Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
turtlelito schreef:Hier een enthousiaste MM-er! Doe het nu voor het derde seizoen. Ik heb drie 'normale' MM bakken (ouderwetse houten), waarvan 2 met een klimrek.
Eerste seizoen: goede opbrengst, beetje zitten klooien met wat/hoeveel zaaien. Conclusie: als je geen radijs en biet lust moet je die ook niet zaaien. Wortel deed het op zich goed, maar met twee paarden aan huis gaan er zo veel wortels doorheen dat ik de moeite niet echt vond opwegen tegen de opbrengst. Weinig succes met de tomaten/komkommer, (te) vroeg begonnen met binnen zaaien en pech met het weer toen de plantjes naar buiten gingen.
Tweede seizoen: wat meer bonen (peultjes, sugar snaps) tegelijk gezaaid, zodat je ook echt een maaltje bij elkaar kunt plukken. Tomaat/komkommer/cougette binnen voorgezaaid, maar ook wat plantjes uit het tuincentrum gehaald. Resultaat: uit het tuincentrum meteen succes, de eigen kweek begon pas helemaal aan het einde van de zomer wat op te brengen (als we niet een heel goed najaar hadden gehad had ik daar geen oogst van gehad). Slasoorten doen het altijd prima, wel een beetje pieken met de oogst (maar gelukkig hebben we kippen).
Op dit moment staat er al behoorlijk wat in de bakken: Kropsla, Rucola (doet het altijd extreem goed), Veldsla, Meiraapjes, Paksoi, Pluksla (allemaal diverse vakken). Ook Peultjes en Sugar Snaps. 1 april 'mogen' er volgens mij weer wat nieuwe zaadjes in. Over het opkweken van de tomaten/komkommer/cougette) binnen ben ik nog even aan het denken. Het is leuk, maar er gaat wel veel werk inzitten (inclusief afharden waarin je een paar weken met de plantje van binnen naar buiten loopt) dus ben er nog niet over uit.
Judith_H schreef:Hier zie ik dd afgelopen dagen elke keer katten poten in dd moestuin…
Heb het idee dat die mij. Zaden uitgraaft? Kan dat?
Lunameyza schreef:Judith_H schreef:Hier zie ik dd afgelopen dagen elke keer katten poten in dd moestuin…
Heb het idee dat die mij. Zaden uitgraaft? Kan dat?
Natuurlijk kan datZaadjes zitten niet erg diep in de grond dus er is niet veel gegraaf voor nodig om zaadjes uit te graven. Maar dat zal niet bewuste opzet zijn van de kat, die wil gewoon graven en/of poepen
Mijn kat heeft ook flink zn best gedaan op mijn stukje met gezaaide wortels, maar denk dat het wel goed komt, desnoods liggen ze niet allemaal in een rijtje maar meer verspreid
Verder zit ik ook ongeduldig te wezen met mijn wortels
Ik zie dat de eetbare tuin topic al is genoemd maar als jullie vragen hebben kan ik dat topic ook zeker aanraden, zitten paar actieve mensen die best veel verstand er van hebben wat heel fijn is! Makkelijke moestuin kwekers zijn er natuurlijk ook welkom
Lunameyza schreef:Hihi nee hoor, ik ben ook aan het rondprutsen met mijn mini moestuin en moet nog veel leren, maar daarom zit ik daar juist, en het is heel gezellig
Denk dat het wel goed komt met je zaadjes, in mijn paar jaar ervaring heb ik gemerkt dat zaden vaak veel sterker zijn dan ik dacht. Ik heb zelf zo veel mogelijk saté stokjes in de grond gestopt tegen mijn katten, misschien kan je dat proberen?
Judith_H schreef:Had het eetbare tuin topic ook gevonden, maar had het idee dat daar meer de professionals zaten