en daar gekozen voor een deel vakjeskasten, en daar leuke voorraadpotten bij gezocht voor rijst, macaroni, meel, bonen, noten, erwten en noem maar op:

Afbeelding

In de lades veel binnenlades en van die bamboe verdeelbakken, heerlijk alles netjes op zijn eigen plekje. Ikea is gewoon top wat dat betreft, die hebben echt heel veel leuke opruim- en indeel materialen voor de keuken :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:15

Ik lees even mee. Ik mag/moet komende maanden ook een nieuwe keuken gaan uitzoeken. Goede ideeën zijn nooit weg :D .

8nnemiek schreef:
De kruidenpotjes komen iig van Ali, daar heb ik ook al eens naar gekeken :j

Wat mij ideaal lijkt in onze toekomstige keuken:
[ [url=m/cArLci.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ipBmVO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij die onderste foto, kan je het blad wel blokkeren als het is uitgetrokken? Anders voorzie ik dat je een keer bij een onverwachte beweging ineens de soep op schoot hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:43

Dat moet vrij makkelijk te maken zijn lijkt me :j
Als je weinig ruimte hebt en toch soms graag wat extra werkruimte wil dan lijkt zoiets me ideaal!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:46

Wel leuk bedacht inderdaad! Alleen zie ik het nut dan weer wat minder als je er toch barkrukken onder zet....dan kan je net zo goed een vast blad maken daar, ziet er netter uit ook :j

Maar zo heb je ook van die leuke ideeën van keukenapparaten die in een kastje weggewerkt zijn zodat niet al die zooi op je aanrechtblad staat, maar dat je ze met 1 handeling naar buiten kan schuiven / draaien / whatever, gebruiken, en weer terug :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-03-22 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:48

Ik ben dol op de producten van Joseph Joseph, die zijn vaak heel handig en ruimtebesparend. Denk bvb aan een bestekbak waar niet alles naast elkaar ligt, maar juist schuin boven elkaar. In ons mini-keukentje zijn dat soort oplossingen echt onmisbaar!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:58

Ik heb een keukenlade in gebruik als kruidenlade. Die heb ik allemaal overgegoten in hexagonale potjes.
Afbeelding

Ieder potje heeft een handgeschreven onderkant, en op de deksel heb ik een label uit een labelmaker geplakt. Je kunt ze er heel gemakkelijk uit pakken omdat ze best onderling een beetje ruimte om te schuiven hebben, maar door de vorm verschuiven ze onderling niet als je de lade weer dicht doet. Ik vind het ideaal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:05

xSwanHeart schreef:
Ik ben dol op de producten van Joseph Joseph, die zijn vaak heel handig en ruimtebesparend. Denk bvb aan een bestekbak waar niet alles naast elkaar ligt, maar juist schuin boven elkaar. In ons mini-keukentje zijn dat soort oplossingen echt onmisbaar!

Oh, dat ziet er super handig uit die bestekbak! Ik ga eens even meten of dat in mijn keukenla past!
Mijn huidige bestekbak is een soort tetris voor gevorderden, en daar ben ik zoooo klaar mee.

Vjestagirl doet ook aan tetris zie ik :D . Goed idee!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:47

Die 6-hoekige potjes zijn ideaal inderdaad. Ik heb er magneetjes in gedaan, en bij mij zitten ze verticaal tegen de koelkast aan. Alleen lang niet zo veel als jij er hebt, Vjestagirl! Heerlijk zeg, zo veel kruiden!
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:00

Supergaaf die kruidenla +:)+ Maar màn wie gebruikt er nou zoveel kruiden joh :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:02

pmarena schreef:
Supergaaf die kruidenla +:)+ Maar màn wie gebruikt er nou zoveel kruiden joh :=

Hahaha ik gebruik het niet allemaal op een dagelijkse basis, maar het overgrote gedeelte wordt wel gebruikt hoor :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:04

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:05

Ik zou er zelf wel wat meer potjes willen hebben om ook bv zelfgemaakte mixen op voorraad te hebben. Een kant-en-klare macaroni mix, nasi/bami mix, frietmix en tandoori mix lijkt me ideaal om even een voorbeeld te noemen :D